Puerto Rican Cooking: Sofrito, arroz con garbanzos and a little confusion…

27 05 2008

As I mentioned in my previous post, I made sofrito for the first time on Sunday. There are many kinds of different sofritos, depending on the country as well as the chef – it can be found in Spanish, Caribbean, South American, Middle Eastern, Greek (Corfu) and Italian cooking according to Wikipedia. In Puerto Rico the mix of vegetables and herbs is used to give flavour to the traditional habichuelas (beans) which are eaten with rice, but it can also be used to flavour stews and soups.

I used a recipe that my Spanish teacher Laura gave me:

Sofrito
2 onions
2 long green peppers (not to be confused with bell peppers, the ones you should use have a light-green colour and a softer flavour than the rounder bell peppers – they are also really tasty to just fry in lots of olive oil and eaten with meat dishes…)
6 small peppers (called pimientillo or ají dulce) (these peppers are tiny, various colours – see photo below)
2-3 garlic cloves
some leaves of cilantro or culantro*
Put all the above ingedients in a mixer / blender and make sure that everything is minced to a puré-like mix. The mix can be kept in the freezer and taken out whenever you need a spoonful or two for cooking.

Aj� dulce
Ají dulce!

I modified Laura’s recipe a little for the arroz con habichuelas since O wanted to eat chick peas on Sunday and I couldn’t find any jamón a cocinar (some kind of raw ham that you cut in small cubes and mix with the beans).

Arroz con garbanzos (Rice with chick peas)
Boil the white rice as usual, but add 4 tablespoons of oil. In Puerto Rico a short (round?) grain white rice is most common, what in Sweden we would use for rice porridge (grötris).

The chick peas / beans (white, red kidney, black – whatever you feel like)
1 can of chick peas or beans
1 cube of chicken or ham stock
1,5-2 tablespoons of sofrito
(raw ham / jamón a cocinar in cubes)
pumpkin, cut in cubes
(one small envelope of Sazón**)
1 small can of tomato purée – use only half
oil
salt
water – just a little to make the beans and pumpkin be able to simmer
Start with heating the oil, sofrito, stock (and ham) and then lower the temperature and add the chick peas / beans and the rest of the ingredients. Cook until the pumpkin bits are soft. Be careful to not burn the peas and add a little more water if needed.
Serve the rice and beans with chicken, or any kind of meat dish.

Voilà, you have cooked a Puerto Rican meal, or as it is called in Spanish un plato criollo!

*) Do you remember the confusion over the banana / plantain terminology in Spanish? Well, here’s another one for you: culantro and cilantro… So, cilantro is what us Europeans call coriander. Right, so what is culantro? It belongs to the same family and is also known as wild or long coriander! But, to complicate things, coriander / cilantro is known as culantro in Costa Rica (according to Nina in CR) and culantro is called culantro coyote… Nevermind, it probably is too complicated for anyone to really understand, especially as what I found in the supermarket was called cilantrillo – it looked like normal coriander to me!?

**) this is a flavour enhancer with MSG (Monosodium glutamate) which is supposed to be not good for you. I don’t cook with this usually but as we had an unopened package at home (I think O bought it thinking that it was stock), I did use it this once, however I think that I will make the recipe without it next time.


Actions

Information

20 responses

27 05 2008
saltistjejen

Å tycker det låter gott!!!!
men detta med cilantro och culantro verkar jobbigt…. Hm, sådant tycker jag känns onödigt komplicerat.😉
Smakar de ungefär lika eller är det väldigt olika smak???

28 05 2008
lotta

mumsigt det later!
SVar: nä, vi ska inte resa runt sa mkt mer än att martin ska till fotbolls em i öterrika saklart🙂 annars ska vi mest ta de lugnt och njuta o träffa kompisar sista tiden. i cully har vi varit🙂 alla de sma byarna där mellan lausanne och vevey e ju sa himla söta och pittoreska! sprang lausanne marathon för ett pa rar sen,da springer man längs med sjön fran lausanne mot vevey..och igenom alla söta byar🙂 ha en ritkigt bra vecka!!

