Friday theme / Show & tell: Books

30 05 2008

The last Friday theme chosen by Desiree in Alabama: what kind of books do you read? How much do you read? Favourite book? Favourite author?

My reading goes through phases, sometimes I read a lot, sometimes I don’t read for several days (or even weeks). When I was younger I went through the typical bokslukaråldern (Swedish for “book swallowing age” which is apparently typical for mostly girls aged 9-12) and I probably read most books in our small public library in the village where I lived. When I was 13-14 I loved reading Agatha Christie’s books and I can still enjoy a good Ms Marple or Hercule Poirot book. My favourite is the “And then there where none” (the original politically incorrect title has been changed…), especially as I never remember who is the killer!😀

Some of my many recipe books

Some of my many (too many according to O) recipe books! There is even my old Home economics book from school (great when I want to a boil an egg as I can never remember the timings!).

I am still a huge lover of books, and to O’s despair I can’t stop buying books!! All kinds of books… novels, biographies, historical and political books, recipe books, travel guides, interior design etc. I read in Swedish, English and French (and Italian when I lived in Italy) – I have just started reading in Spanish. I think that it is a great way to develop your vocabulary in a foreign language, it doesn’t matter if you don’t understand every single word as long as you get the story!

I am a sucker for the Lonely Planet guide books!

My beloved Lonely Planet guide books! And yes, I have been to all of those places except Argentina, East Africa (a friend lived in Tanzania and gave me the book, I never got there before he moved to Oslo), Egypt (Marianne, I really want to come and visit you) and South America (we might go to Argentina this autumn)…

My favourite author? Well, just like my reading, it depends on the period – I had one period when I was 18-20 when I read the Russian authors and I loved Dostojevskij’s Crime and Punishment, Tolstoy’s Anna Karenina and War and Peace etc. Then I moved onto the British female authors of the 19th century – Jane Austen, Thomas Hardy and the Brontë sisters… I also read the Chinese authors Han Suyin and Pearl S. Buck a lot when I was at university. Actually I think that one of my favourite books of all time must be Wild Swans by Jung Chang as it tells the fascinating real life story of 3 generations of Chinese women! The longest book I have read is A suitable boy by Vikram Seth (apparently one of the longest novels in the English literature), too bad that I didn’t like the end, arrrggghh!

Just like when I was younger, I still enjoy a good crime novel such as Elizabeth George’s and Minette Walter’s books – great for a summer read! One of my favourite Swedish authors must be Jonas Gardell who writes funny but sad books, I have read most of them. However, nowadays I seem to read random books without any special favourites.

I am always reading at least 2-3 books, depending on my mood I can choose whichever I feel like reading at just that moment. Some books take me longer to read, I don’t like giving up on books even if they are boring or bad so I just keep them on the side (sometimes they end up in the toilet!) until I have finished them…

Beautiful coffee table books

Some of my favourite coffee table books – La Terre vue du ciel I got as a 30th birthday present from my father’s uncle and his wife, they had sent it by post from Switzerland (it is HEAVY!) – little did they know that it was one of the things that I really wanted for my birthday!! Älskade Hem is a book I bought in Ikea, great photos of homes that are not just decorated with Ikea furniture…

There are some places where I just have to have a book to read: especially when I am travelling and on the beach. I can even read in the car if the road is somewhat straight – such as the German motorways for example!

Some of the books that I haven't read yet...

Some of the books I have yet to read! The oldest book in this picture is probably Moby Dick, I bought it in 1994 in Prague and I still haven’t even read one line in it… My best friend and I bought a copy each as we loved the film Heathers (with Winona Ryder) where they quote lines from the book. Let’s see if I feel like reading about the white whale (isn’t it?) one day!

PS For a great web-site on reading, check out BBC’s The Big Read – there’s a Top 200 list of the best books ever written, as voted by the BBC viewers!! It’s fun to check out how many of the books you have read… and a good reference point to find new books to read! Out of the Top 10 I have read: No 2 Pride and prejudice, No 6 To kill a mockingbird, No 7 Winnie the Pooh and No 10 Jane Eyre. The Hitchhiker’s guide to the galaxy is in my bookcase waiting to be read… Love No 15 too, The Catcher in the rye, a great book that I must re-read one day!


