Moqueta IS a Spanish word!!

21 04 2008

Ha! I just found out that the word that I thought that I made up last week, and that my teacher also thought I had invented – moqueta (I got it from the French moquette) IS a Spanish word!!!

¿Tu estás adivinando? (You are guessing?) – is a phrase my teacher uses a lot during our lessons…

But, guess who’s going to tell her Spanish teacher tomorrow that she was right and he was wrong😉
How I enjoy being right… ¡Tuve razón! (I was right!)

A beautiful tiled floor, PonceNot a moqueta (fitted carpet) but a tiled floor from a torn-down building in Ponce.

However, I have to defend his honour a little; there are very few homes with fitted carpets in Puerto Rico – for obvious reasons… The floors are usually tiled, marble, or wood. O and I saw a few apartments with fitted carpets when we were house-hunting last summer – coming from two countries where fitted carpets are not common (i.e Spain and Sweden), it seemed especially unfitting* in a place like this hot and humid island.

The Spanish visit is almost over, the guests are leaving tomorrow and I will try to write soon about our excursions during the weekend.

*) trying to be funny!?


Actions

Information

12 responses

21 04 2008
Desiree

I ett tropiskt klimat vill man nog ha svala golv som sten eller trä men sten golv borde vara det vanligaste. De är svala och sköna att gå på och dessutom lätta att hålla rent.

21 04 2008
petchie

Precis Desiree! Jag kan ju förstå att heltäckningsmatta varken är ett vanligt ord eller vanlig golvbeklädnad i tropikerna! Jag är så glad att vi har marmorgolv i hela lägenheten förutom en liten del som är trä.

21 04 2008
Jess

Heltäckningsmatta i såna förhållanden låter lite äckligt. Tänk all den svett, och gud vet vad, som samlas där och har party med bacillerna..😀

Det är alltid skoj att ha rätt så säg det med stolthet när du pratar med din lärare.. Hi,hi..

Men hur kom du in på att prata om heltäckningsmattor över huvudtaget?😀

Kram!

21 04 2008
Lotta

jättefint golv!ser nästan ut som mosaik!!

21 04 2008
Saltistjejen

Skoj!!🙂
Ah, skönt att slippa heltäckningsmattor!! Huh! Det är verkligen ett av mina hatobjekt nummer ett i ett hem! Blä för dessa mattor! Oavsett vilket språk man säger det på så är och förblir de ohygieniska bakteriesamlare tycker jag…!😉

kram!

21 04 2008
petchie

Jess, exakt så vi tänkte – heltäckningsmattor är ju i vanliga fall grogrund för mycket äckligt och säkert ännu mer i ett varmt och fuktigt klimat!
Japp, jag gillar att ha rätt även om jag i detta fallet tänkte att det var nog bara ett påhittat ord som vanligt😉
Fråga mig inte varför vi pratade om heltäckningsmattor, ingen aning! Man kommer in på de konstigaste ämnena när man ska lära sig ett nytt språk, ha ha!

Lotta, det var ett väldigt vackert golv – tyvärr smutsigt eftersom det var det enda som fanns kvar av huset… Ganska kul dock att se hur rumsindelningen hade varit i byggnaden i och med att golven var kvar.

Saltis, heltäckningsmattor är ju fortfarande väldigt vanligt i USA och jag lider varje gång de lägger in en ny när jag kollar på HGTV! Tur att man inte har sådana golv i Spanien – där är det ju sten, marmor etc som gäller medan vi svenskar har försmak för trä.

KRAM till er alla tre!

22 04 2008
Millan

Usch, heltackningsmattor ar aldrig ratt och speciellt inte i ett varmt och fuktigt land!! Hu!
Men gott att du hade ratt!!🙂

22 04 2008
Annika

Ja, fy för den snåle för heltäckninsmattor. Visserligen är jag ingen fan av “tiles” heller, men i tropikerna är det nog ett måste…eller som ni har marmorgolv.
Tänk här i US då där folk travar in med skor på heltäckningsmattor…
Nej, det är verkligen ett “ofog”. Skulle gärna byta ut mina mattor på övervåningen mot trä…men jag behåller gärna heltäckningsmattan i källaren för värmens skull🙂

22 04 2008
Anne

Hihi,
Eleven hade rätt, läraren fel🙂
Ser fram emot rapport från helgens utflykter.

22 04 2008
petchie

Millan, jag tror faktiskt att britterna är de sista heltäckningsmattefansen i Europa😉 I Medelhavsländerna har de nog aldrig haft särskilt mycket heltäckningsmattor just pga värmen och i norra Europa har vi ju fattat att trägolv är så mycket snyggare och hygieniska!

Annika, jag har aldrig fattat hur amerikanerna gör med sina heltäckningsmattor och skor inomhus?? Blir det inte väldigt smutsigt?? Nej, jag föredrar också trägolv framför klinkers och marmor, men det beror på i vilka rum – i kök, hall och badrum är klinkers helt ok. Och marmorn är väldigt skön att gå på här i tropikerna!

Anne, och kan du tänka dig – jag GLÖMDE att berätta det för min lärare!! Måste komma ihåg det på torsdag istället!😀
Det blir förhoppningsvis rapport om helgutflykterna imorgon… beroende på hur mitt huvud känns (huvudvärk hela dagen idag).

24 04 2008
Marianne

Nu måste han ge dig en guldstjärna!

24 04 2008
petchie

Marianne, jag fick faktiskt min “progress report” idag (utvärdering efter halva kursen – dvs efter 20 lektioner) och han hade gett mig 4.5 av 5!! Och det stod att jag var “muy buena estudiante, muy aplicada*” – jättekul!!😀
*) mycket duktig student, mycket flitig / ambitiös

Leave a Reply

