Wednesday recipes: Lunch tips – Aubergine & Potato

18 06 2008

Today I am heading east, across the Atlantic all the way to Scandinavia!! I will be landing in Copenhagen at 7.35 tomorrow morning and hopefully I’ll be in the new summerhouse by noon – I can’t wait! My best friends from home are joining us tomorrow evening; Å and her son H from Copenhagen, and L flying in from Stockholm and her French boyfriend F from the south of France. And on Friday it is Midsummer’s eve which will be celebrated in the same location – the party will also count as the housewarming! My brother and sister have also invited some of their friends, all in all I think that we will be 17-18 people including our parents.

However, I had promised to try and keep up the Wednesday recipe-theme from the last 2 weeks (anyone who is interested to join, feel free!!) so here are two recipes, which I made during the last week.

This first recipe is originally from our new Greek cookbook The Olive and the Caper. Adventures in Greek Cooking by Susanna Hoffman – it is a great book, with lots of history, anecdotes and culture. The author is an antropologist which gives the recipe book an extra interesting perspective!

Greek Fried Aubergine with feta & tomato:
1 aubergine (eggplant for the Americans)
2-3 tomatoes
feta cheese
fresh basil leaves, if available
flour
salt & pepper

Cut the aubergine in ½ centimetre thick slices, turn them in some flour and fry in quite a lot of olive oil. Let the aubergine rest on some kitchen paper to drain off the oil while cutting the tomatoes in slices. Put the aubergine back in the frying pan with a slice of feta cheese and a tomato slice on top (and a fresh basil leaf if you have that). Heat until the feta is more or less melted. Serve with a salad or as a starter.

The following recipe I invented on Friday when I had no motivation to cook an advanced lunch, but had some home-made tomato sauce left over from Wednesday’s home-made pizza! What to cook, what to cook? – Aha, I love potatoes so here it goes:

Potato slices with tomato sauce:
2-3 potatoes
1-2 decilitres tomato sauce (home-made or bought)
salt & pepper

Cut the potatoes in ½ centimetre thick slices. Boil in water for approx 10 minutes. Drain the potatoes and fry in some olive oil. Season with salt & pepper. The potatoes should be soft on the inside and crispy on the outside! Serve with a dollop of pre-heated tomato sauce on top of each slice and a green salad. Easy-peasy but it was a yummy lunch. You could also serve the potatoes with any kind of meat or fish, or as they are as starters – maybe in combination with the fried aubergine above!
 


Actions

Information

11 responses

18 06 2008
Marianne

Toppenrecept! TACK! Kul idé med onsdagsrecept. Jag hade ju tänkt ha en liten serie med turkiska recept, så varför inte på onsdagar, det passar ju jättebra.

HA EN TOPPENBRA RESA OCH EN JÄTTESKÖN SEMESTER!!!

18 06 2008
Mia

Hoppas du får en härlig tid på hemmaplan!

Kram Mia

18 06 2008
Annika

Lycklig, lycklig, lycklig resa nu!!! Hoppas du kan skriva en rad eller två ibland. DET vore ju så kul, men jag vet ju hur det är. Det blir annat som man prioriterar istället.
Hur flyger du? Över Atlanta? och sen? Jag flyger alltid SAS från DC till Kph och sen till Sthlm.
Ska tänka på dig idag…
KRAMAR!!!

18 06 2008
Lullun

Låter riktigt mumsigt det dær! Blir dock inga recept på min onsdagsblogg; knatar vidare med mina historia-inlægg. Men sedan kanske?!😉 Trevlig resa!!🙂

18 06 2008
Millan

Harligt med hemresa idag. Eller ja, sjalva resan kanske inte ar sa exalterande.. men jatte skoj att komma hem! Hoppas du far en toppensommar i Sverige och resten av Europa!
Jag gillar dina onsdagsrecept sa kanske hanger pa.. efter semestern!🙂
Sag ditt packningsinlagg nedan och tankte sa fort jag sag bilden nederst att de dar sma burkarna kanner jag igen!! Det ligger ett Habitat precis brevid jobbet dar jag hanger alldeles for ofta!😀

18 06 2008
Lotta

ha de underbart pa din semester!!! kraaaaaaaaaaaaam

19 06 2008
Kicki

Ha en toppensemster!
Vi åker till Sverige den 19/7 och jag längtar jättemycket!
Ha en trevlig midsommar! Kram!

19 06 2008
Anna

Ha en jätteskön semester! Ser fram emot dina inlägg från Sverige!

19 06 2008
Jess

Ha det supermysigt på midsommarafton i Svea!
Lite avis är man ju!😀

Du får visa oss en massa bilder på nya smultronstället senare. Spännande!

Kram!

22 06 2008
petchie

Marianne, vad roligt om du också skulle vilja dela med dig av recept på onsdagarna!! Jag måste testa de där turkiska zucchini-plättarna snart – ska kolla efter zucchini i Åhus imorgon!
Tack, resan gick bra! Det är så skönt att vara hemma🙂

Mia, tack, det känns redan som jag varit hemma i flera veckor även om det bara är sedan i torsdagsmorse.

Annika, tack för att du tänkte på mig. Jag flög via Newark, jag föredrar 4+8 än 3+10 timmars flygningarna via ATL, 10 timmar är minst 2 timmar för länge😉 Allt gick jättebra även om jag inte sov så mycket, inte pga sovproblem utan för att jag ville kolla på 2 filmer (Definitely, Maybe och The other Boleyn girl) som jag visste att O inte skulle vilja hyra (är jag inte omtänksam säg!?), hi hi…

22 06 2008
petchie

Lullun, du har ett mycket intressant historiskt tema på onsdagarna, de får du ju inte sluta med i första taget (iaf inte förrän vi har kommit fram till nutid😉 ).

Millan, hi hi, jag älskar Habitat (tror att vi diskuterat det innan) och har så klart planerat in ett Habitat-besök när jag är i Bryssel nästa vecka igen…
Ja, hemresan var ju inte så rolig men den gick bra (jag åkte ju business class så kan inte klaga), hann se 2 bra filmer (se ovan svar till Annika) och läste 400 sidor i What came before he shot her (Elizabeth George bok).

Tack Lotta och Kicki, resan gick smärtfritt och midsommar var sååå härligt men det ska jag skriva om i ett eget inlägg!! Kicki, jag förstår att du räknar dagarna… och Lotta, du är ju snart på väg hem för gott.

Anna, vi får vad för slags betraktelser jag kan komma med från Sverige… just nu är det väldigt fuktigt och kallt – vilket på ett sätt är ganska skönt (kylan alltså, fuktigt är det ju även i PR) att få frysa lite, hi hi!

Jess, det blev en mycket lyckad midsommarfest, bilder och inlägg kommer ASAP (bloggar från min fars dator med 3G-kort i sommarstugan och nu vill fler använda datorn..).

Kram tjejer!

Leave a Reply

