The freezer full of food – very Scando?

6 05 2008

I have been meaning to write about the freezer habits of Swedes for a while, and then Marianne in Cairo wrote [in Swedish] about their big shopping spree and filling up the freezer, so here are my thoughts on freezers and food storage – a fascinating cultural issue, I tell you!😉

I never thought of a full freezer as a cultural difference between Swedes and Spaniards until O pointed it out! For him it is really strange that we buy fresh bread, meat and fish, and then chuck them in the freezer! However, he does agree that it is really practical and handy to just take out half a loaf of bread when we need it. And shopping at Costco means that the meat and fish are packed in huge portions, so we always cut them up and freeze individually in dinner-for-two-sizes.

In O’s parents’ home in Spain there isn’t a big freezer – but a huge, industrial fridge stands in the former garage though. The garage has been converted into an enormous larder, full of canned, dried and fresh food! There are hams hanging from the ceiling, on the shelves you find big bottles of olive oil and wine, the biggest cans of olives, tuna and red peppers, big boxes of fruit and nuts… In the fridge there is bacalao, chorizo, yoghurt, lettuce.. The list is endless! I am amazed by the amount of food, I can understand that it was needed when the 5 children were living at home but now – and does it really keep fresh?

In my parents’ basement, there is a big freezer box and a free-standing freezer, as well as an extra fridge. The freezer is full of homemade cakes, buns and rolls, sliced bread, ice cream, meat, fish, stews, fruit and berries from the garden… My mother will always have some homemade cake or buns to take out for a fika when we come home.

Could the difference be climate? In the cold north we are used to keeping food “fresh” by freezing, in the hot south they dry it? The Spaniards also like eating pickled food, either in vinegar or oil. O is a firm believer that anything that is kept pickled or dried (dry ham or chorizo) will never go bad… We have quite a few discussions about eating old food, not to mention when I throw away food stuff – that is a very sensitive issue! And I still don’t understand why you would chose to eat dry, salty cod (bacalao*) when you could have fresh (or just frozen) fish..

It is an interesting topic, and how is it in other cultures? I guess in some countries the freezers are packed with ready-made meals and store-bought food? Personally, I have become like my mother and my grandmother, I try to freeze a few cakes everytime I bake!! I made some carrot-muffins** this afternoon, in the new big muffin non-stick cookie sheet (a bargain at Marshall, of course!) – they were very yummy, and I will stick a few of them in the freezer…

Morotsmuffins

I might serve my carrot-muffins with a little cream cheese frosting, just like my favourite carrot cake!

*) They do soak the bacalao in water and de-salt it before cooking but it still tastes a little dry and salty. 

**) Sorry, the recipe is only in Swedish – I used graham flour to make them a little healthier, and flavoured with my favourite spice – cardamom!


Actions

Information

22 responses

7 05 2008
Marianne

Intressant det där! Tänkte aldrig på hur det var i Turkiet, det måste jag förhöra mig om. Här verkar det vara fryskultur eftersom vi har en och en halv frys uppe och en i källaren.

I Turkiet hade vi bara ett fånigt frysfack, för glass typ. Frysdiskarna var dessutom försvinnande små och få, utom för glass då. Tror inte att de torkar så mycket i Turkiet, för sådan mat hörde jag aldrig talas om. Däremot är det stort att lägga in grönsaker i lag, det var någon speciell variant med vinäger som jag aldrig lyckades lära mig göra men som var gott. Det mesta i Turkiet var i alla fall färskt, året om. Återkommer förhoppningsvis med rapport om hur egyptier gör.

Ska spara ditt muffinsrecept. I dag blir det Minutkakor från Matilda i Australien.

7 05 2008
Mary T

I think Irish and Swedish are very similar when it comes to freezer habits! We have a freezer full of breads and cakes and leftovers here and there… Don’t you eat a dried smelly fish in Sweden too… or is that Norway..?! Speaking of food, you should post your favourite Swedish recipe and your favourite P.R. recipe!

