A Swedish Midsummer’s Eve including the traditional rain…

23 06 2008

Finally some time to update the blog – we are in the summerhouse; my parents, my brother and I and with only one computer that my father uses for working😦 The weather is not great – windy and scattered showers so we haven’t spent a lot of time outdoors yet.

However, let me start by writing about the big Midsummer’s eve celebration last Friday. My brother, my sister and I had invited some of our friends for the event which was also the house warming party for the new summerhouse. I had only invited my two best friends from my hometown; Å who lives in Copenhagen with her 2-year old son H, and L who lives in Stockholm but is soon moving to the south of France to be with her French boyfriend F.

The girls were coming together with H (the son) and F (the boyf) on Thursday evening, which was the same day I arrived from Puerto Rico. Fortunately I wasn’t too jetlagged when I landed on Thursday morning in Copenhagen, and I was already at home at 10 o’clock. My mother and I drove straight out to the summerhouse on the Baltic coast where my brother was already waiting. My father, my sister and her new boyfriend O No 2 (yes, she has managed to find herself a guy with the same name as my O (O No 1)!!) arrived just shortly after. Our new summer paradise was just the way I had imagined it – peaceful, cosy and well, still needing a few improvements (some more furniture, curtains, repainting of the shed, a hammock etc*) but perfect for the Midsummer’s party!

A morning on the beach
I love that the new camera takes great photos even against the sunlight…

My friends and I slept in the guesthouse which has a double bed and a sofabed. We woke up early on Friday (Midsummer’s eve), due to the “uncurtained” windows facing east, my jetlag + the 2-year old H who charmed us all despite the early hour! After breakfast we walked down to the beach (a 5 minute walk) – the sun was shining with an amazingly beautiful light, and I took some really nice photos. However, the sky was looking very dark so we hurried back to the house but in the end it didn’t rain… just yet!

Midsummer morning on the beach
The Baltic coast in Skåne has beautiful beaches…

The rest of the guests started dropping in around lunch time (we were 19 in total + a toddler and a new-born baby), and we prepared the traditional Midsummer’s meal – new potatoes, pickled herring, sour cream and chives + snaps, and strawberries & cream for dessert. People were playing kubb (a traditional Viking game from the island of Gotland) and drinking beer, as well as chasing H – as in typical toddler-style he immediately discovered the hole in the fence and insisted on trying to run out on the road…

Midsummer party interrupted
Clearing the table in the rain…

Just when we sat down at the table to eat lunch, the sky turned black and the rain started pouring down. And just like in the herring-ad (unfortuntely I couldn’t find the ad on youtube, it’s very funny and very true), we grabbed our plates, glasses and song booklets and ran inside!! The first round of herring and snaps were consumed indoors, sitting on chairs / the floor before the sun returned and we ventured outside again for a second round of food and drinks. And of course we sang songs to accompany the snaps ;-)

Midsummer drinks
Nowadays the snaps is sold in small bottles so everybody can choose their favourite flavour

In the afternoon we headed to a nearby field to play Swedish softball (brännboll), but once again the weather gods decided differently and everybody had to run back to the house in a sudden (?) downpour! We could only laugh though, as it was such a typical Midsummer’s eve – most years this is how we celebrate!

Midsummer strawberries
Strawberries, cream and so-called spettekaka from Skåne (traditional cake from my region, almost like a merengue). Please note the Midsummer table cloth🙂

Fortunately the BBQ dinner was not interrupted by rain, it was a little chilly though but we had a great evening with rosé wine from the south of France and a tasty cheesecake in the company of friends and family. Just the way a Swedish Midsummer’s Eve should be celebrated!!

Midsummer BBQ
Somebody was hungry…

Updated: I completely forgot that we went down to the beach to look at a big bonfire and fireworks later on in the evening… It was a new tradition for me, I know that they make bonfires in Denmark for St Hans**  but not in Sweden. But it was nice to see everybody gather on the beach, some people jumped into the sea to swim (which is not adviceable when you are drunk, especially as there are very strong currents around here)!

