Friday theme / Show & tell: Colourful!

2 05 2008

This month it is Desiree in Alabama who has chosen the themes, and the first one is simply colourful!

I didn’t need to think very hard on this one – the Caribbean is so colourful and especially the houses! It’s funny, Sweden has quite a lot of colourful houses too – but in a completely different way; colourfulness is usually restricted to private homes made of wood and the colour scheme is more muted with earthy tones such as dark red, grey, dark green etc.

The bold colour choices never cease to amaze me, you can find any shade and colour here in Puerto Rico, sometimes a bit flashy but I think that it looks cool. However, I do believe that they would look completely out of place in Sweden – I wouldn’t want to live in a bright pink house in Sweden but why not here in the sunny Caribbean?

Here are some of my favourite colourful houses (I am trying out the bigger size for the photos – what do you think?):

My favourite little house on Culebra

My favourite little house on Culebra

A row of colourful buildings in Cabo Rojo

A row of colourful buildings on the main plaza in Cabo Rojo (photo taken in January, hence the xmas decorations!)

A pink, birthday cake-like building, Cabo Rojo

A pink, birthday cake-like building, Cabo Rojo!

La Placita, Santurce

La Placita (the covered market) in Santurce, San Juan is a deep purple!

Blue building in Old San Juan

A baby blue building in Old San Juan

Bright houses in Calle San Sebastian, Old San Juan

Bright houses in Calle San Sebastián, Old San Juan

Bright purple, Calle San Sebastian

The buildings in Calle San Sebastián have all different colours – here’s a purple one… with me😀

A red and white building, Old San Juan

Many houses in Sweden are red and white but they are worlds apart in appearance from the Puerto Rican buildings like this one.

I seem to have taken mainly photos of big official buildings in San Juan, but private homes are at least as colourful – I will make sure to photograph some of those smaller houses to show another time…

Have a great weekend everybody!


Actions

Information

20 responses

2 05 2008
Jess

Men vilka underbara färger på husen!
Det skulle ju absolut se hemskt ut i Sverige men där borta ser det helt rätt ut.
Jag gillar verkligen bilden på husen i Calle San Sebastián. Läckert!

Pst..Jag har lagt in en förfrågning om att adda dig som vän på FB..😀

Kram!

2 05 2008
petchie

Jess, jag är snabb – har redan accepterat dig och skrivit till dig😉
Exakt, färgerna är underbara, men skulle ju inte passa alls i Sverige… inte ens det röd & vita huset, eftersom det är en helt annan nyans. Calle San Sebastián är definitivt den gatan med flesta färgglada, flashiga hus men så är det också partygatan Nr 1 i gamla San Juan!😀
KRAM!

2 05 2008
Millan

Ja jag forstar faktiskt att det inte var sa lurigt for dig att skriva om dagens tema! Farglatt ar ju vad man tanker pa nar man tanker pa Karibien.. i alla fall gor jag det🙂. Jatte fina foton pa husen! Och visst ar det sa att manga av de fargerna skulle se fullstandigt galna ut i Sverige (for att inte tala om i England ;-)) men passar fint dar de star!
Trevlig helg!

2 05 2008
Anki

Ser verkligen härligt ut! Men – dom passar nog bara i sydligare länder. Det skulle se konstigt ut i Sverige, fast – på Gotland kanske? Dom verkar också vara duktiga på att underhålla husen för dom ser fräscha ut, inte alls så slitna som en del hus nere i stan här. Här kan det vara helt öde hus som börjar falla sönder, mitt inne i stan. Men som tur är har några penningstinna personer börjat investera i att renovera hus också, så vi får väl se – det kanske blir finare här också! Ha en skön helg du med!

2 05 2008
Millan

Forresten sa har jag varit har och last flera ganger det senaste men inte kunnat lamna kommentarer. Mycket underligt… men i dag verkar det funka igen…

2 05 2008
Desiree

Åh helt underbart! Jag blir verkligen till mig och såå sugen igen på att åka till PR och se denna färgprakt. Verkligen läckra färger och hus. Det är som du säger att i Karibien råder minnsan ingen brist på färg. Roligt att du valde att prova den stora storleken på bilder denna gång, det blev jättebra. Gillade bilden med dig framför ett av husen på Calle San Sebastian vilket verkar vara en alldeles underbar gata. Man måste onekligen bli glad av att gå eller bo på en sådan gata. Ha en skön helg.

