Friday theme / Show and tell: Favourite songs

18 04 2008

Today’s theme is favourite songs, one from our teenage years, one that we like today and one song that we are ashamed of😕

It’s a difficult one this, there are so many songs that I like from my teenage years, so many songs that I am ashamed of😉 and hm, do I know any songs from “today”? I don’t listen to the radio because we don’t have a radio (well, O says that we can listen to the radio through the dvd-player but I don’t even want to try that or I could listen through the computer… but I prefer listening to my old cd’s) and I have just forgotten about MTV as it’s no longer Music Television but just full of crap, annoying shows…

But, here I go, these are my selected songs:

Favourite song from my teenage years:

Never Tear Us Apart by INXS

I love INXS (when Michael Hutchence was still alive and was the singer, remember hearing something about a reality show trying to find a new singer…??) and had to chose between Never tear us apart and Mystify, but NTUA has a nicer video shot in Paris, so it’s more visual for today’s theme.

I also need to add this song to the category – I love Joakim Thåström’s Karenina:

Hm, it seems like I am just chosing slow songs – but they are so good!!!

A song from today that I like:

With every heartbeat by Kleerup featuring Robyn:

So it’s from 2006 but I still like it… I bought this great compilation last year when I was in Sweden: Absolute Svenskt with lots of great Swedish music – from Oh Laura, Laleh, Sarah Dawn Finer and Salem Al Fakir – I can really recommend it!! They are supposed to come out with a second compilation with the same concept this year, I am definitely getting it! It’s a perfect way to keep up with what’s going on on the Swedish music scene.
This is another good song from the compilation, Stockholm calling by Sophia Somajo:


I had actually never seen the video until today!!

A song I am ashamed of:

King of my castle by Wamdue Project:

There are lots of them, I do like cheesy music but this one is one of the songs I always listen to when I go on my morning power walks – it’s something about the beat that I really like for exercising*! It also reminds me of my student life in Lund, academic year 1999/2000 when my friend Å and I would go every week to Östgöta Nation and dance!

Another compilation that I bought last summer has a really silly name – Varma visor & ballader (Warm songs and ballads) but I have been listening to the two cds and getting into a great summer mood… However, I am ashamed to admit that I have been belting out Dans på Vejby Ängar with Hasse Andersson & Kvinnaböske Band!! There is something about the extremely strong Skåne accent that makes me smile:

Smedens Per tar fram sitt dragspel,
och Ola han stämmer sin fiol,
Karls Hulda tar fram sitt pyttelilla munspel,
och sin nya röda kjol.

Unfortunately this song doesn’t exist on youtube (why am I not surprised!!) so you don’t need to suffer😀

*) I listen to mostly cheesy dance music from the end of the 90’s – beginning of the new millenium when I exercise… maybe because that was the years I was most active with going out dancing!?


Actions

Information

21 responses

18 04 2008
Desiree

Verkligen kul fredagstema som jag sa till Anne. INXS låter känner jag väl igen. Calle var ett stort fan av dem och har många skivor och jag har hört denna många gånger. Den är bra. Robyn gillar jag också. Hon är riktigt duktig. Din skämslåt tycker jag passar jättebra till träning. Du har helt rätt i att beaten passar ypperligt att träna till.

18 04 2008
Annika

Petra!!! Du och jag ska sjunga ikapp med Kvinnaböske!! Jag har nämligen också den cd:n som du har…OCH jag gillar att sjunga den på BRRRREDAAASTE SKÅÅÅÅOOOONSKAAA, såklart!! Den och Peps Persson “O boy, vilket vackerrrrrt väderrr”🙂 Love it!!!
Det här var kungen bland teman!! Vi får göra om det igen. Det finns ju så mkt att ösa ur.
NU sitter jag vid tröskverket i källaren, min laptopp följde med Peter till jobbet så att IT killen kan kolla exakt vilket tangentbord han måste beställa. Tröskverket låter mig inte lyssna på youtubes, skit!!!
MEN; jag gillar minsann också INXS!!
Robyn är en fantastisk sångerska, tycker jag. Har två av hennes tidiga cd’s.
Gillar din musiksmak, men Thåström har jag nog aldrig gillat, my loss tror jag.
KRAMAR!!!!

