TV commercials on American TV: side effects and going green

23 04 2008

Watching American TV is a study in patience… In being patient and sitting through all the commercial breaks!! I have almost given up on watching films on TV because a 2-hour film easily stretches out for more than 3 hours with all the breaks… And it doesn’t even work to change channel as most of them have breaks at the same time! However, I have figured out that E! is not usually synchronised with the other TV-channels so I get my entertainment news during the commercial breaks of other programmes.

Nevertheless, I am fascinated by American commercials and here are some of my reflections and findings:

  • Medicines and drugs are a favourite topic for commercials! It is interesting as you hardly never see ads for medicines on European TV. And what about all the side-effects?? Do they really need to be mentioned?? “Side-effects may include constipation, diarrhea, nose bleed etc etc”. I don’t really understand the point in taking for example an asthma medicine that can increase the risk of asthma-related deaths? But anyway, what’s the point in mentioning all the side-effects in the ad, when we haven’t even bought the product yet? (I do understand that it is to avoid law-suits, but isn’t there a limit to the liability of companies?)
  • Do not attempt this at home and Filmed in a closed circuit are usually mentioned during ads for cars. Once again because of the liability factor…
  • Have you seen the ad for Reddi Whip (whipped cream from a spray can) on the morning porridge / oatmeal?? And people wonder why the US (and Puerto Rico) has an obesity problem!!? It seems to be so American to take something so healthy as porridge and then make it so unhealthy by putting cream on top of it! I find it absolutely shocking, both because of the health implications and because it sounds utterly disgusting! Maybe because I have always had a problem with the cream you get from a can, euck! I was hoping that the ad had found its way to youtube, but no such luck – however I found an interesting article about the ad.
  • But the most interesting thing about American TV-commercials has happened recently, let’s say for the last 1 month: everybody is going GREEN!! From car ads about zero land-fill, to Democrat and Republican politicians together addressing climate change (check out the web-site wecansolveit.org). I think that it is very positive that the big country in the west (well, north-west to where I am located at the moment) has finally woken up to care about the environment, but why all of a sudden now? Anybody has a theory?

Actions

Information

15 responses

24 04 2008
Marianne

Ja, och tyvärr sprider sig eländet eftersom alla tar efter den amerikanska modellen. Själv håller jag på att bli tokig av alla “trailers” eller vad det heter, såna där inslag som talar om för mig vilket program det är jag tittar på. Mitt i. Trots att det är SVT utan reklam … Och som mitt i programmet visar vad som komma skall under nästa del, så att jag redan har sett nästan hela programmet när jag ser det.

Grädde på gröten??? Burkgrädde måste vara bland det äckligaste som finns. Dessutom.

24 04 2008
Jess

Jag hatar verkligen reklam.
Men som tur är kan jag kolla på BBC1 och BBC2 så slipper man reklam. Det är så skönt.
Jag kan tänka mig att Amerikansk tv måste vara hemsk.
Och är den inte överdriven också. Tacky reklam för nån grej. Ni vet sånt som oftast visas på morgonen eller på natten på vissa kanaler.😀

Grädde på frukosten. Urs!
Jag är inget sockerfan till att börja med men att ha grädde är väl extremt även för US eller kanske inte….

Kram!

24 04 2008
Michele

Well, I guess you are not a fan of the “fluffer-nutter” (marshmallow cream and peanut butter) sandwich then? LOL. I agree with you on the cream in a can (and cheese in a can is even worse) – either do it right or not at all! It’s interesting to see your perspective – I can’t stand to watch live TV and rarely do – long live the DVR!!

24 04 2008
Annika

Petra, Petra!! DU måste skaffa en DVR!!! Så att du kan pausa programmen och sen spola förbi all reklam. jag skulle inte klara mig utan min DVR.
OCH JA!!! Reklamen är skitjobbig. den vänjer man sig visst aldrig vid, tror jag…Och de censurerade orden och de censurerade kroppsdelarna…
Medicinreklam sitter jag och garvar åt. Däremot har jag också märkt att reklamen blivit grönare och det är skitbra!!
Gillar ju TV, som du vet, är TV-junkie!!
Vispgräddsreklamen har jag aldrig sett i den del av landet där jag bor. Reklamfilmerna är ju synkade till olika delar av landet.

24 04 2008
Millan

Ah vad jag haller med! Jag blir sa TROTT pa alla reklamavbrott och da har vi nog anda farre i England an ni har i Amerikat.. Vi har vanligtvis en var 15e minut sa ungefar samma somi Sverige. Men jag avskyr dem verkligen!!
Nagot jag kommer ihag fran TV4 hemma i Sverige var att om man kollade pa 21-filmen sa avbrots den alltid kl 22 for en halvtimmes nyhetssandning… helt sanslost!

24 04 2008
petchie

Marianne, trailers är verkligen ett ofog – som du säger så känns det ibland som de visar hela programmet / filmen, speciellt om det är en komedi – då har man redan sett alla de roliga scenerna redan!
Japp, vispgrädde på havregrynsgröt… det låter väl jätteäckligt!! Och för att inte tala om hur urbota dumt att förstöra en nyttig frukost på det sättet..

Jess – BBC 1 & 2 är ju bäst, jag kollade nästan bara på de kanalerna när jag bodde i Bryssel så jag var verkligen reklam-ovan när jag kom hit😉 Amerikansk reklam kommer ofta och är så tråkig, vem vill höra om diarré och förstoppning när man kollar på tv, ha ha!?
Amerikanerna gillar ju att ha ost på allt, så varför inte vispgrädde på allt också😀

24 04 2008
petchie

Michele, I haven’t tried fluffer-nutter but I remember liking marshmallow fluff when my father brought it home from the US😉 And I can eat peanutbutter every now and then, but no, whipped cream from a can on my oatmeal… I don’t think so! My O loves Swedish cheese that comes in a tube, ha ha not much better than cheese from a can!?
Yes, I guess we should have bought a DVR..

