Roadside markets in Puerto Rico

29 04 2008

A few weekends ago when we were out driving on the island, I finally had the camera ready to take some photos of the roadside markets and the simple food stands… It’s a very interesting experience to drive in Puerto Rico, not just because of the crazy driving (not very fast, but definitely crazy!) and the beautiful landscapes, but also to look at everything that is being sold at the side of the roads!

Here are some examples, unfortunately not all the photos are great because of the speed of the car – O is a Spanish driver… 😉

Hammocks and towels:

Most towels and hammocks say Puerto Rico and have the national flag on them – I don’t think that they are just aimed at tourists, I have seen lots of Puerto Ricans proudly wearing “tourist” t-shirts…

Towels and hammocksHammocks and towels flying in the wind

TowelsSome more towels.

Fruits and vegetables:

In the photo below the fruits and vegetables are sold outside a building, but people also sell from the back of their cars, or just walking in the middle of the road by the traffic lights holding avocadoes, mangoes etc. O sees a man selling oranges on his way to work every morning but he hasn’t been able to stop to buy some because of the heavy traffic.

Fruits and vegetables Fruits and vegetables – NB. The plantains and interesting-looking root vegetables. I am not sure what is in the bottles in the centre of the photo.

Water:

I have also seen ICE being sold – quite impressive that it doesn’t completely melt in this hot climate.

Water being sold in the middle of the road, Puerto RicoThe water sellers keep their bottles cold in coolers by the traffic lights, and walk up and down the road selling to thirsty drivers.

Food: 

The restaurants (chinchorros, friquitines) are more or less advanced – sometimes just a stand, a shack, a trailer or sometimes in real buildings. They sell snacks (such as the one below), lechon asado (grilled suckling pig) and other kinds of Puerto Rican dishes.

A pincho stand at the side of the roadA pincho (snack) stand.

Un chinchorro in Puerto RicoA more proper restaurant at the side of the road.
 

What I haven’t managed to catch yet with my camera are the stands where they sell puppies in cages (I feel sorry for the dogs), and the newspapers sellers.

And the last photo: a sight you see very often in Puerto Rico – a woman wearing curlers in public! They will even go shopping with their curlers. Maybe it is a fashion statement?

Curlers in public!We tried to be very discreet, but it was difficult to time the speeds of our car and the other car while I was taking the photos – this one was the best one I could get without the woman noticing me…


Actions

Information

18 responses

29 04 2008
Jess

Vilka fina hammockar med PR’s flagga på dem.
Ni borde köpa en bara för att ha ett minne av tiden där när du ligger i solen i Sverige vid dina pärons nya sommarhus..😀

Men urs va hemskt att de säljer små hundar i burar efter vägen. Men jag antar att alla länder tyvärr har väldigt olik syn på djur och hur de kan behandla dem. Irland är t ex miles off om man jämnför med Sverige.

Kul att ni lyckades ta en bild på kvinnan med rullarna i håret.😀
Det är inte en syn man ser varje dag…om man nu inte är i PR vill säga.. hi,hi..

Kram!

29 04 2008
Desiree

Verkligen roligt och interessant att läsa om dina vardagsbetraktelser. Jag tycker att det verkar som PR liknar många andra ställen i latinamerika där man har försäljare som säljer lite allt möjligt längst med vägarna och som går runt och säljer saker och ting bland trafiken då det slagit om till rött ljus. Jag får minnen både från Mexico och Nicaragua då jag läser detta inlägg. Kul att de är stolta över sin flagga. Ha ha jag såg faktiskt en svart kvinna med hela huvudet fyllt av hårspolar på Walmart igår. Det ser ju inte riktigt klokt ut. Man blir ju facinerad av att de så avslappnat går ut och shoppar med sina hårspolar på själv hade man ju inte vågat visa sig utanför dörren om man hade använt sådana.

30 04 2008
Speaking Boricua

People will also go out with dubi dubis (you know, when they have the silver “pinchels” in their hair). There’s a whole facebook group here dedicated to it:
http://www.facebook.com/group.php?gid=4316226567&ref=ts
Pretty funny stuff!

30 04 2008
Marianne

Du lyckades i alla fall få en hel del bilder. Jag har gett upp – min K kör alldeles för fort för att man ska hinna ta några bilder. Tar med kameran när någon annan kör.

