Elvakaffe (11 o’clock coffee) and some Tuesday thoughts…

3 06 2008

My grandmother always drinks elvakaffe (11 o’clock coffee) in the mornings, and today I am doing it as well! I don’t drink coffee every day but today my Spanish lesson was cancelled… which I discovered when I arrived to the Berlitz centre and it was turned upside down and full of builders remodelling the offices. Unfortunately I didn’t have credit on my phone yesterday so they had not been able to reach me to cancel. Oh well, I didn’t mind going back home but it was a waste of 6 quarters* (the bus is 75 cents one way)!

So when I came back home, earlier than expected I was actually a little hungry or rather sugen as we say in Swedish for something to eat. Aha, wasn’t there a small leftover of the mango & blueberry crumble I made on Sunday in the fridge… perfect for a förmiddagsfika** / elvakaffe! So I made a pot of coffee and settled down in front of the computer to check my favourite blogs; keeping my fingers crossed for Saltistjejen in NYC who is about to give birth, and hoping that another friend will be able to bring her little son home from the neo-natal ward soon… Girls, I am thinking of you both!!

I am also mentally preparing for a session of vacuum-cleaning from hell – imagine the following combo: an apartment of 180 m2 and a vacuum-cleaner that makes A LOT of noise and not that much of actual “sucking”… yep, that’s our most useless Kenmore (never ever buy one!!) diavolo giallo*** ! And then I need to do some ironing too, my least favourite household chore! Oh, the trials and tribulations of a housewife…

The rain is pouring down outside now… and I have finished my solitary fika. Have a great Tuesday everybody!😀

Cafeteria Mallorca in Old San Juan

A woman having fika in Cafetería La Mallorca in Old San Juan…

*) I have turned into a real desperate housewife who checks her husband’s pockets for change every night – I need it for the bus that only accepts the exact fare!!

**) förmiddagsfika = “morning coffee break”. Förmiddag is not really the same as morning, it is the time between the morning and midday, the word doesn’t exist in many languages but in German it is vormittag and in English I found forenoon but I have never seen that word before! Fika is a great Swedish word that cannot really be translated – there’s even a group on facebook called Make “to fika” a verb in other languages than Swedish, and it doesn’t necessarily have to involve coffee as such.

***) diavolo giallo means yellow devil in Italian, and was actually the nickname for a Finnish friend’s yellow bike in Italy but it is very fitting for this piece of junk which is our vacuum-cleaner!


Actions

Information

25 responses

3 06 2008
Anne

Fika är bara ett av de bästa orden på svenska. Rätt enkelt att uttala också (iaf på engelska) så det kan gott bli ännu ett svenskt ord (typ smörgåsbord och ombudsman) som kommer in i det engelska språket.
Vad gulligt med elvakaffe🙂 Det låter som en riktigt bra idé. Min farmor hade nån liknande tradition, hon drack dessutom alltid kaffe på fat och med en sockerbit i munnen samtidigt som hon sörplade i sig kaffe. (intressepil för dig veta….).
Förresten, att vara lite sugen på nåt är ju också så väldigt svenskt uttryck. Tycker inte det finns nåt träffande bra engelskt ord/uttryck för det, inte vad jag vet i alla fall.
Dammsugare som inte suger men låter som jag vet inte vad. Japp, sådana finns det många av. Dessutom blåser de ju bara allt dam framför sig istället för in i dammsugaren, inte så effektivt på trä-eller stengolv. Apropå dammsuga, det är även nåt jag borde/måste göra idag. Urk burk.

3 06 2008
petchie

Anne, vi kanske ska snacka lite på skype istället för att dammsuga😉
Jag har lärt de flesta av mina utländska kompisar ordet fika, det är så praktiskt och som jag säkert redan berättat så är det ett av de få svenska orden som O kan (han har blivit en riktig fika-person!). Dock går det inte lika bra att använda ordet i Italien där det lätt kan blandas ihop med ordet för hm.. f-tta.. (vilket egentligen är fikon i singular!).
Ha ha, dricka kaffe på bit var väl ganska vanligt förr, men varför? Hade det inte varit lättare att lägga sockerbiten i kaffekoppen?? Kaffegök var ju också vanligt förr – det rätta sättet är visst att lägga ett mynt i kaffekoppen, hälla kaffe tills man inte ser det, och sedan hälla sprit i koppen tills man ser myntet igen. Låter ju inte helt gott😕 Jag har aldrig riktigt fattat sprit i kaffet men det är ju inte bara i Sverige man dricker det så. Jag hade med mig en flaska punsch till Os pappa en gång, han hällde det i kaffet, hi hi (och i Italien dricker man ju kaffe med grappa i = caffè corretto).
Ha lust till något är ju samma som att vara sugen, och det säger man även på tyska… men det funkar ju inte på engelska, det uttrycket använder man ju bara i ett sammanhang..