7 05 2008
saltistjejen

Hahaha!!! Jättebra inlägg petra! jag skrattade när jag läste det. Åt mig själv, åt svenskar och frysbeteenden samt även åt dina upplevelser i O’s familj!🙂
Vi hade inte frys alls hemma när jag var riktigt liten, men köpte en när jag var kanske typ 6-7 år tror jag. Så jag har inte riktigt fått med mig fryskulturen hemifrån. Men när jag själv flyttade hemifrån så saknade jag stor frys jättemycket. Bodde i studentkorridor och ahde egentligen endast en hylla i vår gemensamma frys. Men eftersom flera i min korridor aldrig använde sina hyllor lånade de snällt ut dem till mig! Som fyllde dem med bröd, hemkokt blåbärssylt etc…
Nu skulle jag inte kunna klara mig utan frys. Jag tycker att vår frys är full för jämnan och att man ständigt skulle vilja ha mer plats.
Tror det handlar om både kulturella skillnader som generationsskillnader kanske?
För egen del känner jag att frysen är en enorm hjälp när man jobbar mycket och länge och inte alls vill eller har tid att handla färskvaror jämnt. Att då kunna ta fram något ur frysen är räddningen många gånger. Gäller både “råvaror” som färdiga produkter. Visst, jag tycker själv att färksa saker smakar allra bäst, men att tina frysta saker är ett väldigt bra substitut!🙂

7 05 2008
Annika

Kul inlägg, och intressant för en annan som aldrig ngnsin reflekterat över att det skulle vara annorlunda. Men det är klart att det är det!
I USA är fryskulturen som i Sverige. Mina svärisar har tre fysar och tre enorma kylskåp. I kök, i källare och i garage.
Samma sak med många andra jag känner. I princip alla har två frysar och kylar. Ja, inte vi…Vi har inte plats.
Precis, eftersom Costco är så “hett” så måste man ju ha frys tex. Allt säljs ju i storpack där.
Jag skulle aldrig klara mig utan frysen, och den är FULLPACKAD!!
Jättefin bild av dina muffins idag, MUMS!!

7 05 2008
Jess

Vilka mumsiga muffins du har bakat!
Kan du skicka en till mig?😀

Intressant med olika kulturella frysvanor minsann. Mina päron hade en stor frysbox i stugan på gården som alltid innehöll fryst fisk, älgkött, glass och bär som pappa hamstrat under sommaren hösten.
Som liten var det skoj och gå dit och hämta en glass. Lukten av frysbox är speciell också eller hur?😀
Sen har de en stor frys inne i huset med alla kakor, bullar och annat jox som kan behövas.

Vi har här i Dublin en mellanstor frys men den är mest fylld av halvfabrikat tyvärr…😀

Kram!

7 05 2008
petchie

Marianne, jag hade som sagt inte heller tänkt på detta med frysar förrän O påpekade att det kändes LITE konstigt att frysa in livsmedel.. Men jag tycker ju faktiskt att det är godare och känns fräschare med t.ex frusna grönsaker än konserverade. En fransyska som jag bodde med ett tag i Bryssel köpte spenat på burk – den var BRUN! Usch!
Det skulle vara intressant att höra hur egyptier gör, jag antar att många inte har råd med stora frysar – så hur konserverar de mat?
Du bakar mycket märker jag, jag försöker baka mer än vad jag gjorde innan – nu när jag har tid😉 Muffinsen var goda, inte så söta eller feta (bara några matskedar socker och olja) och med grahamsmjölet känns de väldigt hälsosamma!

7 05 2008
petchie

Mary T, I am sure that most of northern Europe is the same when it comes to freezer habits! It’s so practical to just freeze the leftovers and take them out on a rainy day😀 However, what confuses me is that in Spain people don’t seem to be as worried as us about food going bad, food poisoning etc – O will happily eat leftovers that have been in the fridge for days.. It has actually caused a few mild conflicts in our household..
I don’t have any Puerto Rican recipes yet but I am hoping that our neighbour will teach me a few – promise to post them!
The smelly fish is Swedish, but not dry – it is fermented in barrels and then canned. I have only tried it once, it’s called surströmming and it’s a speciality from the north of Sweden!

