Hasselback potatoes on the Food Network!!

27 04 2008

I was having my porridge in front of the TV this morning when I thought that I heard the word(s) hasselback potatoes*!! Could I really have heard correctly? Is hassebackspotatis really famous outside of Sweden?? I had to google it of course, and yes, I found lots of websites that mention the classical Swedish way of cooking potatoes in the oven! Isn’t it funny? I can’t remember when I made hasselback potatoes last time, it seems like such an 80’s recipe, but I think it’s time to introduce them to O! Especially as we are both big potato lovers😉

The chef who was making the hasselback potatoes this morning on the Food Network is a new acquaintance to me – Sunny Anderson (she even has a Swedish last name!) but here’s the recipe. She is not the only famous chef who has made a hasselback-recipe, also Nigella Lawson and Emeril Lagasse (who I don’t like by the way, seems too pretentious in that annoying French way and acts like a rock star on his cooking show on the Food Network), google to find more recipes!

Interesting how as an expat you become so sensitive to everything that comes from your home country – I am famous for pointing out Oh, that’s Swedish anytime there is a song, a film, a reference to anything remotely Swedish! I remember once in Italy when the song Crying at the discoteque with Alcazar came on the radio and I proudly announced that it was Swedish – my Italian friends didn’t believe me, and said c’mon you say everything is Swedish… But yep, for such a small country, we have made / are making quite an impact on the rest of the world – from H&M and IKEA, to Swedish music (and I am not just talking about ABBA…) and apparently even recipes! And not to forget, the Swedish words ombudsman and smorgasbord that have found their way into the English dictionaries (and many other languages use the word ombudsman).
Not the Swedish flag but looks like it!However, everything that looks or sounds Swedish isn’t necessarily from Sweden – this is a photo taken in Norway, doesn’t it really look like the Swedish flag?😀

*) Name originates from the restaurant Hasselbacken in Stockholm where the dish was served for the first time.


Actions

Information

17 responses

27 04 2008
Desiree

Ha ha ja det Àr klart att man Àr extra stolt över sitt hemland som utlandssvensk och gÀrna vill visa upp och belysa det som Àr svenskt. PÄ sÀtt och vis blir man mycket mer svensk dÄ man inte bor i Sverige. Du fÄr ta och göra de dÀr Hasselbacks potatiserna och bjuda O pÄ dem. Fotot sÄg verkligen ut som Svenska flaggan.

28 04 2008
Lotta

visst e de sa.. man bli aldrig sa svensk coh patriotisk som nÀr man bor utomlands!! och sa lÀgntar man efter matgrejer som man knappt at nÀr man bodde hemma??!!

28 04 2008
Lullun

Enig med bĂ„de dig och de övriga som kommenterat. Jag var, om inte antisverige, sĂ„ iaf inte alls nĂ„gon direkt svensksvensk förr, men nu kan jag inte heller lĂ„ta bli att pĂ„peka allt svenskt jag faller över. Har faktiskt fĂ„tt försöka hĂ„lla mig tillbaka lite ibland, eftersom det lĂ€tt kan bli lite vĂ€l mycket…😉 Men det Ă€r ju inte mitt fel att “vi” finns överallt!🙂

Vad gĂ€ller maten Ă€r jag dock inte den som absolut ska laga köttbullar & lingonsylt osv, inte heller nu efter sĂ„ mĂ„nga Ă„r utomlands. Hasselbackspotatis har jag inte ens gjort i hela mitt liv (Ă€ven om jag tittat pĂ„ receptet mĂ„nga gĂ„nger). Tror inte ens att jag Ă€tit det. IstĂ€llet Ă€r det mannen som insisterar pĂ„ att jag ska laga Janssons osv. Han Ă€r helt sĂ„ld pĂ„ svensk mat (allt som inte inkluderar griskött som han inte gillar dock…), och “tvingar pĂ„” alla sina grönlĂ€ndska vĂ€nner allt svenskt jag kan laga. *hihi*

28 04 2008
Annika

SĂ„ det ÄR!! Jag Ă€r likadan som du: pekar ut allt svenskt jag ser omkring mig, eller hör omkring mig. Förmodligen ganska irriterande🙂
Men det finns ju onekligen en hel del att vara stolt över. Fast jag var ganska pissed nĂ€r Absolut blev franskt :-/…
Men jag kommer förmodligen att kalla det svenskt Àven i fortsÀttningen.
Man blir mer patriotisk pĂ„ bortaplan, helt enkelt🙂

HÀftigt med Hasselbackspotatisen. Visste jag inte, att den Àr poppis ute i vÀrlden. GOD Àr den ju.

