Football and a Wednesday recipe for Banana pancakes

11 06 2008

This week has not started very well, I have a sore throat since the boat excursion on Saturday (I told you that the water was cold!) and I have been sleeping really badly as well (waking up in a hot room + difficulties to swallow = not fun!). However, I don’t have any other symptoms except a lack of energy, so it doesn’t seem to be a proper cold?

I haven’t done much at home, but at least I went to my 36th Spanish lesson yesterday and to my delight I had my first teacher L again – it felt like seeing an old friend! It is interesting that out of the 6 Spanish teachers that I have had, two have left to work in the USA, and one is going to Italy to study. Fellow blogger Speaking Boricua wrote a post a few weeks ago about American employers seeking Puerto Rican labour and referred to an article from the Atlanta Journal-Constitution… and it is quite striking that most of my teachers (all in their early 30’s) have previously studied and / or worked in the US. 

Yesterday Sweden played against Greece in the Euro 2008 and to my surprise:

1) ESPN covers the whole championship, although with British / Irish commentators as I guess there are not that many football (I refuse to say soccer, as I always tell O – we are Europeans and it is football) experts on this side of the Atlantic. And ABC is going to broadcast the final on the 29th June.

2) I watched the game!! Me, the anti-football girl who sulked her way through the Sweden vs Brasil World Cup semi-final in 1994, watching it with her 2 best friends outside a bar on Avenyn in Gothenburg (the bar was too full to get inside!)! Maybe I am just being so nostalgic about Europe at the moment, seeing that it is only one week until I head home, that even watching an European football game in Puerto Rico feels like home? I have to admit though that I was zapping quite wildly between E!, HGTV and ESPN…😀 I do actually have my favourite football players, Zlatan Ibrahimovic and Henrik Larsson – they both come from my region Skåne and they are cool guys* if you ask me! And no, I don’t fancy Zlatan, as I clarified already last year when my sister gave me a book about him for my birthday.

Oh, and Sweden won by the way with 2-0! On Saturday Sweden and Spain are playing, so the not-very-interested-in-football-Spanish-Swedish-couple, i.e O and I, are planning a football brunch – the game starts at noon local Puerto Rican time!

Anyhow, speaking of brunch, here’s another Wednesday recipe – last week I shared a spinach & salmon quiche recipe and today I wanted to give a tip about what to do with those bananas that are just too ripe and mushy to eat as they are (at least for me)**:

Guineos (bananas)
These bananas or guineos as they are called here in Puerto Rico, would be perfect for the recipe below!

Banana Pancakes
3 3/4 deci-litre*** flour
1 teaspoon baking powder
2 tablespoons sugar
1 pinch salt
2 lightly beaten eggs
2 ½ deci-litres milk
60 gr butter – melted
Sift the dry ingredients through a sieve into a bowl, and mix the butter, eggs & milk together in another bowl. Make a “hole” in the mix of dry ingredients and blend in the egg-mix. Mash 2-3 small bananas with a fork and add to the pancake batter.
Make small American-style pancakes in a frying pan and serve with maple syrup and if available, fresh blueberries! Yummy!!

Maybe I will make a habit of writing about food on Wednesdays… What do you think?

*) The two football players are some of the few that are always referred to by their first names in Sweden – Zlatan and Henke (nickname for Henrik), so it was weird to hear the ESPN commentators call them by their surnames yesterday. And speaking of surnames – 8 out of the 11 Swedish players on the field yesterday had so-called sson-names (Isaksson, Larsson, Svensson etc)! (Ok, so I was a little bored…😉 )

**) I shouldn’t take the credit for the idea as it was O who suggested to add the bananas, however I was the one who implemented it!

***) one deci-litre is 100 milli-litres, or one tenth of a litre.


Actions

Information

29 responses

11 06 2008
Lotta K

Ooo stackars dig! Pressa två lime och drick innan du går och lägger dig, drick inget annat efteråt. Hjälper garanterat!

11 06 2008
gottablandat

stackare!! hoppas du kryar pa dig!! hihi..jag e väl heller ingen direkt zlatan fan.. men man giollar ju honom när han gör mal.. och henke e ju fööööööööör sööööööööööööt!!
kraaaaaaaaaaaam

11 06 2008
Miri

That recipe sounds tasty! I’ll keep it handy for when our bananas are ready to be picked (we have two plants with massive stalks that are surely going to ripen at the same time!). I’m sure Nick will have a thing or two to say about the footie. I, for one, am with you on “not overly interested” front.

11 06 2008
petchie

Tack Lotta K för tipset, O tjatar på mig att dricka citronvatten och jag ska göra det – omedelbums!

