A geographic reminder

5 05 2008

This post is dedicated to my Australian brother B in Sydney who wrote “Where on earth did I get Costa Rica from???”… Don’t worry, you are not the first one!!

For those of you who are still confused about where I am located in the world, and who didn’t read my post on the same subject in October

Remember:

  • I live on an island – Costa Rica is located on the mainland in Central America… Puerto Rico is actually the 4th largest island in the Caribbean (after Cuba, Hispaniola (Haiti & Dominican Republic) and Jamaica)
  • Puerto Rico starts with a P, like my name!
  • Puerto Rico is a song by Vaya Con Dios
  • The capital is San Juan, not San José (which is the capital of Costa Rica).. Ok, I admit that it can be a little confusing😉
  • However, Nina lives in Costa Rica and blogs in Swedish if you are curious about CR instead of PR

And now, listen to the Belgian band Vaya Con Dios sing about Puerto Rico:

 


Actions

Information

18 responses

5 05 2008
Lotta

diggar Vaya Con Dios!!! de e sa bra!!! ha en bra dag gumman!

5 05 2008
petchie

Tack Lotta, jag gillar också Vaya Con Dios -jag köpte deras Greatest hits-cd innan vi lämnade Belgien för PR, passade ju liksom väldigt bra😀

5 05 2008
Saltistjejen

Hahaha!!! Jag ska också erkänna att jag är ganska dålig på Syd- och centralamerika faktiskt. Men det är mer de små länderna där ” i mitten” som jag har svårt att minnas var de ligger.
Puerto Rico är ju “en del av USA” så sedan vi flyttade till NYC har man blivit varse både landet, kulturen och framförallt flaggan…🙂
Kram!

5 05 2008
Desiree

Ja det verkar som många blandar ihop just PR och Costa Rica. Min C gör det och själv tycker jag att det är så självklart att det är helt olika ställen men det har nog att göra med att jag bott i Nicaragua som gränasar till Costa Rica. Centralamerica och karibien är helt olika platser, det är självklart på nåt sätt.

5 05 2008
Michele

Funny. Now, if you are a member of my family (from the South part of the US), it’s not “Puerto RicO” but it’s “Porda Rica”. I’ve tried correcting them – so far it hasn’t worked all that well…

5 05 2008
petchie

Saltis, jag har också dålig koll på var vissa länder ligger även om geografi var ett favoritämne och jag älskar att läsa kartor (inte i bilen, men för nöjes skull). Mitt problem är Guyana x2 (Sydamerika) och Guinea (Afrika) + att jag blandar ihop Chile och Peru – jag har en kompis som har bott i antingen Chile eller Peru, men jag kan aldrig komma ihåg vilket land det var!!

Den puertoricanska flaggan är ju också lite komplicerad eftersom den ju är en spegelvänd variant av den cubanska!

Desiree, ha ha, jag kan förstå att du tycker att det är självklart vilket land är vilket men jag hade också problem med CR och PR innan jag mellanlandade här i SJ för första gången 2005.

5 05 2008
petchie

Michele, I was just thinking how you would illustate in a written way the American prounciation of Puerto Rico – and there you have it, Pordo Rico/a! At least they almost get it right..
When I told people in Sweden that we were going to move here, people sounded really jealous – but when I asked them if they knew WHERE Puerto Rico was located, a lot of them had no idea! “But it sounds hot and lovely” was the standard answer! The problem is also that in Sweden a lot of people know the city Puerto Rico on Gran Canaria (one of the Canary islands) – that is where I suspect my grandmother’s letters ended up!?😯

6 05 2008
Annika

Ja och Ricky Martin är ju från PR ;-)!! Hihi!
Smart det där med P som i Petra! Det var nog det allra bästa tipset!
Jag, precis som Saltis, har svårt att hålla isär alla länder i cerntral-amerika, men jag tror nog jag har rätt bra koll på Karibien, faktiskt.

6 05 2008
Marianne

Hahaha, “it sounds hot and lovely”. Ja bästa kollen på de här två länderna PR och CR kan jag ju inte säga att jag har, men det hjälper väldigt mycket att du och Nina bloggar! Dagens läxa är nu San Juan och San José. Lovar dock inte att jag kommer ihåg det ända till i morgon. Däremot har jag numera stenhård koll på att P är i P och att N är i C.

Tänk va, att Vaya Con Dios är från Belgien och Ricky Martin från PR. Man kunde annars trott att det var tvärtom …

6 05 2008
Lullun

Länderna hade jag faktiskt styr på, men klurigare var det med städerna. Ja, jag älskade verkligen geografi i skolan och fick t.o.m 4 poäng över max på mitt Asien-karta-prov eftersom jag hittade två minipluttsländer med respektive huvudstad som läraren inte kände till. *hihi* Men nu är många av de “kluriga” tyvär glömda. Jag måste verkligen sätta mig med kartboken någon dag…😉

6 05 2008
Anne

Att Puerto Rico är en ö i Karibien tycker jag sitter i ryggmärgen, däremot det där med San Juan och San José, det är lätt förvirrande faktiskt… Du är ju en väldigt bra ambassadör för PR, har lärt mig väldigt mycket och blivit inspirerad av ön efter att ni flyttade dit.