28 05 2008
Mia

Ja den skulle jag också vilja köpa men icke när man bor på landet.🙂 Min favoritbild är den av de två på soffan, hon i grön klänning. Den ser så spontan ut, ett intimt ögonblick fångat av en slump. Love it!

Nej, nu ska jag ut o powerwalka i solskenet! Sommarn’ är här och det finns inget ljuvligare än svensk sommar! Vad hittar du på idag?

Kram Mia

28 05 2008
Marianne

Det låter supersmaskigt och vad bra att man kan frysa och sedan ta det man behöver. Ska absolut prova. Nya smakvarianter behövs alltid, maten tenderar lätt att bli samma, samma annars. Det blir dock inte i dag, inte något av det för jag har inte a) grejor hemma och b) vi har ätit kalkon ett par dagar i rad så det blir lite mycket pippi. Han får nog pippi då : )

TACK för recept!

28 05 2008
petchie

Saltis, sofrito är verkligen jättegott – igår skopade jag i lite i lite överblivet ris och mikrade, och så åt vi stekt lax till det, mums!
Ha ha, visst är det onödigt komplicerat med de olika namnen för koriander – varför kan det inte heta samma, iaf på SAMMA språk!? Men det är ju som med bananerna.. Jag TROR att det inte är så stor skillnad på smaken eftersom min lärare sa att man kunde använda “cilantro” eller “culantro”..😕

Lotta, vad roligt att du också känner till Cully och alla de andra pittoreska byarna längs med Genevesjön, tror att det kallas för Schweiz riviera.. En fransk kompis till mig som bor i Geneve hade inte varit där trots att hon bott i Schweiz i 7 år men efter att ha sett mina bilder därifrån från förra sommaren så åkte hon dit och blev helt förälskad i området!

28 05 2008
petchie

Mia, jag kan tänka mig att det kanske är lite svårt att få tag på amerikanska Vogue ute på svenska landsbygden😉 Du får väl be någon “stadsbo” köpa den åt dig!
Jag har också varit ute på PW idag men himlen var helt GRÅ och det var sååå fuktigt i luften, puh!

Marianne, kul att du blev sugen på att testa mitt recept!! Du kan ju säkert improvisera lite om du inte hittar de där rätta paprikorna.. Ha ha, det kanske är bäst att du inte serverar mer fågel… men du kan även göra ris och bönorna med fisk eller kött. Det är ju bara det att puertoricanerna har pippi😉 på kyckling, precis som resten av Karibien – är det inte konstigt att de inte äter mer fisk..?

28 05 2008
Miri

Sounds tasty! I love those long green peppers. I also serve them a lot fried up in olive oil (a pinch of smoked paprika adds a lovely flavor). The price of bell peppers (imported from the mainland) is a total rip off so these are the ones we usually get. They are the one vegetable I can reliably get around here. I still find it amusing that you can buy them for $1 a bag from vendors at traffic lights…

28 05 2008
petchie

Miri, the recipe is so easy and yummy – but O is a bit tired of rice and beans as he eats it often for lunch in the plant where he works..
I remember the first time I ate the long green peppers fried in olive oil, cooked by a Spanish friend and I LOVED them – it has to be done by a Spaniard though, I never use enough oil😉 the same goes with the Spanish tortillas, the potato slices are almost boiled in the big amount of oil… We don’t get a lof of veggie sellers here at the traffic lights in SJ, it’s either newspaper vendors or drug addicts..

28 05 2008
Anne

Vilket bra recept, det här ska jag helt klart testa. Haha, jag litar på dina mat-och smakråd efter att morotsmuffinsarna blev en hit.
Sofrito låter gott, annorlunda smaker och kombinationer än jag använder (tänker t.ex. på pumpan) men det låter gott. Speciellt det du skrev om att du haft det till lax också.