Gatuförsäljarna brukar vara de bästa att handla av. Billigt och fräscha produkter.

Att folk använder papiljotter än i denna dag! Det finns ju locktång!

30 04 2008
gottablandat

sa mysiga bilder och roligt att läsa!!hihi de där att de kör runt med papiljotter i haret.. de gör de ju överallt.. även i supermarketen imexico tex kommer kvinnor in sa🙂

30 04 2008
Lullun

Ja den där gatuförsäljningen saknas ju nästan helt i Europa & Nordamerika, men visst gör det långa resor lite roliga. Speciellt från min tid i Indien kommer jag ihåg dessa små lådor, “förväxta fågelbon”, mitt ute i ingenting, där folk satt (uppe i “lådan”) med sina små varor som de sålde.😉

Själv gillade jag verkligen också det sista fotot, på damen med papiljotterna. Måste ha varit lite “komiskt” när du satt ock försökte ta fotot. *hihi*

30 04 2008
saltistjejen

O det känns så exotiskt detta med vägförsäljning. I Sverige är det väl bara typ jodgubbar på sommaren som söljs längs vägarna? Men fy vad hemskt med valparna!!! usch, sådant har jag jättesvårt för.
Men frukt och grönsaker är ju jättehärlig att kunna köpa på väg till eller från jobbet t ex.
Här NY säljs ju mycket blommor och frukt o grönt på trottoarerna. Ser så gott ut, och jag köper ibland, men man måste skölja noooga för jag tänker alltid på alla avgaser som måste ha komit på frukten…!
Kram!

30 04 2008
Annika

Ja, nog är det exotiskt där på din ö…
Så långt från amerikanska fastlandet i mångt och mkt.
Jag håller med Jess, köp en lite PR grejjer och ta med till sommarstugan på Österlen. Det blir stilbrytning, hihi!!
Gatuförsäljningen är lite mysig. Det ser man ju sällan och aldrig här. JO, förresten, utefter småvägarna i South Carolina har jag sett folk som säljer jordgubbar, vattenmeloner etc..men inte runt DC.
Och jag har aldrig sett ngn ute bland folk med rullar i håret, hehe…Fast nu kommer jag säkert att göra det bara för att jag skrivit att jag inte sett det.
Kram!!

30 04 2008
Michele

You are too funny! I’ve bought the avocados while sitting in traffic – they were good – definately better than what you get in the stores.

30 04 2008
petchie

Jess, O och jag har faktiskt funderat på att köpa en puertoricansk hängmatta till sommarstugan😀 Vi undrar dock hur bra kvalitet det är i de som säljs längs med vägarna, men det är ju värt att testa!
Jag tycker också att det är hemskt att se hundvalparna som säljs längs med vägarna – som tur är är det inte jättevanligt. Det finns ju dock många vilda katter och hundar här – katterna i gamla San Juan har en egen organisation som försöker hjälpa dem. De herrelösa hundarna ser man mest utanför San Juan-området och jag tror inte att det är någon som bryr sig om dem.
KRAM!

Desiree, kul att höra att det påminner dig om Mexico och Nicaragua. Puerto Rico har säkert mycket mer gemensamt med Latinamerika än Nordamerika i många aspekter.
Du måste kolla in facebook-länken som Speaking Boricua lagt in, det är jättekul att se alla foton (bättre än mina) på kvinnor med de där metallklämmorna – de går runt och shoppar så! Förresten har jag fått höra från svenska B att många går i pyjamas och handlar ute på landsbygden!!

30 04 2008
petchie

Speaking Boricua – thank you for teaching me a new word – dubi-dubi!! Ha ha, I love that facebook group and all its photos! So I am not the only one who has reacted to this Puerto Rican “fashion”.😀

Marianne, de flesta foton togs när vi stod stilla (mer eller mindre) – vägen vi körde på är full av trafikljus och det var mycket trafik! Däremot var det extremt svårt att ta foto på kvinnan med papiljotter, jag vill ju inte att hon skulle märka att jag fottade henne! Ha ha, locktång – så klart!
Nu är det inte avocadosäsong, men när vi ser avocadoförsäljarna igen så ska vi definitivt köpa!!

