Friday theme / Show & tell: Favourite shoes

23 05 2008

Once again a Friday theme chosen by Desiree in Alabama: Which shoes do you wear? Which shoes do you long to wear during summer? Best / worst shoes? Favourite shoes? Other nice, cool shoes?

I never liked shoes, in the sense that I don’t enjoy buying shoes – my feet are small but wide and high, so very often I can’t even get my feet in when I try on shoes! I also have a thing about showing my toes in shoes – I don’t like it so I always go for closed ones, even if gets a little hot in heat!! For a long time I didn’t own a lot of shoes because of the above reason, but nowadays I seem to have loads! I don’t know what happened, it’s the same with handbags (that I have lots all of a sudden) – maybe I have just become a typical woman??

O, who comes from a village of shoe-makers* (!!) and whose father used to be a shoe salesman, has a lot of opinions about my shoes! First of all, as I have already mentioned before, he calls my feet chubby, which is quite a fitting description😀 One of his favourite things to say is “what shall we do with these chubby feet?” – I usually say that he should just love them the way they are! And he calls my shoes pointless as I usually go for shoes with a rounded front, i.e not pointy! And I guess from a Spanish perspective on women’s shoes, he cannot really understand why I prefer comfortable shoes! Then there is the issue of matching – according to O, the shoes and the handbag should match!? Weeeelll, that’s usually not working for me, my favourite bag is bright green, and my favourite shoes are red & white (see below)!!

Anyway, I am not complaining as my man likes buying shoes for me and he has in the last 3 years bought me a pair of sturdy Timberland hiking boots, a pair of cool black winter boots (unfortunately my calves were a bit too thick😦 ), a pair of Puma sneakers and a pair of flat, ballerina-like shoes with sparkles! He has good taste! And please note the absence of high-heeled, pointy shoes – he knows what I like…

Here are a few photos of my shoes:

Our shoe basket...

We don’t have a typical Swedish shelf for shoes at our entrance as there is no proper hallway, instead I keep most of my shoes in an Ikea-basket. Probably not very good for the shoes, but it’s handy! Obviously I am just wearing summer shoes here in Puerto Rico – my flip flops I ONLY wear when going to the beach, the brown shoes next to them are my comfy shoes for going shopping, the Spanish lessons etc. Sneakers for my morning walks – oh, and there’s one of O’s pair too!

Dirty feet after walking in the rain in black shoes

This is how my feet looked yesterday when I came home after having walked in the rain in my black Ballerina-shoes! (I can’t believe I am actually showing my dirty toes on my blog, ha ha!)

Favourite shoes after a weekend in Milan

My favourite shoes are striped in red and white canvas (Hush Puppies), unfortunately they are almost falling apart now and quite dirty but I still love them. I bought them last year in the summer sales in Sweden, and I have NEVER gotten a blister from them – amazing I tell you! My feet are extremely sensitive and I always get blisters, regardless if the shoes are new or old. However, I walked around Milan during a whole weekend last year wearing these shoes, it was hot, and I didn’t feel a thing!

Happy feet

And to wish you all a great weekend – my favourite photo of a pair of shoes (ok, boots) – O’s happy feet when we went walking on the beach in Normandie last year!!

*) In October last year we celebrated the fiesta of San Crispin y San Crispiano, the patron saints of the shoemakers in O’s hometown!


Actions

Information

18 responses

23 05 2008
Anne

Jag gillar dina favoritskor, de röda ballerina är läckra. Förstår de är dina favoriter. Så du får också nästan alltid skavsår, samma här. Jag har faktiskt undrat om det är nåt fel på mina fötter eller om jag köper fel skor för även om de sen blir superduper bekväma så börjar det 9 gånger av 10 med skavsår för mig. Skönt höra det finns en likasinnad där ute🙂
Det där med att inte vilja visa tårna och ha öppen sko, det är nog rätt många som känner på samma sätt. Jag måste fråga, tycker du även det är fult och kanske rentav äckligt se andras fötter i öppna skor? Haha, så jag vet ifall vi träffas nån gång och om jag ska ha stängda skor då eller om öppna sandaler funkar😉

23 05 2008
gottablandat

fiiina favoritskor, de ser bekväma ut! själv e jag en flip flop tjej, skulle helst ga i det aret runt! stor kram!

