1st Blog Anniversary & 200th Blog Post!

25 05 2008

Today is my blog’s 1st anniversary and my 200th blog post! My first three posts were published on the 25th May 2007 – I was at home as I was sick and I guess a little bored😉

Happy New Year 2008!
The blog anniversary deserves some fireworks!

I started the blog in order to be able to tell family and friends about our impending move to Puerto Rico and our future adventures in the Caribbean. I began by writing a little about our everyday life in Brussels, as well as some of my / our travels in Europe. It was also a way for O to hear about my life back in old Europe since my move to the other side of the Atlantic was delayed for several months (phone calls were a challenge as he didn’t have a Puerto Rican phone number and the time difference did its fair share of complicating communication).

I have a feeling that quite a few of my friends are reading the blog, however it doesn’t happen very often that they leave comments… Instead it is other bloggers, especially Swedish expat women around the world (mostly the US) who comment regularly – it is great to be able to share experiences of living abroad! Little did I know when I started the blog that I would make new friends through the blog – I have so far met up with 7 fellow bloggers; here in Puerto Rico, New York City and California! It was great to meet up with everybody, it felt like we already knew each other! I am looking forward to future meetings IRL* with people I have gotten to know in the blog world.

A little blog statistics:

  • Top 3 blog posts are: 30th April / Walpurgis night: the biggest student party of the year (30th April 2008), Semana Santa – Easter celebrations in Spain (19th March 2008 ) and The risks of having kids with a foreigner (13th November 2007).
  • The most popular search terms deal with Spanish Easter celebrations, men’s eyebrows and American blueberries!!
  • Some weird searches ending up on my blog: “billiga papiljotter” (cheap hair curlers), “vad Ă€r Sveriges zip code” (what is Sweden’s zip code? I guess the person meant the international access code for dialling!?) and “Öresund bridge + Obama” (the Öresund bridge is the one connecting Sweden and Denmark!).
  • Top 3 countries of visitors: USA, Sweden and UK. Bottom 3: Barbados, US Virgin Islands, Malaysia (1 each)…

My parents left yesterday morning after two weeks with us, and since I am heading home to Sweden in less than a month it felt good to be able to say See you in a few weeks when I said goodbye to them at the airport! The rest of the weekend has been spent getting a new much needed hair colour (thanks to O’s hair colouring skills) and much shorter haircut (thanks to the Sears’ hair salon). And tonight I made my first sofrito y arroz con habichuelas** (well, I did swap them for garbanzos)!! My Spanish homework actually, my new Spanish teacher gave me the recipes to try out at home!!

*) IRL = In Real Life

**) Sofrito is a mix of peppers, coriander (cilantro / culantro??), onion and garlic which is used to flavour all kinds of dishes, such as beans, stews etc. I made rice (arroz) with chickpeas (garbanzos) instead of beans (habichuelas); a typical Puerto Rican dish, together with some lamb.  


Actions

Information

25 responses

26 05 2008
Marianne

GRATTIS GRATTIS GRATTIS PÅ ETTÅRSDAGEN!

Visst Àr det roligt att ha fÄtt sÄ mÄnga nya vÀnner via bloggen! Jag hoppas ocksÄ att jag fÄr trÀffa mÄnga av er IRL sÄ smÄningom. Bloggen Àr absolut ett jÀtteplus i livet. Men det Àr samma för mig, vÀldigt fÄ av mina vÀnner och bekanta som kommenterar Àven om jag vet att de lÀser. Jag undrar vad det beror pÄ.

MĂ„ste frĂ„ga: Är Sofrito en krydda man blandar till och sedan anvĂ€nder ur en burk, typ, eller Ă€r det en blandning man gör varje gĂ„ng man ska ha den? Det lĂ„ter i alla fall vĂ€ldigt gott.

FörstĂ„r att det var hĂ€rligt att sĂ€ga “vi ses snart” nĂ€r förĂ€ldrarna Ă„kte, det blir lite lĂ€ttare dĂ„.

Rolig statistik, förresten. Visst fÄr man en del underliga sökord ibland, kommer inte pÄ det galnaste jag har haft, mÄste fundera pÄ det.

