Thursday Mystery: The Light Beer

29 05 2008

I am continuing the food theme with a phenomenon that I had noticed, but until my parents were here and my father questioned it, I had not tried to find an explanation:

What’s with the light beer??

It seems like all the common beers (i.e lager for a Brit / European) are LIGHT in this part of the world (read: the US and Puerto Rico). The local beer is called Medalla Light, but the same goes with Bud Light, Coors Light etc. However, the popular beer from our neighbours in the Dominican Republic – The Presidente beer is just cerveza tipo Pilsener, and does not claim to be light.

But not the Presidente from the Dominican Republic...

So is there a normal non-light version of these beers? No, not necessarily and that is what makes it an even more intriguing issue! So, this is how our light beer discussion went last week:

Is it light in taste? Most Europeans would say that yes, American beer doesn’t have a lot of flavour… but no, that can’t be it!

In what way is Bud Light light?

Light in alcohol? Well, for some bizarre reason Medalla Light has an undefined alcohol level, and I quote: Alcohol by volume over 4%, not more than 6% ! Doesn’t the manufacturer know how strong the beer is??

The local Puerto Rican beer is also light...

Maybe it takes a Swede to wonder this, seeing that in Sweden we have 4 classes of beer depending on the alcohol percentage: Light (lättöl – contains max. 2,25% alcohol), People’s* (folköl – 2,25-3,5%) Medium (mellanöl – 3,5-4,5%) and Strong (starköl – above 3,5%)…

But then we found the answer: apparently it is light like Diet Coke is light… i.e light in calories!!😯 So, people can drink beer without feeling guilty about their weight? Can that really be the reason? I am completely flabbergasted!!

The beer is light in carbohydrates!

My favourite Medalla Light ad:


A cool way to tell people not to drink and drive!! Si bebes no guies!

And here’s another ad where you can see some pictures from San Juan – the Convention Centre, the Old town and Hotel Normandie… it gives you a certain Caribbean feel, doesn’t it!?


 
*) Don’t ask me why it is called people’s beer, maybe because Sweden used to have a socialdemocratic government? And it is the only class of beer (together with light beer) that can be found in ordinary supermarkets while stronger beer is exclusively sold in the special state-run alcohol shops called Systembolaget.


Actions

Information

17 responses

29 05 2008
Desiree

Light betyder att det är färre kalorier i ölen och inget annat. Alcohol halt är det bara vi nordbor och skandinaver som bryr oss om, här gör man inte det. En öl är liksom en öl. Alcohol halten brukar inte ens stå med på flaskorna. Så light är bara för att man ska kunna dricka fler öl med bätte samvete. Jag har iallfall inte märkt någon skillnad i smak då det gäller light versionen och den vanliga. Inte alla sorter finns som light, så det är bara vissa. Jag är så van vid detta nu att jag inte ens reflekterar över det. Jag gillar faktiskt att det finns en light version som smakar lika bra och mycket som den vanliga men med färre kalorier.

30 05 2008
saltistjejen

Japp, lifht beer är “diet”. Jätteknasigt tycker jag, men så är det.
Tycker light ölen inte riktigt är lika “fyllig” i smaken som vanlig öl, och föredrar den vanliga. Men här är ju folk helt otroligt okuserade på detta med kalorier!!! Helt otroligt egentligen.
och detta att man resonerar som så att bara för att det är diet eller light så kan man ju äta/dricka mer. Så slutändan vinner man ju ändå inet på det… Knäppt!

30 05 2008
Nina

Jag tror light-öl finns i Sverige också (och då menar jag med färre kalorier, inte lättöl🙂 )

Googlade lite och såg att bl a Spendrups även lanserat ett GI-öl med färre kolhydrater…

Den där ölen i reklamerna, är det den vanligaste ölen där? Har ni många sorter? Vi har monopol och bara 3-4 olika nationella öl att välja bland.

Här skulle det för övrigt behövas en ordentlig kampanj mot rattfylla, alla går ju ut på krogen och kör sedan hem, med massa olyckor och dödsfall till följd. Trist.

30 05 2008
Annika

SÅ sant som Desiree säger, det är färre kalorier i en light beer.
Vattningare i smaken, kanske?
Den vanliga versionen finns ju också i Coors, Miller, Bud etc.
Jag är ingen bärsfan så jag dricker nästan aldrig öl, bara en corona ibland.
DEN tycker jag är god, den finns i light den också…

30 05 2008
petchie

Desiree, jo vi kom ju fram till det till slut – men det var faktiskt inte kalorierna vi tänkte på först… Och vi frågade en bartender som faktiskt blev lite konfunderad han också!! Visst är det typiskt svenskt att tänka på alkoholhalten😉
Puerto Ricos öl Medalla finns bara som light-version vad jag har kunnat se.