18 04 2008
petchie

Desiree, man hade ju kunnat välja hur många låtar som helst – jag har funderat på favoritlåtar i mer än en vecka och det var svårt att välja.. INXS blev det pga att jag lyssnat en massa på deras skivor under veckan, och som sagt King of my castle är superbra att träna till! Robyn har jag aldrig egentligen lyssnat så mycket på (kommer du ihåg den första låten – vad hette den nu igen, det sades att den lät som Skvallerbytta bing bång)? min lillasyster älskade den och jag tyckte mest att den var jobbig.. men hennes senaste musik är ju jättebra!

Annika, ha ha, jag kan inte fatta att du också har samma cd och att du också gillar Kvinnaböske!!! Jag har ett barndomsminne från “Änglahund” som en av mina kompisar älskade (kille), jag tyckte väl också att den var bra i smyg men tyckte att han var ganska pinsam som gillade den offentligt sas, ha ha! Min farfar gillar Oh boy med Peps!!
Vad irriterande att du inte kan se youtubefilmerna, hoppas att den bärbara kommer hem snart!
Thåström, Ebba Grön och Imperiet upptäckte jag ganska sent – typ när de inte längre existerade (på gymnasiet), men jag är ett stort fan av många av deras låtar. Dessutom är det några av de få artisterna som både lillebror, lillasyster och jag gillar så vi satt och lyssnade på dem förra sommaren i sommarstugan! (det är lite roligt att vi alla tre egentligen är “för unga” för att ha lyssnat på dem när de var populära..)
KRAM!!

18 04 2008
Anne

Alltså, jag blir alldeles lycklig av de här inläggen. Väldigt roligt läsa om andras val och själv bli påmind om låtar man glömt. INXS och Never Tear Us Apart har ett sug i sig som jag tycker är oerhört mäktigt. Har inte hört låten på länge länge så kul göra det.
Robyn gillar jag inte men den här låten var ju jättebra (har aldrig hört den), så där ser man… Det finns tydligen guldkorn även hos henne.
Åh, Kvinnaböske! Lite pinsamt att erkänna eller hur men det är nåt tryggt över honom också (typ dansbandstryggheten).
King of My Castle är underbar. Den finns i min mp3-spelare HELA tiden. För mig symboliserar den spinning. Under ett års tid gick jag alltid på ett visst spinnpass, instruktören hade alltid samma musik och just den här låten var således alltid med. Jag kommer nog aldrig kunna höra den här låten utan att förknippa den med den här tiden. Så fort jag hör låten vill jag träna och ser framför mig hur vi cyklar i uppförsbacke (det var så vi gjorde under passet). Soundet är otroligt bra, man går igång på det. Det finns en liknande låt, med samma typ av rytm som är minst lika bra (från samma tidsera också) men nu kan jag inte komma på vad den heter…
Absolut Svenskt ska jag hålla utkik efter, det är svårt hålla sig uppdaterad med svensk musik så låter perfekt få allting förpackat i en skiva.

18 04 2008
Fritt ur hjärtat

Himla bra musik, King of my castel ska jag komma ihåg när jag gör spinnpass nästa gång, kanon uppvärmning!

18 04 2008
Mia

Roligt Fredagstema! Är ett stort fan av Robyn, bra musik och bra förebild. Kan det bli bättre?

Trevlig Helg/Mia

18 04 2008
Mia

Ja, jag rör mig som en pingpongboll så det kan jag förstå!
Jag har förtvivlat försökt att bli av med min lägenhet som jag är bunden till fram till augusti. Har haft ute den på annons för att slippa betala hyra när jag ändå ska vara hemma i sommar och jobba. En kille har äntligen tagit över den. Enda kruxet var att han behövde den nu och inte om en vecka då jag helst ville lämna den för då slutar jag skolan. Men eftersom det handlar om så mycket pengar valde jag att lämna den nu och bo på hotell de sista nätterna.