7 05 2008
petchie

Saltis, kul att jag kunde ge dig ett skratt så där på morgonkvisten😉 Visst är det konstigt att det kan skilja sig så mellan länderna!? Jag vet faktiskt inte vad Os mamma har i sin frys – förutom kanske glass? (kan inte komma ihåg att jag har blivit bjuden på glass där nu när jag tänker efter…) Grönsaker kan man väl köpa lokalt odlade (eller iaf spanskodlade) nästan året runt så dem köper man inte frysta.
Intressant att höra att ni inte hade frys hemma när du var liten! Kanske är det även en generationsskillnad men mormor är ganska bra på att frysa in bullar och kakor…
Jag kan tänka mig att det var snålt om utrymmet på korridorköken – själv bodde jag alltid i “vanliga” lägenheter och hade stora kylar & frysar, tills jag började jobba i Bryssel och hade världens minsta kyl och ett värdelöst frysfack. Det är också intressant – i Bryssel är små kylar standard i hyreslägenheter, oavsett hur stort köket är (om det ens finns kyl, ibland får man köpa det själv).

Annika, jag kunde tänka mig att USA också har en stor fryskultur, ha ha! Det är kanske bara södra Europa som inte har frysvana?
Men, de gillar att ha huset fullt med mat, det är då säkert!! När vi körde hem från Spanien, när vi bodde i Bryssel, fyllde Os mamma bilen med mat – problemet var alltid att vi inte fick plats med maten i vårt kök! Vi försökte alltid förklara att 5 salladshuvuden fick inte plats i vår lilla kyl i Bryssel (och att man kan köpa mat i Belgien) men det brydde hon sig inte om – lådor fullastade med tomater, apelsiner, bananer, skinka, korv – ja allt vad du kan tänka dig😀 Vid varje avfärd var det en hetsig diskussion mellan O och hans mamma, hur mycket mat skulle med, han packade ur bilen, hon packade in… Ha ha, jag saknar det faktiskt lite! Det var ju bara synd att vi inte hann äta upp allt innan det blev dåligt (mest frukt och grönsaker).

7 05 2008
Lullun

Så sant! Jag har dock inte tänkt så mycket på skillnaden förr, men din “teori” låter ju ändå till att passa ganska väl.😉

Här är man en konstig blandning av “frostfolk” och “torkfolk”. Många lever ju än idag närmast bara på vad de själva “fångar” (fisk, kött, bär diverse örter osv) så allt är väldigt säsongsbetonat och man fryser eller torkar sedan för att ha resten av året.

Folk har, jämfört med de små ressourcer de ändå har, stora frysboxar (eller så fryser de bara direkt utomhus) och stora stativ för torkning. I det moderna samhället så har även yoghurten flyttat in frysen (utanför centralorterna kan youghurt omöjligen hinna fram innan den blivit för gammal annars) liksom bröd. Och med bröd i frysen, så menar jag att de säljer brödet fryst; inte bara bake-off frallor och vitlöksbaguetter och sånt som man även gör i Sverige, utan det helt vanliga brödet. Det finns helt enkelt inga brödhyllor i affären. Heller ingen bagare för den delen. Men det är utanför centralorterna det alltså.🙂

7 05 2008
Lullun

Vad smaskiga muffins förresten. Har kopierat receptet, så får vi se om det blir bakat framöver.🙂

7 05 2008
petchie

Jess, jag hade gärna skickat en muffins till dig🙂 Du får väl testa att baka själv – de är superlätta att göra! Det enda kruxet är, har jag upptäckt, att utan muffinsplåten så blir inte muffinsen så höga och fina utan “smälter” ut.. Som jag sa till min bror om mina föregående muffinsbak – de var snabbare att hoppa över än springa runt, hihi!
Det har du rätt i, att frysboxar luktar på ett speciellt sätt och det är så härligt att öppna locket och se allt som föräldrarna har fryst in. Det är ju klart att med alla jägare som vi har i Sverige så behövs det ju stora frysboxar – det är ju inte så vanligt med jakt i andra länder.