3 06 2008
Lotta

ja fika är bannemig en av de bästa svenska traditionerna som finns! det har jag lärt alla mina arbetskollegor här nere att man maste fika en gang vid 9 tiden coh sen kl 15 kaffe ocksa🙂 och de gar bra att “fika” utan nat sött till.. dvs kaffe räcker.. men pa fredagem är det kul med nat gott till🙂 sa den traditionen lever nu kvar pa mitt jobbt trots jag slutat, kul tycker jag!!
spännande med dina vänner som ska föda och fött barn! stor kraaaaaaaaaaam

3 06 2008
Annika

Fika är det bästa av det bästa!! Jag är en riktig fika-moster som hoppar på varenda chans när fika erbjuds. Tycker det är så urmysigt + att man pratar så bra över en kopp. De enda ggrna jag dricker svart kaffe är när jag fikar med mina svenska vänner, annars är det lattes eller te som gäller för mig.

I Finland tycker jag fikat tar alla rekord. Där dricks det kaffe hela tiden, morgon, klockan 11, på eftermiddagen, före middagen och sen kvällsfika + kanske en liten tår innan sängdags…hehe…
Själv har jag börjat får svårt att tåla koffein så jag kör de-caf om det ska drickas mkt kaffe (snacka om tönt-amris, men det plågar mig för mkt annars, det är faktiskt sant).

Min Morfar drack kaffe precis sådär som Annes farmor, på bit och från fatet. The olden days…suck…

Tänker mkt på Saltis idag. Kollar hennes blogg ideligen…

Nä, nu ska jag fika, fast det blir te. Visst räknas det också😉 ?

3 06 2008
petchie

Lotta, ha ha vad kul att du har lärt schweizarna att fika! Det behövde jag inte göra i Bryssel, folk är mycket förtjusta i att ta en morgonfika och en eftermiddagsfika på Europeiska Kommissionen😉

Annika, jag sitter också här och kollar Saltis blogg med jämna mellanrum, jag är imponerad över att hon har haft tillfälle att uppdatera oss med vad som händt hittills.
Visst räknas te som fika, man kan ju tom dricka saft😉 Fika är bäst, när jag är hemma i Sverige blir det ju måååånga fikor med alla kompisar – en gång när jag var hemma fikade jag 5 ggr på en dag (med olika personer), ha ha! O tyckte att jag var helt galen när jag berättade det, men nu är det hans standardfråga när vi pratar i telefon (när jag är i Sverige) – “hur många ggr har du fikat idag?”

3 06 2008
Desiree

Klockan elva kaffe låter trevligt. Men dammsugningsprojektet låter däremot mindre trevligt. Du verkar ha gett er dammsugare ett passande namn dock. Det är inte kul att städa och när man sedan ska städa med dåliga prylar blir det ju ännu mer jobbigt. Du har då sannerligen fått bli till en Desperate Houswife idag😉

3 06 2008
Miri

I hope the chores weren’t too painful. I too despise ironing. So much so, in fact, that we have yet to buy an iron since our move… We buy stuff that doesn’t wrinkle — it helps that Nick no longer has to wear “corporate wear”.🙂 That mango & blueberry crumble sounds tasty. Our mangoes are getting close to ripe so I’d love the recipe if you don’t mind sharing it?

3 06 2008
petchie

Desiree, elvakaffe kanske inte är något man dricker i hela Sverige? Jag googlade dock uttrycket och hittade bl.a ett kafé som heter så!
Dammsugningsprojektet är så avskräckande att jag fortfarande inte har kommit igång – det blev papperssortering (räkningar etc) istället, ha ha!

3 06 2008
petchie

Miri, the chores are yet to be done, I started sorting out papers, bills etc instead – less sweaty and noisy… I am trying to convince O to buy more shirts from Brooks Brothers as they are wrinkle-free but he thinks that they are too expensive😉
The crumble recipe is easy peasy (sorry about the metric measurements but I guess that you can just use cups instead with the same proportions, or calculate that 2 decilitres ~ a little less than one cup):
3 decilitres flour
3/4 decilitre sugar
100 grams butter
a pinch of salt
slices of mango and a handful of blueberries

Put the fruit in a greased oven-proof tray. Mix the other ingredients with a fork and put on top of the fruit. Bake in the oven ~425 degrees fahrenheit, approx. 25-30 minutes. Yummy served with a scoop of vanilla ice cream! Enjoy😀
PS Another Swedish word: crumble = smulpaj!

