2007-2008: the year I spent with my parents!?

14 05 2008

Just before my parents arrived last week it occurred to me that I have spent A LOT of time with them in this past year:

  • 2 weeks in July 2007: my parents came to visit O and me in Brussels, and I spontaneously decided to go with them to Switzerland to visit my father’s uncle who has lived there for over 45 years… It was great to go on a holiday with my parents again, even if it felt at times like I was at least 10 (if not 15) years younger..
  • An old tree in Cully
    My parents are definitely not as old as the tree, Switzerland July 2007😀

  • 1 week in August 2007: I only had one week in Sweden last summer and I did actually spend a few days without my parents in the old summer house with my siblings.
  • 5 weeks in October-November 2007: I got “stuck” in Europe without a visa and without a home in Brussels so I went home to stay with my parents. I could subtract one week out of the 5 as I spent a few days in Stockholm and another couple of days in Spain with O.
  • 3 weeks in December 2007 – January 2008 when my whole family came to visit us in Puerto Rico during Xmas and the New Year.
  • 2 weeks in May 2008 (i.e NOW) when my parents are once again visiting us.
  • 6,5 weeks in June-July 2008 in Sweden, minus one week as I am going to Spain and probably (fingers crossed) to Brussels with O!

So, I will have spent approximately 17 weeks, or more than 4 months with my parents in the last year! How many 32-year olds can claim to have been under the same roof as their parents for 4 months in a year?? It’s not like we have just seen each other a lot this year, we have actually lived together for that long! And do you know what, it’s great – I get along well with my parents and fortunately so does O (even if he hasn’t spent that much time with them, compared to me). In fact, I feel very privileged to have had this chance to spend so much time with them recently.

It’s great to have my parents here for a second time, they are very relaxed visitors, and we don’t have to entertain them all the time. They are happy with reading a book (or fixing my computer😉 ), having a simple meal at home, nipping out for a coffee at Starbuck’s, going to the beach, doing the dishes or even vacuum cleaning… Of course we are still going to do some fun excursions and have a couple of restaurant dinners as well!

This afternoon we are taking the bus to Plaza las Américas to do a little shopping (my mother and I will probably “park” my father in the Borders’ Café) and meet up with O and our friend B for dinner, and then go to a late cinema session. I had a super idea, my father and O will watch the new Al Pacino film 88 minutes and my mother, B and I are going to watch Made of honor, a girly romantic comedy film with Patrick Dempsey. Hopefully everybody will be happy with the choices! I have told my parents to take thick sweaters, and maybe we’ll even bring a blanket for the ice-cold cinema…

The garden of my father's uncle in Switzerland
Another photo from Switzerland, the garden of my father’s uncle and his wife. A little piece of heaven!


Actions

Information

19 responses

14 05 2008
gottablandat

vad härligt det later att ni bada kommer sa bra överens med dina föräldrar coh njutit av att träffat dom sa mkt de senaste aren!!myyyysigt! Men de e ju ocsa sa att om de är “lätta” gäster som dina verkar vara sa blir de ju inte jobbigt. de har man ju märkt skillnaden pa när man bor utonmlands.. pa gäster och gäster.. vissa kommer och tror att det är värsta wellness och entertainment hotellet inklusive full board..utan att själva lyfta ett finger.. medan andra gör hur mkt som helst för att underlätta sin vistelse! ha en rba dag!!

14 05 2008
petchie

Lotta, absolut – visst är det skillnad på gäster och hur de uppför sig😀 Vi pratade just om det över lunch idag, O och jag är ju inte på semester och kan ju inte “unna” oss lika mycket som gästerna som kanske vill äta ute hela tiden etc. Men än så länge har det gått bra!
Vi har det jättemysigt med mina föräldrar, O sa efter förra besöket lite förvånat att “de är ju så avslappnade och enkla att ha att göra med”. Vi får väl se om hans föräldrar kommer någongång och hur det går😉

14 05 2008
jessica

Haha skrattade gott over biobesok i PR. Maken ar darifran. Jag hade pa mig, jeans, tennisskor, tshirt, munkjacka och fleecejacka pa ett biobesok och fros anda. Forstar inte vad dem tanker med. Jag ar anda van vid kyla, men det ar inte “byborna”.
Ocksa pa ett tidigare inlagg du skrev om tanterna som aker runt i harspolar, har ocksa funderat pa detta och anda ar PR-damer nagra som det ska vara sa “perfekt”. Har och naglar varje lordag etc. Svarmor aker ut med spolar och jag vill inte sallskapa da…..

