Not an ordinary Sunday in Puerto Rico…

1 06 2008

Today is not an ordinary Sunday in Puerto Rico because on the 1st June 2008 :

Hurricane Season starts officially, and doesn’t end until the 30th November (this refers to the Atlantic hurricane season). This year the US government has predicted at least 12-16 named storms, out of which 6-9 might develop into hurricanes… Last year, since I arrived end of November, I fortunately only experienced a tropical storm. However, that storm, named Olga arrived after the hurricane season (second week of December) which is very rare. It was raining A LOT and we had problems with water leaking through the hurricane shutters and walls… I am not looking forward to experiencing a proper hurricane up on the 9th floor, 50 metres from the sea!

Puerto Ricans for Hillary Clinton

Puerto Ricans for Hillary Clinton!

The Democratic Party is holding its Puerto Rican primary – it is one of the last primaries to be held (on Tuesday the two final ones are held in Montana and South Dakota) before the big decision will be made: Barack Obama or Hillary Clinton as the Democratic presidential candidate?! The phenomenon that there is a primary held on the island despite the fact that Puerto Ricans, who are US citizens, don’t have the right to vote in the presidential elections, is explained in the following NY Times’ article (thanks Speaking Boricua for the link!).
Puerto Rican artist Ricky Martin is supporting Hillary Clinton but a group of other latin stars have joined Barack Obama’s campaign:

Updated: Hillary won the primary in Puerto Rico.

San Juan’s Gay Pride Parade took place at lunch time, starting in our area of Condado and continued along Avenida Ashford across to the playa Escambrón. We discovered the parade preparations while out on our powerwalk and went back home for the camera afterwards. Unfortunately we didn’t get any good photos as we gave up waiting after a while – I could hear the parade starting just when I was getting into the shower😉

Preparations for the gay parade in San Juan

    Preparations for the gay parade in San Juan…

A photo of me was in one of the biggest newspapers in Sweden; Svenska Dagbladet, which published a series of articles on expat-Swedes today. Actually I am not sure if the “article“* was published in the actual paper or if it is just on the web-site… 

I hope that your Sunday was as interesting as our!

Puerto Rico for Barack Obama

Puerto Ricans asked to vote for Barack Obama!

*) the so-called article is just my own words taken from an email I sent to the newspaper a few weeks ago when they asked for expats to write in. The funny thing was that I completely mixed up which newspaper I was writing to, and wrote Dagens Nyheter (the other big Swedish newspaper) in the email – so I was convinced that that would disqualify any kind of participation😀

Isn’t the below sign a little odd? We wanted to buy a bottle of wine in the local Costco today, but nope, it was not possible because of the democratic primary…

Odd that we couldn't buy alcohol in Costco because of the primary!?


Actions

Information

24 responses

1 06 2008
saltistjejen

Ja du Petra, det lär säkert bli spännande att uppleva hurricane season där ni bor. Jag har inte tänkt på det, men ni bor ju som sagt väldigt nära havet! Men huset måste ju stått där i flera (eller iallafall ett par) säsonger tidigare, och än står det ju kvar, så det går säkert bra!!🙂
Skoj med artikeln i Svenskan! Har du läst om fler utlandssvenskar där? Det är alltid roligt att läsa lite om olika personer som börjat “nya” liv utomlands tycker jag.🙂
Er söndag verkar som sagt varit innehållsrik!
Hoppas ni får en skön vecka och att stormar och orkaner håller sig borta ett tag till!
Kram!!

1 06 2008
petchie

Saltis, jag är egentligen inte så orolig för att inte huset ska stå kvar om det kommer en orkan.. Orkanerna brukar nämligen, ta i trä, inte komma direkt på SJ eftersom bergen i mitten av ön skyddar från de värsta vindarna. Husen är ju dessutom byggda för att kunna stå emot vindarna, och infrastrukturen är bra här, det är värre för de som bor i Dominikanska Republiken, Haiti, Cuba och i vissa delar av USA där husen är byggda av trä..
Jag är nog mest orolig för att det blir lika mycket (eller mer) översvämning än under Olgas framfart.. vi moppade golven som galningar eftersom det är sprickor i väggarna!
Jag läste några av artiklarna om utlandssvenskarna, visst är det kul att läsa hur andra har hamnat i utlandet och hur de har det.
Tack, hoppas att du också får en bra vecka och att det börjar bli ordning på det nya labbet.
Kram.