Lotta, jag är ju faktiskt ett Zlatan-fan, men inte pga hans utseende utan mer hans attityd som jag gillar (vet att de flesta retar sig på honom av just det skälet!)! Visst är Henke söt men jag smälter av hans dialekt😉 KRAM!

Miri, we are really doing a recipe exchange today! It is amazing that you have home-grown bananas, plantains and mangoes!
Ha ha, yes I am sure that Nick would protest if I was around and had the command over the remote control😀

11 06 2008
Annika

Hihi…vi verkar alla skriva om fotboll idag…fniss…
Ja, du vet ju att jag inte brydde mig, så…

Du får börja med Petras onsdagsmat, det kan bli ett tema här på bloggen🙂

Låter inte kul med det halsonda, min vän. Det är urjobbigt att ha ont i halsen om sommaren av ngn anledning, värre än vanligt.
Hoppas att det snart ger med sig!!!

KRAM!!

11 06 2008
Anna

Jag ÄLSKAR fotboll (spelade i 7 år som barn) så jag tittar gärna! Sitter just nu och kollar på Schweiz-Turkiet som spelar på en plan som blivit en pool av allt regn (fast det är bättre nu i andra halvlek).

Ska bli kul att höra hur det går husfriden när Sverige-Spanien spelar!🙂

Banana bread är gott också!

11 06 2008
Petra

Stackare! Tänk dock på att inte träna, just halsont är ett av de symptom som betyder totalt träningsförbud. Det kan leda till hjärtmuskelinflammation i värsta fall. Kul att fotbollen visas på ESPN. Det hade jag missat helt, måste kolla nästa match. Vet du vilken tid?

Hua. Banan är den enda frukt som jag inte gillar alls. För gojsig på något sätt.

11 06 2008
petchie

Annika, vi är visst ganska många som egentligen inte bryr oss om fotbollen… Ja, det kanske blir lite onsdagsmat framöver här på bloggen, vi får se!
Det är verkligen jättejobbigt att ha ont i halsen, och det är alltid värre på natten och morgonen, när det till på köpet är så varmt i vårt sovrum (sover ju utan AC:n).

Anna, ha ha, någon fotboll har det inte blivit för min del idag – någon måtta får det ju vara😉 Jag tror att det kommer att gå bra på lördag, varken O eller jag är ju sååå intresserade egentligen..
O föreslog både bananapannkakor och banankaka – det kanske det blir nästa gång vi har övermogna bananer! Det är så svårt med bananer här, de mogna så snabbt i värmen så även om vi köper dem gröna på helgen så är de bruna mitt i veckan!

Petra, jag har faktiskt låtit bli att anstränga mig just pga av halsontet även om det känns lite fånigt eftersom jag inte har nga andra symptom. Men, jag är medveten om riskerna, en kompis tränade just en gång vid halsont och blev rejält skrämd när han fick ont i hjärtat.
ESPN visar ALLA matcherna, Sverige mot Spanien visas kl 12 (dagtid, vår lokala PR & NY-tid som är samma på sommaren) på lördag. Kolla ESPNs hemsida om du vill se några andra matcher, de har en speciell sida för fotbolls-EM, förvånansvärt nog!!
Jag kommer ihåg att du inte gillar banan, jag tycker om dem om de är hårda och lite gröna – absolut inte som på mitt foto…

11 06 2008
Lullun

*haha* 8 sson’ar; ja du hade deffinitivt inte fullt upp med att analysera spelet.😉
Men du, receptet låter ju dunder! Det ska jag prova någon dag. senast jag var i affären var dock bananerna totalgröna, men normalt är de smått svarta så det ska nog inte bli några problem. Holger testade idag att ha en halv dl jordgubbsyoghurt i sina “vanliga” (som i inte amerikanska) pannkakor. Det var också mumsigt. Och mer recept? Ja varför inte; du skriver ju så många mumsiga sådana! Bra inspiration för mig.🙂

11 06 2008
Nick

First things first… when football* is on TV there is only one person in charge of the remote control… ME!😉
Secondly, well done to Sweden. I clearly picked a good team to support! Henrik Larsson is a great player, although he is getting a bit old now. Saturday against Spain will be a much harder game.

*no matter how long I live here I’m NEVER going to call it “soccer”… “fútbol” maybe!🙂
How do you say football in Swedish?

12 06 2008
Marianne

MUMS! Det blir nog frukost i morgon, det!

Hoppas du piggnar till snart.

12 06 2008
Desiree

Mums du har gett mig helgens brunchrecept. Låter supersmaskens. Jag ser redan fram emot dessa pannkakor. Roligt att du kollade på fotbollen det har inte jag gjort. Det känns så himla avlägset med svensk fotboll här. Men jag är jätteglad att Sverige vann, heja Sverige! Jag var dock aldrig någon fotobolls person i Sverige heller kollade bara typ när det var VM. Hoppas det känns bättre med halsen idag.