23 05 2008
Fritt ur hjärtat

Ser bekväma ut dina skor. En del färgglada en del lite diskretare. Men att aldrig ha öppen tå?? Sandaler då??

23 05 2008
Lullun

Vilken karl du har som kan köpa skor till dig och som gör det också! Håll fast i honom. Min kan inte ens lyckas köpa något så enkelt som choklad till mig (trots att man hittar Marabou i var och varannan affäre här). Han kommer alltid hem med antingen något alltför sötsliskigt som jag deffinitivt inte ens kallar choklad eller så choklad med nötter i. Visst, nötter kan vara riktigt gott, men inte i min choklad..!! Hmm…😉

Och det där handväskefenomenet känner jag också igen. Det var inte länge sedan – ett par år sedan max – jag inte hade en enda (eller ja, bara en gammal avdankad). Nu har jag så många att jag nästan inte kommer ihåg dem (har både köpt själv och fått i diverse presenter – och nej inte från Holger ;- ). Kanske det är ett fenomen som smittar av sig på skor också snart?!🙂

Förresten måste säga det; tyckte ditt “smutsiga tår”-foto var otroligt sött!🙂

23 05 2008
Lullun

Förresten, tänkte på det (och ja, nu börjar jag bli långrandig *hihi*); jag gillar heller inte “tåvisarskor”. Jag har inte ont av att gå i ett par “riktiga”, klassiska sandaler (a la docsen på min blogg) eller flipflopps där alla tårna syns; men skor där det är meningen att bara ett par tår ska sticka fram, om du förstår vad jag menar, de går helt bort!

23 05 2008
petchie

Anne, jag tror att våra fötter har tunnare hud än andras fötter och det är därför vi får blåsor lättare.. Det var faktiskt en kompis till mig som kom fram till det, så jag ska inte ta åt mig äran. Men visst är det konstigt att man nästan alltid får skoskav, oavsett skomodell!? Jag kan även få skoskav av ingångna skor, vilket jag inte kan förstå!
Och nej, om någon tänkte föreslå Compeed, det funkar inte – hade ett på hälen förra helgen och plåstret trillade av ganska snabbt, så till ingen nytta (en av många produkter som produceras av Os företag så vi får dem billiga).
Ha ha, nä, jag har inte lika stora problem med att ANDRA visar tårna så länge jag själv slipper! Jag tycker inte att sådana skor är snygga på mig själv, har väl någotslags tå-komplex (trots fotot ovan)😉
Så, du kan lugnt ha sandaler på dig när vi ses!

Lotta, kul att du gillar mina skor – tror faktiskt att det bara är O som inte gillar dem (eftersom de är “omatchbara”, ha ha)😀

Simone, nixpix, gillar inte sandaler! Flipflops på sin höjd till stranden! Grejen är dock att jag har inga problem med att gå BARFOTA😉 så ingen logik…

23 05 2008
petchie

Lullun, ha ha, stackars Holger… men hur svårt kan det vara?? Jag gillar förresten inte heller choklad med nötter i (inte i sallader heller). Jo, jag förstod ganska snabbt att O var ett kap – sko- & Ikea-älskare som han är!
Vi får väl hoppas att handväskfenomenet smittar av sig på din skogarderob men det kanske är ett storleksproblem eftersom du nämnde i ditt inlägg att du inte kan hitta tillräckligt små skor i Grönland!?
Tack för tåfotokomplimangen – jag tänkte att kanske folk skulle tycka att det såg lite äckligt ut, de var ju ganska smutsiga (egentligen är det ju bara färg från skorna)😀
Jag förstår precis hur du menar med att visa tårna – jag har ju som sagt inga problem med att gå barfota.. vilket ju inte alls är logiskt. Det är ngt just med att tårna sticker ut ur skorna som jag inte gillar. Och förresten, det är bara kul med “långrandiga kommentarer”, hi hi.