2 06 2008
Marianne

Fy, förstår att du inte ser fram emot hurricane season. Var med om en sån där läcka i Istanbul. Mitt i natten började det rinna vatten i sovrummet. Det läckte mellan fönsterkarmen och väggen! Men det var säkert bara en plaskdamm mot vad du kan förvänta dig.

Jag tycker att ni ska skaffa en sån där alarmradio som Desirée skrev om för ett litet tag sedan. Så att ni vet om det blir extra besvärligt och ni ska gå ner på marken eller något liknande.

Måste ändå säga att jag blev lite besviken på “artikeln” som var i SvD. Man fick ju från början intryck att de skulle intervjua folk lite runt om, men det var ju bara på Malta, NYC och London. Alltså måste de redan ha förberett det och fyllde bara på med brev folk skrev. Dessutom tycker jag att de missade alla svenskar som är ute i världen och jobbar för svenskt näringsliv, det är många. Så svårt kan det inte vara att ringa Ericsson, Tetrapak, Ikea, AlfaLaval … och få en kontakt. Svenska hjälparbetare i världen finns också en hel del. Svenska diplomater. Nä, lite tamt tycker jag.

Bra att du kom med i alla fall!

2 06 2008
Lullun

Det var en händelserik söndag i PR må man säga. Det ledde t.o.m (inte helt oväntat) till en överskrift i de grönländska webnyheterna (pga valet så klart). Hoppas inte orkaner kommer att skapa någon anledning att de skriver om PR igen! Kollade in valvideon också och kunde stolt konstatera att min spanska inte var så ringrostig trots allt. Förstod ju varenda ord, även om 50% av orden nu var Obama… *hihi*
Har också varit inne och läst SvD. Kul!🙂

2 06 2008
Annika

Men så märkligt, Petra. Jag kan se min kommentar här på din blogg, kommentar nummer 5. Nu klipper och klistrar jag bara in kommentaren här igen. Du får ta bort en av kommentarerna.
Avskyr verkligen när bloggen strular. Hoppas att det bara var en tillfällig hick-up.

********

OCH hon vann en jordskredsseger på din ö, precis som väntat.
Få’se nu då…

KUL med svenskan, men jag trodde också att det skulle vara lite annorlunda upplagt där det hela. Men det var URKUL att läsa om DIG!!!

Orkansäsongen är en läskig tid, man vet ju aldrig. Ni bor verkligen mitt i skotthålet…gulp…Men huset har ju ngra år på nacken så vi ska nog tro att det är stadigt byggt.

2 06 2008
petchie

Marianne, det är aldrig roligt med översvämningar, speciellt som man ju är lite orolig att det ska rinna ner till grannen också… Vi har som tur är marmorgolv så det blir ju inga vattenskador på golvet iaf.
Jag tyckte också att SvDs artiklar var lite lama, men eftersom de gjorde den där efterlysningen efter utlandssvenskar så sent så var det ju uppenbart att de inte skulle hinna göra något med substans av det. De skulle ju kunna göra en hel artikelserie med intervjuer av olika svenskar som är i utlandet för helt vitt skilda orsaker.

Lullun, det är verkligen inte varje dag som PR hamnar i nyheterna! Kul att det tom nämndes i grönländska medier men det var väl ganska väntat eftersom alla väntar med spänning på hur det här ska sluta, Clinton vs Obama.. Roligt att du kollade på kampanjfilmen och förstod – den är liiite fånig tycker jag som sång men tja, man kan ju öva sin spanska om inget annat😉

2 06 2008
petchie

Annika, jättekonstigt att jag fick ett meddelande via email om din kommentar och sedan dröjde det minst en halvtimme innan den syntes på bloggen!! Jag blev lite paff eftersom jag inte såg ett spår av dig där😀 Nu tar jag bort en av kommentarerna men tack för att du kopierade in den igen!
Jag trodde ju också att SvD skulle göra något mer intressant med utlandssvenskarna, känns lite som de gjorde det väldigt enkelt för sig själva att intervjua 3 personer och sedan bara kopiera några email… men lite kul var det ju! Tvivlar på att jag var med i papperstidningen så tror inte att så många jag känner har sett “artikeln”.
Jag litar på vårt hus trots väggsprickorna, det svajar ju lite ibland när det blåser (och vid jordbävningen förra året) men det är väl så höga hus är byggda😉

2 06 2008
Lotta

usch ja.. hurricaine season e inget roligt..f örstar att du inte ser fram emot det. hoppas ni kommer lindrigt undan i PR!
stor kram och ha en bra vecka!!!