26 05 2008
saltistjejen

Stort Grattis!!!
Jag trro jag hittade hit frĂ„n Annikas blogg men minns inte riktigt faktiskt. Men “fastnade” hĂ€r eftersom jag verkligen gillar dina inlĂ€gg!🙂
Sedan vasr det ju verkligen sĂ„Ă„Ă„ roligt att trĂ€ffa dig IRL ocksĂ„! Jehooo!🙂 Och skoj att du Ă€r frĂ„n samma lilla by som en av mina bĂ€sta kompisar. Och nĂ€ra till det lilla samhĂ€lle dĂ€r M Ă€r uppvĂ€xt. SĂ„ du förstĂ„r mian dialektala “problem, hahahaha!!!😉

HĂ€rligt att du snart ska hem till Sverige igen! Snyft, jag har nog lite smĂ„hemlĂ€ngtan nu tror jag. NĂ€r man pratar med folk dĂ€r hemma om hur fint vĂ€der de har. Nu Ă€r ju Sverige som bĂ€st, vackrast och hĂ€rligast. ljusa sommarnĂ€tter, vĂ€rme, grönska….
Jaja, kanske nĂ€sta sommar…??

Ditt recept lÀt förresten gott!

Kram!!

26 05 2008
Mia

Rolig statistik och grattis till ettÄrsdagen!

Kram Mia

26 05 2008
Miri

Congrats Petchie! It was interesting to read your reflections about your year of blogging. We started our blog for the same reasons as you. And, like you, some of the people for whom the blog was intended do in fact read the blog but few ever comment. I sometimes find it a bit disheartening (especially after writing an especially heart-felt posting). The positive (and unexpected) outcome of blogging has been connecting with interesting folks like you! 🙂

26 05 2008
Lullun

Stort GRATTIS! Vad kul! Och “firat” med en ny frisyr oxĂ„; visst Ă€r det skönt att unna sig lite sĂ„nt dĂ„ och dĂ„.😉

Ja, dina erfarenheter av bloggandet Ă€r visst ocksĂ„ de samma som mina; mĂ„nga nya vĂ€nner som man gĂ€rna vill trĂ€ffa och gamla vĂ€nner som inte kommenterar. *hihi* Konstigt det senare faktiskt. Kanske Ă€r det sĂ„ att de bara lĂ€ser en blogg och dĂ€rför blir lite “osĂ€kra” över hur man gör pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Jag har t.ex ett par lĂ€sare som kommenterar mina inlĂ€gg direkt pĂ„ mailen istĂ€llet. Sedan Ă€r det ocksĂ„ mĂ„nga som bara inte “kan fĂ„ till” det dĂ€r med att komma ihĂ„g att gĂ„ in och kolla…

27 05 2008
Nina

Grattis pĂ„ 1-Ă„rsdagen, bloggen!🙂

Jag kan inte göra annat Àn att hÄlla med dig och ovanstÄende talare, att bloggen egentligen var till för familj och vÀnner medan den stora behÄllningen Àr kontakten med andra bloggare.

Det Ă€r nĂ€stan ingen alls hemifrĂ„n som kommenterar, fast jag vet ju att de lĂ€ser. Skriver jag inte pĂ„ ett tag hör de ju av sig och Ă€r oroliga och undrar om nĂ„got har hĂ€nt eftersom jag inte bloggat pĂ„ ett tag…

Vad kul att du skrev om sofrito, det Ă€r ingenting vi Ă€ter hĂ€r eller jag hade hört talas om, men sĂ„ sent som igĂ„r köpte jag faktiskt en ny salsa jag aldrig sett förr – Sofri Listo – som innehĂ„ller samma som sofrito som du beskriver det. SĂ„ det mĂ„ste ju vara samma sak. Jag har testat med kyckling men fĂ„r kanske slĂ€nga ihop lite ris och kikĂ€rtor jag med imorgon.🙂

27 05 2008
Kicki

Grattis!!! Det kÀnns som om du har bloggat lÀngre Àn ett Är men jag tror att det beror pÄ att du har sÄ vÀlskrivna inlÀgg.
Keep up the good work!
Kram!!

