Alfabetet och jag

16 04 2008

Jag är väl en av de sista att plita ihop min alfabetslista men här kommer den:

A Atlanten kan jag se från vår lägenhet i Puerto Rico

B Badkruka är jag här i San Juan där jag tycker att vågorna är alldeles för höga och kraftiga för att jag ska våga bada. Men annars älskar jag att bada, så länge jag kan bottna… Det finns som tur är andra lugnare stränder i Puerto Rico.

C Cecilia är mitt andra namn till alla italienares förtjusning (av någon konstig anledning!)

D Dansa är jag inte så bra på, eller som en av mina bästa vänner (kille) sa en gång på en bal “Du dansar som en Volvo 240”..

E Egypten är ett land som jag skulle vilja besöka

F Fondue, speciellt ostfondue är en favorit sedan jag bodde i Schweiz – mums!
Swiss specialities in Gruyere, Switzerland

G Grand Hotel i Lund är en av mina fd arbetsplatser, jag var städerska där under studietiden. Både Dalai Lama och Kofi Annan besökte hotellet när jag jobbade där. O och jag hade vår “bröllopsnatt” där i oktober förra året efter vårt visum-bröllop.

H Hemmafru är jag sedan november, jag grät efter vi hade varit på banken och registrerat mig som housewife (som “yrke”) på vårt gemensamma bankkonto. Den titeln trodde jag aldrig att jag skulle ha!

I INXS är ett jättebra band vars cd-skivor jag lyssnat mycket på den här veckan. Mystify och Never tear us apart är favoriterna.

J Jätte är ett ord jag använder jättemycket. När jag var liten fick min bror och jag inte använda det ordet för våra farföräldrar
Wadi Rum, JordanJag njuter av gryningen i Wadi Rum, Jordanien

K Kort stubin har jag ibland och jag kan bli riktigt sur men det går ofta över lika snabbt

L Lat är jag och gillar att sova mycket

M Min familj och mitt hem är väldigt viktiga för mig, precis som människor född i kräftans tecken ska vara…

N Nunca var ett av de första orden jag lärde mig på spanska. En av mina kompisar läste spanska på gymnasiet och lärde mig det (av någon anledning), strax därefter hade vi italienskprov och jag visste inte vad aldrig hette på italienska (mai) men dock på spanska!

O Oscar är min store kärlek

P P är min far och jag är döpt efter honom. Min franska kompis P är P No 1 och jag är P No 2. O kallar mig för PP.

Q Q gör mig förvirrad på spanska, för ibland stavas orden [som på franska och italienska stavas med Q] med C som t.ex Cuando…

R Receptböcker kan jag aldrig få nog av, försöker att beta av alla recepten nu när jag är hemmafru…

S Skatt betalade jag inte under 3 av mina 5,5 år på Europeiska Kommissionen. De första åren hade jag ett vanligt belgiskt kontrakt och hade inga förmåner alls från Kommissionen

T Tyska läste jag med en amerikansk lärare under mitt högstadieår i England – mitt uttal var en aningen bättre… Jag har dock glömt det mesta nu.

U Uppleva nya länder, kulturer och språk gillar jag – därför älskar jag så mycket att resa

V Veberöd är byn där jag växte upp, vi flyttade därifrån när jag gick i 8:an på högstadiet.

W Wadi Rum är en öken i Jordanien som jag besökte hösten 2006 och sov under stjärnorna hos en beduinfamilj – en härlig upplevelse (minus min franska chef…)

X X uttalas equis på spanska men det glömmer jag alltid bort
El Pilar, ZaragozaKatedralen (eller rättare sagt Basílica de Nuestra Señora del Pilar) i Zaragoza

Y Yngve är andranamnet på den senast födda kompissonen (det är mest pojkar som föds i min bekantskapskrets!)

Z Zaragoza är min Os hemstad och vi hoppas bosätta oss där efter Puerto Rico – och stadens namn uttalas med läspande z på spanska, inte lätt!

Å Åhus är den närmsta staden till vår nya sommarstuga och jag ser fram emot många cykelturer dit för att äta glass på Glassbåten i sommar
ÅhusÅhus, en mysig liten stad på Skånes östkust

Ä Ärtors stavning blev jag osäker på idag, ärtor eller ärter?? De gröna älskar jag att äta frusna – det gör både min syster och jag sedan vi var små och blev serverade frusna grönsaker som godis / mellanmål – mums!