*) Projects for the summer…

**) St John / San Juan – there was of course a big party in San Juan, Puerto Rico this past weekend. In PR the tradition is to walk backwards into the ocean on the night of the 23rd June (I think it is, can’t remember the reason why right now) and in Greece people jump over small fires, I experienced that when I was in Thessaloniki in June, 2004.


Actions

Information

26 responses

23 06 2008
Anne

Vad underbart ni haft det, precis sådär ska ju midsommar firas. Mumsig mat också, gott sälkskap. Regnskurar hör ju till🙂
Vad kul höra en rapport. Du verkar inte lida nämnvärt av jobbig jetlag heller, det är nog bra ha full rulle direkt då man kommer så man inte hinner tänka på om man är trött.
Haha, jo den där reklamen känner jag ju också till. Den är så bra och oerhärt träffsäker, det bästa av allt är ju också att precis så är det i verkligheten också.
Fortsätt njuta och ha det gott i Svedala!

23 06 2008
Minerva

Jaha, det ser ju vaeldigt svenskt ut. Inte minst vaedret🙂 Glad midsommar!

23 06 2008
Desiree

Jättefina strandbilder. Ha ha låter som en alldeles underbar och typisk midsommar med både sol och lite regn. Det måste dock vara toppen att få vara med familjen och vänner. Låter som om ert nya sommarställe är stor och rymligt så att ni får plats många där. Måste vara jättekul att få komma dit och se och uppleva ert nya ställe. Ha det fortsatt bra i Sverige. Själv räknar jag nu veckorna tills jag ska få åka hem.

23 06 2008
petchie

Anne, det var verkligen evigheter sedan jag firade en riktig svensk midsommar så det var extra kul + att få vara värdinna dessutom! Nej, jetlaggen var inte så farlig trots att jag inte sov så mycket på planet…
Det var synd att ingen har lagt upp Abba-reklamen på youtbube för den är ju så bra på att illustrera svensk midsommar😀

Mineva, tack! Du firade ju en tidig midsommar borta i USA, antagligen hade ni bättre väder😉

Desiree, jag blev så glad över att strandbilderna blev så bra – med min gamla kamera hade ju inte personerna synts i motljus..
Sommarstugan har gott om utrymme, vi var 12 som sov här i fredagsnatt och det var bara 2 som fick sova på golvet (på madrasser). Så ska det ju vara i en sommarstuga, gott om plats för gäster🙂
Jag förstår att du också räknar veckorna nu tills din hemresa, jag hade resfeber i säkert 1.5 månad innan jag åkte, hi hi!

23 06 2008
Anna

Det ska ju regna som sagt!🙂

Låter som en bra midsommar!

Vilken fin bild du tagit! Vad är det för kamera ni har köpt?

23 06 2008
petchie

Anna, ja, jag förväntade mig nästan inget annat än regn😀
Det är ingen avancerad kamera vi köpt, det blev en liten Lumix (Panasonic) DMC-FS3 med 7.3 megapixels (tror jag det är). Jag insåg att mina foton har ganska ensidiga objekt – lille H, fransk-svenska paret + att lillasyrrans pojkvän skymtar till på både jordgubbs- och grillfotot!!

23 06 2008
cecilia

Oh – fina goa sommar sverige bilder -va fina! glad midsommar på dig,

kram

23 06 2008
Saltistjejen

Å det ser ut som en helt underbar midsommarafton! Och lite regn hör ju likosm till, haha !:-) Helst ska man ju preceis ha dukat upp och satt sig för att hugga in på sillen när de första regnstänken kommer….😉

Jag får Sverige-längtan när jag ser dina bilder….
Här är varmt och fuktigt nu. Hu!
Fast kvällarna är sköna. Men vi måste köra ACn annars går det inte att vara inne.
Hoppas att din fortsatta Europaturné blir härlig!!!

24 06 2008
Marianne

Vilken härlig midsommar du har haft! Haha, helt traditionsenligt med regnskurar och allt! Och det ser ut att vara helt underbart där i nya sommarhuset, jättefina bilder, särskilt när solen glittrar i havet och lille H som upptäcker stranden. Han ser nästan ut som en lite Emil.