27 05 2008
Annika

Tack för att du skriver, kÀra bloggis!! Din blogg Àr en av mina verkliga favvisar!
Tycker att du skriver sÄ bra och intressant hela tiden.
Jag tror att det var du som en ggn hittade min blogg och det Àr jag sÄ glad över!

Visst Àr det fantastiskt med alla bloggvÀnner man har fÄtt genom bloggen. Jag Àr faktiskt ganska förundrad över det fenomenet!! Fantastiskt!!

AngĂ„ende kommentarer sĂ„ har man ju alltid sĂ„ mkt fler lĂ€sare Ă€n kommentatorer..det Ă€r bara sĂ„…Jag vet inte vad som gör det sĂ„ svĂ„rt att kommentera. Jag skulle ocksĂ„ vilja se lite fler avtryck pĂ„ min blogg. Det Ă€r ju sĂ„ mĂ„nga som lĂ€ser. Men…

Grattis Àn en ggn pÄ din 1 Ärsdag!!

KRAMAR frÄn mig hÀr pÄ OBX!!!

27 05 2008
aurorabuddha

Hey! Congratulations!

Jag har samma erfarenhet pa min blogg, dvs att slakt och vanner inte kommenterar – fast jag vet att dom laser. Kul att hora om dina google sokningar ocksa! Jag tror att hos mig ar den poplularaste “spindlar” och “meditation” – fast inte pa samma gang! :o)

27 05 2008
Desiree

JÀttegrattis till bloggen! Din blogg Àr nÄgot jag alltid njuter av att lÀsa. Du Àr vÀldigt bra pÄ att skriva och beskriva. Jag gillar att du börjat med mer bilder sedan flytter till PR. Du tar vÀldigt bra och fina bilder. Ja visst Àr det toppen nÀr avsked inte blir för sorgsna dÄ man vet att man faktiskt ses snart igen. Stort grattis pÄ 1 Ärs dagen!

27 05 2008
petchie

Marianne, tack tack tack😀 Visst Ă€r det konstigt att familj och bekanta inte kommenterar, de kanske tycker att det Ă€r opersonligt – men det skulle ju vara kul att veta hur mĂ„nga av de man kĂ€nner som lĂ€ser bloggen!?
Sofrito Ă€r en ganska blöt kryddblandning som man anvĂ€nder som smaksĂ€ttare i matlagningen – jag har fryst in min sofrito och planerar att ta fram en skopa eller tvĂ„ nĂ€r jag gör bönor eller köttgryta… Det blir jĂ€ttegott – jag ska lĂ€gga ut receptet pĂ„ bloggen!
Visst Àr det roliga sökord, jag borde egentligen skriva upp de knÀppaste eftersom wordpress bara ge de senaste (+ de populÀraste) resultaten.

Saltis, tack för att du Ă€r en av de flitigaste lĂ€sarna (som kommenterar..)! Det var verkligen jĂ€ttekul att trĂ€ffa dig IRL och jag hoppas att det blir fler gĂ„nger! Och ha ha, det Ă€r festligt att du kĂ€nner till mina gamla hemtrakter – som jag inte har varit i pĂ„ mĂ„nga Ă„r, planerar faktiskt att Ă„ka inom Veberöd i sommar, en liten nostalgitripp…
Jag lĂ€ngtar ocksĂ„ till Sverige, det ska bli sĂ„ kul att komma hem i sommar. Men, ni fĂ„r ju Ă„ka hem nĂ€sta Ă„r förhoppningsvis och visa upp er lilla dotter för hemlandet😉
Det blev en jĂ€ttegod middag – ska lĂ€gga upp receptet!

Mia, tack för gratulationen! Det Ă€r alltid lika kul att se hur folk har hamnat pĂ„ bloggen – ibland undrar man hur de dĂ€r sökmotorerna funkar… French men in bed har jag t.ex aldrig skrivit om men kommer ihĂ„g att det var en sökning för nga mĂ„nader sedan, ha ha😀

Kram till er alla tre!

27 05 2008
petchie

Miri, thanks! It is strange how most people I know just read the blog but most of the time don’t even tell me that… until I tell them something about my life here and they say “oh yeah, I read that on your blog”.. I guess that it’s different when you have your own blog and you know how fun it is to get feedback through the comments!?
I so enjoy reading about your life in PR, very different from mine as you live in the countryside in your own HOUSE but I still recognise lots of your experiences!

