A favourite repeated: Cabo Rojo excursion

19 05 2008

“En favorit i repris” as we say in Swedish, or a favourite repeated as it could be translated into English… Yesterday we went to Cabo Rojo with my parents, only the second time we go to this beautiful place on the south-west tip of Puerto Rico as it is quite far from San Juan (2.5 hours drive each way). You can read more about the sights such as the salt flats, the lighthouse etc in my post from January. However, here are some new photos, hope you will enjoy them!

To reach the lighthouse and the beach on Punta Jagüey, you drive through a moon-like landscape with the salt flats (salt is still being extracted here) and very little (and dry) vegetation. It doesn’t seem like much can live here but the area has a very rich bird-life, to my father’s delight!

El faro in Cabo Rojo, Puerto Rico

The beautiful beach is called Playa Santa and lies in a bay with very calm waters (the Caribbean Sea).

Playa Santa

On the other side of the very narrow landstrip (or peninsula), the waters are extremely salty and very uninviting. The contrast is amazing, especially as the distance is just around 100 metres! I was standing in the exact same place when I took the photo above and the one below, I just turned around..

Playa Sucia

It looks crowded but it was not so bad. We found a nice little spot where we had our picnic and enjoyed the sun.

Playa Santa, Cabo Rojo

The below photo I “borrowed” from the January-post, to show the pretty view of the lighthouse from the beach.

El faro, Cabo Rojo - view from la playa Santa

This must be my favourite beach in Puerto Rico, at least on the main island!


Actions

Information

16 responses

19 05 2008
Jess

Men så vackert det är!
Jag förstår om dina päron trivs.

Har de förresten doppat sig i havet ännu under sin vistelse?

Kram!

19 05 2008
Anne

Så vackert! Vattnet har en helt underbar färg. Hur varmt är vattnet nu? En av de ljuvliga sakerna med havet hos dig är ju att det inte bara är vackert utan även badvänligt och med sannolikt rätt skön temperatur.
Jag förstår det här stället är omtyckt och att ni kände för att dra en favorit i repris (så bra svenskt uttryck förresten, det säger allt).

19 05 2008
cecilia

I love seeing your pictures, it makes me want to go there myself more and more.

Have a great time with “päronen”

19 05 2008
Desiree

Jag förstår att detta är din favoritbeach. Sååå vackert! Både sanden och vattnet ser verkligen lockande ut. Fyren är ju otrolig vacker den också. Underbar strand som man kan besöka många många gånger förstår jag.

20 05 2008
Marianne

Vilken härlig utflykt! Ser helt ljuvligt ut. Märkligt det där att det är så totalt annorlunda bara för att man vänder sig om.

20 05 2008
gottablandat

sa vackert! vilken mysig utflykt!!
tack för din söta kommentar hos mig gumman. usch förstar precis vad du menare de där när du akte pa den manliga läkaren i lund. de tönker nog inte pa samma sätt som vi kvinnor helt enkelt! stor kram!

20 05 2008
saltistjejen

Underbara bilder!!🙂 Vilket ställe! Förstår verkligen att detta är en favoritstrand. Jag är även svg för fyrar haha, så för min del så är en strand med en fyr ockås ngt lite extra!🙂

20 05 2008
Annika

Men Petra så vackert!! Vilka bilder du bjuder oss på!
Härlig plats det där.
Hur varmt är det i havet nu?
Precis som Saltis är jag otroligt svag för fyrar. Det är ngt med fyrar som lockar mig otroligt mkt.

20 05 2008
Michele

OOH – these are some of the first pics I’ve seen of Cabo Rojo. Scott went while I was out of town but I had the camera (not that he would have taken any pics😉 ). After seeing your pics, I need to plan a trip there!