23 05 2008
Desiree

Oj oj oj jag är nog ingen riktig kvinna jag heller eftersom jag inte ens visste om att det skulle finnas en regel som säger att skor och handväska måste matcha! Jag är väl inte tillräcklig kvinna för att hänge mig åt denna regel. Jag gillar dina favorit ballerinas, de randiga. De är ju sååå fina. Ha ha hade jag varit ute och gått i regnet hade mina fötter nog sett lika skitiga ut de också🙂
Jag har nog inte jättemycket skor faktiskt för att vara tjej. Det är faktiskt så att C har fler par än vad jag har. Jag brukar retas med honom och kalla honom för Imelda ibland.

23 05 2008
Anki

Gillar dina ballerinaskor. Det är min favoritsko-modell också. Tycker om runda tår mer än spetsiga.
Tänk att det är fler än jag som lätt får skoskav. Jag kan också få det av ingånga skor. Speciellt på hälen. Den har en märklig form. Förstår inte alls varför. Men det är lite svårt att hitta skor som passar utan att få skavsår, eller utan att nöta sönder innersidan på skorna.

Jag har nog inte blivit kvinnlig nog i amerikansk bemärkelse än, för jag har ganska få par skor och få handväskor. Men jag jobbar på det!😀 Här verkar tjejerna köpa skor och handväskor varje vecka. Efter vad jag har sett och hört av de tjejer jag känner här.
Ha en härlig långhelg!

23 05 2008
petchie

Desiree, kanske är det bara en regel för spanska kvinnor?? Ha ha, jag brukar inte heller följa den regeln, till Os förtvivlan (äsch, så allvarligt är det väl egentligen inte men han suckar djupt, hi hi)..
Kul att du också gillar mina randiga skor, synd bara att de håller på att falla sönder och det går inte riktigt att få dem rena längre😦
Vi har skämtat mycket om Imelda de senaste dagarna eftersom O har haft 4 olika par skor på sig till jobbet den här veckan – mina föräldrar var en aning imponerade men berättade att min bror också har en massa skor! Jag tror faktiskt att många killar är mer skointresserade nuförtiden än man skulle kunna tro.

Anki, visst är ballerinaskor bäst! Japp, mina hälar är konstanta skavsår – mer eller mindre läkta… visst är det konstigt att vissa av oss är så benägna att få blåsor!
Ha ha, jag har faktiskt inte köpt så många skor eller handväskor här i PR, men fyndade en massa sommarskor i Sverige i augusti förra året (bland annat de randiga och de bruna som syns på första fotot).
Vi har tyvärr inte långhelg😦 jag har fortfarande inte fattat när Os företag har de amerikanska helgdagarna och när de inte gäller (4th of July är helgdag här vilket är LITE absurdt, men det är väl ingen som klagar på att slippa jobba). Memorial day innebär här i PR att skolorna är stängda (inkl Berlitz där jag pluggar spanska) men de flesta företag jobbar som vanligt.

23 05 2008
saltistjejen

Ja sydeuropéer har ju en viss försmak för det där med att “elegans går före bekvämlighet”😉
Själv är jag en typsik trist kvinna som verkligen bara vill använda SKÖNA skor!!! Skor som mina fötter inte får blåsor eller skvasår i, och som är bra att gå i. Normalt (inte nu när jag är gravid och går som en 95-åring) så har jag ett högt tempo när jag går. Och det funkar inte alls med “vackra” skor. Utan det blir alltså gympaskor eller sköna sandaler eller så. Jag har gett upp detta med min “kvinnlighet”😉 Kanske trist, men så är det.
Coolt att O köper skor till dig! Det skulle M aldrig få för sig. Fast det är nog bra för det kan vara svårt med skor till mig eftersom jag har väldigt smala och långa fötter och det är många skor som är för breda för mig. kanske därför jag får skavsår så lätt??

24 05 2008
Marianne

Älskar dina randiga! Urfina! Jag har ett par Hush Puppies vinterstövlar och de är också jättesköna, men jag får ju inte så mycket användning för dem : ) även om tjejerna här såg ut som om de bodde uppe vid Riksgränsen med tre meter snö i vintras när det var ca +15°C. Lite att ta i tyckte jag.

Mina fötter var lika lortiga som dina i går, fast jag inte hade gått i regn! Det var nog fotkrämen som gjorde att sandalerna färgade av sig.

