Walking the dog… or rather pushing the dog!?

21 05 2008

I went for my usual morning walk this morning, the sun was shining but with a few clouds – just the way I like it as it gets too hot otherwise. I had been walking for about 20 minutes when a woman dressed in exercise gear and pushing a pram / stroller appeared in front of me. As I had just seen a pregnant woman, I was thinking that this woman was probably trying to walk off her baby-fat while taking the baby for a walk…

After a while I pass her, and just as I cast a very quick glance on the pram… I realise that she is NOT pushing a baby but A DOG!!😯 A small terrier-like dog with a bow on its head! I was confused to say the least – I thought that walking the dog meant that the dog WALKS too??

On my way back I passed the woman again (she was walking slower than I but taking the same route) and I noticed that it was a proper DOG STROLLER with a drawing of a bone on the front. Of course I had to google it when I came home, and yes, there is such a thing as pet strollers!

Do people actually take other kinds of pets for a stroll?? Their rabbit? Hamster? Cat? And am I the only one who finds it just a little odd?😕

Mycket ska man höra innan öronen trillar av!! (You will hear many things before your ears fall off!)

Updated: Have you seen the following pet stroller: The Kittywalk Pink SUV Pet Stroller– only $289.95!! I quote: Pets who wish to have a little privacy–privacy parlor provides enclosed, protected area. 8O
 


Actions

Information

25 responses

21 05 2008
Anne

Haha, vad ska man säga… Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Helt klart🙂
Precis, jag trodde också att gå ut med hunden innebar hunden ska gå… Men tydligen inte. Barnvagnar för hundar, det finns alltså sånt. Petra, är du säker på att det inte blev lite för mycket vin igår och att du såg tokigt😉
Men kan man ha hundarna att skita på balkongen för att man är för lat gå ut med dem (som här) så kan man säkert ha barnvagn för hunden också. Stackars hundarna som inte får motion.

21 05 2008
Annika

Nejmen är det SANT!! Vilket SKÄMT!!!
Det har jag ALDRIG sett och jag ser en hel del små hundar som är ute på prommis om morgnarna. DOCK har jag aldrig sett en enda som sitter i vagn, haha!!! Lite komiskt och helt KNÄPPT!!!
Kunde du låta bli att råstirra?🙂

21 05 2008
Nina

Såna där hundbarnvagnar säljer de på djurbutiken runt hörnet… De finns i alla möjliga färger och former och är svindyra. Helt galet.😀

Däremot har jag aldrig sett någon som går runt med sån, fast jag ser ju nästan aldrig barnvagnar heller eftersom gatorna inte är särskilt barnvagnsvänliga.

Inte ser man särskilt många hundar på promenad heller, de stackarna får sitta inne jämt. En granne går ut med sina tre små hundar, men bara till gräsmattan ca 20 meter bort. Inte konstigt att de står och skäller hela dan…

21 05 2008
Jess

Men det var det värsta!!
Snacka om att ha skaffat ett substitut för barn.
Tycker att kläder på hundar är illa nog och alla dessa “husväskor” som kändisarna bär (eller i a f bar) på.
Hade varit skoj om du sagt till henne att “oj, va lik han är mamma sin”… ha,ha.. undrar om hon skulle tagit illa upp eller blivit glad.😀

Kram!

21 05 2008
Desiree

Sjukt. En hund ska väl ändå inte försöka bli till någon bebis på det sättet. Verkar faktiskt inte helt friskt. Visst kan man älska sin hund och visst kan en hund delvis vara ett substitut för barn men man kan väl ändå rasta dem i koppel som är mest naturligt och som är vettigare för hunden. Jag tycker synd om den stackars vovven som inte får springa omkring och nosa som de gillar.

21 05 2008
jessica

Jag var med om likadant for nagra veckor sen men da till ett lite halvtjusigt mall. Damen i fraga var i hennes ogon heltjusiig i rosa fran top till ta och sa var ocksa denna vagn och givetvis en rosa rosett pa hunden….vad ska man saga???

21 05 2008
saltistjejen

Å vi såg nyligen en kvinna som körde sin katt i en stroller här på gatan. men vi tog helt enkelt för givet att katten var sjuk och att hon kasnke skulle till en veterinär eller djursjukhus… men kasnke var det bara så att hon var ute och “gick” med katten…????
Men om detta är vanligt med friska hundar här så är det ju hemskt! De behöver ju motion och få nosa och så när man är ute. Motion för både hund och matte/husse är väl det allra bästa?!
Helt galet att dra runt på en frisk hund i “barnvagn”!!!!!!!!

21 05 2008
petchie

Anne, jag drack inget vin igår😉 men jag var helt övertygad om att matten var helt koko!! Tills jag då såg att vagnen var designad för en hund!
Jag kan inte förstå att man kan vara så lat att man låter sin hund skita på balkongen – speciellt som de väl har en liten bakgård precis som ni? Har de en “hundlåda” på balkongen?