2 05 2008
petchie

Millan, vad tråkigt att du inte kunnat lämna kommentarer (jag har saknat dig😉 ), vad bra att det funkade idag!
Jag har också alltid tänkt att Karibien är färgglad, och det är ju den😀 – I början gick vi runt och sa “åh, det är så karibiskt” om de olika husen… men nu har vi vant oss ganska mycket vid det färgglada så det kommer nog att kännas grått och tråkigt att komma till Europa i sommar!? Alla våra gäster har blivit helt betagna i Gamla San Juan, det ÄR verkligen jättefint där och man kan tillbringa timmar på att ta foton på varenda hus!

Anki, ja kanske det skulle funka på Gotland med de här färgerna. Men, det finns ju faktiskt folk i Sverige som målar sina trävillor både rosa och lila – hu!!
O har berättat att när han kom hit för första gången runt 2003-2004 var nästan alla husen i Gamla San Juan nergångna och i dåligt skick, men sedan har det satsats en massa pengar på att rusta upp! Stadsdelen är med på UNESCOs världsarvslista och det är ju där alla kryssningspassagerarna går iland så det är ju verkligen Puerto Ricos ansikte utåt. Däremot kan man se många fallfärdiga hus utanför centrum, men faktiskt finns det många fina hus även i de mindre städerna och byarna. Det är kul att se när folk bryr sig om sina hem!
Hoppas att det vänder i din stad i Pennsylvania också – det är väl ganska amerikanskt att innerstäderna förfaller eftersom alla bor i förorterna och handlar, äter middag etc i de stora shoppingcentrena…

2 05 2008
Saltistjejen

Å vilka underbara färger! Jag håller med dig dock, att jag tror jag skulle reagera annorlunda om jag såg dessa skarpa färger i Sverige t ex. men att se dem i andra miljöer gör det hela vädligt annorlunda. Man blir ju glad av färger så det är roligt att se dessa hus!
Lite som i Lulluns blogg där alla gröndländska hus ju också har så olika och starka färger. Skoj att se eftersom PR och Grönland ju måste ha så otroligt olika miljöer runt husen, men ändå passar de så bra på båda dessa ställen!🙂

2 05 2008
Anne

ååååh, så otroligt vackert och lätt bli glad av all den färgprakten. Det passar ju så bra också, alla färgerna ser helt rätt och riktigt ut där. Dock skulle färgerna inte alls funka i Sverige. Det måste vara nåt med ljuset och arkitekturen som gör att färgerna passar så bra just där.
Jag gillade alla färger och hus, alla så fina på olika sätt. Ser ut som godis nästan. Det babyblåa huset var ju väldigt vackert, tänk att babyblått kan vara så fint och rätt på ett hus. Husen på rad i San Sebastian var som karameller. Alla rosa/lila toner är så fina (eller kanske man kan kalla vissa rosa😉 det var det där med att inte riktigt kunna skilja på rosa och lila).
Snygg väska du har förresten, lite grönt och vitt i den eller hur?

2 05 2008
petchie

Saltis, ja visst blir man glad av färgprakten här på ön! Även om den kanske inte behövs lika mycket som på Grönland… Det blir nog fler foto-inlägg med färgglada hus när jag har lyckats ta foton på fler villor…

Anne, det är roligt att åka runt i PR och titta på alla husen, ibland undrar man hur de har tänkt – illgrönt etc men visst gör det en på gott humör iaf!
Hi hi, rosa och lila KAN verkligen vara svårt att avgöra… Även brunt och grönt – kommer ihåg en kollega som hade en, enligt mig, brun kostym – han fattade inte vad jag pratade om eftersom han menade att den var grön… Vilket jag såg när han kom ut i solskenet, men på kontoret såg den absolut brun ut!
Du är mycket uppmärksamhet – japp, det är en grön och vit blommig väska som jag fullkomligt ÄLSKAR!! O blir ibland helt knäpp på mig med mina färgglada skor / accessoarer som han inte tycker matchar någonting… Men jag envisas med att använda den väskan till allt (den var min sommarväska i Europa men här passar den alltid tycker jag!) även om jag kan hålla med att den inte matchar många av mina kläder (eller inga rättare sagt).😀

2 05 2008
Annika

Ja vad fint!! DET är liksom tropikernas färger. De svenska husen har nordiska färger. Jättefina hus!!
Jag gillar nog det där rödvita allra, allra bäst!
Och där fanns ju en bild av dig också! Vad kul!

