Friday theme / Show & tell: How to find coolness in the summer heat…

16 05 2008

Desiree’s chosen Friday themes continue with how do you find coolness /refreshness in the summer heat.

Well, in Puerto Rico it is more or less hot and humid all year round. We had a few months of less hot weather in the beginning of the year but the last month the weather has just become increasingly hotter and humid again. We try to not use the AC too much, and not during the night (partly because of the noise), but it is necessary to have a few of the machines on every now and then during the day. Opening the windows doesn’t really help…

So, how do I find coolness when it is hot? Here are a few examples:

Shade: I try to stay indoors during the hottest hours of the day…

Stay in the shade... 

View over la Plaza las Delicias, Ponce

Walks in the evening: O and I usually take walks after dinner – there is usually a refreshing breeze along the beach

Take a walk on the beach in the evening 

A barefoot walk on the beach by the Baltic Sea, Sweden

Stay close to any kind of water – sea, lake, river or waterfall… Unfortunately this was almost impossible in Brussels which can be very humid in the summer but only has a [not very charming] canal in a rough area of town.

A refreshing waterfall in Spain

In Spain we once went to Monasterio de Piedra (southwest of Calatayud) where there is a refreshing park with lots of waterfalls

Drink lots of fluids and eat fresh fruit & vegetables

Eat fruit and drink apple juice! 

Photo from last summer in Skåne, there was a unmanned stand offering fruit and apple juice for sale.

And I try to avoid unshaded beaches such as the one below!!

One of the hottest placest I have visited - the Dead Sea 

This must be the hottest place I have visited – the Dead Sea in Israel. There was hardly any shade and the thermometer actually did go up to 40, here it only shows 37 degrees (99 degrees Fahrenheit). The beach is not very nice either; hard sand and mud…

 

 


Actions

Information

19 responses

16 05 2008
Marianne

Det måste vara en enorm lättnad med havsbrisen så att det blir lite svalare på kvällen. Jag är som du med AC:n, så lite som möjligt, men ibland går det inte att undvika. Än vet jag ju inte hur det är här när det är som varmast, så vi får se hur det blir. Här har vi ju inte så god tillgång till vatten precis …

16 05 2008
Anne

Jättefina bilder, gillade speciellt kvällsbilden med skorna i sanden! Det där med att öppna fönstren för att släppa in sval luft funkar (som du skrev) inte särskilt bra… Här hos oss svalnar det dock ofta rejält sent på kvällen och då är det vara riktigt skönt med fönstren öppna. Alla fönster har insektsnät så det funkar bra
Vad skönt det låter med kvällspromenad och känna den svalare havsbrisen. Havet kan jag sakna att inte ha riktigt nära inpå knuten.

16 05 2008
Saltistjejen

Fina bilder!!🙂
Vi har också AC på sommaren. Det går verkligen inte utan. men jag hatar att ha den på hemma!!! Den bullrar som sju jetmotorer…! Arrrgh…. Man blir oftast van efter ett tag, men M har svårare än jag att vänja sig. Iallafall på nätterna när man ska sova. Men eftersom han lägger sig efter mig så brukar jag dra igång den innan jag ska lägga mig, sedan stänger han av den när han lägger sig då det redan är svalt i sovrummet, och jag vaknar ofta på natten vid typ 3-tiden av att det är såååå varmt, och då drar jag igång den igen…🙂

16 05 2008
petchie

Marianne, jag är så glad att vi bor så nära havet eftersom det ger lite mer svalka än om man bor mitt inne i landet. AC:n kan jag inte ha på i närheten av där jag sitter, men eftersom vi har invididuella maskiner så sätter jag (precis som du) på den som är en bit ifrån när det blir för varmt.

Anne, det är ett av mina favoritfoton – O och jag kom ner till stranden för att gå en kvällspromenad med resten av familjen och vännerna men de hade redan gått och vi hittade bara skorna… Jag sa att de säkert gått norrut, så vi började gå, träffade aldrig på dem och vände – vi möttes vid skorna, de hade gått söderut typiskt nog. Härligt när man känner att man kan lämna sina skor bara så där, eller hur?😀
Vi har inte så mycket insekter i SJ så vi har inga insektsnät – det är mest grodor på marken som vi hör på nätterna (även med fönsterna stängda)!
Jag förstår att du saknar havet eftersom du är uppvuxen på en ö – bodde du nära havet på Åland? (såg förresten att Prinsessan Viktoria varit där och hälsat på!)

16 05 2008
petchie

Saltis, jag skulle nog också kunna sova med AC:n på men O kan inte – undra om det är något manligt att vara mer känslig för ljud när man sover? Men, så länge vi kan undvika att använda AC:n på nätterna, pga elräkning och växthuseffekt etc så är det bara bra.. Jag förstår inte varför man inte kan uppfinna ljudlösa luftkonditoneringsapparater!?

16 05 2008
Annika

Håller med Anne om att barfotafotot vid Östersjön var underbart!
Det var skön stämning i den bilden. Vi ska hoppas att det blir mkt sol och bad för oss i sommar, Petra.
Du ska ju vara hemma länge, liksom jag.
Här går det inte att leva utan AC under sommaren, för hett och för fuktigt. Just nu behövs varkendera…

Ha en fin helg!!

16 05 2008
Fritt ur hjärtat

Roligt inlägg och fina bilder. Jag är som du, så nära vatten som möjligt! Gillar vatten i alla former🙂

Mitt bidrag är också på plats.