Och det där med matchande hanväska. På femtio- och sextiotalet var det ju många filmstjärnor (så hette det då) typ Audry Hepburn som hade det, och en gammal dröm har alltid varit att åka till Milano och handla skor, handväska och handskar som matchar. Har aldrig haft det och kommer nog aldrig att få det heller, för när i hela friden skulle jag få användning för det? Jag är ju så evigt tacksam för att jag inte är någon fin dam så jag slipper sånt där! Inkonsekvent är mitt förnamn : D

24 05 2008
petchie

Saltis, ja det är nog en av många kulturskillnader mellan nord och syd i Europa🙂 Precis som du så går jag SNABBT, och då kan man inte TRIPPA fram på höga klackar!! O går som tur är också fort, jag har spanska och grekiska kompisar som alltid försöker få mig att gå sakta, men det är verkligen ansträngande för mig att dra benen efter mig!
Jag tror att det är få killar som skulle få för sig att köpa skor till sina flickvänner, det är ju väldigt svårt att köpa skor som passar till någon annan.

Marianne, jag har två par skor från Hush Puppies och de är väldigt bekväma! Men ganska dyra att köpa, de randiga var det sista paret kvar på sommarrean och tror att jag betalade typ 100 kr för dem!!
Jag har kommit fram till att i PR är stövlar MODE och inte en fråga om VÄRME.. alltså ser man tjejer som går runt i stövlar trots att det är 30+ plus hög luftfuktighet!!?
Ha ha, man kan bli riktigt “smutsig” av skor som färgar av sig.. och inte alltid så lätt att bli av med..
Nej, matchande handskar kanske du inte har användning för. Jag var i Milano i höstas (innan flytten) och köpte bara en plånbok, som varken matchar skor eller väskor😉 Japp, jag är också inkonsekvent, O bara suckar..

25 05 2008
Anna

Hur kan man inte gilla skor?! Jag ÄLSKAR skor och tycker det är jobbigt att jag inte hunnit med något inlägg ännu (har varit på möhippa i Göteborg hela helgen). Men ett inlägg ska det bli!

Jag gillar också dina rödvitrandiga ballerinaskor! Jag brukar också matcha skor och handväska fast det är inte superviktigt för mig. Man ska dock inte matcha för mycket, t ex topp och skor. Men handväskan är ju en accessoar.

25 05 2008
Anna

Jag får förresten också skavsår, jämt, spelar ingen roll hur mjuka och sköna skorna ser ut att vara. Det brukar ju bli bättre när de är ingådda men ibland kan jag plötsligt få skavsår efter att de har varit jättesköna ett halvår. När jag spelade fotboll (9-16 år) hade jag nästan alltid öppna sår på hälarna😦

Min Peter är också jättebra på att välja ut skor. Han vågar inte alltid köpa men han gillar shopping och har bra smak så han är bra smakråd att ha med i affärerna!

25 05 2008
petchie

Anna, det är nog mest det att jag är extremt kräsen när det gäller skor – och gillar oftast inte de stilar som är inne, t.ex när det var modernt med spetsiga skor.. och så är det det där med att inte visa tårna😉 Men ballerinamodet är jag helt såld på!! Kul att du brukar matcha skor och väska – jag börjar bli bättre på det, om jag t.ex har svart väska med svarta skor.. men ibland funkar det inte, jag har ingen rödvitrandig väska😀
Japp, mina skavsår kan också dyka upp helt plötsligt efter flera månader utan några problem alls.. Så både din Peter och min O är bra smakråd, vi kan skatta oss lyckliga tror jag – de flesta killar vill ju inte ens följa med och shoppa!

25 05 2008
Annika

Vilket skämt om Peter skulle välja skor åt mig. Det skulle liksom inte funka🙂
Men det gör det ju i ert fall.
Jag tycker jättemkt om dina randiga ballerinor.
Kram från ett varmt OBX!

17 11 2008
Puerto Rican toes… « Petchie’s adventures

[…] who feel disgusted by toes and feet – just skip this post and yes Miri, once again I am publishing photos of my toes!! I guess you wouldn’t believe me if I said that I actually hate my […]

Leave a Reply