12 06 2008
Mary T

Reminds me of that Jack Johnson song Banana pancakes – do you know it? I think recipe Wednesday is a great idea🙂

P.s. we call it soccer in Ireland because we have our own national football game (quite different to soccer in that you can hold the ball)

12 06 2008
Nina

Stackare, ont i halsen är verkligen inte kul. Det kanske är någon tropisk sjuka du fått, här får jag också ont i halsen ibland utan några andra symptom alls. Märkligt.

Jag brukar dricka häxte (alltså ett te som köps på apotek som heter Gex – men det uttalas ju Hex) som är är strävt och citronigt, och jag somnar som en klubbad säl på det.

Egentligen tycker jag inte man ska äta medicin i onödan, men har ni inte en massa dunderkurer på apoteken där? Såna där halstabletter som domnar bort hela halsen?🙂

12 06 2008
David

Hade jag varit i din sits hade jag dissat ESPN framöver. Saxat från en annan blogg:

“Just nu har jag bänkat mig i det gemensamma TV rummet där jag bor och sett Spanien köra över Ryssland på kabelkanalen ESPN och i halvtid gör de reklam för Sverige-Grekland matchen. Inte ens detta miljardföretag kan skaffa kompetent personal verkar det som. När de visar grafik över Sveriges grupp ligger Schweiz flagga bredvid det svenska namnet!”

När jag var i Göteborg i förrgår kommenterades det att “du pratar ju lite som Zlatan…” Ja, jag protesterade…

12 06 2008
petchie

Lullun, som sagt så var jag inte helt fokuserad på själva spelandet… speciellt inte när de inte var ens i närheten av målet – det är ju inte som ishockey där något kan hända medans man blinkar!!
Kul att jag kan inspirera dig! Hi hi, jordgubbsyoghurt verkar ni använda till det mesta😉 men det är roligt med experimenterande män i köket…

Nick, I am sure that you hold on tightly to the remote when football’s on (BTW, fotboll in Swedish!).. I hope that Sweden won’t disappoint you – I remember last time around when I watched the game Sweden – Italy in a bar full of Italians, they were in shock when Zlatan scored one of his greatest goals ever (and they were sure that there was a conspiracy between Sweden & Denmark!).

12 06 2008
petchie

Marianne, ingen förändring här, fortfarande ont i halsen, vaknar fortfarande mitt i natten och är helt genomsvettig (borde kanske sätta på AC:n lite grann trots allt, eftersom det inte är feber utan bara fuktig tropisk värme!).😦
Hoppas att bananpannkakorna smakar lika gott som här!

Desiree, jättekul att du vill testa receptet – det där med blåbär hittade jag på när jag skrev ner receptet (vi hade inga blåbär i helgen), tycker att banan & blåbär passar så bra ihop!
Jag var ganska förvånad över att jag “tittade” på matchen, jag fokuserade inte 100% om man säger så😀 Det ska bli roligare att kolla på lördag när O är hemma och vi kan ha lite sällskap.. Halsen oförändrad tyvärr..

12 06 2008
petchie

Mary T – I have that cd somewhere, will definitely look it up but I remember that you played it for me the first time (didn’t we have brunch at the same time?) and we talked about that song!
There will be more recipes on Wednesdays, promise!
Ok, so you may call it soccer but I don’t like it when O calls it that – the Spaniards call it fútbol and I am trying to keep on to our “European” English here🙂 The funniest was a few months ago when a Puerto Rican told O that he had a British accent – we both laughed so much!! But, I guess everything IS relative and he does use words like petrol station (but he says gas, I guess because it is gasolina in Spanish) and queue…

Nina, verkligen konstigt att du också får ont i halsen utan andra symptom… du kanske har rätt i att det är någon tropisk förkylning? Svenska B har berättat för mig att hon alltid blir mycket sjukare här än i Sverige när hon är förkyld, en annan sorts baciller / virus som vi inte är vana vid antagligen.
Jodå, det finns många amerikanska dundermediciner här men så länge jag kan svälja (med smärta) så känns det lite onödigt.. Jag gillar inte heller att äta medicin i onödan… Spanjorernas universalmedicin har jag iaf sluppit den här gången (av ngn anledning har O inte försökt få mig att dricka det) – kamomillte som jag tycker är så äckligt!

David, jag har en spansklärare som inte för sitt liv kan komma ihåg om jag kommer från Suecia eller Suiza (ok, det ÄR mindre skillnad än mellan Sweden & Switzerland)😉
Du ser, så fokuserad var jag på fotbollen att jag inte ens märkte ESPNs blunder… Däremot tyckte jag att kommentatorerna sa fel på Grekland och Ryssland nga ggr men det kanske bara var jag som hörde fel?
Ha ha, att du skulle prata som Zlatan är ju ganska kul – du som varken kommer från Rosengård eller MalmÖ😀 Svenska M (från Norrland) kom förresten med samma kommentar till svenske R (från Malmö) i Bryssel – han var INTE glad!!