6 05 2008
petchie

Annika, jag tror att amerikaner (och svenskar som bor i USA) har ganska bra koll på Karibien, eller iaf att Puerto Rico ligger där – lite som att de flesta svenskar vet att Puerto Rico STADEN ligger på Gran Canaria… Vilket JAG inte visste förut eftersom jag har noll koll på Kanarieöarna!! Men jag brukar jämföra PR och amerikaner med Kanarieöarna för européerna – typiska charterresmål😀 Olika geografiska perspektiv helt enkelt…
Tipset med P som i Petra kom jag på igår, kanske lite försent nu men får väl se hur många ggr jag får höra Costa Rica i sommar när jag är hemma och får väl då använda mig av P-tipset!

Marianne, visst är det en rolig kommentar men jag fick den av många svenskar – ha ha! Det är väl det spanskklingande namnet… man associerar direkt till palmer, vita stränder och goda drinkar – även om man inte vet riktigt var landet ligger!
Alla de där “heliga” San-städerna är svåra, jag blandade alltid ihop San José och San Diego i Californien tills vi besökte SD i mars.. nu vet jag att SD är gränsstaden till Mexico och SJ ligger nedanför SF. Puh!😉
Ja, tänk jag visste inte att Vaya Con Dios var belgiska förrän jag flyttade dit.. Att Ricky Martin och Jennifer Lopez är puertoricaner visste jag, men det är ju bara RM som är född här, J Lo är ju från the Bronx…

6 05 2008
petchie

Lullun, jag tror att jag har tappat en massa geografikunskaper från mellanstadiet (det var ju en tid sedan), tyvärr. Men då älskade jag blindkartorna man fick på proven! Jag kommer ihåg när vi skulle lära oss alla Europas länder och hela klassen fick ställa sig i grupprummet vid en stor blindkarta och så pekade läraren på ett land och bad en elev att säga namnet och huvudstaden. Detta gjorde vi flera ggr i veckan tills alla kunde alla länder – jag kommer fortfarande ihåg killen som ALDRIG kunde komma ihåg Albanien och Tirana, stackaren!!😉

Anne, jag var lite nervös i början att någon av våra gäster skulle lyckas med misstaget att boka resa till fel land – det hade varit något, ha ha! En grekisk kompis gjorde ett lite mindre men ändå irriterande misstag en gång att boka en flygresa till Stockholm för att hälsa på mig – arrrgggh, det är 60 mil till Skåne från Sthlm, och bara nga enstaka från Köpenhamn (och jag hade påpekat det innan biljettköpet!). Det är ju liksom inte billigt att åka tåg i Sverige…
Roligt att jag har gjort dig nyfiken / intresserad på Puerto Rico – jag är så nyfiken på Oregon måste jag säga!

6 05 2008
Marianne

Den som gillar kartor och vill friska upp kunskaperna kan jag rekommendera att gå in på SvD:s olika geografitester. Det är just blindkartor och så får man ett land – Jemen typ – och så ska man klicka rätt på kartan. Finns i olika varianter, tex. USA stater, USA städer, Asien osv.

6 05 2008
petchie

Tack Marianne för tipset. Jag ska absolut testa mina geografikunskaper.. låter svårt dock!

8 05 2008
Nina

Den där förvirringen mellan Costa Rica och Puerto Rico har jag också varit med om, många gånger…

Vissa jag känner i Sverige tror fortfarande att jag är i PR och inte i CR. Jag brukar säga åt dem att tänka på bananer, de flesta Chiquita-bananer kommer ju från CR.:-)

Sen är det ju lika vanligt att folk här tror att jag kommer från Schweiz, Suecia och Suiza låter ju väldigt lika, eller att de tror att de är ett och samma land.

8 05 2008
petchie

Ha ha, så det är tvärtom också! Jag trodde att folk kanske tänker på Costa Rica för att det är ett mer “känt” land än PR men om du säger att folk tror att du bor i PR… Suecia och Suiza, japp, det har jag redan varit med om här i Puerto Rico! Det finns ju även amerikaner som blandar ihop Sweden och Switzerland och börjar dilla om gökur och ostar😀

17 11 2009
Tuesday music – Belgian / Puerto Rican « Petchie’s adventures

[…] Con Dios song “Puerto Rico” and you might remember that I have already mentioned it several times**. Vaya Con Dios was a Belgian band and the song about “my” island came out in 1987. […]

Leave a Reply