Annika, jag lovar att jag var väldigt diskret – mest för att jag, som jag skrev till Anne, trodde att kvinnan var tokig, typ byfåne eller nå’t!!😀

Nina, man kan verkligen undra vem som köper sådana hundvagnar – det kan ju inte vara folk som älskar sina hundar, för då hade de ju låtit dem GÅ!!

21 05 2008
petchie

Jess, man brukar ju säga att folk skaffar hundar som liknar dem själva, hi hi! Det är ju verkligen sorgligt om kvinnan skaffade en hundvagn istället för en barnvagn.. Men undra om hon inte fattar hur absurdt det ser ut – jag är säker på att jag inte är den enda som reagerar. Visst är det lite fånigt med kläder, rosetter och speciella designer-hundväskor (jag tror att Paris Hilton haft Louis Vuitton-väskor för sina små hundar) men hundvagnar tar ju verkligen priset!!

Jessia, ha ha, jag kan inte fatta att du också har sett en kvinna med sin hund i rosett i en hundvagn!! Hur tänker människorna?? Och hur kissar hundarna?? O föreslog att de har hundblöjor??

Saltis, japp, det var nog så att de var ute och luftade katten! Det jag är förvånad över är att katten satt kvar i vagnen? Hundar är ju lättare att dressera och få att lyda, men en nyfiken katt?
Kanske ni ska skaffa en cat stroller till Lipton, så kan du och M gå med varsin vagn i sommar😉 Näe, visst behöver hundar motion, det är ju därför man går ut med dem (och låta dem utföra sina behov ute och inte på balkongen som Annes grannar).

22 05 2008
Mary T

This might just be the craziest thing that I’ve ever heard! Its actually quite sad…

22 05 2008
Millan

Hahahaha vad roligt! Det tar ju walking the dog till en helt ny niva🙂. Helt otroligt! Jag kikade pa lanken och de ar ju verkligen valdigt lika de vanliga vagnarna.
Jag har for ovirgt borjat med mina morgonprommenader till jobbet igen. Kanonskont! Dock har jag insett redan nu att jag vankar fram som en anka (fast en ratt snabb anka faktiskt) – skoj nar det ar hela 20 veckor kvar.. hm.

22 05 2008
gottablandat

hihihi, ja det finns ALLT i var lilla värld!! men vagnar för hundar hade jag inte hört talas om innan. Här i Schwiez finns det “skidattrapper”.. för att damerna i päls ska se lite “sportiga” ut när de är pa en skidort.. och lätt kan bära sina sk ” skidor”…;-)

22 05 2008
Marianne

Hahahahahaha, det här är ju hysteriskt! Aldrig hört talas om. Har visserligen förstått av den där amerikanske hunddressören Cesar (som är urbra) att hundarna lever ett riktigt uselt hundliv i många familjer i US som inte förstår att hundar måste gå ut, men det här tar ju priset.

Stackars djur!

Har däremot några gånger sett hundar som har varit förlamade i bakbenen och som har haft “protes” i form av en liten vagn att vila rumpan på så att de kan ta sig fram med bara frambenen. Det var ju rätt bra däremot, för då kan även de komma ut och röra på sig.

22 05 2008
Lullun

Men det är ju helt galet!! Ett skadat djur kanske man skulle gå runt med som max. Men nej, nej, nej; aldrig att jag skulle köpa en vagn till mitt eventuella kommande husdjur..!🙂

22 05 2008
petchie

Mary T, it IS sad!! I mean the dog needs exercise as much as the owner… Isn’t it usually the dog which pulls the owner by the leash as it wants to go faster?

Millan, jag var ju som sagt helt övertygad om att det var en BARNvagn, något annat kunde jag inte tänka mig – även efter att jag hade sett att det var en hund som satt i… tills jag såg hundbens-teckningen på framsidan! Helt galet!
Det är skönt att gå på morgonen – jag gick alltid till jobbet i Bryssel, ca 30 min i vardera riktningen. Jag vaknar till på ett annat sätt än om jag sitter / står på en buss och trängs med en massa folk. Så du har kommit halvvägs redan!

Lotta, det finns ingen ände på vad folk kan hitta på – skidattrapper?? Så absurdt att gå runt och låtsas att man har åkt / ska åka skidor, ha ha😀 Egentligen… kanske något för anti-skidåkaren Petra!?

22 05 2008
petchie

Marianne, det är inte klokt att folk skaffar hund och sedan inte tar hand om dem – går ut med dem, och låter dem GÅ SJÄLVA.. Man kan undra hur man resonerar – går hunden för långsamt för matte / husse eller man vill verkligen gå runt med en hundvagn till åtlöje för hela kvarteret??
Hundar med “vagnprotes” har jag aldrig sett men det är ju en bra idé för dem om de är förlamade, stackarna.