2 06 2008
lottak

Jag har sett i Mexiko att de inte säljer öl, vin o sprit när det är val. Vet inte om det gäller några amerikanska stater också, men det tror jag inte.

Jag var med i en liknande artikel i ICA-kuriren för några år sedan, lika lam den. Trist tycker jag att de inte vill veta mer. Men jag tror utlandsboende är så exotiskt att folk nöjer sig med ytlig info.

2 06 2008
Anki

Kul att du blev publicerad i SvD! Men som du säger, dom kunde gott ha gjort mer av det. Det var likadant när vi skulle flytta hit. Då kom Gefle Dagblad och “intervjuade” oss för en serie om utlandsflyttare. Serien bestod av två artiklar! Om oss och om en kille som skulle åka till college i USA! Men så är det, dom har väl inte ork eller finanser till mer!?

Orkan-säsong låter inte kul. Havs-utsikt är ju trevligt så länge det är lugnt och soligt. Men kanske inte så roligt när det drar ihop sig till ful-väder.
Hoppas att de inte kommer än!
Ha en bra vecka!

2 06 2008
Anne

Intressant och händelserik helg för er!
Bra artikel förresten, klickade på länken och där förklarades det enkelt och pedagogiskt Puerto Ricos historia och varför de fick rösta igår. Tänk vad mycket man lär sig genom att läsa bloggar🙂
Läste om dig i SvD, superkul ju! Bra bild du skickat med också, kände igen den härifrån bloggen.
Orkansäsong, usch ja. Hoppas det inte blir som de förutspår utan att det blir en orkanfri säsong, man kan ju alltid hoppas. Har det hänt att det i just de delar där du bor evakuerats nån gång, att invånarna uppmanats lämna sitt boende innan en orkan kommit in?

2 06 2008
Anne

Vad hände med min kommentar….den försvann och är borta.

I alla fall, jag ville bara säga jag läste artikeln i SvD och ditt inlägg. Jättekul! Yes, henne känner jag tänkte jag då jag läste det🙂
Gillade bilden också, känner igen den från bloggen. En jättefin bild på dig själv.

Bra länk också, enkelt och pedagogiskt skrivet i artikeln som du länkade till. Förklarade bra Puerto Ricos historia och varför de fick rösta igår.

Orkansäsong låter läskigt, jag hoppas att de det experterna förutspår om årets orkansäsong inte blir nåt utan det blir ett lindrigt år. Vet du om de delar där du bor blivit evakuerade nån gång?

….kommer det två kommentarer nu kan du ju ta bort den ena, de har nämligen rätt lika och samma innehåll.

2 06 2008
Desiree

Fasiken vad kul att du hamnade i svenskan! Grattis. Jag såg att de efterlyste utlandssvenskar och tänkte att jag skulle hinna skriva ihop något men tyvärr blev inte fallet så. Men jättekul att läsa din berättelse. Visst är det så att man har aldrig varit så svensk som när man blivit utlandssvensk.

Lustigt att ni har premiärval men ändå inte får vara med och rösta i det stora riktiga valet. Jag tycker nog att den där skylten med alcoholförbudet var lite kul. Kanske ska man inte dricka något så att man kan fatta ett klart beslut😉

Lite annorlunda också att kända artister gått in och valt sida för sina presidentkandidater. Det är ju inte något som skulle ske i Sverige direkt. Gayparaden verkade trevlig. Jag vet inte om man skulle våga ha det här nere i det konservativa södern. Ha en bra dag och grattis igen till artikeln i svenskan.

2 06 2008
petchie

Lotta, PR brukar komma ganska lindrigt undan orkanerna så jag hoppas på det för detta året också!

Lotta K, jag hade kunnat förstå alkoholstoppet om det hade varit ett större nationellt val men trodde inte att demokraternas förval skulle vara så viktigt! Men intressant var det iaf som fenomen och vi blev ganska snopna!
Oj, har du varit med i Ica-Kuriren, den prenumerar ju mormor på och jag brukar läsa den ibland, men kan inte komma ihåg att jag läst om dig😉 Du har nog rätt i att folk i allmänhet tycker att det räcker med ett litet skrap på ytan när det gäller det konstiga släktet utlandssvenskar!