Har du sett Mat-Tinas program pĂ„ amerikansk TV? Dom Ă€r ju lite roliga, faktikst…

28 04 2008
Jess

Hasselbackspotatis har jag hört talas om men inte Ă€tit… tror jag i a f.
Men det verkar “lĂ€tt” nog för att en klant som jag skulle klara av det.

Absolut franskt numera? Har de sĂ„lt sin sjĂ€l till grodĂ€tarna??😀

NÀr jag hör ombudsman och smörgÄsbord ler jag lite. Det lÄter rÀtt sÄ fult pÄ englska..hi,hi..

Kram!

28 04 2008
petchie

Desiree, visst Àr man extra stolt över att vara svensk nÀr man bor utomlands!
Jag ska minsann göra hasselbackspotatis en dag, det var som sagt evigheter sedan jag gjorde det receptet.
“Flaggan” blev ett bra foto, det var ett gulmĂ„lat “staket” (jag kan inte komma pĂ„ just nu vad man skulle kalla det!) vid hamnen i Svolvaer (Lofoten) med det mörkblĂ„ vattnet i bakgrunden.

Lotta, jag blev Polly-tokig sedan jag flyttade utomlands! Innan dess tror jag inte att jag Ă„t mĂ„nga Polly men nĂ€r folk frĂ„gar vad de ska ha med sig nĂ€r de kommer pĂ„ besök, sĂ€ger jag alltid Polly😉
Och nÀr jag var hemma förra hösten bad jag mormor göra stekt sill tvÄ gÄnger!! Jag tror faktiskt inte att jag typ Àtit stekt sill innan, ha ha! SÄ visst Àr det sÄ att man blir sugen pÄ mat och godis som man knappt Àtit nÀr man bott hemma. Konstigt!

28 04 2008
petchie

Lullun, jag undrar om det Ă€r typiskt utlandssvensk-svenskt att alltid pĂ„tala nĂ€r ngt Ă€r svenskt – har knappt hört mina franska eller spanska kompisar uppföra sig sĂ„.. kanske för att det trots allt Ă€r mer ovanligt att nĂ„got Ă€r svenskt?
Jag var precis likadan nÀr jag bodde hemma, lyssnade knappt pÄ svensk musik, tittade inte pÄ svenska filmer, lÀste sÀllan svenska böcker och nu köper jag pÄ mig en massa svensk kultur nÀr jag Àr hemma!
Ha ha, jag gör faktiskt köttbullar ibland eftersom O Ă€lskar köttbullar och lingonsylt (jag kan vara utan sylten helt klart). För att inte tala om Kalles Kaviar, smĂ€ltost pĂ„ tub, svensk HerrgĂ„rdsost – O Ă€r definitivt storkonsumenten av svensk mat i det hĂ€r hushĂ„llet😀 IgĂ„r gjorde han tvĂ„ mackor med Kalles och klĂ€mde lite citronsaft över, han sa att det var mycket gott! AlltsĂ„, en spanjor som berĂ€ttar för en svenska hur man bĂ€st gör en kaviarmacka – nĂ„got Ă€r fel, eller??
Det svenska godiset fÄr jag dock ha för mig sjÀlv som tur Àr!!
PS Jag HATAR Janssons, och ska nog inte lÄta O smaka det för vem vet, dÄ kanske han vill att jag ska laga det, ha ha.