Lullun, jag tänkte just på dig och Grönland när jag skrev det här inlägget eftersom jag kunde tänka mig att frys- OCH torkkulturen är stor på din ö. Tänk att kunna frysa livsmedel utomhus – men hur gör de, de kan väl inte bara lägga ut maten på marken?? Torkstativ för fisk såg vi på Lofoten – de säljer ju mycket “bacalao” till Spanien, Portugal och Italien (norrmännen lärde oss skillnaden – på den iberiska halvön äter man SALT bacalao, i Italien är den bara torkad!). Och fryst bröd såg vi i Lappland, i mataffären i Abisko fanns det nästan inget färskt bröd utan allt var fryst!!
Muffinsen är goda, testa!! Men som jag skrev till Jess, tricket för att få dem höga är muffinsformar i metall eller en sådant plåt jag har. Men de blir ju så klart goda även som mindre, lägre.. Och jag hade inte i äpple (hade inte hemma) som det står i receptet.

7 05 2008
Anne

Intressanta iakttagelser du gjort, det här med skillnader i frysbeteendet har jag inte alls tänkt på förut men nu när du tar upp det så öppnas mina ögon…
Som Annika säger, här i USA fryses det hejvilt, beteendet påminner nog rätt bra om det svenska. Annars gillar jag din teori om att det kan ha med klimatet att göra också, det nordiska klimatet kan ju helt klart spela in vilka vanor man lagt till sig med.

Ska helt klart göra ditt muffinsrecept, kanske redan idag faktiskt. Jag är inne i en bakperiod för tillfället. Mmmm, de ser så goda ut på din bild, haha jag kommer nog inte få dem lika fina och höga men ska försöka i alla fall.
En full frys med livsmedel, det är nåt tryggt över det tycker jag. Gärna en frys med tydliga etiketter och datummärkning och sånt. Jag kan vara rätt hispig när det gäller gammal mat, slänger hellere för tidigt än för sent. M tycker jag är löjlig och kastar färsk mat, men han verkar å andra sidan inte ha nåt emot testa urgammal mat för “sån här sorts mat håller ju hur länge som helst”. Tänker på det när jag läste om din O. Kanske det är nåt manligt beteende…??

7 05 2008
Lotta

kul att läsa! här i ch e de bara standard med ett litet frysfack i lägenheterna., far ju knappt plats ett big bac glasspaket.. sa vi har extra frys i källaren!! kraaaaaaaaaaaam

7 05 2008
Desiree

Interessant och kul inlägg. Jag har faktiskt inte heller tänkt på detta tidigare. Men vi har faktiskt köpt en extra frysbox som vi har nere i källaren för vi kände att vi inte fick plats med tillräckligt i våran vanliga frys som vi har i köket. Frysen vi har i köket här är ju mindre och smalare än en vanlig svensk frys och dessutom tar ju ismaskinen upp en hel del plats. Vi handlar ju också mycket på Costco och ser alltid till att det finns både kött, fisk, kyckling, bröd mm i just frysen. Vi äter ju både varm hemlagad mat till lunch och middag och vill se till att det alltid finns nåt i frysen man kan ta fram och sno ihop till en måltid. Äter man ute mycket kanske man inte har lika stort behov av en frys. Skulle aldrig kunna tänka mig att klara mig utan en frys. Dina muffins såg himelskt goda ut och vackert med grytlappen med de svenska färgerna.

7 05 2008
petchie

Anne, min teori om klimatet slog mig först igår när jag skulle skriva inlägget men det måste ju ha någonslags inverkan på hur vi förvarar livsmedel helt klart.
Jag tycker också att det känns tryggt med en frys full med mat – det är väl överlevnads- och samlarinstinkten hos oss😉 Kul att du och M har samma diskussion om att äta gammal mat som O och jag – det är nog som du säger skillnaden på kvinnor och män. Kommer ihåg en fd pojkvän som lät en maträtt (med kyckling) stå kvar på spisen hela natten, det var sommar, och sedan äta den nästa kväll. Jag vägrade så klart att äta själv och försökte övertala honom att det inte var en bra idé.. och sedan klagade han på magont – hallå!?
Så dum hade nog inte O varit men han kan bli så irriterad på min “matparanoia”, jag slänger nuförtiden mat i smyg vilket ju är helfånigt egentligen!
Hoppas att dina muffins blir goda, oavsett om de blir lika höga eller inte!