Anki, det lät ju som SvD skulle göra en mycket större grej av artiklarna och de där insända emailen verkar bara ha hamnat i SvDs nätupplaga. Kul iaf att ni blev intervjuade i en mer lokal tidning, det är ju oftast den vänner och bekanta läser.
Precis, havsutsikt kanske inte är lika kul mitt i en orkan men förhoppningsvis slipper vi sådant fulväder… och OM det kommer ngn orkan så brukar det vara senare på säsongen.

2 06 2008
petchie

Desiree, jag tyckte i efterhand att jag kanske borde ha lagt ner lite mer tid på mitt email till tidningen (iaf så jag visste vilken tidning jag skrev till, ha ha) men det var väl exotiska Karibien som gjorde att jag kom med😉
Visst är det lustigt att de har primärval men inte rösträtt i det vanliga valet men enligt artikeln i NY Times så var det demokraterna som ville vara “generösa” och låta puertoricanerna delta i partivalprocessen.. Deras deltagande brukar ju egentligen kvitta eftersom det oftast inte är så jämnt mellan kandidaterna som den här gången.
Politiks övertygelse (precis som mycket annat som tex religiositet) verkar vara så mycket mer offentligt i denna delen av världen än i Sverige där man håller hårt på valhemlighet etc. Och därför så verkar ju kändisar inte heller ha några problem med att gå ut med vem de stöttar i valen – det ger ju dem lite extra publicitet också!
Gayparaden var inte jättestor men vi tyckte också att det var kul att det iaf finns en här i PR som väl också egentligen är ganska konservativt.. men vi bor dock i SJs gaykvarter😉
Jag undrar faktiskt vad den underliggande orsaken är till att man inte fick köpa alkohol igår – för att folk skulle vara nyktra när de röstade, eller för att det inte skulle bli nga oroligheter?!

2 06 2008
jessica

Jag har annu inte last artikeln men sag det hos Marianne och linkade mig..
Ja nu ar det anteligen over dar nere. Maken har varit mitt i det och ikvall kommer han hem efter fyra veckor dar nere….det ar pa tiden.
Hoppas ocksa vi klarar oss undan nagon orkan i ar igen.
Ha det bast.

2 06 2008
jessica

ps angaende alkoholen ska jag fraga maken, han bor veta.

2 06 2008
Anna

Jag läste artikeln! Den var i pappersformatet också!

Så ni bor precis vid vattnet?!

2 06 2008
Anna

Jag tror du var med! Det var en artikel från PR i alla fall med en bild med några i typiska hattar! Ska leta upp den igen och kolla? Vill du att jag postar den till dig?!

Jag håller med om att de kunde ha gjort lite mer av det men jag blev ändå sugen på att dra utomlands igen. Men det kunde ha lite mer analys och mer näringslivsfolk, eller ett barns perspektiv osv.

2 06 2008
Anna

Jag kollade igen och den de tog med var från Peru. Sorry, jag såg fel. Så din var nog bara på nätet😦

2 06 2008
petchie

Anne, dina kommentarer hade hamnat i spamfiltret av någon konstig anledning men nu är de på plats där de ska vara!
Kul att du läste artikeln som jag hade länkat till, det är inte lätt att förstå allt om PRs status…
Jag vet faktiskt inte om de har behövt evakuera från vårt område någongång, jag ska kanske kolla det innan det kommer en riktigt otäck en! Vi har ju en tsunami-varningsskylt om att man ska bege sig till högre mark (var det nu är??) om det är fara för tsunamis.

Jessica, så din man har varit i PR pga valet? Jag förstår att 4 veckor har varit länge att vara ensam med barnen, ni ser väl alla framemot att träffa honom nu! Skulle vara kul att höra om han kan förklara om alkoholförbudet igår (om det är enligt lag?)..

Anna, jag blev lite konfunderad när du skrev att du hade sett mig i papperstidningen eftersom min mammas kollegor hade kollat redan men tänkte att det kanske var olika upplagor – men några hattar var det inte på mitt foto😉 Snällt att du kollade iaf!!
Ja, vi bor väldigt nära stranden, två byggnader framför vår men vi har havsutsikt och mindre än 50 meter till havet. Härligt (än så länge!)!!

2 06 2008
cecilia

Va kul att läsa ditt brev i tidningen – häftigt!!!
kram

3 06 2008
petchie

Cecilia, tack – det var väl mina 5 sekunder i rampljuset, ha ha😀
Kram!

25 06 2008
boricuafirst

Nice comments and pictures. How tragic sometimes, however, I love my Puerto Rico and it’s people.

http://www.boricuafirst.com

Leave a Reply