28 04 2008
petchie

Annika, jag hĂ„ller med – det Ă€r sĂ€kert jĂ€tteirriterande för alla andra, men det Ă€r nĂ„got slags tvĂ„ngsbeteende att man MÅSTE pĂ„peka allt som Ă€r svenskt, ha ha!😕
Det Àr trÄkigt att Absolut har blivit franskt men hoppas att de hÄller kvar vid de roliga, ganska svenska inslagen i reklamen och att de inte Àndrar pÄ flaskan..
Nej, jag har inte sett Mat-Tina pĂ„ amerikansk tv – gĂ„r hon pĂ„ Food Network?

Jess, vad konstigt att varken du eller Lullun Ă€tit hasselbackspotatis!? Det Ă€r superlĂ€tt att göra, knepet Ă€r att man lĂ€gger potatisarna i en trĂ€slev nĂ€r man skĂ€r dem för att inte skĂ€ra rakt igenom. De blir jĂ€ttegoda i ugnen – testa!!
Japp, Absolut sĂ„ldes till Ricard (tror jag det var) som Ă€r ett pastis-mĂ€rke (anissprit som man blandar med vatten sĂ„ blir det grumligt, faktiskt gott!). De har dock lovat att produktionen ska stanna i Sverige (Åhus i SkĂ„ne).
Visst lĂ„ter det knĂ€ppt nĂ€r ombudsman och smörgĂ„sbord uttalas pĂ„ engelska…

28 04 2008
Anne

Haha, sĂ„ gör jag ocksĂ„. Det Ă€r ju ocksĂ„ som att man “ser” allting svenskt (skandinaviskt vill jag pĂ„stĂ„) sĂ„ mycket mer tydligt och reagerar pĂ„ det pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n man gjorde tidigare.
Jag tycker ocksĂ„ det Ă€r trist Absolut inte Ă€r svenskt mer. Å andra sidan lĂ€r jag fortsĂ€tta kalla det svenskt, pĂ„ samma sĂ€tt som jag kallar Volvo och Saab svenskt fastĂ€n det ju faktiskt Ă€r amerikanskt…
Hasselbackspotatis hade jag ingen aning om Ă€r sĂ„ internationellt🙂 Gravlax har jag sett nĂ„gra göra pĂ„ Foodnetwork. I ett program (och i en amerikansk kokbok jag har) stavar de det som gravlox istĂ€llet för gravlax. GravlaxsĂ„s/hovmĂ€starsĂ„s har de ocksĂ„ gjort, men kallar det dĂ„ “mustard sauce”. Har hört gravlac förklaras som en norsk, en svensk eller en skandinavisk rĂ€tt. Lite beroende vad för recept eller kock det Ă€r, sĂ„ sĂ€ger de lite olika varifrĂ„n rĂ€tten kommer…. Men hederlig gravLAX Ă€r det i alla fall.
Emeril kan jag för övrigt inte heller med, byter kanal dÄ han Àr pÄ gÄng.

28 04 2008
petchie

Anne, visst har du rĂ€tt i att ibland Ă€r det inte svenskt utan skandinaviskt… t.ex “ombudsman” Ă€r jag faktiskt inte helt 100 pĂ„ att det Ă€r svenskt frĂ„n början, kanske danskt?? Gravlax heter det Ă€ven pĂ„ “franska” och “nederlĂ€ndska”😉 SĂ€ljs pĂ„ Ikea i Belgien pĂ„ polarbröd, polarbrödsmackor sĂ€ljs Ă€ven i de vanliga affĂ€rerna i Belgien!!
IgĂ„r fick vi en belgisk flashback dock nĂ€r O hittade pasta med en belgisk matkedjesymbol!! Heter sĂ„ klart inte svĂ„ruttalade Delhaize hĂ€r men var exakt samma symbol… (har du förresten mĂ€rkt att Danone heter Dannone i USA?!)
Klart att Volvo och SAAB Ă€r svenska mĂ€rken trots att Ă€gandet har gĂ„tt över Atlanten😀
Kul att du inte heller gillar Emeril, jag tycker att han Àr hemsk!!

29 04 2008
Marianne

Kan inte annat Àn instÀmma med alla. En annan matrÀtt som har spritt sig Àr svenska köttbullar i Turkiet. Köttbullar har ju funnits lÀnge dÀr, men tack vare Ikeas restaurang Àr det nu populÀrt att servera svenska köttbullar pÄ krogarna i Istanbul.