Lullun, jag blev lite inspirerad att klippa hĂ„ret ganska kort efter att jag sett Made of honor, eftersom tjejen i filmen hade kort hĂ„r och det var ett antal Ă„r sedan jag hade kort(are) hĂ„r. Jag var lite rĂ€dd att det skulle vara jobbigt att inte kunna sĂ€tta upp det men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag jĂ€ttenöjd (att jag dessutom fick med mig O som ocksĂ„ fick hĂ„ret klippt var en stor bonus – han gĂ„r alltför sĂ€llan till frissan!!).
Jag har ocksĂ„ mĂ„nga kompisar som inte verkar alls sĂ€rskilt intresserade av min blogg och det kĂ€nns nĂ€stan som de tycker att det Ă€r lite löjligt att jag har en!??😕 Äsch, jag vet inte men jag tycker att det Ă€r jĂ€ttekul med all den kontakt man fĂ„r med andra personer – och speciellt nĂ€r man inser hur mycket man har gemensamt trots att man bor i mycket olika lĂ€nder (som du och jag och vĂ„ra öar, ha ha!)..

Nina, jag tackar pĂ„ bloggens vĂ€gnar😉
Det Àr nog sÄ att vi bloggare har mer vanan inne att kommentera pÄ andras bloggar, och kanske vÀnner och familj tycker att man har kontakt ÀndÄ via email, telefon (skype) etc!?
Kul att du har köpt Sofrito!! Jag gjorde kikĂ€rtorna (gĂ„r Ă€ven med alla sorters bönor) med nĂ„gra skedar sofrito, lite tomatpurĂ©, en buljongtĂ€rning och nĂ„gra bitar pumpa – jag ska lĂ€gga ut receptet eftersom det Ă€r en typisk puertoricanskt rĂ€tt!

27 05 2008
Anki

Grattis!!!
Kan bara instÀmma med alla ovan att du har en intressant och bra blogg. JÀttefina bilder tar du ocksÄ.
Det Àr likadant med dom hemifrÄn för mig ocksÄ. Dom lÀser bloggen men skriver inte kommentarer sÄ ofta. Kanske det Àr viktigast för dom att bara fÄ veta vad vi gör hÀr och inte lika viktigt att prata kring det.
LĂ„ter hĂ€rligt med Sverige-semestern. Midsommartid i Sverige Ă€r ju faktiskt vĂ€ldigt trevligt, Ă€ven om det inte alltid Ă€r sĂ„ varmt som man kan önska. Men istĂ€llet har dom ju ljuset!😀 Ha en hĂ€rlig vecka!

27 05 2008
Anne

Tiden gÄr fort nÀr man har roligt! TÀnk att bloggen redan fyller 1 Är (fyllde, den hÀr kommentaren Àr ju nÄgra dagar sen). Stort grattis sÄklart!
Haha, billiga papiljotter var den bĂ€sta sökordstrĂ€ffen🙂
Samma hĂ€r, ingen av mina vĂ€nner eller folk “dĂ€r hemma” kommenterar utan det Ă€r anda utflytttade och utlandssvenskar som kommenterar. Verkar vara sĂ„ för de allra flesta bloggare…

27 05 2008
petchie

Kicki, tack för din söta komplimang!! Jag lovar att försöka hÄlla samma nivÄ i fortsÀttningen ocksÄ!

Annika, vad roligt att jag har en av dina favoritbloggar! Det var du och Anne som fick mig att börja blogga!! Hoppas att vi kan ses i höst – nu ser det ut som det blir VA i september, jag bearbetar O att vi ska Ă„ka till OBX ocksĂ„.. vi fĂ„r se hur mycket tid han kan tĂ€nka sig ta ledigt😀

Kram till er bÄda!