3 06 2008
jessica

Fika ar ett maste!!
Trist att du fick ta vandande buss hem, Berlitz…vet precis var du varit. Har ni inte bil? Starkt att ha talamod med bussarna maste jag saga.
The dry law, hette det. Dem forbjuder alkoholforsaljning nagra timmar for att folk ska ga och rosta….markligt att folk inte kan ta det ansvaret sjalva…

3 06 2008
Jess

Vad mysigt med fika!
Var inte mycket för fika när jag bodde i Sverige men när jag nu tänker på det så saknar jag det massor.
Det är tur att jag har svensktjejerna här att fika ihop med ibland när man blir sugen..
Ha,ha.. vilka bra ord alltså; sugen och fika.
Som min kompis en gång sa. “Jag är sukafigen” istället för fikasugen..😀

Hoppas att du och the big mean sucking machine kom överens och att din hörsel förtfarande är intakt.😀

KRAM!
Kram!

3 06 2008
Petra

Jag tycker också att fika är ett superbra ord som borde göras internationellt. Att träffa de svenska tjejkompisarna över en fika var ju så genialt, så enkelt.

Lustigt med just elvakaffe. Mina föräldrar fricker alltid en kopp vid elva, en efter lunch, en vid trerycket och en efter middagen. Och den vid tre kallar min mamma för en “smygfika”. Vet inte varför, kanske för att man äter en bulle/kaka och det ska man ju egentligen inte göra före middagen? =)

3 06 2008
petchie

Jessica, visst är fika ett måste!!
Kul att du vet var Berlitz ligger i Isla Verde… jo, vi har EN bil men den har ju O om dagarna (han jobbar utanför Caguas om du vet var det ligger – typ mitt på ön) och jag tycker inte att vi behöver köpa en bil till mig. Så, jag envisas med att ta bussen, vilket för det mesta funkar rätt bra även om jag var 40 min försenad en gång till spanskan då bussen var jättesen, gick sönder och vi fick vänta på en ersättningsbuss!! Tja, egentligen är det faktiskt inte sämre service än i Bryssel där bussarna alltid var jättesena😉 Det som irriterade mig mest idag var att jag slösade bort alla mina quarters i onödan, ha ha!
Tack för infon om the dry law, intressant att “storebror” ser till att folk inte är för fulla för att rösta😯

Jess, hi hi, man tänker oftast inte på sådana typiskt svenska företeelser som fika förrän man är utomlands och det inte är vanligt med fikor😀 Mysigt att du har ett svenskt tjejgäng som du kan fika med, själv fikar jag med svenska B och O (han är alltid fikasugen!) på bokhandeln Borders café. Ha ha, sukafiken är lite som min mormor som sa fel en gång på pågatåg (pendeltågen i Skåne) och sa tågapågen.. det är inte alltid så lätt!
Jag tappade sugen😉 och dammsög inte, det får bli imorgon istället…

Petra, smygfika var ett nytt uttryck men roligt, jag förstår vad din mamma menar.. Hon får väl smyga extra mycket med bullen med en så hälsomedveten dotter, ha ha!
Egentligen så fikar ju folk utomlands också men man har ju inte ett speciellt uttryck / verb för det oftast. I Italien tar man ju ofta en kaffe och en liten trekantsmacka (tramezzino) på café på förmiddagen, det är väl nödvändigt eftersom de äter så dålig frukost!! Men svenskarna är ju ändå världsbäst på att dricka kaffe…

3 06 2008
jessica

Jepp, jag vet var Caguas ligger. Kora i PR ar och andra sidan inte det roligaste man kan gora sa bussen kan vara ganska bra da. Jag kor dar men banne mig inte garna. Dem kor som idioter hela bunten. Kanske darfor jag smallde makens bil en gang…
Jag hor av mig om vi ar pa vag ner. Halsa B!!

4 06 2008
Marianne

Instämmer, fika borde bli ett lika stort ord som smorgasbord och ombudsman. Men att vara sugen på något heter väl “to have cravings for something”? (Nu kan jag inte stava, craveings?) Tror det motsvarar att vara sugen på något. I crave some chocolage. I have such cravings for chocolate.

Hoppas allt är bra med Saltis. Hon är i alla fall i goda händer. Jag tittar också där var femte sekund.

4 06 2008
Millan

Jag alskar ordet ‘fika’ och alla mina kompisar i England anvader det ordet nu eftersom det itne finns nagot bra alternativ pa engelska. Min mormor dricker ocksa allts formiddagskaffe och satter alltid fram 7 sorters kakor (minst) nar man ar dar och fikar. Inte sa bra for figuren men gott!😀. I england finns egentligen samma fenomen men det kallas for Elevenses (men det vet du ju sakert redan!!) dar man ocksa dricker Tea (saklart) och ater nagot kex. I england ar det nog inte hembakade grejer som ar rutinen dock😉.
Din kaffe och paj fika lat himla god!!