Actions

Information

29 responses

30 05 2008
Desiree

Åh vad kul att få ta del av ditt bokfredagstema. Wow vilken imponerande samling av Lonly Planet guide böcker! Jag blir avis! Du är då en riktig Lonley Planet tjej. Jag antar att du alltid är påläst om dina resmål och utflykter. Guideböcker kan man faktiskt inte få för många av liksom kokböcker. Jag känner igen boken Kärlek, oliver och Timjan, den har jag också hemma och gillar. Jag förstår också att böcker om skåne har en speciell plats i ditt hjärta. Jag köpte några trevliga böcker om stockholm med mycket foton innan vi flyttade hit så att jag skulle kunna ha att bläddra i och visa för dem som var interesserade och jag är glad att jag köpte dessa. Böcker med vackra fotografier är något jag också är svag för. Ha en skön helg.

Kram
Desiree

30 05 2008
Michele

Oh – seeing all those Lonely Planets is too fun! We have a bunch of those – not near as many as you, however😉. Scott is a keeper of books, our girls named our front room the “library”.

30 05 2008
Fritt ur hjärtat

Oj oj oj, jag är stum av beundran och grön av avund;-) Vilken samling du sitter på!! vilken härlig känsla, kärlek du förmedlar. Förstår att böcker är viktig del i ditt liv.

Jag har också läst alla Agata Christies böcker och drar mig inte för någon av de deckare du föreslog.

30 05 2008
petchie

Desiree, ha ha, jag insåg precis att min Finland LP fattas, så jag har ännu fler LP någonstans! Jag bara älskar guideböcker!! Och det är ju så kul att läsa på om historia, kultur etc när man reser.
Jag gillar verkligen Bergenströmarnas kokböcker, härliga bilder och goda, nyttiga recept.
Jag insåg inte förrän efteråt att jag hade fått med två Skåne-böcker på det ena fotot😀 Men visst är det kul att kunna visa var man kommer ifrån när man bor utomlands, och också bläddra i när man har lite hemlängtan..
Kram!

Michele, yes I have to admit that I am a little obsessed with the Lonely Planets😉 My dream is a “library” – O has promised me one, if we ever buy a big enough house! I have so many books that I left back in Belgium and Sweden, but one day I hope to have them all in one place!

30 05 2008
Saltistjejen

Å petra, jag älskade också Wild Swans när jag läste den!!! Det var dock många år sedan men jag minns att jag var alldeles tagen av allt som den berättade. Kinas hsitoria är verkligen otroligt innehållsrik. Vad det folket gått igenom!!!

Annars har jag nog inte lika sofistikerad boksmak som du. Har förökt med Dostojevskij ett antal gånger men gett uipp. Har ännu inte läst Tolstoj eller så.
Och så är jag grymt imponerad över att du kan läsa böcker på andra språk. Än svenska och engelska alltså.🙂
Önskar jag behärskade språk på det viset. Det är verkligen helt otroligt coolt!!!!
Fast, haha jag läste en gång en bok av en skånsk författare och den var skriven med mycket skånedialekt/slang och det var banne mig som att läsa på ett annat språk. Iallafall emellanåt! Som tur var fick jag experthjälp (översättning) av M! Annars hade jag nog inte fattat allt. haha!🙂

30 05 2008
petchie

Simone, tack tack! Jag kan ju inte göra mig av med böcker så det har blivit en del böcker genom åren… Det är roligt med böcker, speciellt som jag har lyckats inspirera min O som kommer från en icke-läsande familj – han läser också nuförtiden😀 Agatha Christe och andra deckare kan man alltid sluka, speciellt på sommaren tycker jag!