28 05 2008
petchie

Anne, jag hoppas att du kan hitta några av de paprikorna som jag beskrev, annars kan du säkert göra sofrito på vanliga paprikor.. Man får ju improvisera lite😉 Jag hoppas att ni tycker att receptet är lika gott som muffinsen! Sofriton och ris passade mycket bra till lax, kanske inte bönorna med pumpan passar lika bra till fisk men absolut till kyckling och kött.
Jag har ganska mycket pumpa kvar i kylen så nu måste jag hitta fler pumparecept..

28 05 2008
Desiree

Sofrito var något nytt för mig som jag inte träffat på i vare sig mellanamerika eller Mexico. Det måste vara en typisk och traditionellrätt från just PR. Det lät dock himla gott. Kul att du får lära dig att laga en del ur PR kök. Det är ju alltid kul att kunna bjuda på lite lokala rätter som man lärt sig. Men man använder alltså Sofriton som tillsatts och krydda i andra recept och inget som man äter som det är i sig?

29 05 2008
Annika

Det där låter väldigt gott och det tål att testas. Spännande med alla nya maträtter.
Cilantro är så himla gott tycker jag!! Gillar smaken den ger…

29 05 2008
petchie

Desiree, jag hittade på Wikipedia att sofrito äts i Latinamerika – men den delen av världen är ju stor😀 så kanske inte just i Mexico och Nicaragua där du har bott!? Och receptet varierar lite beroende på var man befinner sig, och även inom PR finns det säkert enormt många recept – typ som svenska köttbullar…
Japp, sofrito är alltså något man smaksätter andra maträtter med – så den äts inte ens som sås, men jag tror nog att det skulle vara gott! Jag blandade som sagt i lite sofrito i riset som vi åt med lax i måndags, det blev jättegott även om en puertorican säkert skulle tycka att det var helgerån!?

Annika, det skulle vara kul om någon av er läsare fick för er att testa receptet – spännande att höra vad ni skulle tycka!
Jag är inte överförtjust i koriander men det är som många redan upptäckt – den europeiska (?) koriandern är mycket starkare och “parfymigare” i smaken än den man hittar här, vilket gör att jag gillar örten mycket bättre i PR.

30 05 2008
Nina

Låter som ett gott recept! Sambon här blev mycket förtjust i det och lovade laga åt mig någon dag.🙂 Idag åt vi förresten köpt sofrito med kyckling, minipumpa och körsbärstomater i ugn, mycket gott det med!

Jag blir förvirrad av att läsa den där culantro/cilantro-diskussionen igen.😉 Jag har läst att de ska smaka väldigt olika och inte alls användas i samma rätter, men jag har båda hemma och märker ingen större skillnad. Men så är jag ju ingen korianderfinsmakare heller…🙂

30 05 2008
petchie

Nina, ha ha, det ÄR så förvirrande med de där namnen för koriander – tror att det är bara att lägga ner att försöka förstå. Enligt min lärare skulle det inte vara någon större skillnad i smak!? Och här i PR verkar de använda culantro och cilantro i samma rätter.
Kul att ni är sugna på att testa receptet – så din sambo är också en “matlagare” precis som min O😀
Mums, ert sofritorecept låter också gott, det ska jag testa!!

30 05 2008
Miri

Hi Petchie:
I made the pepper tonight and, following your “advice” added more oil than I would normally use. Not quite health-food anymore but…Yum!

30 05 2008
petchie

Miri, ha ha no, it’s not very healthy but it’s the Spanish way😉 Great that I could inspire your cooking!

31 05 2008
Miri

Petchie: You inspired ot only my cooking but my planting too! All this talk of peppers inspired me to ‘harvest’ some seeds from last nights batch and germinate them in water overnight. I planted three seeds this morning. Fingers crossed…

3 06 2008
petchie

Miri, I keep my fingers crossed that you will get some nice peppers out of the seeds! Maybe I should save some seeds and bring them to Sweden where I think it is quite impossible to find the long ones…

8 10 2008
Wednesday recipe: Arroz con gandules « Petchie’s adventures

[…] Add some spoonfuls of the Sofrito, which can be bought ready-made, or made according to the recipe I got from one of my Spanish teachers. […]

Leave a Reply