16 05 2008
Anna

En fd kollega var i Indien nyss och det var väl en så där 35-40 grader varmt men han sa att det var inte alls jobbigt för de är så torr värme. Han bävade istället för att åka hem till Washingon DC där han svettas i kostymen fast det bara är 25-30 grader pga av höga luftfuktigheten.

16 05 2008
Lullun

Åh vilka härliga foton. Värmen, det är iaf något våra två öar inte har gemensamt. Surprise, surprise.🙂

Trevlig helg!

16 05 2008
petchie

Annika, jaaa, hoppas det blir en fin sommar i år! Jag hade väl tur förra året när jag var hemma i augusti – det var helt ok sommarväder så jag har nog inte riktigt fattat hur dåligt det var i juni-juli.. Förutom då att det ösregnade nästan hela veckan vi var i Schweiz i juli så det var nog dåligt över hela Europa😦
Jag misstänker att det kommer att vara helt nödvändigt med AC här också i juli och augusti, folk säger att de är de värsta månaderna – vilken tur att jag iaf missar juli i PR!

Simone, det är helt underbart att ha nära till havet när det är varmt, speciellt om man bor i en stad som kan bli extra klibbig och otäck under de varma månaderna.

Anna, ha ha, det är helt klart att ha koll på luftfuktigheten är viktigare än termometern även här i PR. Folk hemifrån frågar ALLTID hur varmt vi har, och oftast är det bara 27-30 grader, men det är ju fuktigheten som gör att det känns minst 10 grader värre!

16 05 2008
petchie

Lullun, nej vissa saker måste ju ändå skilja sig åt mellan våra två öar, hi hi😉

17 05 2008
Mia

Hahaha, ja jag håller med. Det kan bli trixigt om man vill ha boken längst ner men man får vara absolut säker på att man läst just den när man väl börjar ställa upp högen.

Visst är fatet mysigt, jag älskar när man gör ett fynd som ingen annan har. Tycker det är så tråkigt att många svenska hem eftersträvar vad alla andra har, roligt med lite orginalitet. Det har ingen dött av innan!

Hoppas du har en härlig helg, själv ska jag ställa till med födelsedagskalas för släkten och laga indisk mat till min farfars förskräckta min. Han hade nog hoppats på en stek och sönderkokt potatisk stackarn’!

Kram mia

17 05 2008
Anki

Härliga bilder, jag gillade också den med skorna i sanden. Är det Stenhuvud månne?

Inomhus är ett bra ställe för svalka när det är som varmast. Och kalla goda drycker!

Ha en härlig helg!

17 05 2008
Cecilia

Försöker också använda ACn så lite som möjligt,men nån gång måste den på.De dagarna fuktigheten är som värst då får den gå mycket.Vacker bild på vattenfallet!Gillade också den med sanden och skorna,såg ut som en tavla.
Ha en skön helg!

18 05 2008
gottablandat

jag vill ocksa vara nära vatten.. längtar sa rtill i juli da vi kommer bo 10 min fran haaaaaveeeeeeet! som jag saknat det under de här 7 aren i schweiz!

19 05 2008
petchie

Mia, hoppas att din farfar gillade den indiska middagen!!

Anki, det är nästan Stenshuvud – hade jag tagit fotot söderut istället för norrut så hade Stenshuvud kommit med! Stranden ligger i Hanöbukten!

Cecilia, tyvärr måste man ju sätta på AC:n ibland – som nu imorse, jag kunde knappt sova inatt för värmen😦 Kul att du gillade mina foton!

Lotta, det är så härligt att bo nära havet och jag vet hur det känns – jag saknade också havet när jag bodde i Schweiz. Kul att ni kommer att bo så nära havet i Malmö!

19 05 2008
Jess

Frukt och äppelmust… hur smakar det?
Gillade skylten, den ser så sommrig och inbjudande ut. Får mig att tänka på små barn som säljer saft för 1 krona vid vägkanten á la 50-tal.😀

Varmt där vid Döda Havet i Israel, får nästan panik över att tänka på hur jag skulle reagerat utan skugga och svalkande vind.. huga…
Min nos skulle vara alldeles blank.. (Jag är lite konstig som svettas om nosen och inte mycket på övriga kroppen..😀 )

Kram!

19 05 2008
petchie

Jess, alltså det ska ju vara ett komma mellan frukt och äpplemust, men jag kan säga att äpplen var jättegoda – sommaräpplen från Kivik, mums!! Hoppas att vi hittar ett sådant stånd i sommar också (dock missar jag nog äpplesäsongen eftersom jag åker tillbaka till PR 1 augusti, förra året var jag hemma mitten av augusti). Visst är det coolt att de kan ha obemannade stånd där man lägger pengarna i en burk!😀
Jag gillade inte alls Döda havet och vi stannade bara typ en halvtimme! Alldeles för varmt, badandet var också lite mysko – man flyter ju, men jag visste inte att det skulle vara så svårt att komma ur vattnet!? Alltså man flyter så bra att det är nästan omöjligt att komma upp från horisontellt läge till lodrätt!!! (förresten ser du mig på fotot? jag står till vänster i brun kjol och vita hotellslippers – saltet på botten av sjön är så spetsigt att man måste ha något på fötterna!)
Ha ha, konstigt att du svettas om näsan, jag har nästan alltid kall näsa – O skämtar alltid om “cold nose & chubby feet” (jag har korta, breda fötter, hi hi)😉
Kram!

19 05 2008
Jess

He,he..
Jag har också korta och breda fötter.
Mina ankfötter kallar jag dem!😀
jo, jag såg dig på bilden men inte så bra för den gick inte att förstora.

Trist med sand som inte är mysand mellan tårna!😀

Kram!

Leave a Reply