Så kan det gå!

Hur lever livet med dig då? Ett tag sen jag var på besök! Får jag vara nyfiken o fråga vad du gör därnere, alltså vad jobbar du med?

Kram M

18 04 2008
petchie

Anne, ännu en kommentar som förvånar mig – så du älskar också King of my castle och tränar till den!! Wow!! Trodde att ingen skulle känna till den låten😀 Men visst är den superbra att spinna till, tror att min kompis E som är spinninginstruktör hade den ett tag (hon fick den av mig!) när jag spinnade för henne.
Visst är det svårt att hänga med i svensk musik, man läser om en massa artister men man hör aldrig deras musik så Absolute Svenskt är jättebra! Musikstilen är i min smak, inte den vanliga “Absolute-bara-radio-trallvänlig-pop”…

Fritt ur hjärtat, kul att du gillade King of my castle, det är en gammal låt från typ 1999 men den håller än när man tränar (och som du kan se så är vi två som redan spinnat till den!).

Mia, kul att du kom tillbaka! Jag har inte varit ett stort fan av Robyn men du har rätt i att hon är duktig och gör bra låtar. Borde lyssna mer på henne.
Jobbigt med strul med lägenheten men skönt att det ordnat sig även om det innebär att du måste bo på hotell nga dagar..
Jag jobbar faktiskt inte här i PR, jag är hemmafru och pluggar spanska 2 ggr i veckan! Vi ska antagligen bara vara här fram till feb-mars nästa år så det är ju under en begränsad tid och det känns helt ok att kunna koncentrera mig på spanskan (eftersom min pojkvän är spanjor) och annat kul! Jag tänker så smått se mig om för att hitta ett volontärjobb men spanska är nödvändigt så därför har jag väntat ett tag.
Trevlig helg i London, min favoritstad!

18 04 2008
Lullun

Ja, jag borde nog köpa några fler samlingsalbum, för inte hänger jag med i musiken där hemma inte. sist gång fick jag med mig en dubbel-CD med 80- & 90-tals musik, för att kunna vara nostalgisk, men inget nytt. Tack för tipset. Även om jag inte är superglad i radiopop och (disco-)dansmusik, så underlättar det nog en eventuell tillbakaflytt om inte annat!🙂

Och Hasse Andersson & Kvinnaböske Band, de var ju mina absoluta favoriter. Jag var helt salig, när jag som ca 5-6 åring såg dem uppträda på Skara Sommarland. *hahaha*

18 04 2008
petchie

Lullun, Absolute Svenskt är lite lite annorlunda som Absolute-samling – även om Per Gessle och Peter Jöback är med på ett hörn… men överlag är det bra och rolig ny svensk musik. Jag är som du, en riktig sucker för nostalgi-samlingar från 80- & 90-talen..
Ha ha, vad är det med Kvinnaböske och barn – det verkar som det var många som gillade dem som små? Änglahund var ju så bra…😕

18 04 2008
cecilia

Oh, Karenina har jag inte hört på flera år – måste Itunes-a NU!!!!

ha en bra helg!!

19 04 2008
Anne-Marie

Robyn gillar jag, hon är verkligen duktig. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt kände till de andra låtarna. Jag får väl skylla på att jag är äldre än dig.🙂 Ha en fin helg!

19 04 2008
Nilla

INXS nämnde jag också i mitt inlägg och Thåström. Likaså Robyn. Hon är begåvad och före sin tid hon.
Jag minns väl King of my Castle. Gillar den.
Jag lyssnar en hel del på udda ovanliga svenska låtar. Gamla låtar och allt möjligt typ som Hasse Andersson på jobbet. Vi har lokalradion på, och där spelas verkeligen ALLT möjligt.🙂

19 04 2008
Cecilia

Håller SÅÅÅ med dig om det du skrev om MTV.Jag brukar inte lyssna på Thåström men det finns allt några låtar med honom som jag tycker om.INXS har en låt som jag inte vet namnet på men som jag tycker är riktigt bra.