Lotta, undra om det är en typisk latino-grej att gå runt med papiljotter offentligt?😉

30 04 2008
petchie

Lullun, det är ju både exotiskt och praktiskt – om man helt plötsligt känner sig hungrig eller törstig!
Förväxta fågelbon låter intressant – har du något foto?
Ja du, du kan ju tänka dig när jag skulle ta fotot, “nej O, du körde för fort”, “sakta, sakta” “nej, nu missade jag henne igen”… Som tur var hade jag ganska lång tid på mig eftersom det var lite trafikstockning! Jag vet inte hur många foton som blev misslyckade…

Saltis, jag tycker faktiskt att det är lite imponerande med de obemannade jordgubbsstånden i Sverige – att folk verkligen betalar för sig!? Men ja, frukten och grönsakerna måste ju vara ganska täckta med avgaser.. speciellt i NYC!
Kul att du är tillbaka!

Annika, mycket är annorlunda men första intrycket är ju hur amerikanskt allt är – fastfood joints, stora motorvägar (dock mest runt San Juan-området) och stora billboards överallt… Därför är det extra kul med de här lokala, mer exotiska inslagen i gatu/vägbilden.
Ja, det blir kanske en hängmatta till sommarstugan – vi får se! Ska först kolla om de är gjorda i PR eller det är “made in China” som gäller, då är det ju inte lika kul…
Nu får du hålla utkik efter papiljotter när du är ute och shoppar – Desiree hade ju sett en kvinna på Wal-Mart (stor chans där, iaf i PR!). Det är väl mest latinos och färgade som kör med det stuket men jag såg precis när jag var ute på min morgonpromenad en vit äldre kvinna med en sådan där plasthätta som man får när man färgar håret – jag vet inte om hon var ute och vallade sig medan håret färgades eller det var regnskydd (solen sken)??

KRAM TILL ER ALLA TRE!

30 04 2008
petchie

Michele, I’m happy that you liked my post – I guess that you are referring to the woman in the last photo!?😀 I can tell you that it was sooo difficult to get a good photo (I felt almost like a spy, ha ha) but I guess that you know what I am talking about without seeing the photo evidence😉 Check out Speaking Boricua’s facebook-link above, it is hilarious!! Great photos and funny that there are Puerto Ricans who don’t like the “fashion”..
I will definitely try to buy some avocadoes from the roadside when they are in season again..

30 04 2008
Anne

Fniss fniss, damen med hårrullarna var ju bara för cool. Jag skrattade högt åt den bilden och såg framför mig hur du så diskret som möjligt försökt fånga henne på bild.
Papiljotter i håret har jag inte sett här, men däremot upphör jag inte förvånas hur många åker till affären i typ bara pyjamasbyxorna. Nu menar jag alltså inte snygga mysbyxor utan riktiga pyjamasbxor som dessutom sett sina bästa dagar.

Lite lustigt att Puerto Ricanerna själva går med turist t-shirts, det ökar ju “statusen” lite på turistprylarna känner jag och att turisterna smälter in mer med lokalbefolkningen🙂
Väldigt exotiskt med gatuförsäljning där sortimentet är avokado och mango. När är det förresten avokadosäsong?

30 04 2008
petchie

Anne, vi kände ju oss ganska dumma när vi satt där i bilen och försökte vara diskreta, ha ha!! Japp, pyjamasbyxor är shoppingklädsel även här – pyjamas OCH papiljotter😉
Visst är det konstigt att puertoricanerna har turist-t-shirts, jag blev ganska förvånad när jag lade märke till det för första gången!! Men, det är väl ett sätt att visa att de är stolta över sitt land och flagga!
Jag är inte helt säker på när det är avocadosäsong men tror att de snart börjar komma igen (just nu finns det inte en enda avocado att hitta i affärerna!!) – kanske maj-januari??

30 04 2008
Speaking Boricua

Definitely buy some avocados then, or make real good friends with people because they’ll bring them for free! They are so tasty too.

2 05 2008
Mia

Roligt med vardagsbetraktelser och BILDER – mer önskas! Haha!

Ville titta in och önska trevlig helg!
Kram mia

2 05 2008
petchie

Speaking Boricua – so I need to find some avocado-growing friends and let them know that I LOVE avocados!! Thanks for the tip!

Mia, kul att du gillar mina bilder – hoppas att du då också tycker om de färgglada husen ovan…
Trevlig helg till dig med!

Leave a Reply