Roligt med bilden på nubbarna, det står “alkoholfri” på saftflaskan från Coop! Behöver de verkligen skriva det? Är det EU-regler? Har aldrig sett det förut!!!

Ha nu en fortsatt riktigt skön semester!

24 06 2008
Annika

Vad roligt att läsa, Petra! Sitter här på min avresedag och läser bloggar innan det sista ska packas. HÄRLG midsommar ni hade!! Ser underbart ut, trots regn.
Kan du inte visa lite mer från sommarhuset, är sååå nyfiken.
Kameran håller vad den lovar, ser jag. Jag är supernöjd med min Lumix också!
Ha fortsatt underbart. Ska vinka till dig imorrn när jag flyger över skåneland norrut mot Sthlm. man ser ju Skåne så bra från planet när man lyfter fr CPH!!!
Kram!!

24 06 2008
Anna

Det var nog cider den där flaskan från Coop och då måste de väl skriva ut alkoholhalten?

24 06 2008
pia

Your summerhouse looks fantastic, I can’t wait to be there and see you! I sooo need a nice break!
If I may, for once I can have a say on Swedish traditions, I was myself playing Kubb the other day in the park for A and H’s birthday party (Norwegian and Danish), and as it turned out the instruction manual said that the game originally came from…FRANCE! How proud did I feel😉
Anyway, have a great time with your family, and go easy on the José;)
p

24 06 2008
petchie

Cecilia, hoppas att jag inte gjorde dig alltför avis på det svenska midsommarfirandet😉 Jag är säker på att ni hade bättre väder i SF!

Saltis, precis – vi hade precis hunnit sjunga första snapsvisan tror jag när det började regna😦 men sån’t hör ju till! Inte som när vi satt inomhus i Bryssel och svettades i belgisk högsommarvärme, hi hi! Det är faktiskt ganska skönt trots allt att uppleva lite svalka efter de senaste veckorna i PR…

Marianne, lille H ser verkligen ut som en liten Emil, vilket passar bra eftersom jag gav honom Stora Emilboken i första present när han föddes!😀
Det var en lika härlig sommarmorgon imorse när jag gick längs med stranden med min bror – havet glittrar på ett annat sätt än borta i PR (kanske är det bara i mina ögon!??) tycker jag.
Jag tror faktiskt att Anna hade rätt, att det var någonslags cider från Coop, och att det var därför det stod att den var alkoholfri. Men, jag är inte helt säker på att det stod uttryckligen att det var cider, kanske det var “ciderkaraktär” – kommer nämligen ihåg att vi hade ngnslags diskussion om flaskans innehåll under lunchen.

24 06 2008
petchie

Annika, kul att du hann läsa bloggar mitt i reseförberedelserna! Jag håller tummarna att allt går bra under er resa och jag ska kika efter er i luften😉
Det kommer fler sommarstugebilder, men just nu är jag hemma i Eslöv en runda för att tvätta kläder (och lyckades glömma mina jeans i sommarstugan, grrr… jag har ingen lycka alls med byxor just nu – glömde favoriterna i PR och O påstår att han av misstag spillt klorin på dem så att de är helt strimmiga (coolt och hippieaktigt var hans kommentar!!).

Japp Anna, det var cider eller dryck av ciderkaraktär som hade alkoholfritt på flaskan.

Pia, you will soon see the house with your own eyes – can’t wait to show it to you!!
Hm, I don’t know about kubb originating in France, I can’t find any reference to that on the internet: http://en.wikipedia.org/wiki/Kubb
but it’s great that you already know how to play😀 We’ll make sure to play a game or two with the girls (H loves running after the wooden pieces which can be quite dangerous…).

24 06 2008
gottablandat

vilka underbara bilder gumman, svenskar än sa kan det inte bli!!! kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

24 06 2008
Anne

Åh, nu kan jag också se bilderna. De syntes inte då jag läste inlägget första gången.
Jättefina! Även mot solljus.
Jag blev nyfiken nu, du har alltså en ny kamera? Vad är det för nån? Den verkar superbra.
Jag funderar själv på att köpa en ny nämligen.