4 06 2008
Miri

Thanks Petchie! Ironing is a pain. Agreed. Back when Nick had to wear a suit every day he only bought “non iron” shirts. Priceless! Thankfully, he totally agrees with me about ironing (and don’t even start him on the topic of dusting…unfortunately, though I agree, I hate having dusty surfaces).

4 06 2008
Anna

Wow, 180 kvm är en hel del!

Jag är faktiskt med i den där gruppen på FB haha!

Min killes föräldrar har så strikta tider (när de inte jobbar eller är på annat): elvakaffe, lunch kring 13-13.30, middag 18.30 (eller man anländer då och börjar äta någon halvtimme senare) 🙂

4 06 2008
Anna

Att vara sugen på något kanske också kan vara “I think I fancy…” på engelska, eller??

Knäppt det där med din mobiltelefon. Du måste alltså ha pengar på den för att de ska kunna ringa dig? Jag vet att det är så i USA, eller var så i alla fall, att det kostar att ta emot samtal. Är det alltså samma i PR?

Jag har också infört fredagsfika på min arbetsplats (Brittiska ambassaden i Stockholm). Men det är bara vi svenskar som är mest med, övriga tycker att man kan ställa in fredagsfikat eller *usch, tvi* ha fika kombinerat med arbetsmöte. Det är ju en synd i Sverige!🙂

4 06 2008
petchie

Jessica, nej det är inte så kul att köra bil i PR, jag har gjort det nga ggr men slipper helst. Jag var med om två små bilolyckor första månaden jag bodde här så det gjorde ju mig ännu mindre sugen om man säger så!
Hoppas att ni kommer hit ngn gång så vi kan ses, jag ska hälsa B!😀

Marianne, ja kanske man kan översätta sugen med craving. Fika-craving = fikasugen😉 Japp, håller tummarna för Saltis

Millan, elevenses hade jag faktiskt aldrig hört talas om! Kul att britterna också fikar vid 11, även om jag egentligen tycker att det är lite för nära inpå lunchen – 10-10.30 tycker jag passar bättre! (det beror ju på när man har ätit frukost så klart och när lunchen ska intas)
Roligt att du också exporterat fika till England, det är ett så bra uttryck! Att baka är nog väldigt skandinaviskt, det är inte många av mina utländska kompisar som bakar…

4 06 2008
petchie

Miri, that’s great that Nick bought non-iron shirts… I see a pattern with O, when HE did the ironing back in Europe, he couldn’t stop raving about Brooks Brothers but now he feels that they are too expensive… hm, I think I need to talk to him about the shirt-business again😀 Hope the crumble will taste good!

Anna, det är en STOR lägenhet vi har, villastorlek… 3 badrum… lite onödigt men praktiskt när min familj var här i 3 veckor över jul och nyår!
Jag är också med i den gruppen på FB🙂
En av mina kompisars familj har också sådana strikta mattider, det känns inte särskilt flexibelt. Tänk om man inte är hungrig då…? I min familj har mattiderna alltid varit beroende på när vi stiger upp, vad vi gör och vad vi känner för!!
Jo visst kan man använda “fancy” som sugen men jag ville ha något ord som man kunde använda i ett uttryck som “fikasugen”.
Vi har det amerikanska, helt puckade systemet med mobiltelefoner att det KOSTAR att bli uppringd!! Nu har som tur var både O och min kompis B AT&T som jag så det kostar inget att ringa varandra, men man måste fortfarande ha kredit för att samtalet ska gå fram.
På Kommissionen fikade de flesta nästan direkt de kom till jobbet på morgonen, det tyckte jag var lite för tidigt, och elvakaffe var lite sent – lagom tid för förmiddagsfika tycker jag är tio-halv elva.

6 06 2008
bryssling

Jag har sagt “fika” flera gånger till mammorna på neo… tills jag kom på att det ju inte är ett vedertaget ord för utrikisktalande personer… förutom dina vänner😉

6 06 2008
petchie

Bryssling, ha ha de måste ha blivit lite förvirrade och undrat vad du dillade om, eller du kanske fattade dig och förklarade? Tänk så mycket franska du har övat tack vare lille NYE!!

8 06 2008
cecilia

hihi, we talked about elvakaffe over dinner at our swedish friends a few nights ago – and what a brilliant concept that is – “fika” is the best thing in the world, and i always gain pounds while in sweden because of all the fikor.
over here i don’t actually drink coffee anymore, went from regular to decaf to green tea….adapting to the westcoast in more ways than i thought possible.

9 06 2008
petchie

Cecilia, fika IS the best Swedish word and concept in the world. Another verb that I want to introduce in English is MYSA (to cosy? no, it doesn’t work)😀
But I am the same, I don’t do fika very often over here either (usually too hot for hot beverages), however yesterday O and I had fika in Borders after some shopping. My question is though, how can people drink such HUGE quantities of coffee?? I had a small caffe latte and could hardly finish it…

Leave a Reply