Saltis, jag tycker också att det är lite knasigt med light-öl, undra om det finns light-vin också, och varför inte light-rom i detta landet😀 Men visst, jag kan förstå att om man gillar öl väldigt mycket och är mån om sin vikt så kanske det kan vara något!? Jag är ju dock inte själv något större fan av light-produkter!

30 05 2008
petchie

Nina, där ser man – det visste jag inte, nu måste jag också gå in på Systemets hemsida och kolla! Och jag som trodde att öl var en öl…
Japp, Medalla Light (finns bara som light-version) är den inhemska ölen och mest populär, men sedan säljs även de amerikanska Bud, Coors, Michelob, och även holländska Heineken… men Medalla är absolut vanligast.
Det är positivt med den här kampanjen mot rattfylla men jag undrar hur många som egentligen följer den principen.. antagligen inte många! Det är ju bilen som gäller här för att ta sig runt, oavsett om det är dag- eller nattid.

Annika, hi hi, vi européer tyckte inte att det var helt självklart att det var därför den heter light. Min engelska kompis ifrågasatte också konceptet när han var här (han gillar öl!!) och tror faktiskt inte att vi kom fram till det då att det var färre kalorier… Så det är inte bara svenskar som undrar🙂
Jag gillar öl men min mage är inte lika nöjd när jag har druckit öl så det blir oftast bara EN och då tycker jag att det kan kvitta om det är light eller inte. Corona är gott och läskande när det är varmt!

30 05 2008
Marianne

Men egentligen är det lite konstigt. För alkohol i sig själv innehåller ju rätt mycket kalorier. Så om man ska bry sig om kalorihalten, dvs energihalten, ska man inte dricka något med alkohol. Blir lite motsägelsefullt det där.

Kom att tänka på en lätt alkoholiserad utlandssvenska som när hon bantade bara drack VODKA för det var vit sprit så det innehöll inte lika mycket kalorier. Öhh …

30 05 2008
petchie

Marianne, precis så tänker jag också – att man kanske inte alls ska dricka alkohol om man nu bryr sig om kalorierna.. Jag kan tycka att det blir lite fånigt när det står hur många kalorier det är i tuggummi och så.
När jag var tonåring brukade min pappa köpa med sig amerikanska tjejtidningar till mig när han var i USA – kommer ihåg en sådan där frågespaltsfråga om hur många kalorier det var i tandkräm!! Som om man ÄTER tandkräm, hi hi!
Jag har också hört något om det där med vit sprit men jag förstår inte, visst är det så att ju mer alkohol desto mer kalorier!? Då borde det ju inte vara mer kalorier i whisky än i vodka😕 Äsch, jag räknar ändå inte kalorier så det kan kvitta!!

30 05 2008
Nick

Like you, I found the whole “somewhere between 4-6% alcohol” a very strange concept when I first got here!🙂
Its a common misconception that “light beer” means low alcohol. Having said that, as a Brit, most beers over here taste fairly weak. Even so, I don’t mind admitting that I like our local beer (Medalla Light is brewed in Mayaguez just down the road from us) but all the locals we know only ever seem to drink Coors Light…. go figure!

30 05 2008
petchie

Nick, I was just waiting to see if you were going to comment on the beer post as a true Brit😉 Our only English visitor has actually liked Medalla Light too, the next big beer test will be when the Belgian visitors come in October!!😀
That’s funny that the locals prefer Coors light, I don’t think that I have drunk any American beers since I got here..

1 06 2008
Marina

Haha, jag har alltid undrat över det där, men det är alltså kalorier ja.. Galet😀

1 06 2008
petchie

Välkommen till bloggen Marina och ja, ha ha alltid lär man sig något nytt😉 Jag tycker inte att det var helt självklart varför det heter light men det är kanske för att jag inte själv räknar kalorier och äter / dricker light-produkter!?

4 06 2008
Anna

Hur får man bort kalorierna då? För alkohol har ju en massa kalorier liksom!

4 06 2008
petchie

Anna, PRECIS vad jag undrar!! Alltså man kanske tar bort kalorierna i ingredienserna och låter det kompensera alkoholkalorierna – äh, jag har ingen aning😕

6 06 2008
Lullun

Ja, nu ser jag att andra “kommenterare” också nämt det, men kan ändå inte med att vara tyst. *hihi* Såg nämligen en dansk reklam i onsdags för “Lite Tuborg” (uttalat som light), med färre kalorier. Jag hade dock inte tänkt på det före jag läste om det här på din blogg för några dagar sedan.😉

10 08 2008
jenn

I’m a local, from mayaguez(it’s really a college town) and i can say that everyone i know drinks medalla. my friends(not me because I dislike the taste of coors) drink coors when it’s cheaper! other than that medalla is the beer of choice.

11 08 2008
petchie

Jenn, Medalla is definitely better than any American beer😉 and I have also noticed that everybody drinks Medalla in SJ.

Leave a Reply