Ha en jättefin helg. Kram!!!

2 05 2008
Nilla

Riktigt läckra färger på fasaderna där!

2 05 2008
cecilia

wow – how beautiful – makes me want to go there, NOW! I thought that few city’s could beat SF’s colorful victorians, but this is far beyond!!!

2 05 2008
Marianne

Vilka härliga hus och härliga färger! Dem blir man verkligen glad av! Önskar verkligen att husen kunde ha lite fler färger här, vårt är visserligen lätt rosa men de flesta är sandbeige eller betonggrå eller tegelrödbruna. Kul också att de har kunnat renovera dem så att det verkligen ser fräscht ut. Förstår att du trivs där.

2 05 2008
petchie

Annika, du har rätt – det är karibiska färger, och i Sverige är det skandinaviska! Det skulle se helt fel ut med faluröda hus i Karibien och chockrosa i Sverige…
Hi hi, jag kom också med på ett hörn även jag inte är lika färgglad😉

Nilla, visst är det läckert med flashiga färger på husen!

Cecilia, it’s true that also SF has colourful houses – but not as vibrant maybe as the Puerto Rican ones.. You are welcome!😀 (unfortunately there are no direct flights from the west coast to PR)

2 05 2008
Fritt ur hjärtat

Tänk att något så otroligt rätt och snyggt kan bli helt fel någon annan stan. Typ här skulle det inte se klokt ut! Troligen bara för att vi inte är vana:-)

2 05 2008
Cecilia

Vilka härliga hus och färger.Calle San Sebastián var min favorit.Färgerna får mig att tänka på Art Deco områden i Miami Beach.Gud vilken härlig tolkning av temat som du har gjort!

2 05 2008
petchie

Marianne, det är nog tur att de inte hade råd att riva och förstöra under 1960-80-talen utan att de fina koloniala husen fick stå kvar och rustas upp nu när man uppskattar det gamla igen!!😀
Nej, Mellanöstern är väl inte så färgglad när det gäller byggnader men ni har ju pyramiderna istället, det är inte fy skam det heller!!

Simone, allt har sin rätta plats…😉 Men visst, det kanske bara handlar om vana!?

Cecilia, vi har faktiskt en rosa art deco-byggnad som heter Miami! Den ligger dock i vårt område som mest har högra condos – vi kollade tom på en lägenhet där, jag var lite sugen på att bo i ett rosa hus med neonblå skylt ovanför ingången (där det står Miami)..
Jag kan annars tänka mig att Havanna ser ut lite som gamla San Juan!?

4 05 2008
Lullun

Nej, men jag har ju inte varit förbi här! Det var inget inlägg på min fredagsrunda och igår blev det visst inte så mycket tid vid datorn heller. Fast det är ju kul att se även en söndag!😉

Helt underbara hus ju! De passa ju bara så bra in i min bild av hur det ser ut hos dig. Ser verkligen fram emot att se de privata hemmen också!🙂

Men visst hade det sett helknas ut om man slog upp ett sådant rosa hus mitt i ett svenskt samhälle. Då hade deffinitivt skvallertanterna fått något att prata om. *hihi*

5 05 2008
petchie

Lullun, det är helt ok att du missade mitt fredagstemainlägg i fredags😉
Hi hi, kul att jag kan bekräfta dina “fördomar” om Karibien… det finns ju dock även fula, moderna höghus som det jag bor i… Jag ska försöka komma ihåg att ta med min kamera och ta foton på de mindre bostadshusen också.
Man har ju sett hur vissa “modiga” / drumdristiga svenskar fått för sig att måla huset babyrosa eller illgrönt men det ser ju sååå FEL ut i Sverige. Ibland undrar man även här om folk bara tagit första bästa färg som varit på extrapris😯

Leave a Reply