14 05 2008
Saltistjejen

Ja du så mycket tid har jag nog inte spenderat med mina föräldrar sedan jag gick på gymnasiet!!!🙂 Låter superhärligt att ni komer så bra överens som ni gör!

Jag skulle aldrig klara av att umgås så mycket med min mamma… Jag älskar henne men vi har nog inte kunnat spendera mer än typ 2 veckor tillsammans utan att det blir jobbigt. För båda två. Jag ahr ädnrat mig och mitt liv så mycket sedan jag flyttade hemifrån. Och även hon har förändrats mycket sedan min pappa gick bort. SÅ det blir nästan alltid en riktig “krasch” mellan oss ifall vi ses för intensivt. Men däremot skulle jag gärna bott närmare så man kunnat haft en mer “vardaglig” relation. Dvs att ses oftare men inte lika intensivt som nu när vi faktiskt måste bo hos varandra när vi träffas.

Hoppas att dina föräldrars påhälsning hos er denna gång blir lika bra som tidigare!🙂

14 05 2008
petchie

Jessica, välkommen till bloggen! Jättekul att höra från en ny läsare och speciellt som du har erfarenheter själv från PR! Japp, det är kallt som i ett kylskåp på de puertoricanska biograferna – men jag har hört att det är ännu kallare på sjukhusen där folk nästan fryser ihjäl (bara nästan…). Jag har faktiskt sett biobesökare med filt så det är inte en dum idé!
Ha ha, det är ju så komiskt med de här damerna som är ute och handlar med sina hårspolar – det är ju ett mode i sig😀

Saltis, jag bodde faktiskt hemma 1999-2000, och halva HT 2001 så jag har varit hemma ett par vändor sedan jag flyttade hemifrån 1994!
Tråkigt att det blir konflikter mellan dig och din mamma men jag förstår att det inte alltid kan vara så lätt. Min allra käraste syster och jag kommer i luven på varandra alltid när vi umgås lite längre…
Det är ju det som är jobbigt när man bor utomlands (eller bara långt ifrån varandra) att man måste bo under samma tak när man ses.. Och det kan ju bli jobbigt i längden för vem som helst, speciellt om man bor på liten yta.

14 05 2008
Anne

Dina föräldrar verkar vara härliga människor, men det är klart, de har ju fått en härlig dotter så då betyder det nog att de är rätt fina och bra de med🙂
Drömgäster är de också, sådär avslappnat och rätt inställning ska man ju ha som gäst. Hoppas, hoppas våra gäster som droppar in i sommar är som dina föräldrar. I så fall blir det inga problem alls utan då kan man gärna bo under samma tak länge. Men kag tvivlar….(detaljer kommer senare).
Just att leva sitt vardagsliv och inte ha gäster som kräver guidning, underhållning och uppassning från frukost till läggdags i 2-3 veckor i sträck, det kan man tycka är rätt självklart men är det ju inte för många verkar ha lite den inställningen….
Jag tycker du säger det bra också när du skriver att för er är det ju vardag och ni kan inte äta ute varje dag eller ha saker att göra och se från morgon till kväll (ni är ju inte på semester). Klart att man vill anstränga sig när man får besök och göra nåt extra av det, men det går ju inte leva som man hade semester för varje besök. Då skulle inte mycket vettigt bli gjort och pank skulle man vara också.

14 05 2008
Desiree

Wow det var inte illa att få så mycket härlig tid med dina föräldrar. Det är ju toppen att ni är avslappnade med varandra och känner att det går bra att bo ihop längre perioder. Tyvärr har jag det inte riktigt så med mina egna föräldrar.
Jag har det ungefär som Saltis. Jag hade föredragit att bo närmre så att man hade kunnat ses oftare några timmar men inte behöva bo under samma tak under en längre period. Både jag och C upplever att det är jättekul när våra föräldrar kommer hit och hälsar på men också ganska stressande just för att man har olika vanor och mönster och gör saker på så olika sätt. Det är jättekul att träffas men det tar ett tag att vänja sig vid varandra. Vilken underbar trädgård dina föräldrars vänner har! Jag förstår att du kallar det för en bit av paradiset, helt ljuvlig.

15 05 2008
Marianne

Så skönt det låter att ha så bra kontakt med sina föräldrar! Jag hade det mer som Saltis, med båda två, och nu är de borta. Jag tror inte att det är många som träffar sina föräldrar under sammanlagt fyra månader per år, även om de bor i samma kvarter.

Och det där med olika sorters gäster, det stämmer så väl. Min bästa gäst är min kompis C, som lagar så god mat, för hon lagar all mat när hon är här … och när jag är hos henne. Men det är för att hon är bäst på det och för henne är det lätt. Vi kan också ta en time out och sätta oss och läsa och måste inte underhålla varandra hela tiden.

Men det är svårt det där. I Istanbul blev det nästan för mycket av guidning bland monument och sevärdheter, men samtidigt tyckte jag att det var så roligt och jag ville så gärna dela med mig av allt det vackra och fantastiska. Var alltid helt slut när gästerna hade åkt, men kunde ändå inte låta bli. Dessutom bodde vi så att jag inte riktigt var säker på att de skulle hitta hem igen om jag släppte iväg dem ensamma …

15 05 2008
Michele

That garden picture in Switzerland is beautiful!

15 05 2008
Annika

Så roligt att läsa hur bra du kommer överens med dina fldrar, Petra!
De är ju jättekul. Men jag vet vad du menat när du skriver att man blir 10-15 år yngre igen🙂
Jag kommer att spendera nästan 7 veckor med mina fldrar i sommar, i sommarstugan, och där är det INTE gott om privata utrymmen kan jag säga.
Vi får hoppas på vackert väder. Nej då, jag tycker det funkar bra varje år. FAST visst blir man irriterad ibland. Blir man ngnsin äldre än 15 bast i en fldrers ögon???
DET är så kul att du har fått så mkt besök av dina fldrar på PR!!
Nu undrar jag vad ni tyckte om “made of honor”, hit or miss???

15 05 2008
Anna

Jag har också en liknande relation till mina föräldrar. Kan åka dit ibland (de bor ju enfast 3,4 mil bort) och sova över en lördag. Käka middag, snacka. Nu i helgen kommer min mamma hit på tjejhelg och sover över. Vi ska ut och käka något gott och gå på teater. I juni ska min kille och jag till Italien med mina föräldrar över en helg men det blir första gången vi gör något sånt alla fyra så det ska bli spännande.

15 05 2008
Mia

Det bevisar bara vad jag alltid säger att hemmet är där hjärtat är och vi som inte har våra nära och kära in på knuten uppskattar de ofta mer och gör en verklig ansträngning för att träffa dem.

Håller med dig om din farbrors ställe! Underbart vackert!
Men nu blir jag så nyfiken, det verkar som du har en familjemedlem i varje hörn på jorden, Puerto Rico, Belgien, Schweiz, Sverige, Spanien – pust jag blir helt snurrig! Hur hänger det allt ihop!?

Ha de bra!
Kram Mia

15 05 2008
petchie

Anne, ha ha, tack för komplimangen! Ja, det är inte alltid så lätt att ha gäster under sitt tak, och det är svårt att säga om det man stör sig på…
Jag tycker att det är ganska självklart att man som gäst inte kan förvänta sig 100% uppmärksamhet och guidning överallt, eller det kan man ju tycka iaf. När man hälsar på hos folk så måste man ju inse att värdarna har ett vardagsliv som måste fortsätta mer eller mindre trots gästerna. Men det innebär ju inte att man inte vill umgås och uppleva saker med sina gäster.

Desiree, jag tycker själv att det är ganska otroligt hur mycket vi har umgåtts det senaste året och att det faktiskt har gått bra. Det är ju inte helt självklart att man bara för att man är släkt med varandra och har bott tillsammans förut ska komma överens och ha samma rutiner och vanor.
Min fars morbror och hans fru har en helt underbar trädgård, man ser inte så mycket av den på fotot men det finns även ett stort trädgårdsland där de odlar det mesta i grönsaksväg.

15 05 2008
petchie

Marianne, det är väl just det att om man bor nära varandra så umgås man mer lite då och då, och i små portioner – det blir ju så väldigt intensivt när man kommer och hälsar på varandra.
Härligt att du har en vän som kommer och lagar mat åt dig! Jag har också vänner som jag bara kan “vara” med – inget avancerat, utan man läser en bok, snackar lite och tar det lugnt. Härligt!
Jag kan förstå att Istanbul krävde guidning, det finns ju ställen som är mer eller mindre lätta att turista i själv utan att värdarna måste följa med överallt. Här i PR är problemet att man inte kan ta sig runt så mycket utan bil, och eftersom vi bara har en bil så är utbudet begränsat under veckorna när O jobbar.

15 05 2008
petchie

Michele, it is a wonderful garden, my father’s uncle and his Swiss wife have an amazing house and garden – it has been my favourite place on earth since I was a child! The old building in the back of the garden is from the 15th century and has been completely renovated by them!! There is a pizza oven… and a table-tennis table that we loved when we were children.

Annika, jag tänkte på dig när jag skrev inlägget eftersom du också verkar umgås mycket och intensivt med din familj under somrarna. Visst blir man irriterad på varandra ibland, och behöver en liten paus från varandra.. Min syster tog en paus från resten av familjen en dag under deras vistelse här i PR i julas – hon behövde lite egen-tid😉
Made of honor (jag upptäckte att jag totalt felstavat titeln trots att jag VISSTE att det var “made” och inte “maid”…) var ok som romantisk komedi, lite smårolig och en snygg Patrick Dempsey att kolla på, och min mor gillade de fina landskapsbilderna från Skottland.

Anna, vad mysigt att du och din mamma ska ha tjejhelg! Min syster och min mamma kom till Bryssel före jul 2006 för julshopping – jättetrevligt. Det är faktiskt kul att semestra med familjen, även om man kanske inte ville göra det i sena tonåren / tidiga 20-års åldern. Det är nog ganska många vuxenpoäng på det, ha ha😀

15 05 2008
petchie

Mia, absolut – man uppskattar föräldrarna och familjen nog mer när man är ifrån dem geografiskt sett.
Ha ha, det kanske verkar som jag har släktingar överallt men nja: fars morbror bor i Schweiz och är gift med en schweiziska, och det är alles… MEN, jag har en lettisk sk syster, som var utbytesstudent i vår familj när jag var tonåring, hon bor nu i samma stad som mina föräldrar. Min australiensiske sk bror var också utbytesstudent hos oss i 6 månader, och så har jag min schweiziska familj som egentligen “bara” är min au-pair familj (jag var au-pair hos dem i ett år 1994-95).
Sedan så har jag ju då svärfamiljen i Spanien… och den spanske maken i Puerto Rico där vi nu befinner oss. Jag har dessutom många kompisar utspridda över Europa eftersom jag har bott på så många olika ställen. Mer komplicerat än så är det inte😉
Kram!

15 05 2008
Lullun

Vad härligt det låter!! Önskar att jag var i din situation. Ta vara på det och njut, njut, njut!🙂

16 05 2008
Anna

Trodde att filmen hette “Made of Honour” av en anledning men då var det bara du som hade stavat fel alltså!🙂

16 05 2008
petchie

Lullun, jag njuter, jag lovar😀 Jag är medveten om att jag har varit väldigt bortskämd det här året… vi får se hur det blir 2008-2009, dvs efter sommaren. Jag tror inte att vi kommer att ses lika mycket eftersom det ju inte riktigt var meningen att jag skulle ha fastnat i Europa så länge förra året.

Anna, jo det är ju just det att filmen heter Made of honor (amerikansk stavning av honour) av en anledning men när jag skrev mitt inlägg först så stavade jag “rätt” sas..

Leave a Reply

