Friday theme / Show & Tell: Light

6 06 2008

This month it is Victoria in Florida who has chosen the Friday themes, and they are very interesting and challenging:

Friday 6th: Light (Swedish National Day)
Friday 13th: View
Friday 20th (Midsummer’s eve for us Swedes): 5 o’clock
Friday 27th: Cooking

Today’s theme can be interpreted in different ways, especially as the word for light in Swedish – ljus is also the word for candle… Here’s my interpretation:

Dawn / Sunrise – it is not very often that I am up at dawn but when I am, it feels very special to see the sun rise…
Sunrise in Trinidad

The sun rises in Trinidad on the way to the airport to leave the Caribbean for the first time. Little did I know that I would live here three years later…

Sunrise in the desert, Wadi Rum, Jordan
The sunrise in the desert of Wadi Rum, Jordan was very special. I had spent the night in a Bedouin family’s tent and woke up early in the morning… the morning view of the desert was spectacular.

Sunrise in Puerto Rico
Last year O and I went to Puerto Rico in June to look for an apartment. One of the first mornings I woke up really early, probably due to the jet-lag and took a photo of the sunrise over the Atlantic before going back to sleep.

And finally, some candles to represent the Swedish meaning of ljus:

Birthday candles without a cake

O celebrated his birthday in 2006 in Lapland, approximately 250 km north of the Polar Circle, together with some of my closest friends. We had bought a cake and candles for the birthday boy, but no matches😦 so the birthday candles were lit the day after, without the cake – but the photo looks good, doesn’t it?

PS I don’t know what is wrong with our internet today but it is sooooo slooooow and I have spent more than an hour trying to upload the photos and finish this post, which was actually already written yesterday!!😕


Actions

Information

25 responses

6 06 2008
Desiree

Jobbigt när det strular när man vill lägga upp bilder. Jättefina bilder dock. Kul att du valt att tolka temat utifrån soluppgångar. Det är något speciellt med just soluppgångar. De där första vackra morgonstrålarna då dagen gryr. Man har en ny fräsch dag framför sig med nya äventyr och förhoppningar. Att vakna upp i öknen till soluppgången låter så himla häftigt. Måste varit en helt oförglömlig upplevelse. Ha en bra helg och en riktigt trevlig nationaldag.

6 06 2008
Anki

Verkligen fina bilder! Speciellt dom på himlarna!

Ha en underbar Nationaldag!

6 06 2008
Fritt ur hjärtat

Jösses så vackert, tänk att “samma” kan vara så totalt olika!

6 06 2008
Anne

Wow, vilka bilder. Underbara!
Jag skulle vilja ha sådana förstoringar på väggen😉
Är de bearbetade i photoshop eller är det så här “naturella”?

6 06 2008
petchie

Desiree, jag förstår inte varför internet är så långsamt idag (Anne hade “siraps-trögt internet igår men det kan väl inte smitta😉 ?) så vi får se om jag lyckas läsa alla andras inlägg och kommentera idag..
Man borde vara upp oftare när solen går upp men jag är ganska morgontrött så det händer tyvärr ganska sällan.. Ja, min natt i öknen är ett sådant där minne (och foton) som jag återkommer till ofta, jag kan verkligen rekommendera både Wadi Rum och Petra i Jordanien som resmål!!
Tack, vi får se om det blir köttbullar till middag ikväll (Os önskemål när han hörde att det var Sveriges nationaldag idag).

Anki, tack – soluppgångar och solnedgångar är ju verkligen tacksamma foto-objekt om man säger så🙂

Simone, soluppgångar kan ju se ut på olika sätt – speciellt om man tar fotona vid olika stadier av “uppgång”… ökenfotot är ju taget när solen redan var uppe egentligen!

Anne, tack! Det är “naturella” bilder, photoshop har jag inte lärt mig använda (än..)! Jag har faktiskt gjort en förstoring av ökenfotot + nga andra foton från Jordanien – nu är det “bara” ramar som fattas men du kanske kommer ihåg hur svårt det är att hitta ramar i PR!? O ska med jobbet till NJ om nga veckor (när jag är i Sverige) och har lovat att köra en sväng till Ikea och fixa nga Ribba-ramar!!

Trevlig helg, tjejer!!

6 06 2008
Annika

JODÅ; att internet strular har vi verkligen gemensamt idag, Petra. Comcast är här nu så jag hoppas att det ska ordna sig snarast. Jag är hos Ingrid…

Petra, jag blir matt när jag ser dina vackra bilder på himlen…WOW!! SÅ vackert!!!
den över öknen och den med molnen är ju mästerverk!!!

Ha en mysig helg nu!!!! KRAM!!!

6 06 2008
Marina

Fiiina bilder, haha gillar tårtbilden😉 Typiskt det där när saker inte finns tillgängliga, illa att man är så beroende av saker man må köpa, hihi.

Trinidadfärgerna var väldigt vackra, påminner om Tromsö litegrann🙂

6 06 2008
petchie

Annika, jag pratade precis med familjens datorexperter (far och bror) och de kunde inte hjälpa mig… det verkar vara mer ett Internet explorer-problem än själva internet men jag vet inte, är inte så bra på datordiagnostik.
Vad kul att du gillar mina himmelsbilder😀 tack! Ja, den första bilden är ju inte riktigt ett mästerverk eftersom det är taget i farten genom bilrutan…

Marina, det var verkligen snopet när vi fixat med tårtljus och allt och så kunde vi inte TÄNDA dem, ha ha! Rökaren hade åkt.. jag har dock några arrangerade foton där O låtsas att han blåser ut de otända ljusen😉
Kul att Tromsö och Trinidad kan påminna om varandra!