12 06 2008
Nick

I hope you’re feeling better now!
One of my biggest grumbles about American English is there is no clear distinction between ‘gas’ (petrol) and ‘gas’ (natural gas). We’re in the process of researching generators and because you can get both types of gas generators we have to clarify every time… very confusing!😦
…and don’t even get me started on the whole jam/jelly issue!!🙂

12 06 2008
petchie

Nick, my throat is still sore – if it doesn’t go away soon I might have to go to the doctor… But as a Swede I am used to not running to the doctor all the time, unlike the Spanish who would consult a medical professional when having a tiny cold (and expect to be prescribed antibiotics)!!😕
That is something I have been thinking about as well – how do you distinguish between petrol and gas in American English.. and yes, ha ha, I know jam and jelly – NOT the same thing for some of us!

13 06 2008
Lotta

hihih🙂 jag smälter ocksa av henkes dialekt!
noel och jag har laddat här pa morgonen med zlatan laten fran VM för 2 ar sen… who’s da man…. ingen kickaf fotboll som jag.. noel noel..svensken som var superman.. zlatan zlatan…🙂

13 06 2008
Millan

Usch det later inte roligt med forkylning😦. Hoppas det blir battre snart sa du kan njuta av fotbollslunchen imorgon😉. Jag sag ocksa matchen och brukar se landskamper dar Sverige spelar men annars ser jag aldrig pa fotboll. Helt klart blir man lite mer intresserad nar man bor utanfor landet dock ( ialla fall jag…). Ben ska ivag i helgen sa jag har tankt se matchen med NIls i morgon🙂. Ar O intresserad av fotboll? Ben kunde inte bry sig mycket mindre… han ar en cricket och rugby kille och avskyr fotboll.

13 06 2008
Nick

Oh oh… now I’m in trouble with my (American) wife.😳

Miri pointed out that in American…
Jam = fruit spread with real fruit
Jelly = fruit spread made from juice
Jello = what we call jelly
…and so in this case, it’s English that doesn’t have enough words and is confusing.

Much as I hate to admit it, she might be right on this one…🙄

13 06 2008
petchie

Lotta, när jag var yngre tyckte jag att skånska var såå fult (jag förstod knappt min förste pojkvän trots att jag själv är skånska!) men nu tycker jag att det kan vara väldigt charmigt!! Jag har faktiskt aldrig hört den där Zlatan-låten… tror jag iaf, får nog kolla upp den på youtube!

Millan, japp det är väl för att man är utlandssvensk som man bryr sig och jag kanske lite mer för att jag inte TVINGAS kolla på EM eftersom jag inte är i Europa (än så länge… kommer att befinna mig i Barcelona hos en spansk kompis och hans fotbollstokiga flickvän under EM-finalen…). Nej, varken O eller ovannämnda spanska killkompis är intresserade av fotboll, vilket måste vara väldigt ovanligt i Spanien, alltså att killarna inte är intresserade!? Lite som din Ben… Ganska skönt faktiskt😀

13 06 2008
petchie

Nick, have you forgotten that you have “marmalade” in the UK? According to dictionary.com: “a jellylike preserve in which small pieces of fruit and fruit rind, as of oranges or lemons, are suspended.” It’s quite an interesting entry, as it gives you the words in other languages as well – if you scroll down, you will see that it is called marmalade / marmelade in almost every other language!! 😀

13 06 2008
Marianne

Det blev inga pannkakor i dag. Världens huvudvärk. I morgon hoppas jag. Har i alla fall printat receptet.

7 02 2012
Ännu en smarrig matvecka « Wienerbrödslandet & jag

[…] Sonen hade lite ”matkomplicerat” kompisbesök som bjöds på Petchies amerikanska bananpannkakor som lyxigt mellanmål (till kompisen blev det dock att steka smet utan banan i) och wokade nudlar […]

13 06 2013
Bloggar, bananer& sommarfest | Wienerbrödslandet & jag

[…] dessa underbara människors liv. Något som också får mig på tankarna om härliga bloggare är detta recept på bananpannkakor från Petchie, som blivit till en riktig klassiker hemma hos oss. Både svenska […]

14 06 2013
The Wonderful Blog World | Petchie's adventures

[…] read today on a blog friend’s blog that her son had asked her to make his favourite banana pancakes for his school summer party, and the recipe just happens to be mine!! Her blog post reminded me […]

Leave a Reply

