Travel fever and packing anguish…

16 06 2008

… no, it doesn’t always work to literally translate expressions from one language to another. The above title would be resfeber and packningsångest in Swedish – completely normal words / expressions that just sound weird in English! Resfeber is translated with “nervousness before a journey” in Lexin* but is more than nervousness – it could also be interpreted as impatience to leave, to depart…

Anyway, once again I am struggling with packing – just like when I was going to the US in February / March. This time I only have to pack for one season… however, a European summer can mean temperatures ranging from 10-12** degrees to above 30 (Celsius that is). And I have a problem with imagining even wearing a jacket, a clothes item I haven’t worn since the above-mentioned trip a few months ago.

Packing for EuropeMy way of packing – first gather over a few days everything that you think that you might need in piles, then sort out and select the necessary, and the final test – does it all fit in the suitcase?

I am going to spend 1,5 months in Europe, mostly in Sweden but also in Barcelona and Zaragoza in Spain, and Brussels – so the packing is difficult to plan! I need city clothes as well as summerhouse wear, and Midsummer’s eve party gear… I should probably try to follow some kind of packing formula such as Michele’s vacation packing tips excluding the diapers and warm hats (I hope at least)😉

Shoes...

Shoes are always a huge problem – the shoe chosing is not an easy task, and they take up a lot of space – don’t know if this is my final selection…

Well, with the current weather in Sweden (rain and 11 degrees), Brussels (13 degrees and sunshine) and Zaragoza (16 degrees), I won’t have much use for my bikini or dresses – but who knows, there are many weeks until the 1st August when I go back to the hot and humid Caribbean, and let’s hope, for the European holiday-makers’ sake that the weather will improve!

So fingers crossed that everything that I am planning to pack will fit in the suitcase (it is not a huge one actually), including all the presents that I am bringing home…

Presents, and details

Puerto Rican coffee, an interesting book, some spice jars (actually bought in Habitat in Brussels) for the new summer house, a dress for Midsummer’s eve etc..

*) The on-line Swedish – English dictionary
**) according to Aftonbladet it was 8 degrees and pouring rain on Midsummer’s eve in June 1987!


Actions

Information

19 responses

16 06 2008
Jesshotmail.com

Jag kan verkligen förstå om du har resfeber och packningsångest eftersom du ska vara borta så länge.

När åker du??

Man glömmer liksom bort att det snart är midsommar.

Hoppas att allt ryms i din resväska och att du inte glömmer nått viktigt.

Kram!

16 06 2008
petchie

Jess, jag åker i övermorgon, onsdagförmiddag och landar i Köpenhamn tidigt på torsdagmorgon. Det blir full rulle direkt med midsommarförberedelser, jag ska hämta min syster i Lund vid lunchtid, handla mat, köra till sommarstugan, grilla, hämta bästa kompisarna i Kristianstad senare på kvällen så någon jetlag får det inte vara tal om😀
Kram!!

16 06 2008
Miri

You must be on pins and needles! Safe travels and have fun in Europe! Just remember, if you don’t have enough shoes, you can always just buy some more. 😀

16 06 2008
Lullun

Oj, har inte ens börja tänka på semestern och packningen ännu. Men jag har ju 2.5 vecka mer på mig, så ingen fara på taket.🙂 Jag är dock typen som packar sista kvällen. Lägger fram viktiga papper, mobiluppladdare och sånt när jag “faller över dem” dagarna inför resan, sedan blir det packning och en snabb ompackning då 30% åker ut igen, sent på kvällen innan avfärd.😉

Hoppas du får en trevlig resa, och ja, jag kommer ihåg Tivoli och ditt nummer. Dock tror jag att semestern blir ganska så rejält annorlunda från det vi hade tänkt från början och så sent för ett par dagar sedan. Men att passera Köpenhamn gör vi nog ändå! Vi ska ju flyga därifrån den 1:e augusti om inte annat.🙂

17 06 2008
Marianne

Tror du är värre än mig till och med! Men du, de bruna högklackade går bort, det räcker med de bruna låga och svarta ballerina. Då har du både bekvämt och snyggt och brunt och svart och så väger de mindre och tar mindre plats. Jympadojorna reser du i, för de väger för mycket för väskan. Tänk på att du kan skölja upp för hand och det torkar över natten. Så man behöver inte 18 t-shirts, det räcker med några stycken. Samma med undisar. Jag lyckades rätt bra med min senaste packning, har annars alltid med mig en massa bra-å-ha som jag inte använder. Sist lyckades jag med konststycket att bara ha lite som jag inte använde …

Så i morgon bär det av! Hoppas du får det riktigt, riktigt bra både i Sverige och ute i Europa! Och att vädret blir lite bättre … Men jag vet, om det är uselt väder kan ni komma hit och värma upp er!

