Friday theme / Show & tell: Favourite magazines and newspapers

25 04 2008

The last Friday theme chosen by Annika in Virginia, next month it is up to Desiree in Alabama to choose the subjects. My favourite magazines and newspapers are easy to pick – I love reading interior design magazines, some cooking magazines once in a while, and to a lesser extent fashion mags.

Here are my favourite ones, some of them are Swedish, of course:
My favourite magazines

Interior Design magazines:

  • Sköna Hem* – I discovered this interior design magazine at my grandmother’s place years ago and I had a subscription for ages. But then I moved to Belgium and had to discontinue it. However, my brother and sister gave me a new subscription as a christmas present in 2005 and since then it has been coming all the way to Brussels. My friend T who took over the contract on my apartment has been sending us our mail every now and then, and this week O came home with the last three issues (that I had a subscription on) (we get the mail sent to O’s office)! I was soo happy!!
  • Elle Interiör – another favourite, I have been trying to get used to Elle Decoration (UK & US editions) but it is not just the same, and not even Elle Décoration (French edition)… In the foreign editions there are too many too modern, too sterile, too hotel-like homes! I have asked my mother to buy all the issues that I have missed of both Sköna Hem and Elle Interiör, and she’s bringing them to Puerto Rico in two weeks’ time!
  • Living Etc – a British interior design magazine that I like as it shows both exclusive and “normal” homes. Great for inspiration!

Women’s magazines:

  • Damernas Värld – a Swedish magazine with, what I think, the perfect balance between fashion, interesting interviews with strong women, some recipes and travel articles.. I just received a package yesterday** from my friend L in Stockholm – with the latest issue of DV, some photos and some Swedish sweets!! I have been spoilt this week with magazines from home, that’s for sure!
  • Marie Claire – a bit too many ads for my taste, but I like MC (preferably the UK version) for more or less the same reasons as I like the Swedish magazine above! I don’t buy MC regularly but every now and then, usually when I travel. I like how they make a smaller “travel-friendly” version of the magazine.

 Various magazines:

  • Everyday with Rachael Ray – I am a fan of Rachael Ray and her cooking (minus all the cheese), and her magazine is fun and inspiring!
  • Qué Pasa – a bilingual (EN/SP) travel magazine for Puerto Rico. I enjoy reading it to get tips and ideas for what to see and do on our island, especially when we have visitors.

Newspaper:

  • Sydsvenskan – my local newspaper in Skåne has a perfect website where I can read all (?) articles from the paper version. My grandfather used to work as a journalist for this paper so it is very closely connected to my family. I really missed it when I lived in “the north” (i.e Linköping, not very far north at all) but when I studied at Lund University I would always have a subscription to this newspaper. It’s quite funny how I can discuss newspaper articles with my family, despite us being so far apart.
  • BBC News – not a newspaper but where I get my international news… It’s actually my “home” page on Internet Explorer.

So in conclusion, it is obvious that I prefer reading Swedish magazines and newspapers but I haven’t found any great American ones that I like. Maybe because my taste is more European? But, I will check out the other bloggers’ favourites and maybe I’ll find something that catches my fancy which I can try to find in Borders tomorrow!

*) O has the funniest way of pronuncing Sköna Hem, somehow he pronunces Sköna in the same way as he does the name of my friend’s ex-husband S and my Latvian sister Z. It’s not easy sometimes to know who / what he is talking about :D

**) Yes, some mail is coming through to me again!! But my friend’s wedding invitation was returned to her (we couldn’t go to the wedding anyway, but it would have been nice to have the invitation at least) and my grandmother has given up on trying to send me letters! I still don’t understand if the mail delivery is depending on the mood of the postman or if some of the letters are really sent to Puerto Rico, Gran Canaria??


Actions

Information

9 responses

25 04 2008
Cecilia

Sköna hem är en given favorit hos många förstår jag.Rachel Ray blev jag ännu mer nyfiken på nu så jag skall inhandla den idag.Haha får du post om brevbäraren är på bra humör.Verkar jobbigt att ha det så.Ibland kan man undra om de är läskunniga de som jobbar med att dela post.

25 04 2008
Annika

Nu blir jag så grymt nyfiken på Racheal Rays tidning. Känner för att köpa den pronto. Både du och Anne har med den på era listor.
Minus osten ja🙂
Sköna Hem är vacker, jag brukar köpa den ibland när jag är hemma. Håller med om DV, det är bra tidning och jag funderar starkt på att börja prenumerera, men det är ju Bonniers så det är dömt att misslyckas för mig…
Brukar dock låna den av Lotta här i Reston…
Ha en jättefin helg!!