Hasselbackspotatis Àr ju gott, det var ett tag sedan jag gjorde det, kanske börjar bli dags. Tack för pÄminnelsen : )

Egentligen borde det vara förbjudet att sĂ€lja vissa varumĂ€rken till utlandet! Snart sĂ€ljs vĂ€l dalahĂ€starna till Japan …

29 04 2008
petchie

Marianne, svenska köttbullar i Turkiet hade man inte riktigt tĂ€nkt sig! Men tja, vi har turkisk kebab i Sverige, sĂ„ varför inte😉
Jag Àr sjÀlv sÄ himla sugen pÄ hasselbackspotatisar nu sÄ det fÄr nog bli till helgen!
Eller Kina – “made in China”-dalahĂ€star, nĂ€e, fy!!

1 05 2008
sunny

thanks for watching!!! i love hasselback potatoes and know the heritage! so happy you enjoyed the recipe and i also just finished bragging about my fave ikea griddle pan! how’s a furniture spot make the perfect griddle pan???!!! alright, well thanks for watching and hope you enjoy future shows!!! sunny…

1 05 2008
Lullun

*hihi* O och min Holger har visst lite gemensamt. Och jag erkĂ€nner; jag gillar inte heller Janssons och inte ens kaviar (Ă€ter det bara pĂ„ smörgĂ„stĂ„rta).🙂

Och har inte alls tĂ€nkt pĂ„ att den samma “nationalism” inte gĂ€ller alla andra utvandrare. Ja, kanske Ă€r det nĂ„got sĂ„dant dĂ€r “lilleputts”-fenomen, för oss frĂ„n mindre lĂ€nder (i.e. lĂ€nder med fĂ€rre invĂ„nare). Ska verkligen försöka “studera” detta fenomen lite mer framöver…😉

Och vad kull med kockens kommentar. Vad vÀrlden Àr liten ÀndÄ! och vilken tur det inte var Emeril Lagasse som lÀste. *haha*

1 05 2008
Lullun

Menade kul med ett l sĂ„ klart och ursĂ€kta för eventuella andra stavfel.🙂

1 05 2008
petchie

Sunny, thanks for the comment!! I will definitely check out your blog and the shows on the food network!
Unfortunately we don’t have Ikea here in Puerto Rico but I will make sure to look for the griddle pan when I go home to Sweden this summer, thanks for the tip!

1 05 2008
petchie

Lullun, visst Ă€r det konstigt att killarna gillar svensk mat som vi inte gillar, ha ha! Jag brukar pĂ„peka att det absolut inte Ă€r JAG som har introducerat smĂ€ltost pĂ„ tub och Kalles till O – det fick han till frukost nĂ€r vi var i Sverige. Vi rĂ€knade igĂ„r – han har tvĂ„ tubar ost, och tvĂ„ tubar Kalles i kylen men vill Ă€ndĂ„ att mina förĂ€ldrar ska ha med sig fler tuber och HerrgĂ„rdsost nĂ€sta vecka. Hur knĂ€ppt Ă€r inte det!?
Jag tror absolut att det Ă€r finns ett samband mellan storleken pĂ„ landet och stoltheten – eller nja, fransoserna Ă€r ju vĂ€ldigt stolta över Frankrike och allt franskt men de behöver ju inte pĂ„peka det sĂ„ ofta eftersom de flesta redan vet att det Ă€r franskt… SĂ„ kanske mellan storleken och det ihĂ€rdiga pĂ„pekandet😉
Visst Ă€r det sĂ„Ă„Ă„ coolt med kommentaren ovan frĂ„n kocken sjĂ€lv! Nu mĂ„ste jag ju kolla pĂ„ hennes program (och lĂ€sa hennes blogg)! Och ha ha, du har rĂ€tt i att det var tur att det inte var den stöddiga fransosen som lĂ€ste min blogg😀
Stavfel Àr inga problem, jag vet hur fingrarna slinter ibland. (typ böner, du vet!)

Leave a Reply