17 06 2008
Anna

Man kan alltid köpa något man glömt eller inte fick plats med! Jag brukar också resa med de tyngsta och/eller otympligaste skorna. Boken såg intressant ut! Vem har skrivit den? Antar att den är din läslektyr och inte en present?

Det är faktiskt i alla fall 16 grader i Stockholm idag och solen tittar fram då och då! Men det är kanske kyligare söderut.

Låter som om du kommer att få en jättehärlig lång semester! Du fortsätter väl blogga?!!

17 06 2008
Annika

Så du åker så snart, Petra. Tror du att det blir sporadiskt bloggande i sommar för dig? DET blir det garanterat för mig.
Jag har en vecka kvar tills jag drar över pölen, och sen är jag i norden i nästan 8 veckor.
Visst är det lite knepigt med packningen, och än mer för dig än för mig. Jag har bestämt att ta med extremt lite i sommar, och tvätta oftare istället🙂 Men du ska ju ut på fler resor i Europa så det blir lite annat för dig.
Vi kommer att känna oss utfattiga i Europa…hehe…Euron har verkligen sopat banan.
Har du flygångest? DET brukar jag ha, oroligt kolla himlen under dagen, kolla hur mkt det blåser, kolla vädret…USCH vad jag hatar att känna det så…
KUL att du kommer hem till Midsommar. Jag hade en underbar Midsommar i Småland i fjol—I HÄLLREGN, men det var underbart ändå!!!
Och hehe. Midsommaren 1987 minns jag som om det vore igår. DET var svinkallt…

OM du inte skriver imorrn så önskar jag dig en LYCKLIG RESA!!!!

17 06 2008
Michele

I am going to purposely pack light…and leave some room for all the things I “forgot” so I can have a bit of retail therapy while I’m gone🙂

I was trying to think about what to take back for the folks back home…coffee is a good idea…and maybe some rum? What else says PR besides rum and coffee??

17 06 2008
Desiree

Kul att se hur du går till väga då du packar. Ja det är som sagt inte lätt att veta vad som är bäst att ta med sig då vädret kan variera så mycket i Europa. Åh suck jag skulle verkligen vilja ha semester nu och åka till Sverige och vara borta en hel månad men jag får vänta lite till (längtar till 2 augusti då jag åker). Lycka till med packningen. Det blir nog bra. Det finns ju mycket fint att handla i klädväg i Sverige också om du skulle ha packat för lite.

17 06 2008
petchie

Miri, thanks – I can’t wait! I went on a big shoe shopping spree last year in Sweden, it was August and nobody was buying summer shoes anymore – and I took the chance to add to my shoe collection!

Lullun, jag packar egentligen inte förrän dagen innan men för att ha alla kläder rena etc så börjar jag samla på hög typ en veckan innan… Det är väl lite för att jag gått och räknat dagarna till hemresan ända sedan mina föräldrar åkte för 3 veckor sedan som min resfeber startat lite väl tidigt den här gången!
Vi hörs under sommaren om eventuell Tivoli-träff. Jag hoppas att det inte är av negativa skäl som resplanerna har förändrats. Jag flyger från Kastrup kl 9.05 den 1 augusti men ni kanske inte åker förrän på eftermiddagen?

17 06 2008
petchie

Marianne, ha ha, jag får nog välja bort lite av allt som (fortfarande) ligger i högar på sovrumsgolvet.. tack för skotipsen! Visst har man tendens att ha med sig en massa bra-att-ha, hälften använder man ju inte men det är kul att ha valmöjligheter i vissa fall (speciellt som vädret kan skifta rejält).
Jag bryr mig egentligen inte alltför mycket om vädret i sommar för min egen skull utan mest för alla andra som kan få sin semester förstörd… Sola och bada kan jag ju göra här hemma i PR! Men det behöver ju inte regna hela tiden för det😕

Anna, jag har skrivit en mini-recension om United States of Europe (av T.R Reid) på min boksida (uppe i högerkanten). Den är väldigt intressant, speciellt med tanke på författarens amerikanska perspektiv (sedan att jag hittade en massa felaktigheter i boken är en annan sak) – och ja, det är faktiskt en present till en fransk kompis som jobbar på EP.
Jodå, jag fortsätter att blogga – vi ska få internetuppkoppling i sommarstugan (jippi!) och eftersom O brukar läsa min blogg för att få uppdateringar om mina äventyr (samma när jag var kvar i Europa förra året) så kommer jag att fortsätta skriva – ja, det är ju så klart inte hela anledningen, jag vill ju gärna dela med mig till er också😀