Saltis, jag älskar att läsa historiska böcker som Vilda svanar, det är helt otroligt vad kineserna har gått igenom det senaste århundradet!
Ha ha, jag tror faktiskt att min boksmak var mer sofistikerad när jag var yngre – jag har fortfarande Idioten och Bröderna Karamazov i bokhyllan och de har jag inte orkat ta mig igenom än…
Det där med att läsa på andra språk är en vanesak, man får liksom bara låta bli att slå upp vartenda ord som man inte förstår för då kommer man ju aldrig någonvart i boken.. Jag har snart läst ut min första bok på spanska, då kommer jag att vara stolt! Jag förstår precis vad du menar med böcker skrivna på dialekt, kommer ihåg att jag gav upp att försöka läsa Barnen från Frostmofjället när jag var liten för jag fattade inte dialekten!!😀

30 05 2008
Nick

Hi Petchie,
The only Swedish author I’ve read is Henning Mankell (translated into English, as my Swedish isn’t great! :smile:).
His crime novels are pretty good. Have you read his stuff?
I especially like his very down to earth and gritty descriptions of day-to-day life.

30 05 2008
petchie

Nick, that is so funny that you have read Henning Mankell – I read my first 3 (!) books by him last summer after so many of my foreign friends had raved about him! I like his books as well, especially as they take part in my part of Sweden (the south!). My Spanish husband wasn’t too impressed though, apparently the Spanish translation wasn’t very good and he thought that there were too many descriptions (??).

30 05 2008
leopardia

jag blir så avundsjuk på ordningen du har… om mina bokhyllor ändå såg ut så där..
faktiskt gillade jag nog aldrig ‘häxor, läxor och dödliga lektioner’, som den svenska översättningen blev… aja… så där jättemycket, så nån hemingway blev det aldrig för min del… har kommit till nån på senare tid, men de står olästa…

30 05 2008
Nina

Imponerande boksamling, särskilt alla Lonely Planet! Och visst är böcker perfekt när man reser eller sitter i bil/på buss, vet inte hur många böcker jag har läst i bilköerna här (och då blir man ju inte åksjuk heller eftersom bilen/bussen knappt rör på sig, hehe).

Tog du med alla de böckerna till PR? Skeppade? Klarar böckerna sig bra i klimatet där? Jag tog inte med så många böcker hit och det är nog lika bra, där jag bodde först var det rätt fuktigt och rått på nätterna så böckerna blev helt förstörda. Så här har jag en sån liten och sliten boksamling att den inte tål att visas upp.😉

30 05 2008
Cecilia

Oj ingen dålig samling Lonely Planet.I det här huset finns nog inte en enda rese guide bok.Men det verkar finnas gott om dom i blogg vänners bokhyllor.
Oj 2-3 böcker åt gången,då skulle jag inte hålla koll på vem som gör vad och i vilken bok.

31 05 2008
Nilla

Där ligger man i lä!🙂
både var det gäller böcker och resor.
Fint inlägg! Ha en bra helg.

31 05 2008
Tätortstimotej-Anna

Haha, alla verkar gilla reseböcker (både handböcker och reseskildringar) utom jag! Fast jag älskar också Gardell; ibland läser jag Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter och har ont i magen flera dagar, men det är värt det. Och ibland läser jag Ett ufo gör entré och blir glad.

31 05 2008
Marianne

Jag hämtar på flygplatsen! När kommer ni?

Haha, jag gör som du men vågade inte skriva det: När det är en bok jag vill läsa klart (det gör jag inte med alla) men den är lite seg tar jag också en sida då och då inne på toa!

Såg att du har What Came Bofore He Shot Her på väntelistan. Den är fantastisk och man blir väldigt engagerad. Catcher in the Rye, ja den är jättebra, har läst den flera gånger. Det är ju en gammal kultbok! Älskar också att läsa om Kina, det är en så främmande värld. Har många av de moderna kvinnliga US-kinesiska författarna. Just nu ligger maken i trädgården och läser Stieg Larsson. Han kan inte släppa den.

Ha en jätteskön helg!