Ö Ö-bo för andra gången i mitt liv… Här slipper jag ialla fall att ta båten varje gång jag ska någonstans – det blev ganska frustrerande till slut när jag bodde i Venedig.


Actions

Information

19 responses

16 04 2008
Lotta

kul att läsa lite mer om dig. inte visste jag att du var fran veberöd??!! en kompis till mig bodde där ett par ar för hennes man ( de e nu skilda) är därifran . kraaam

16 04 2008
petchie

Lotta, jodå jag är från Veberöd men sedan flyttade vi till Eslöv… Inte precis två världsmetropoler och när jag läste i Lund var det lite som att välja mellan pest eller kolera, när jag skulle säga var jag kom ifrån😉
Stor kram tillbaka!

16 04 2008
Jess

Och här kommer jag som en annan analfabet och läste Vetebröd istället för Veberöd. Förlåt!😀
Vad härligt att inte betala skatt på 3 år.
Vad var det du jobbade som då?

Inte illa att se Dalai Lama och Kofi Annan på sin arbetsplats. Kanske har ni sovit i samma säng?😉

Nu känns det som att jag “känner” dig bättre efter A-Ö listan. En superhärlig tjej verkar du i a f vara har jag tyckt från ändå från början.

Ha det gott!

Kram!

16 04 2008
Annika

Sedär! Där kom listan!
OCH det var jätteroligt att läsa, som vanligt!
Tycker ju att listor av detta slag fyller en funktion. Helt klart!
Man lär faktiskt känna bloggaren bättre på det här sättet.
Ärtor stavas ärtor.
Jag förstår att du är badkruka. Det är jag också när vågorna är för stora. Sitter då hellre i en solstol i standkanten precis som mannen på Annes blogg häromdagen🙂
Kram!

16 04 2008
petchie

Jess, du är inte den enda som läst / hört fel. Mitt ex trodde att byn hette Vebröd tills vi körde dit och han såg skylten! (jag skyller på mitt skånska uttal)
Jag jobbade som korttidsanställd på Europeiska Kommissionen med bla finans och kontrakt och senare revision. Man betalar inte skatt när man jobbar på internationella organisationer som Kommissionen och FN… Jag tycker att det är ganska fel egentligen men man tackar ju inte nej till skattefri lön så det är lite kluvet😕
Kul att du gillade min lista och att du tycker att jag verkar härlig!

Annika, japp här är mitt alfabet😀 Tack för stavningsbekräftelsen på ärtor, ha ha!
Bilden på mannen i solstolen vid vattenbrynet var verkligen cool men jag har aldrig tänkt på att man kan sitta så (det gäller att vågorna inte är lika höga som här dock)..

16 04 2008
Saltistjejen

Kul att läsa och få veta mer om dig Petra. Haha, att du var från Veberöd fick jag ju iofs veta när vi sågs i NYC!🙂 Och att jag överhuvudtaget kände till det stället (och faktiskt även varit där!!) är ju för att en av våra bästa kompisar (en fd gymnasiekompis till M) kommer därifrån.
Och att du verkar vara en härlig tjej insåg jag vid vår korta fika!!🙂

16 04 2008
Desiree

Kul att även du gjord denna lista.Hemmafru kommer du ju bara vara under en begränsad period men jag kan hålla med om att det kanske inte är så kul att gå till banken och få den titeln. Men det är ju något du se tillbaka på med humor framöver. Gud vad läckert att få sova under stjärnhimlen i öknen hos en beduinfamilj. Du har verkligen rest till många spännande platser och varit med om mycket. Jag är inte heller något vidare på att dansa och arobics är något jag aldrig går på för jag är usel på just kordination. Jag dansar väl också som en volvo 240 hur nu en sådan dansar😉

17 04 2008
Millan

🙂 Jatte kul att lasa din lista. Se jag anvander ocksa ordet jatte heeeela tiden! Vad jag skrattade nar jag laste om killen som sa att du dansade som en Volvo 240😀. Foundu ar jatte gott (se dar skrev jag jatte igen..) och jag kan inte heller fa nog av receptbocker!! Vad spannande att ha sovit i oknen under bar himmel. Vilken upplevelse!
I Ahus har jag ocksa varit och atit glass. Valdans gott!