Annika, kanske lite mer sporadiskt men bloggat blir det😉 Jag kommer ihåg förra sommaren då jag satt och kollade din blogg, och hoppades att du hade lyckats ta dig till bibblan för att blogga i Närpes😀
Jag har inte flygångest, jag är ganska lugn faktiskt när det gäller att flyga – tycker att det är obehagligare att åka bil faktiskt (alltså inte alltid, men i vissa sammanhang som på autobahn, franska motorvägar – speciellt som man ofta ser olyckor när man kör i Europa på somrarna, man ser ju inte flygolyckor så ofta som tur är!!).
Jag vågar väl knappt berätta att O fortfarande tjänar i €… han har ju kvar sitt belgiska kontrakt!! Men, jag har lovat mig själv att inte shoppa lika mycket som förra året då jag gick lös på svenska cds, dvds och böcker!
Det blir nog regn på midsommar i Skåne i år – väderleksutsikterna ser ut som de brukar för midsommar😉

17 06 2008
petchie

Michele, packing light is an art!! I am not there yet… but at least I will have some space over for shopping as I am bringing quite a lot of presents back to Europe. We have been shopping at Marshall’s and the outlets for cute and cheap baby clothes, and some for the adults as well..
Coffee and rhum are perfect gifts to bring back home, I just love the name of Café Rico from Puerto Rico😉 They sell these small packages of ½ pound, perfect as symbolic gifts!

Desiree, du åker till Sverige dagen efter jag åker tillbaka till PR! Du ska se att det kommer att gå fort, snart sitter du där på flyget på väg hem – skönt att du får två veckor hemma iaf!
Jag ska börja packa resväskan nu i eftermiddag, arrrggghhh, får se hur mycket som får plats!!

17 06 2008
lotta

ojojoj förstar att de inte e lätt att packa och att du har resfeber som ska vara borta sa länge!!! själv tar jag ALLTID med mig för mkt.. e inge bra pa att minimera min packning!kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam

17 06 2008
Desiree

Ha en trevlig resa och en riktigt trevlig midsommar. Jag hoppas att solen skiner på dig under midsommar (iallfall är uppehåll och inte är som förra året ). Ha det riktigt gott i Sverige och Europa. Passa på och njut av allt man inte kan göra på PR och all mat och godis man inte kan få tag på PR.

Kram
Desiree

17 06 2008
Anna

Då ska jag kolla in recensionen!

17 06 2008
petchie

Lotta, det är nog en tjejgrej att alltid packa för mycket😉 Jag har plockat bort lite nu men har fortfarande inte vågat försöka få ner allt i resväskan…

Desiree, tack!! Vi får väl se hur det går med vädret på midsommar men det hör väl nästan till att det inte ska vara strålande sol, ha ha!
Jaaa, ska äta en massa godis och grillat – och försöka motionera lite också😉

Anna, jag tror att du skulle finna boken intressant!

Kram tjejer!!

18 06 2008
Lullun

Hej igen! Jo, tyvær ær det negativa anledningar till att semesternplanerna ændrats. Skriver nog mer om det på bloggen imorgon kanske…😦 Vi flyger från Kastrup kl 13 den 1:e augusti, så vi missar nog varandra dær. Men tror nog ændå att vi kommer till Køpenhamn någon dag eller två tidigare. Famlijerummen på vandrarhemmet vi brukar bo på var dock fullbokade, men jag klurar nog ut något bra alternativ.🙂

18 06 2008
Anki

Vad ordningssamt du packar! Jag brukar packa ner det jag tror att jag kommer att behöva, och sen så blir det ändå alltid en massa kläder som är oanvända när jag kommer hem!😀

Hoppas ni får en riktigt härligt midsommar i det nya huset! Och ha det så bra i Bryssel och i Spanien också!
Hoppas att du bloggar lite under tiden också!
kram kram

22 06 2008
petchie

Lullun, verkligen jättetråkigt att semesterplanerna har ändrats men jag hoppas att ni får en fin sommarvistelse i Sverige ändå. Vi hörs om Tivoli-planerna!

Anki, hi hi, det ser väldigt ordningssamt ut kanske men när jag väl kom fram så upptäckte jag att mina favoritbyxor inte kommit med😦 O får ta med dem till Spanien nästa vecka så hämtar jag dem där! Dessutom har jag redan insett efter 3 dagar hemma att jag borde tagit med mig fler VARMA tröjor!!
Det blir bloggat under Europa-vistelsen, lovar!
Kram!

Leave a Reply