27 05 2008
petchie

Aurorabuddha, tack tack! SÄ lÀnge familj och vÀnner lÀser bloggen Àr det ju kul eftersom det var dÀrför jag startade bloggen.. men visst blir man nyfiken Àven pÄ alla de dÀr som söker olika ord och uttryck och hamnar pÄ bloggen! Det mÄste ju ofta vara en besvikelse att hamna hos mig om man letar efter sÀtt att noppa sina ögonbryn, ha ha! Men du skriver ju iaf om meditation sÄ dÀr hamnar folk rÀtt!

Desiree, tack för komplimangen, jag tycker ju samma om din blogg😉 ja, bloggen saknade ju verkligen foton förut! Det Ă€r kul att planera foton som kan passa med olika inlĂ€gg – du Ă€r ju expert pĂ„ det!
Nu Àr det bara 3 veckor kvar tills jag Äker hem, jag har börjat rÀkna dagarna!

27 05 2008
petchie

Anki, tack för grattishĂ€lsningen! Du har nog rĂ€tt i att folk hemifrĂ„n inte har samma behov av att lĂ€mna avtryck i bloggen eftersom vi har kontakt pĂ„ annat sĂ€tt… Och jag klagar inte, det Ă€r JÄTTEKUL med alla bloggkompisars kommentarer!!
Nej, midsommar i Sverige brukar ju inte alls vara sĂ€rskilt varmt men Aftonbladet lovade mycket vĂ€rme i juni idag😉 Huvudsaken Ă€r att vi kommer att vara tillsammans hela familjen + vĂ€nner till bĂ„de mina syskon och mig, tyvĂ€rr kommer dock inte O att kunna fira midsommar med oss i Ă„r.

Anne, din blogg var den första jag började lÀsa och du Àr en stor inspiration för mitt bloggande!!
Personen som letade efter billiga papiljotter pĂ„ min blogg mĂ„ste ha blivit VÄLDIGT besviken, ha ha! B och jag sĂ„g förresten Ă€nnu en tjej med metallklĂ€mmor (tror att de Ă€r till för att platta till det ganska vanliga krulliga puertoricanska hĂ„ret) i hela hĂ„ret igĂ„r – hon skulle vĂ€l fixa hĂ„ret inför en Memorial day-grillning!?😀

27 05 2008
Nina

LÄter kul med recept pÄ sofrito, det ser jag fram emot.

Och det var sĂ„ kul att jag precis köpt det pĂ„ affĂ€ren nĂ€r du skrev om det. Precis som nĂ€r jag satt och tittade ner pĂ„ mina fötter som var alldeles svarta efter en tur i mina ballerinaskor i regnet – precis dĂ„ du la upp bilden pĂ„ dina fötter. Kunde varit jag.😀

27 05 2008
petchie

VoilĂ  Nina, receptet Ă€r pĂ„ plats och jag nĂ€mnde vĂ„r förvirring angĂ„ende koriander – det Ă€r ju faktiskt riktigt komiskt hur det kan vara sĂ„ förvirrande😉
Vad komiskt att du kÀnner igen dig i vad jag skriver, ha ha!

28 05 2008
Mary T

Congratulations! It really is a great way to keep in contact, I feel like we’re talking every few days thanks to the blog!

28 05 2008
petchie

Mary T, thanks!! You are one of the few people I KNOW IRL who comment regularly – it’s great, thanks!

4 06 2008
Anna

Vad mycket du har hunnit skriva! Jag började 2005 och Àr nog bara uppe i knappt 300 inlÀgg (mÄste kolla).

4 06 2008
petchie

Anna, det Ă€r nog mycket pga att jag var grĂ€sĂ€nka i Europa i 3 mĂ„nader (en mĂ„nad bodde jag hemma hos mina förĂ€ldrar och hade inte sĂ„ mycket att göra) och nu Ă€r jag “lyxhustru” i Karibien… dĂ„ har man mycket tid att blogga (speciellt om man fuskar med stĂ€dning och strykning som jag gör, ha ha).

4 06 2008
Anna

Jag skulle ocksĂ„ vilja prova pĂ„ att vara lyxhustru ett tag!🙂

20 09 2014
cheap flights to dubai

Doees your blog have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to send you an email.

I’ve got some suggestions for your blog you might bee interested in hearing.
Either way, great site and I look forward tto seeing itt devwlop over
time.

Leave a Reply