Lullun, visst är det helt galet – och jag undrar fortfarande VARFÖR man vill ha en vagn till sitt husdjur.. Måste nog läsa mer på den där sidan om pet strollers och se om jag kan hitta en vettig (???) förklaring!?

22 05 2008
Anna

Helt sjukt! Hundarna, även om de är små, behöver ju motion!

22 05 2008
Miri

Hi Petchie! Glad you found my blog. I’m enjoying reading yours too! I’ve seen some “interesting” animal-related things here on the west side of the island (horses being led by bikes, horses in the back of pick-up trucks, and the daily chickens, turkeys, pheasants and sometimes cows in the street) but nothing like a dog stroller! We got to get out more! 🙂

23 05 2008
Maria

Hej Petra!

Tyvärr har jag sett detta fenomen flera gånger här på Östermalm, det är nästan alltid dvärghundar med rosett som reser så flådigt. Den vagn jag såg senast hade latte-hållare också, nu väntar jag bara på en dubbelvagn där du kan klämma ned både hund och barn, så där syskonlikt du vet!!

Hoppas vi ses snart Petra
Kram Maria

23 05 2008
petchie

Anna, det är ju hela grejen med att gå ut med hunden, att HUNDEN får motion!! Att husse / matte får motion är väl bara en bonus!?

Miri, welcome! It is true that you can see strange animal sights all over the island but this probably was the most surprising, I think! Ha ha, maybe you need to go to San Juan to see this specific phenomenon!?

Maria, jag har tänkt mycket på er men det har inte blivit av att jag hört av mig.😦 Jag kan tänka mig att om man ska se hundvagnar någonstans i Sverige så skulle det vara just på Östermalm – men jag är ändå förvånad att folk vågar gå ut med sådana, tycker de inte att det är PINSAMT?!

25 05 2008
Anna

Jag bor på Östermalm och jag har då aldrig sett en hundvagn! Men jag kanske bara har tänkt att det varit en bebis i vagnen. Jag får helt enkelt ta och titta ner lite mer i vagnarna!

24 06 2008
Björg

Ingen som har tänkt tanken, att det är 1 valp eller gammal/sjuk hund i vagnen som inte kan gå så långt som ägaren skall.
Bättre änn att bli lämnad ensam hemma!
Är vi svenskar så trångsynte och så lite öppna för nya ideer?
Hundarna får säkert motion av så uppfinnsamma ägare!

7 08 2008
Carlos

Hello, How you are doing these days?
So tell me how long have you been in the island. Do you adjust? Is it hard to deal with them? I am from Cayey and came to the states for a month vacation back in 76 and as you see I am writing you from the states.

Get back with me.

Carlos

18 10 2009
Tone

Hei. Jeg er et helt normalt menneske som bor i Oslo. Kom over denne siden da jeg søkte etter hundevogner. Grunnen er at jeg har en hund som har operert poten sin. Desverre vil ikke såret gro fordi det ikke tåles at han tråkker på den. Derfor MÅ jeg ha vogn inntil såret er grodd. Må trille han rundt til plasser med gress så han får snust og gjort fra seg. Så får han jo også litt stimuli ved å være med ut. Ellers har jeg tenkt at jeg senere kan bruke vognen når jeg går på jobb og det for eksempel høljeregner og er kaldt ute for da er det fryktelig kaldt å være en liten schnauzer (Ja, min hund er med på jobben og går for øvrig på tur minst 2 timer pr. dag). Vær snill å ikke mobb meg🙂 Jeg ser etter den mest nøytrale vognen jeg kan finne og vil bare det beste for min hund.
Hilsen en som er glad i sin hund og som ikke er jålete

15 08 2011
Michaela

Min hund, som jag älskar mer än ngt annat, har ett knäfel som ej kan opereras. Hon lider inte av det men kan ha svårt att gå längre sträckor. Skulle ni då föredra att jag lämnar henne hemma när jag går ut? Eller att hon bara får komma ut och gå 10 min åt gången?? Nej, tack till de hjälpmedel som finns säger jag. Tack vara dessa kan vi ta våra timslånga promenader, där hon går/springer/nosar i intervaller med vila emellan, hon kan komma med mig till jobbet, till stranden på sommaren och kan utan svårighet följa med mig på tågresa till släkten osv. Dessutom åker hon säkrare och bekvämare än om hon skulle suttit i en transportbur som man ser många djur på ex tåg göra. Innan man dömer någon eller någons beteende så ska man veta bakgrunden. Ni hade säkert skrattat ut även mig om ni hade mött mig på stan, utan att veta någonting om min hunds bakgrund. Tänk efter först, tala sen!

Leave a Reply