19 04 2008
petchie

Cecilia, Karenina är bara såååå bra! Tillsammans med Saker som hon gör… Hoppas att du hittar den på iTunes!

Anne-Marie, kul att du är tillbaka! De två första låtarna är båda från 80-talet tror jag men det beror ju lite på vilken sorts musiksmak man också har, inte bara åldern😉

Nilla, roligt att du nämnde samma artister. Jag vet faktiskt inte varför jag trodde att King of my castle var en obskyr låt som ingen hade hört (på ett icke-snobbigt sätt så klart!). Ha ha, har inte hört Hasse Andersson på radion på länge men är säker på att om jag hade lyssnat på Radio Malmöhus så hade det nog hänt…

Cecilia, visst är MTV superdåligt nuförtiden – det är egentligen skrämmande vad de visar för dagens ungdomar “I want a famous face” till “Dismissed”… Jag gillar inte heller alla Thåströms låtar men det finns vissa pärlor😀

19 04 2008
Saltistjejen

Å Jag gillade också Thåström!!
haha, jag tycker faktiskt fortfarande att han har en av de sexigaste rösterna ever!!!!!!🙂
Lyssnade aldrig så mycket på Ebba Grön, mer än de mest populära låtarna där. Men gillade Imperiet mycket!

Har hela hans första solo-skiva “Thåström-skivan” som jag lyssnar på ibland på ipoden nu med! Var dock inget fan av hans band med experimentell musik “Peace, Love and Pitbulls”. Däremot är hans senaste skiva “Skebokvarnsväben 209” helt suverän!!!!!

Haha vad gäller Hasse och Kvinnaböske så njae, det är ingen favorit. Fsat man kommer på sig själv med att gnola på “får man taou hooouuunden mejd sig in i hiiimlllen…” ibland, ve och fasa!😉

19 04 2008
petchie

Saltis, ännu ett Thåström-fan! Kul! Som sagt, jag upptäckte Ebba Grön & Imperiet lite sent men tycker att många av deras bästa låtar håller än – och det är kul att dela musiksmaken med mina syskon.. Har inte hört Thåströms senaste.
Hasse och Kvinnaböske är ju egentligen väldigt pinsamma men det är en speciell känsla att sjunga med i värsta breda skånskan! Ha ha, så även en upplänning som du gillar det😉

20 04 2008
Millan

Thastrom ar helt suveran!! Honom glomde jag helt av nar jag skulle gora favoriter pa min sida… Och aven jag gillar visor och tycker du gor helt ratt som sjunger Hasse och kvannaboske😀. Min styvmors broder ar himla bra pa att spela gittarr och sjunga och det blir alltid sa att hela slakten sjunger visor ihop nar vi har slakttraff. Det tycker jag ar lite mysigt!
Jag gillade ocksa INXS valdans mycket och tycker inte ens att din skamslat ar speciellt pinsam…

21 04 2008
David

“King of my castle”?? Please, du anstränger dig inte, kära syster…du gillar nog massor av annan musik som du borde skämmas mer över…😉

21 04 2008
petchie

Millan, det var många Thåström-fans här till slut😉 Det finns ju så många bra låtar att det var svårt att välja (och ens komma ihåg alla). Det låter jättemysigt med sjungande på släktträffar – vår familj är inte lika musikalisk…
Hi hi, se nedan kommentar från min bror – jag valde visst fel skämslåt😀

David, du har säkert rätt i att det finns många andra låtar som jag borde skämmas över men det var den som var mest aktuell eftersom jag lyssnar på den flera ggr i veckan. Ha ha, jag kanske skulle tagit en BSB- eller Take That-låt istället!!

22 04 2008
Millan

Hihihi men nu nar jag ser att du lyssnar pa laten flera ganger i veckan sa tycker jag faktiskt att det ar en ratt bra lat att skammas over😉. Nej jag skojar bara! Men du, Take That ar ju riktigt bra nu nar de slappt lite nya singlar. Jag gillade aldrig dem forsta omgangen de var populara men de nya laterna tycker jag ar bra!

Leave a Reply