17 04 2008
Marianne

Vilken jät…superfin lista du har gjort, och med foton som illustration, det var ett nytt grepp. Så du är en äkta skånska, alltså. Jag är halvskåning, bodde där i 17 år (Helsingborg, Lund och Malmö). Jag vill också åka till Jordanien, det är en av mina drömmar.

Om du kommer hit till Egypten så hojta till, det vore jät… superkul!

(Jag använder också jätte jättemycket.)

17 04 2008
petchie

Saltis, det är inte många som vet var hålan Veberöd😉 ligger så jag är imponerad!
Vet inte om du sett min nya kommentar på Lulluns blogg men jag stavade fel till böner (samma problem som med ärtor / ärter) – Stora bededagen är bönedagen som i när man ber… Det kan bli lite fel ibland, ha ha!

Desiree, tack för de tröstande orden – du har rätt i att jag inte kommer att vara hemmafru för alltid men det känns lite konstigt att vara hemma när man inte ens har barn.. Egentligen hade jag ju kunnat säga att jag är student istället för det är jag ju!!
Jag har inte heller någon koordination, ha ha! Min kompis kommentar om volvon är en klassiker som jag aldrig kommer att glömma (eller låta honom glömma!!).

17 04 2008
petchie

Millan, jag försöker tänka på att inte använda jätte hela tiden (farmors kommentarer hänger kvar om hur dåligt ordförråd det tydde på) men det är svårt! Man kan ju använda väldigt, mycket men det uttrycker inte lika bra vad man känner tycker jag!
Att kissa under stjärnorna var faktiskt bäst, ha ha! Jag steg upp mitt i natten för att göra just det, vågade inte gå för långt från där alla sov (det finns ju skorpioner i öknen…) och min irriterande chef frågade om han skulle följa med (!!!??) men oj, vilken upplevelse – jag har aldrig sett så många stjärnor!!
Kul att du också har varit i Åhus och ätit glass, det är en sommarklassiker för oss som O helt anammat – han tom åt glass före middagen en gång😀

17 04 2008
petchie

Marianne, det blev en skev balans på illustrationerna – Zaragoza, Wadi Rum och Åhus så jag klämde in fondue-skylten för att det skulle bli något i början också!
Jag är en äkta skånska (och det hörs!) med båda föräldrarna från Mellanskåne (Eslöv och Hörby)!
Du får passa på att åka till Jordanien när du bor i regionen! Wadi Rum var nästan mäktigare än Petra, trots att det var Petra jag alltid velat besöka (av naturliga skäl). Petra är ett välorganiserat turistmål, och det är Wadi Rum också men det är ju lite svårare att tämja öknen.. Jag kan absolut rekommendera båda ställena, en av de bästa resorna jag har gjort (trots den irriterande franska chefen)!
Jag hade en egyptisk kompis när jag bodde i Genève och jag har sedan dess velat åka dit. Min pappa var där med jobbet för nga år sedan och bodde på Hilton (ett av de två tror jag) och kom hem med en parasit som var väldigt svår att bli av med… det tog några månader… inte kul alls. En kollega till honom bodde på det andra Hilton något senare och fick salmonella!! Det har dock inte avskräckt mig från att vilja åka dit, lovar att hojta till om det blir av!
Visst är det jättesvårt att undvika jätte😉

17 04 2008
Marianne

Ta i trä, men jag har inte blivit sjuk – än. Råkade till och med klunka i mig lite kranvatten när jag plåtade hibiskusteet, men klarade mig. Man ska undvika bufféer och enklare krogar …

Hoppas du kommer hit!

17 04 2008
Anne

Åh, vilken rolig läsning. Jag var nyfiken på din lista, det känns som man får ännu fler “svar” och pusselbitar på om hur personen är.
Har du mest svenska kokböcker eller blandat? Att du har Under Valnötsträdet vet jag😉
Jag älskar receptböcker, mestadels tittar jag bara i dem och tänker att nån dag ska jag testa det eller det. Så du försöker bocka av en hel del recept nu, spännande. Du får gärna återkomma med vad du lyckats med/tyckt om från t.ex. Valnötsträdet.