31 05 2008
Lotta

där ligger man i lä med lonely planet.. trodde vi hade manga, men vi har inte hälften sa manga som du🙂 stor kraaaaaaaaaaaaaaaaaam

31 05 2008
petchie

Leopardia, ordningen är tack vare att jag inte har alla mina böcker i Puerto Rico, många många är kvar i Belgien och hemma i Skåne (i mina föräldrars bastu, ha ha).. Vi har bara två bokhyllor här i lägenheten + den lilla hyllan (Ikeas billigaste nattduksbord) i köket.
Jag kommer ihåg den fåniga översättningen av Heathers – jag vet inte varför vi tyckte filmen var så bra men vi tog den som väldigt ironisk! Det var faktiskt inte så länge sedan jag såg om den och den är fortfarande lite kul (förutom att med de senaste årens highschool-dödsskjutningar skulle den ju aldrig kunna ha gjorts nu!).
Av Hemingway har jag bara läst Klockan klämtar för dig och det var också i tonåren – jag läste många klassiker då som jag inte längre kommer ihåg, är nog dags att läsa om dem😕

Nina, det är perfekt att ha med sig en liten pocketbok i väskan – för all sorts väntan, jag brukar läsa när jag väntar på bussen (och på bussen så klart) och när jag väntar på att O ska dyka upp någonstans.. spansk timing du vet!😉
Ja, vi fick en container betald av Os företag när vi flyttade hit, tyvärr blev några av dem skadade – egentligen inte av fukt utan av att några av lådorna var mer eller mindre mosade (och de måste ha legat i någon vattenpöl!!), de är dock fortfarande läsbara men vi fick en rejäl check i ersättning (det var inte bara böcker som blev förstörda)! Vi har inte såå fuktigt i lägenheten, vi kör med AC:n nga timmar om dagen på i sovrummet för att inte kläderna ska bli alltför fuktiga men överlag är det en relativt torr bostad trots närheten till havet. Tråkigt när böcker och kläder ruttnar😦

31 05 2008
petchie

Cecilia, jag är en riktigt guideboksnörd😀 Det är nog en vanesak att ha med sig guidebok när man reser och när man väl har börjat… så är det himla kul att läsa på om historia, geografi, anekdoter etc. När jag har hälsat på kompisar så har de tyckt det var väldigt intressant att höra en massa fakta som de inte själva känt till om sina omgivningar.

Nilla, tack! Jag tror faktiskt inte att det är alla mina LPs, upptäckte att Finland fattas😉

Tätortstimotej-Anna, visst får man ont i magen av vissa av Gardells böcker – bla Så går en dag… och jag tror att jag har gråtit över de flesta av hans böcker men japp, det är värt det!! Annars är ju Mormor gråter en klassiker, vi läste den en gång högt på julafton och mormor skrattade så att hon grät😉

31 05 2008
petchie

Marianne, ha ha, jag önskar att vi kunde säga snart… men det är lite fel del av världen för oss just nu😦 Tyvärr!!
Jag har alltid varit en toalettläsare – min pappa brukade bli vansinnig på mig när jag var yngre “Toan är INTE ett bibliotek”, ha ha, jag kunde verkligen fastna där!! Annars är det väl typiskt manligt att läsa på toan?
Jag har också en massa USA-kinesiskors böcker om Kina, det som är mest fascinerande med det landet är ju skalan – när Maos galna idéer fick några miljoner kineser att dö i svält tex – helt otroligt! Mina föräldrar har en bok om Kina som jag älskade att titta i när jag var liten (innan jag kunde läsa), nu när jag läser i den så inser jag vilken propaganda det var, om hur Kina industrialiserats etc men inget om hur många miljoner som dukade under under tiden…
Jag hade ju tänkt vägra Stieg men det blir ändå hans böcker i sommar (+ What came before he shot her – den är min utvalda reselektyr för planen till Sverige) så får vi se om jag blir lika frälst!?

Lotta, jag känner nog bara en person som har fler LP än jag, och hon har jobbat i en bokhandel😉 Kram!!

31 05 2008
Lullun

Jag hade också en bokslukarålder grande, som höll i sig i många år. Just nu är jag inne i en sådan där period då bokintresset bara växer och växer. Underbart, såhär efter några månader på ”halvfart”!🙂

Och visst är det just äggtiderna man använder hemkunskapsboken till! *hihi*

Och någon som har fler LP´s än jag. Kul! Jag har iofs ”fuskat” en hel del och lånat dem på biblioteket och kopierat de sidor jag behöver, så att jag kan kasta ut dem allteftersom jag reser vidare. Sedan var det att låna böckerna igen när man kom hem för att få skrivit i alla namn osv i fotoalbumen. Men det ultimata hade ju ändå varit att äga alla (vilket dock CSN inte riktigt ville hjälpa mig med *hihi*).