6 06 2008
StrandMamman

Mitt första besök på den här sidan, för att kolla in fredagstema. Jättefina soluppgångar! Jag har också varit till Petra i Jordanien, dock inte ute i öknen. Trevlig helg!

6 06 2008
petchie

StrandMamman, välkommen!! Kul att du också har varit i Petra, det var en gammal dröm som gick i uppfyllelse när jag kom dit – jag heter ju samma som staden😉

6 06 2008
Maria

Åååh, jag blir nästan tårögd av dina bilder! Vilka härliga upplevelser, den där ökenupplevelsen sände rysningar genom kroppen på mig. Fantastiskt!

Och tack för din kommentar hos mig🙂

6 06 2008
Cecilia

Vilka jätte vackra bilder,alla är så fina på sitt sätt!
Är det nån sjuka som går bland interneten?!Tråkigt med strul.
Ha en riktigt skön helg!

7 06 2008
Marianne

Vilka soluppgångar! Wadi Rum är ett av mina drömresemål, hoppas, hoppas det kan bli av snart.

Otur det där med tändstickorna. Jaha, ibland har man nytta av oss rökare också ; D

Det blir ingen utflykt för oss i dag som tänkt, pga magar, så nu ska jag göra mitt fredagsinlägg.

7 06 2008
jessica

Vackra bilder!!
Stella har faktiskt inte varit nagot problem for de spansktalande, var liet orolig for det ocksa. Det ar ju likadant m Ellie, men tror anda det ar ett “lattare” namn for dem. Daremot ar det ett par som fragat omdet ar Estella som ar ett vanligt spanskt namn. Men tva LL har inte varit nagra problem an i alla fall.

8 06 2008
Mia

Wow vilka fantastiska bilder! Jag måste fråga, vad är den absolut största skillnaden mellan ditt liv i Puerto Rico och det här hemma i Sverige. Glöm språket, vädret etc utan jag tänker mer på människorna, mentaliteten, ditt vardagsliv. *nyfiken*

Kram mia

8 06 2008
jessica

Ha ha, det vill jag ocksa veta. Alltsa vad Mia ovanfor fragade…

9 06 2008
petchie

Maria, roligt att mina foton kunde beröra så mycket😉 Ja, ökenupplevelsen var verkligen speciell – både under natten då jag såg fler stjärnor än någonsin, och morgonen i gryningen.
Jag återkommer definitivt till din blogg!

Cecilia, tack! O berättade att det var visst strul med internet över hela ön i fredags – de hade knappt kunnat jobba på kontoret😦 Hoppas att ditt internetstrul också har löst sig!

Marianne, hoppas att ni kommer iväg till Wadi Rum – det är verkligen en speciell upplevelse. Vi sov över hos en jättetrevlig beduinfamilj där mannen pratade bra engelska och även hans frun satt med när vi pratade efter middagen.
Ja, det var verkligen komiskt när vi insåg att vi inte kunde tända födelsedagsljusen – vår rökarkompis hade dragit till Narvik😉
Nu ska jag kika in hos dig och kolla ditt fredagstema! Tråkigt med magproblem, var det något ni hade ätit??

9 06 2008
petchie

Jessica, intressant att höra att det inte har varit ngt problem för de spansktalande att uttala Stella men kanske för att puertoricanerna är mer vana vid “utländska” namn. Stella och Ellie är jättefina namn! Här i PR finns det ju dock verkligen folk med konstiga namn, de verkar väldigt kreativa om man säger så!😀

Mia (och Jessica), intressant frågeställning – jag har funderat på din fråga och det får nog bli ett speciellt inlägg om mitt liv här och i Europa (Sverige har jag ju inte bott i sedan 2001 + hösten 2002)…

9 06 2008
Nilla

Vilka underbara foton!

9 06 2008
petchie

Tack Nilla!😀

10 06 2008
Anna

Du verkar verkligen ha rest en del! Trinidad, Jordanien osv!

10 06 2008
petchie

Anna, det har ju du också – Sydafrika..😀 Det är väl de mest exotiska ställen jag har besökt; TT och Jordanien!
Jag har en massa kompisar som har bott och jobbat i Afrika men har aldrig haft tillfälle att besöka dem😦 och nu är de alla hemkomna.

11 06 2008
Anna

Iofs kan jag ju nämna Hong Kong också och Turks & Caicos (men då var vi på en resort hela tiden) men just Jordanien t ex låter mer exotiskt eftersom jag inte har varit i den del av världen!🙂 Jag hade möjlighet att besöka en kompis i Abu Dhabi en gång men just då var det en del oroligheter i mellanöstern (efter senaste Irakkriget) och då avstod jag. Och nu bor hon inte kvar där såklart😦

11 06 2008
petchie

Ha ha, du ser – Turks & Caicos, wow! Vi har ju en massa karibiska öar runt omkring här men problemet är att jag inte vill lägga mig på en resort – då kan vi ju lika bra stanna hemma och gå ner på stranden… Så än så länge har det inte blivit några resor i Karibien – vi får se vad det blir framöver!
HK besökte jag 1997 på väg hem från Australien! Visst är det tråkigt när man inte har haft tillfälle att utnyttja att kompisar bor på exotiska ställen..

11 06 2008
Anna

Jag gillar inte heller resorts men jag blev bjuden på en all inclusive-grej av min gamla amerikanska aupair-familj så jag kunde inte riktigt klaga!🙂

Leave a Reply