Jag tycker ingenting i livet blir som man tänkt sig eller trott, därmed inte sagt det blir sämre på nåt sätt. Men mycket blir annorlunda bara. Det är kanske inget man tänker på när man är säg 20-25 men när man blir “äldre” så tycker jag man märker och ser att så mycket blir annorlunda och kanske hamnar i lägen man aldrig trott. Man ändrar själv drömmar också och börjar tänka annorlunda och får kanske högre i tak. Jag kan känna att jag var nog mer inskränkt när jag var yngre, man skulle leva på ett visst sätt t.ex. medan jag nu inser att det är inte så svart eller vitt och att det finns inga rätt eller fel. Men ibland kan det vara svårt se sig själv som nåt annat när man varit så van vid att ha en annan bild/identitet av sig själv.

17 04 2008
petchie

Marianne, det konstiga med min pappas parasitproblem var att han bara åt på Hilton… Så undvik det hotellet😉

Anne, roligt att du gillade min lista. Jag har både svenska och brittiska kokböcker, + nga enstaka kokböcker som jag köpt här i PR så amerikanska (Jamie Olivers US version som jag nämnt förut, och en Rachael Ray). Jag gillar Bergenströmarnas kokböcker (Kärlek, oliver och timjan – eller i vilken ordning de tre orden nu kommer?) och så klart Under valnötsträdet. Jag har även en Marie Claire kokbok som jag älskar att titta i, har faktiskt inte testat något recept än… men satt just och läste den igår så är lite inspirerad – det gäller ju dock att skriva en inköpslista så att man skaffar alla ingredienserna. Jag testade förra helgen att göra den röda lasagnen med gröna blad från Valnötsträdet – jättegod med ricotta, spenat etc.
Jag håller helt med dig att mycket blir annorlunda än man tänkt sig när man är yngre. Det är bara att inse att man inte kan planera sitt liv, och att de strikta värderingarna som man hade när man var yngre kanske måste ruckas på.. Man är nog ofta snobbigare när man är yngre och man tycker att “så skulle man ALDRIG själv göra / leva etc” men sedan inser man att det inte alltid är så lätt att leva enligt några strikta principer…

17 04 2008
petchie

Anne, förresten det som är bra med de brittiska receptböckerna är att de alltid nämner både fahrenheit och celsius gradantal för ugnen!

18 04 2008
cosmopolitan

Absolut Ruby Red tiene el sabor de pomelo. El Absolut Ruby Celebration va a ser disfrutado en gran cantidades esta noche y deseo que llegue el momento!
Äh, what the f***. Min spanska är inte så bra att jag orkar skriva hela kommentaren på spanska, då måste jag ju tänka…
Jag tycker det låter som ett alldeles lysande liv, hemmafru i Puerto Rico. Hur lyckas man med det?! Jag trodde jag var avis på Anki, men det här ger ordet en helt annan dimension…
Men jag kan rekommendera drinken! :o)

18 04 2008
Lullun

Så är vi två; volvo 240´s alltså (D). Takten har jag, men koordinationen…?!😉 Och K(ort stubin) och U(ppleva) – och därmed även E(gypten) – har vi ju också gemensamt!😉
Skattebetalningen & hemmafrustämpeln förstår jag att det var något som du hade lite blandade känslor för. Men ibland så får man bara finna sig i det som livet erbjuder och vända det till något positivt…😉

18 04 2008
petchie

Cosmopolitan, muchas gracias para la explicación! Tror inte att de säljer Absolut Ruby Red här men det finns ju en Bacardi med samma smak.. Det blir mer rom än vodka här om man säger så…
Kul att du snackar spanska, du pratar säkert mycket bättre än jag som blandar hej vilt mellan franska, italienska och spanska!
Jaaa, jag kan inte klaga på geografin när det gäller lyxhustrulivet😉 Bättre än El Paso, Texas som det först var tal om…
Och förresten, välkommen till bloggen!

Lullun, ha ha, men du har iaf takten – jag har varken takten eller koordinationen😀 Kul när man upptäcker att man har en massa gemensamt med varandra!! Ja, som Anne skrev ovan, även om man aldrig planerat för vissa saker i ens liv så är det ju bara att acceptera och göra det till något positivt som du säger!

Leave a Reply