Sedan började ditt inlägg bli smått ”skrämmande”. Hade också en Dostojevskij-period i samma ålder som du, och ja, en med kinesisk litteratur och en före det också en liknande deckarperiod. Och vad jag ser från dina foton så skulle jag utan tvekan kunna trivas instängd i ditt ”bibliotek”! Vi är nog ganska lika i våra intressen ändå…😉

31 05 2008
petchie

Lullun, oj, det är onekligen lite skrämmande att vi har haft samma perioder med olika författare!! Men kul att vi har läst ungefär samma böcker, och att du också gillar LP! Mina LPs började jag inte samla på förrän jag började jobba, de var ju alldeles för dyra att köpa som student… Nu är jag fast i LP-träsket😉 och kan inte med att köpa ngn guidebok i en annan serie även om jag var tvungen till det när jag skulle till Trinidad & Tobago som bara fanns som Rough guide – men det var väldigt ovant att hitta information i den!
Hemkunskapsboken är ju ett måste när man ska koka ägg, ha ha!

1 06 2008
Marianne

Är just nu skitsur för jag hittar inte en bok jag letar efter: The private life of Chairman Mao, utgiven 1994 och skriven av Li Zhisui. Li var Maos livläkare. Om du är intresserad av hur det verkligen var kan jag rekommendera den. Grrr, var har jag den! Utlånad? Glömd av maken på ett flygplan?

En annan, just för kontrasternas skull, är Pu Yi. Jag var kejsare av Kina – den siste kejsarens memoarer. Skriven av Pu Yi. Också jätteintressant.

1 06 2008
Marianne

Har du sett att du är i SvD i dag?

1 06 2008
Annika

Men vilken imponernade samling böcker!!
Härligt!
Alla dina LP böcker är ju en skatt! Antar att dom är vällästa.
Gardell tycker jag ckså är rätt bra, om än fastnar ju skrattet i halsen vad gäller honom.
Precis som Saltis så är jag avis på dig eftersom du kan läsa böcker på andra språk än endast sve och eng…

1 06 2008
petchie

Marianne, som jag skrev på din blogg så hade jag helt glömt bort SvD-grejen så tack för påminnelsen och kul att jag kom med trots att jag blandade ihop DN och SvD, ha ha! Och tack för Kina-litteraturen, jag ska skriva upp dem på min boklista😀 Visst är det irriterande när böcker kommer bort, jag har 4-5 stycken som jag förlorade i Bryssel – kompisar som lånade och aldrig gav tillbaka, och sedan flyttade därifrån (bl.a en fd pojkvän, grr…).

Annika, jag älskar att kunna ta fram mina LPs och ha som referens efter jag har besökt ett land, speciellt som jag alltid noterar när jag har besökt olika platser som står nämnda i böckerna.
Jonas Gardells böcker kan vara så fruktansvärt hemska och sorliga men ändå roliga, jag gråter alltid när jag läser dem..
Det är roligt att kunna läsa böcker på andra språk, men jag påstår inte att jag förstår vartenda ord.. det är en vanesak😉

3 06 2008
Mary T

Now now… I know for a fact that you have been known to read the odd Marian Keyes book… don’t be ashamed – we all have our guilty pleasures!😉

3 06 2008
petchie

Ha ha, of course Mary T, I don’t read only heavy Russian authors… which I haven’t actually done in the last 10 years or so.. I do read lots of light literature too but Marian Keyes was a while ago (I read all of them up to Rachel’s holiday, I think).
At the moment I am reading a biography on the founder of IKEA though😀

3 06 2008
David

Jag har läst 12 av topp-20-böckerna….det hade varit fler om listan inte varit så förorenad av Tolkien och Harry Potter!!

3 06 2008
petchie

David, nu får jag också räkna med topp-20 – då får jag med… 11 böcker – 12 om man räknar topp-21😉 Jag håller med om att Tolkien och HP tar alldeles för mycket plats!!

23 01 2009
Friday theme: My paternal grandfather (farfar) « Petchie’s adventures

[…] I have already mentioned this book in a previous blog post… Possibly related posts: (automatically generated)An amazing feeling – an amazing story – an […]

Leave a Reply

