Updated: Books I have read…

7 05 2008

I have now updated my page on Books I have read – see the link in the top-right corner with more recommendations and non-recommendations. Let me know if you have read any of the books and what you thought of them!

Marianne in Cairo has made a separate blog for her book recommendations, only in Swedish though. I enjoy reading what other people read as I keep a shopping list of books in my agenda, and add the titles of books that look interesting from recommendations in articles, blogs etc.

I am currently reading two three books: Kristin Lavransdotter by Sigrid Undset – a Norwegian (looong) novel about a woman living in the 1300’s and Barack Obama’s Dreams from my father. Two very different books but very good and interesting in different ways! I have just started Barack’s book and have only read up to his experiences as an expat child in Indonesia, fascinating! I just remembered that I am actually also reading a 3rd book – my first novel in Spanish; Como agua para chocolate by Laura Esquivel. The author is Mexican and there are lots of words that not even O nor my teacher know! It was made into a film called Like water for chocolate in English (1992).

Happy reading!


Actions

Information

11 responses

7 05 2008
cecilia

I really like Ian McEwan – and Atonement (and thought the film was ok for an adaptation even though Kiera Knightly annoys the bejesus out of me) is soooo good – but I like his earlier – darker – novels more, The cementgarden and In the comfort of strangers are my favorites.

Am writing a book-blog too – but it’s stalling a lot since I seem to have little to no time to read these days – feel free to take a look though (but be prepared, it’s very much a work in progress) – you find the address on my blog

Am reading everything Bronte right now, jane Eyre, Wuthering Heights and am just starting Agnes Grey. Have a thing for victorians, not sure why.

8 05 2008
Anne-Marie

Jag önskar att jag hade mer tid att läsa. Böcker kan ju vara så otroligt inspirerande. En bok som jag läste för ett tag sedan (det kanske är 1-2 år sedan) handlar om en man som lever i San Francisco och kommer en flock papegojor mycket nära. Det har också gjorts en inspirerande film om honom och papegojorna. Det är alltså en sann berättelse – boken heter: “The Wild Parrots of Telegraph Hill” av Mark Bittner. Kan rekommenderas.

8 05 2008
Marianne

Har också tänkt införskaffa Obamas bok. Den är intressant alltså?

8 05 2008
Annika

Jag har förstått att Obamas bok ska vara jättebra. Ska låna den av min svärmor, hade jag tänkt.
Alltid trevligt med böcker. Livets salt!

8 05 2008
saltistjejen

Å kul med din boksida!!🙂
jag ögnade igenom den men det var inte så många av böckerna jag hade läst. Ska kolla lite mer nog senare för att se efter boktips som kan passa.
Kristin Lavransdotter har jag dock läst men det var många år sedan. tror jag gick på högstadiet eller så. Minns att jag tyckte om boken men att srpåket var lite “gammaldags” och därför lite svårläst ibland. Men det är ju helt klart en klassiker!
Spännande med Oabmas bok. Ska bli intressant att se ditt omdöme om den när du läst den klart.

8 05 2008
petchie

Cecilia, apparently a lot of people can’t stand Keira Knightly – I am quite neutral but I wouldn’t call her a great actress (I haven’t even seen one whole Pirates of the Caribbean film so…).
I will definitely check out the other books by Ian McEwan as I enjoyed reading Atonement. I had my Austen & Brontë period in my early 20’s but have been thinking of re-reading some of the books, they are timeless in a way.
And will read your book-blog asap!

Anne-Marie, jag har perioder då jag nästan kommer in i “bokslukaråldern” igen och sedan kan det dröja ett tag innan jag läser igen. Just nu försöker jag läsa ikapp alla böcker som har stått i bokhyllan i åratal – Kristin Lavransdotter köpte jag på bokrean 1999! Jag kommer ihåg att du nämnde papegoj-boken på din blogg, ska skriva upp den på min boklista, tack för tipset!

8 05 2008
petchie

Marianne och Annika, Baracks första bok dvs självbiografin är definitivt mer lättläst än den mer politiska andra boken, och än så länge är den jättebra och intressant. Han har ju verkligen levt ett intressant liv, uppvuxen på Hawaii, tillbringade några år i Indonesien och med kenyansk far. Absolut läsvärd och högst aktuell just nu!

Saltis, kul att du gillade min boksideidé – jag har faktiskt kollat igenom din boklista också, där var nga jag hade läst – To kill a mockingbird läste jag när jag gick på gymnasiet tror jag, The Accidental – har jag i bokhyllan oläst, jag har läst en annan bok av John Ajvide Lindquist Behandling av odöda (?), den var bra men egentligen kanske inte riktigt min genre. The Kite Runner och I skuggan av ett brott har jag också läst! Så vi har iaf lite samma boksmak, hoppas att du hittar ngt på min lista som kan falla dig i smaken!
Kristin Lavransdotter är bra men japp, språket är ganska tungt och känns väldigt “norskt” eller det kanske bara är gammaldags. Jag är imponerad över författarinnans kunskaper om kultur, sedvänjor etc från 1300-talet.
Än så länge är Dreams from my father jättebra!

8 05 2008
Anne

Jättekul, jag älskar boktips och uppdaterade listor. Jag lade faktiskt in fler av dina böcker i min wish list på Amazon. Jag har ofta svårt välja vad jag ska köpa/läsa, går ofta på rekommendationer så det här är super.
Digging to America var t.ex. en rekommendation jag blev nyfiken på efter att ha läst om boken på Annikas blogg för länge sen. Såg att du också hade den i din lista. Annars kände jag nog inte igen nånting direkt, vilket var bra för då betyder det jag kan få nya tips. Atonement har jag inte läst men sett filmen, filmen var bra!
Jag har ofta bok-eller tidningsperioder, antingen slukar jag tidningar eller så är det böcker. Går lite i perioder det där.

8 05 2008
petchie

Roligt Anne att du nappade på några av mina boktips! Jag köpte också Digging to America efter Annikas rekommendation, det glömde jag att nämna. Det är kul att få tips om författare och titlar, ibland känner man ju igen bokens titel när man går runt och botaniserar på Borders, men jag har ändå mina boklistor…
Precis, ibland läser man en massa böcker, det går av bara farten att man betar av ett antal och sedan kanske man fastnar med en bok och jag är lite sådan att jag inte kan bara skita i en bok som jag inte gillar utan den ska tragglas igenom. Men, egentligen är det lite fånigt som princip så jag försöker ändra mig.. dock kan ju böcker bli bra när man har kommit in i berättelsen efter x antal sidor! Så jag är lite kluven, ska man ge upp eller inte..😕

9 05 2008
gottablandat

sa kul att läsa dina bokrecensioner vännen!!

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] of the year: Probably Kristin Lavransdotter by Sigrid Undset because I have had the book for so many years on my bookshelf and it was really […]

Leave a Reply