20 05 2008
Lullun

Har du något emot att göra den samma resa ytterligare en gång? Om inte så kommer jag förbi imorgon. Eller kanske först på torsdag. Måste nämligen köpa lite sommarkläder först. Helt underbart!🙂

20 05 2008
petchie

Jess, OM de har… de är på stranden varje dag och badar och solar som bara den😀 Min mamma är redan svart, hon blir aldrig riktigt blek under vintern eftersom hon blir så brun på sommarhalvåret!
Jag är tillbaka från spanskan men lägenheten är tom… föräldrarna är på stranden så klart! Jag får nog hänga med dem imorgon till playan..
KRAM!

Anne, denna ständiga fråga om temperaturer😉 Jag vet inte hur varmt det är i vattnet men skulle tippa på 24-25 grader.. Det var svalare i januari-februari, men nu är det verkligen tillräckligt varmt. Jag gillar när det känns lite uppfriskande iaf att bada!
Ja, Cabo Rojo är verkligen en favorit som jag hoppas kommer att gå i repris igen!

Cecilia, you are so welcome – Puerto Rico is a great holiday place with a lot to offer; beautiful beaches, mountains, rainforest, dry forest (which I haven’t seen yet), great food and drinks…

20 05 2008
petchie

Desiree, fyren är verkligen pricken över i:et när man badar där – och vattnet är så lugnt och stillsamt. Här i SJ kan ju vågorna bli otäckt höga men de är ganska lugna för tillfället – antar att surfarna är mindre glada.

Marianne, kontrasterna är stora i det här landskapet. När man närmar sig fyren (första fotot) kan man inte tänka sig att det ska finnas en vit sandstrand med klarblått vatten. Uppe vid fyren är där höga klippor mot havet (se mitt första blogginlägg om Cabo Rojo, länk i första stycket) – påminner lite om Gotland.

Lotta, det var en jättemysig utflykt som jag hoppas att vi kan göra om snart, synd bara att det är en bit att köra. Stor kram tillbaka!

Saltis, det som slår mig när det gäller de puertoricanska fyrarna är att de är så låga! Kommer ihåg när vi gick upp i Långe Jan på Öland när jag var liten, det var ju hur högt som helst (och inte bara för att jag var liten, ha ha) – samma med de danska fyrarna, de är mycket högre än här! Undra varför fyrarna behövs synas på så mycket större håll i Skandinavien?

20 05 2008
petchie

Annika, ha ha, alla undrar alltid hur varmt det är i luften / vattnet här – jag TROR att det är ca 24-26 grader i vattnet..? Snart åker du ju också till havet, ser framemot att se bilder från OBX. Fyrar är ju vackra, kanske för att de alltid står på ett högt, fint ställe vid kusten.

Michele, you have to go to Cabo Rojo – it is such a beautiful place!! The walk to the lighthouse is not very long – max 10 minutes and the view is amazing. But, keep the girls close by as the cliffs are quite scary. The beach is very child-friendly as the water is very calm and not very deep.

Lullun, ha ha, du är så välkommen😀 Men, ja sommarkläder krävs – det är VARMT!!

20 05 2008
Anki

Åh, havet! Det ser såå härligt ut, förstår att du gillar den här stranden.
Så dom utvinner fortfarande salt där, det visste jag inte.

Jag gillar också fyrar, det är nåt visst med dom och deras placering!😀

21 05 2008
Nina

Det ser verkligen jättefint ut där! Vilken vit strand!

Jag blev lite full i skratt när du skrev att det är rätt långt, 2,5 timmars bilresa. Det är ungefär vad den där milen in till San José tar under rusningstrafik här.😉

21 05 2008
petchie

Anki, visst är det en underbar färg på havet! Inte lika fint på andra sidan stranden.. Ja, salt har utvunnits på det här stället sedan långt före européerna kom till Karibien.
Det finns många fina fyrar i PR, alla med ungefär samma arkitektur som denna, och alla relativt låga jämfört med svenska fyrar.

Nina, den här stranden är väldigt vit, många andra ställen på syd- och västkusten har inte alls lika vit strand.
Hi hi, ja allt är relativt när det gäller avstånd och tid. Det är samma sak här i rusningstrafik, min O har tur att han kör UT från San Juan på morgonen och kvällen, så han slipper de längsta köerna.

Leave a Reply