25 04 2008
Anne

Vad kul du också nämner Rachel Ray och att du gillar tidningen. Verkar vara lite okänd för många andra. Sköna Hem är helt ok men min svenska inredningsfavorit är Allt i Hemmet. DV är riktigt bra, nu fick jag plötsligt ett oerhört sug efter den. Hmmm, ska helt klart skicka med en tidningslista till våra gäster som kommer om en dryg månad.

25 04 2008
Nilla

Det året jag var au-pair i Florida läste jag många tidningar eller mest magasin om mode/skönhet/hälsa. Det fanns många bra att välja på! (kommer inte på några namn nu bara…) Kul att kolla runt i bloggarna och se tidningar från olika delar av världen! Ha det bra.

25 04 2008
petchie

Cecilia, jag tror att många tidningar läser man av vana – jag har vant mig vid Sköna Hem och även om jag läser andra inredningstidningar så är det den jag alltid återkommer till.
Rachael Ray hoppas jag att du kommer att gilla, hon har enkla recept som man kan laga med få, lättillgängliga ingredienser. Och som Anne skrev någonstans, fina bilder!
Posten här är ett stort mysterium, vi förstår inte varför vissa brev inte kommer fram (utan skickas tillbaka till Sverige!!).

Annika, jag kan inte fatta att DU inte känner till Rachaels tidning – hoppas att du gillar den! DV är bra, lite mer seriös än Amelia – tycker jag iaf! Konstigt att Bonniers inte kan få det rätt med dina prenumerationer, tråkigt!

25 04 2008
petchie

Anne, jag tror att det är som jag skrev ovan till Cecilia, att man läser vissa tidningar av vana – och jag har vant mig vid Sköna Hems stil, gillar även Allt i Hemmet men föredrar SH av ngn anledning.
Konstigt att det inte är fler som upptäckt Rachaels tidning, tycker att den är bra – lagom tjock, lagom avancerade recept (i ingrediens-väg)..
Ja, om du skickar en tidningslista NU till de framtida gästerna så kanske de tom får tag på två nummer av tidningarna!! Jag tycker att det är perfekt att be om, inte svårt att få tag på, billigt och inte så tungt / skrymmande att ta med för gästerna. (och så kan de läsa tidningarna själva om de är intresserade på vägen!)

Nilla, det finns säkert många bra tidningar här, jag har bara inte tagit mig tid att riktigt kolla in utbudet. Och så är det kul att läsa svenska tidningar för att ha lite koll på vad som händer “hemma”🙂

25 04 2008
Lotta

visst e de sa som du skriver att man läser en tidning av vana.. man har valt sig vid deras stil!! men visst e de extra kul att läsa “svenska tidningar” när man bor utomlands.. köper allt en amelia att läsa pa flyget när man varit i sverige tex🙂

25 04 2008
Desiree

Jag tycker nog som du fortfarande att de svenska tidningarna är bättre än de amerikanska. Gillar tidningar där det finns en del trevliga reportage att läsa och inte tidningar som bara är reklam och olika sminkprodukter. Mattidningar gillar jag också det är inspirerande och man får nya ideér. Allt om Mat har faktiskt en jättebra websida som uppdateras varje dag med nya recept. Kolla gärna in http://www.alltommat.se

Synd att det fortsätter att strula med posten för er. Märkligt, det är som om ni bodde långt in i mörkaste afrika dit postgången är helt opålitlig. Ha en skön helg.

25 04 2008
petchie

Lotta, absolut – det är extra kul att läsa svenska tidningar som utlandssvensk, för att ha koll och för att stilla eventuell hemlängtan! Det är därför jag gillar svenska inredningstidningar bäst, för att få se SVENSKA hem – det ger en viss hemma-känsla.

Desiree, visst känns det som vissa modetidningar, framförallt utländska mest handlar om smink, dyra kläder och så alla dessa reklamsidor som man bara bläddrar förbi. Nej, hellre en lite tunnare DV i så fall!
Allt om mats hemsida har jag kollat på någon gång, men tack för tipset – ska kolla direkt om där är något roligt recept att testa i helgen.
Postenmysteriet är nog det som retar mig mest med Puerto Rico – tänk så många brev, paket och kort som vi har gått miste om. Och nu vill ju så klart inte folk skicka fler försändelser när de bara blir tillbakaskickade. Tråkigt men jag ska gå till posten med mormors brev, när mina föräldrar kommer med dem, och fråga om de verkligen har varit HÄR i Puerto Rico och varför de inte vill dela ut dem!!

Leave a Reply