Annika, jag vet att vi borde köpa en DVR men frågan är om det är någon mening när vi inte ska stanna här så länge.. Och det hade ju inte blivit något inlägg om jag inte sett all reklam, eller hur!🙂
Amerikansk tv är fascinerande, det är verkligen en sociologisk / antropologisk (?) studie att kolla på tv i detta landet!
Men jag är också imponerade över att reklamen blir allt grönare, jättebra!!
Det är tur att ni inte har vispgräddsreklamen – kan du tänka dig scenen – en mamma och en typ 10-årig flicka äter frukost lite uttråkade och så plötsligt kommer Reddi Whip och räddar gröten genom att spruta grädde på den!! ÄCKLIGT!

24 04 2008
petchie

Millan, här är det 4 reklamavbrott på en halvtimme tror jag!! Ok att avbrotten kanske är lite kortare än i Europa men det är sååå irriterande. Det är knappt så att man hinner gå och kissa, ha ha!!
Att kolla på film är stört omöjligt, ett halvtimmesprogram är väl mer ok. TV4s koncept är helt absurdt, undra hur många tittare de tappar på det halvtimmesavbrottet? Jag tror att många bara går och gör något annat (går och lägger sig?), eller börjar titta på något annat program..

24 04 2008
Desiree

Ja reklamen speglar en hel del skillnader mellan USA och europa. Reklam för just mediciner är ju ganska ovanligt i Sverige. Men här är det otroligt vanligt. De måste väl ta upp alla bieffekter för att det är lag på det och alla är vettskrämda att bli stämda om något inte tas upp. Ready Whip, gud så äckligt. Den produkten är banlyst i mitt hem. På gröt, blää. Varför inte bara gröt med mjölk och lite frukt eller något annat hälsosamt. Men amrisarna älskar ready whip och socker. Gärna kombinerat. Det kan liksom inte bli för mycket för dem. Men det är verkligen positivt att det börjar talas mycket mer om going green och att göra saker och ting för miljön. Det är toppen.

24 04 2008
cecilia

I agree, I have written about ad’s as well, they annoy me massively – and to think I used to work as an ad-exec back in London. I would watch TV and cringe because there would be an ad-break and one of my clients ads would come on and I would remember how hard I had worked to get them that spot, and how ungrateful they had been – argh, never again!!!!

24 04 2008
Anne

Reklamen är jobbig, jag gör som Annika och spelar in och kollar efteråt. Men vissa saker vill man ju se live ibland och orkar inte vänta på och spela in, typ Desperate Housewives och Brothers and Sisters i söndags🙂 Jag tycker kanske inte reklamsnuttarna är så långa, problemet som jag ser det är att de kommer hela tiden.
Jag tycker det är jättebra det är going green överallt. Det märks även i magasin och tidningar, oavsett vad det handlar om så får man in den gröna poängen. Det är nåt som hänt, det var inte alls så här då vi kom i nov. 06. Men sen nån gång så blommade allt upp och nu är det ju verkligen hett.
Apropå medicinreklam, har du tänkt på att det är mycket viagrareklam också? Ofta med nåt par som står och gullar och kramas lite.

24 04 2008
petchie

Desiree, det är just det att alla företag verkar vettskrämda för att bli stämda – men finns det inte någon som helst begränsning på vad de kan bli stämda för? Alltså, om någon SER reklam på TV och sedan köper produkten så borde det vara nog med att bieffekterna nämns på produkten och inte redan på reklamen… kan man ju tycka!!?
Din grötfrukost på din blogg idag ser lika hälsosam ut som min gröt😉 Tänk så hemskt det hade sett ut om grötskålen hade varit täckt med Reddi Whip, ha ha!!
Jag tycker också att det är jättebra att amerikanerna börjat upptäcka miljövänligt och att det nuförtiden SÄLJER att vara grön!

Cecilia, that’s an interesting job – so you have been responsible for those annoying ad breaks!! And of course it’s called an ad in the UK😀

24 04 2008
petchie

Anne, min O har inte kommit så långt att han har förstått vitsen med en DVR… men då måste man ju också planera sitt tv-tittande och vet du vad, jag har fortfarande inte fattat NÄR och VAR alla tv-serier går så jag ser dem inte!! Och så är det ju just det också att jag hatar att hoppa in mitt i en säsong… Jag har ju bara sett första säsongen av Desperate Housewives och Grey’s Anatomy😦
Reklamavbrotten är inte långa men många, som jag skrev ovan till Millan – man hinner ju knappt ens gå på toaletten (och det är väl det de är till för??).
Va? Viagrareklam?? Det måste vara som Annika skrev att reklamen är vinklad i olika delar av landet – vi har absolut ingen Viagrareklam! Hur ska man tolka det? I Virginia ser man inte Reddi Whip, vi ser grädde på gröten men inte någon som är het på gröten (ha, där fick jag till det) och i Oregon – har ni gräddegrötreklam eller bara viagra?? Puertoricanerna har kanske inga potensproblem, ha ha!

29 04 2008
David

Den senaste tiden har antalet (oftast bisarra) reklaminslag för medicin ökat ganska rejält på svensk tv. Det är inte bara Iprenmannen vi tvingas stå ut med, nu är det hemorrojdmedicin & annat spännande också.

29 04 2008
petchie

David, oj! Det visste jag inte – usch, sådant vill man verkligen inte höra när man sitter och äter framför tv:n😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: