Travel advisory for Denmark

15 05 2008

I just read a funny post on Michele’s blog on what to pack for a holiday, and it made me think of the so-called travel advisory that I received when I had finally managed to book my ticket to go home in June… I understand that this advice can be important for some travellers, especially if you are going to an exotic, unknown country but I guess as somebody who travelled to Denmark for the first time at the age of 10 months, it seems a little ridiculous! By the way I think my first trip to Denmark was kind of late considering that it was just a 20-minute ferry-ride away. We went from Helsingborg to Helsingör (Elsinore) and I have a photo from the ferry crossing – I was very cute in a red dress and a white scarf on my head, probably the most stylish travel clothes I have ever worn  ;-)

Anyway, maybe there is somebody out there who is planning to go to Denmark this summer and who needs this advice better than I do (especially as I am actually just landing in Copenhagen and then continuing across the water to Skåne in Sweden):

– Travel can proceed to Denmark. There is no threat from terrorism and insurgency at present. Hm, maybe the Bornholmers (people on a small island in the Baltic Sea close to Sweden) will start an insurgency soon and demand to become Swedish, who knows!?

– Travelers in Copenhagen and other major Danish cities can become targets for pick pockets and sophisticated purse snatchers. Does this especially apply if you are carrying sophisticated purses!?

– Denmark also has a national breakdown network called Falck, which is available 24 hours a day. Try not to get stuck in the snow on a remote island, especially if you don’t know where you are, then it doesn’t help calling Falck… long story but here’s a photo when we returned to our abandoned car the next day and had to dig it out:

Lost on the Danish island of Mön

 You can hardly see the car in the distance, by the old barn – imagine that we got stuck here in the middle of the night… At least we didn’t need to worry about malaria (see below).

Disease awareness:

– There is no malaria in Denmark. My favourite!! Denmark is a Nordic country with an average summer temperature of +18 degrees Celsius, that’s 64 degrees Fahrenheit… malaria is usually not a problem at these latitudes. (see the above photo)

Prevention: Always use new condoms (preferably brought from your home country). My question is why can’t you trust the Danish ones??

General Cultural Tips:

  • Smoking is restricted on public transport and in some public buildings. This does not apply to the Danish queen who is famous for smoking strong Greek cigarettes and probably does that in the royal castle… Smoking was a bit of a problem in the beginning when the Öresund trains started running from Sweden to Denmark across the bridge – [Danish] people tried to smoke in the train toilets and caused the fire alarm to go off and halt the trains.
  • When people meet in Denmark, they usually shake hands. Which is the most common way that most Westerners greet each other, at least the first time they meet, isn’t it? I actually wrote a post on the cheek kissing habits of Belgians, and the hugging practises of Swedes last year.
  • When invited to someone’s home, it is customary to bring a bouquet of flowers. Avoid white roses. I would say red ones as well if you don’t want to seem like you are coming on to the hostess!?
  • It is impolite to leave someone’s home too quickly after dinner. Drinks are often served after dinner, rather than before, and dinner parties may continue late into the evening. Too bad if the party is really boring, you should still stay and abide the following rules:
  • Toastings are a formal ritual in Denmark. Avoid touching your drink before the host says “skål” and do not toast elders before they toast you. Remember that the Danes are vikings and you wouldn’t want to offend them in any way, for example by drinking before you are supposed to!
  • Danes like to toast with a traditional drink called “aquavit” (water of life). Be careful, as this is a potent alcoholic drink. I love how they call the aquavit (vodka) potent! But it is true and actually be especially aware of the potent drink called Gammeldansk – the Danes drink it for breakfast…

Actually, I wouldn’t worry too much, Denmark is quite a civilised European country and I would say that you would have to try really hard to shock the Danes… Well, try to avoid getting really drunk and annoying if you are Swedish as the police might “ship” you back to Sweden (nowadays on a train, before the bridge existed – on a boat).

Oh, and do you know how to spot a [sober] Swede in Copenhagen? He or she is the one who crosses the street even though the traffic light is red!!😀

PS I am adding a link to Anna’s post on Swedish customs, it is advice for diplomats posted in Sweden.


Actions

Information

17 responses

15 05 2008
Anne

Ha ha, det här var superkul läsning Petra!
Jag fick mig ett gott skratt. Ja, jösses, det värsta är väl att den här sortens information verkligen kan behövas för vissa… Min favorit är nog den med malarian.

16 05 2008
gottablandat

hahahaha🙂 haller med anne🙂

16 05 2008
Anna

Haha, det var lite kul! Några kommentarer, kanske lite väl seriösa men hoppas det är okej ändå🙂

Terrorism: Man behöver nog inte oroa sig för danska terrorister men terroristhotet mot Danmark är inte så litet iom Muhammedteckningarna och invandringspolitiken i Danmark som inte är så populär i alla led.

Malaria: Vi är skonade nu men malarian håller faktiskt på att vandra norrut från södra halvklotet pga klimatförändringarna. Tyvärr.

Kondomer: Jag skulle nog lita mer på danska kondomer! De från PT är det säkert inget fel på men från andra länder…hm

Meeting & greeting: Jo, att skaka hand är nog vanligast men t ex i Belgien, Frankrike och Spanien är det vanligt att man kindpussas med folk man aldrig ens träffats! Känns lite konstigt för en “sval” skandinav, första gången man ses alltså, annars är det ju okej. Hur funkar det i Puerto Rico?

Jag skrev faktiskt ett liknande inlägg tidigare i år. Då var det the Stockholm Guide for Diplomats som jag citerade ur! Den var också kul!

16 05 2008
saltistjejen

Hahaha det var ju jättekul!!!!!!
Jag tycker det är såååå roligt när folk “beskriver” länder eller kulturer som man själv tycker känns helt vanliga, vardagliga och till och med lite tråkiga på det här exotiska sättet!
Och förresten självklart kan man inte lita på danska kondomer!!!! Det vet väl varenda männsika!?!?!?!!😉

16 05 2008
petchie

Anne, alltså det kan ju verka som fåniga råd men som sagt, det finns ju säkert de som behöver veta det här innan de åker till Danmark. För oss svenskar känns det ju dock så oexotiskt som destination…

Lotta, visst är det lite kul, ha ha!

Anna, jag håller med dig till 100% – och jag tänkte just på Muhammedteckningarna när det gäller terrorism. Och visst, invandringspolitiken är ju under all kritik i Danmark… De lokala kondomerna här är ju amerikanska men nej, skulle nog lita mer på de danska än sådana från andra “mer exotiska” länder om man säger så.
Jag tänkte faktiskt göra en länk till mitt inlägg från förra året om kindpussar, så det ska jag lägga till nu på momangen. Mitt problem med kindpussandet är ANTALET! Arrggghh, här i PR är det 1 puss, och basta vilket jag precis hade vant mig vid då Os spanska vänner kom och skulle pussa mig 2 ggr – då blev det fel igen, ha ha🙂
Kul att du skrev något liknande, kan du inte lägga till en länk så vi kan läsa ditt inlägg?

16 05 2008
petchie

Saltis, kul att du gillade mitt inlägg!😀 Som jag skrev till Anne, oexotiskt är ju ordet för Danmark i våra ögon, ha ha! Och nä, för allt i världen, undvik danska kondomer😉 (jag har faktiskt en dålig erfarenhet av Hansaplasta, men det är väl ett tyskt [plåster]märke!)

16 05 2008
Petra

Hahaha. Ja du får lämna den sofistikerade handväskan hemma och inte plocka upp gamla kondomer från gatan. Så roligt! Dagens garv helt klart.

16 05 2008
Jess

He,he…
“Always use new condom”…
Vem i hela världen använder en använd??😀

Kul läsning.
Kan tänka mig att liknande finns att hitta om Sverige.

Men jag hade dock velat se en liten Petra i en rödklänning och vit scarf! Lägg upp!😀

Kram!

16 05 2008
Desiree

Roliga tips och fakta om Danmark. Tänk att det ändå finns fullt med små detaljer som man inte har koll på gällande sitt grannland. Jag visste inte att man brukade köra drinkar efter middagen. Låter ju trevligt om det är en trevlig fest. Ja malaria behöver man ju inte oroa sig för. Den där bilden såg supervintrig ut. Det får en ju inte direkt att längta till Danmark. Förhoppningsvis ser det iallfall inte ut så under sommaren. Jag läste dock i tidningen på nätet igår att det ska komma snö till Dalarna i helgen så man vet ju aldrig hur det kan se ut😉

16 05 2008
Michele

Too funny! And OMW – is it just me or is it entirely odd that they tell you to BYOC? That’s the funniest thing!

16 05 2008
Annika

Haha!! Underbart, underbart!!!
Kondomerna är min favvis, och malarian. Helt sagolikt. kan inte minnas att vi fått dessa varningar när vi beställt biljetter. Fast det kanske vi har?
Reser du över Atlanta när du åker hem?

16 05 2008
petchie

Petra, jag har nog inte så många sofistikerade handväskor så det är lugnt..😉

Jess, man kan ju undra, ha ha! Först blev jag lite paff när jag såg att det var resråd för Danmark, men tänkte ju inte på att jag faktiskt flyger till Köpenhamn.. Visst hade det varit roligt att läsa vad de skriver om Sverige. Vi får väl försöka leta upp Annas inlägg om Sverige på hennes blogg!
Tyvärr är fotot på mig varken digitalt (inklistrat i ett fotoalbum) eller ens här hos mig i PR – nedpackat i Bryssel😦

Desiree, jag funderade också på det där med drinkar efter maten – men så är det ju faktiskt i Sverige också. Ok att man kanske har en för/välkomstdrink men sedan tar man ju fram kanske en whisky eller gör cocktails EFTER middagen, eller hur?!
Jag hoppas verkligen att det inte snöar i sommar i Danmark, jag kommer ju att befinna mig väldigt nära😉 Fotot är från en tjejhelg i januari 2006, det är kul så här efteråt men då, när vi fastnade i snön mittinatten och inte visste var vi var, och en av tjejerna var gravid… nja, lite jobbigt!!

16 05 2008
petchie

Michele, it IS odd, especially as it is travel advice for business travellers (scary thought what they might be up to)… I booked my flight via AmEx as my husband’s company is paying. I like your acronym though, I will remember it – BYOC, ha ha😀

Annika, jag tror att det är pga att jag, som jag skrev ovan, bokade via Os företags reseservice (AmEx). Jag fick något liknande när jag bokade resan till Puerto Rico förra året – och då var det ju mer intressant för mig! Jag är säker på att vissa resenärer har noll koll på vart i världen de åker och därför kanske det är bra att påpeka att det inte finns malaria!?
Jag flyger via Newark den här gången, föredrar det eftersom då slipper jag en 10-timmars flygning KPH-ATL även om det blir en lite längre resa SJ-NY. Och så föredrar jag Continental framför Delta!

16 05 2008
Anna

Here’s the link to my post about the Stockholm Guide for Diplomats http://annafairandtrue.blogspot.com/2008/02/swedes-according-to-stockholm-guidebook.html

17 05 2008
Nina

Jättekul lista! Har för mig att jag läst något liknande om Sverige en gång, där det under “Faror” stod listat att det inte är särskilt farligt men att man får se upp lite på helgkvällar då det är en massa fyllon ute och ramlar runt.😀

Och det där med kondomer, påstår inte alla länder att just de har de bästa kondomerna och att man absolut inte ska köpa när man är ute och reser…

19 05 2008
petchie

Nina, ha ha, det är ju faktiskt sant!! För nga år sedan anlände ett helt gäng utländska kompisar till min hemstad med tåget från Kastrup ganska sent (vi skulle fira min 30-års dag), jag gick och mötte dem och på vägen till vandrarhemmet gick vi förbi två fulla killar som började slåss med varandra helt plötsligt!! Mina kompisar var ganska chockade eftersom de tyckte att staden verkade så fridfull (innan dess)..
Jo, jag tror att alla länder är övertygade om att deras kondomer är säkrast😀

20 01 2009
The European Winter Tour 2009 « Petchie’s adventures

[…] plans? Well, we are flying out on Saturday morning to Copenhagen (I wonder if we are getting any travel advisory for Denmark this time?), crossing the bridge to Sweden and spending two weeks in Skåne with my family. We are […]

Leave a Reply