Lotta, visst är det irriterande med de där små frysfacken – då kan man lika bra låta bli att ha en frys och utnyttja det utrymme till en större kyl. Men annars trodde jag att schweizarna var ganska bra på att bunkra – min au-pairfamilj hade ett helt [skydds]rum i källaren full med konserver i fall det skulle bli krig eller något annan kris!!

Desiree, vår frys är också smal men efter det lilla facket vi hade i den lilla kylen i Bryssel så känns det hur lyxigt som helst! Jag förstår dock att ni köpte en extra frys, har man plats så är det ju perfekt att kunna fylla frysen med en massa mat. Det är så skönt att slippa behöva handla flera ggr i veckan, och bara ta fram något ur frysen istället för middagsmat.
Tack för muffinskomplimangen – det är mormor som virkat grytlapparna, har även i gult och rött som både är Skånes och Spaniens färger😀

7 05 2008
Michele

In the US we did a lot of freezer things too – but it’s more meat (growing up we always had a freezer full after hunting season – ugh!) and then lots of convenience foods from Costco/Sam’s. I did a lot of batch cooking – I posted about it here…

http://www.mercifulgrace.com/blog/loveANDanger/?p=285

Now, here I’m so fearful of power outages that I don’t have much extra in the freezer. The thought of all that rotting meat scares me!!

7 05 2008
petchie

Michele, a lot of Swedes hunt as well – our neighbours in Sweden usually give my parents some elk (moose) meat during the hunting season. People also pick [blue]berries and wild mushrooms in the forest that they freeze.
Don’t you have an emergency generator here in PR? We have had a few power cuts but the generator of the building kicks in within seconds so I feel quite confident using our freezer.
I will check out your post on batch cooking!

8 05 2008
lu

a freezer full of food is a very canadian thing too! as well as a cupboard full of jams and jellies. my tiny little fridges in europe and east africa have been tested to their limits!

and i am afraid a moose is a very different thing to an elk! perhaps you are talking about caribou (do you have them in scandanavia too?) that we sometimes call reindeer.

8 05 2008
Lullun

Hur man fryser utomhus här? Jo, de lägger bara ut det på balkongen helt enkelt. Oftast i påsar, men ofta ser man dem bara ligga rakt upp och ner på balkongen; hela djur, som fiskar, fåglar och sälar. Större djur styckar man dock så klart med en gång och lägger i frysen (som man ofta också ser står utomhus) eller hänger upp i torkstativen (även dem som bor i lägenheter hänger på tork – vissa har bygt stativ/skåp för det på balkongen, eller så hänger de det bara på en spik på väggen eller uppe på taket. Man ser det överallt, speciellt utanför Nuuk).

8 05 2008
petchie

Lu, it seems that it is just in the south of Europe that people don’t use freezers that much (and of course in Africa where I guess power cuts are quite common just like in Puerto Rico!). But I agree that many rental apartments in Europe have tiny fridges and freezer compartments.
No, I would say that an European elk is smaller but very much like a moose. However, according to Wikipedia, in North American the name elk is used for the second largest deer species http://en.wikipedia.org/wiki/Moose.
We do have a lot of reindeer in the north of Sweden (as well as Norway, Finland and Russia), they are semi-wild as they are bred by the indigenous people of the north – the Sami.

8 05 2008
petchie

Lullun, wow – tänk att ha en hel säl liggandes ute på balkongen… Men jag antar att man inte använder balkongerna så mycket på den kyligare delen av året så varför inte som en jättefrys! Verkligen jätteintressant att höra hur man gör i Grönland!! Du får gärna skriva ett inlägg om det på din blogg – om du har några foton?

9 05 2008
Lullun

*hihi* Ja, vi får se vad jag får till framöver…😉

Leave a Reply