24 06 2008
Petchie

Lotta, roligt att du gillade fotona – jag tycker att de representerar ganska bra en typiskt svensk midsommarafton!!

Anne, nej jag hade inte hunnit lägga upp bilderna när du kollade först – jag var tvungen att återlämna datorn till min far som jobbade från sommarstugan🙂
Kameran är inte så ny, vi köpte den i Californien när mitt minneskort blev fullt och frågan var om vi skulle köpa nytt minne eller ny kamera… O hade gått i månader och funderat på kameraköp men han behöver ofta en extra push för att slå slag i saken😀 Det blev en liten Lumix DMC-FS3 med 7.3 megapixels. Inte alls avancerad, men vi är mycket nöjda. Har du inte en riktig systemkamera (jag hoppas att det blir en sådan också innan vi lämnar de billiga dollarprisernas land Puerto Rico!)? Det intressanta var att vi köpte kameran på Best Buy i Californien, och när vi kollade på samma kamera på BB i PR så var kameran $50 dyrare!! Konstigt, det kan ju inte ens vara moms-skillnaden som är så stor!

Kram tjejer!

24 06 2008
Anne

När jag tänker efter tror jag du nämnt kameran tidigare…men jag reagerade liksom mer nu när jag själv funderar på en ny. Haha, du vet, när man ska köpa nya skor/jacka/väska så är det det enda man “ser” runt omkring sig och noterar.
Jag ska kolla in din kamera, nu när du skrev ner namn och modell. Det är verkligen fina bilder, skarpa också.
Nix, jag har ingen systemkamera. En “vanlig” digitalkamera från 2004. Då var den hot på marknaden men idag är den ju värsta tröskverket och omsprungen för länge sen. Det är synd men alla prylar idag, man köper och så dröjer det inte längre förrän de är gamla.
Mysko förresten det där med prisskillnanden.

25 06 2008
Marianne

Aha, visste inte att det finns cider med jordgubbssmak … Tog det för självklart att det var saft när det hette “Jord …” och var rött : D

25 06 2008
petchie

Anne, samma för mig – min gamla Canon was också från 2004 och började bli lite seg (och batteriet som la av ganska snabbt).. Den enda grejen som jag har att klaga över med den nya kameran är att zoomen var bättre på Canon-kameran (ok att fotona oftast blev lite suddiga om man zoomade för mycket…).

Marianne, jag är som sagt inte säker på att det var riktig cider… Jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till men vi diskuterade just vad det för slags dryck (det var en gäst som hade flaskan med sig) – ska kolla nästa gång jag är på Coop!😀

25 06 2008
Nick

Your midsummer party sounds fun, despite the rain. We don’t really celebrate the solstice in England (except for a few weirdo druids who always try and break into Stonehenge!), which is a shame. The only thing I miss about the weather in England is the long summer evenings when the sun doesn’t go down until late.

26 06 2008
petchie

Nick, the party was definitely fun, even if we at one point were playing cards indoors (I forgot that part of the party when I wrote the post)😀
I was actually a bit sceptical to the fireworks as I thought that the sky would be too light for them… but even if it wasn’t pitch black at 22.30, they were beautiful (and very advanced for such a small village, I wonder how much they cost!).

26 06 2008
Jess

Vilken riktig midsommar ni haft! Med regn och allt..😀
Va härligt det måste vara att fira med familj och vänner, fast jag förtår ju att du måste sakna din O massor!

Jasså brasor och fyrverkerier minsann…det är lite valborgsmässo över den traditionen.

Ha det fortsatt underbart i er stuga!

Kram!

26 06 2008
petchie

Jess, jaaaa, det var så länge sedan jag firade en riktig svensk midsommar och för en gångs skull tillsammans med både familjen och mina två bästa kompisar hemifrån dessutom! Men det var verkligen synd att O missade det, han har bara firat Bryssel-midsommar 2ggr men det är ju inte alls samma sak😉
Precis, vad jag tänkte – det kändes nästan mer som en kombination av valborg- och nyårsaftonsfirande med brasa och fyrverkeri, hi hi!
Nu är vi tillbaka i stugan och kunde sitta ute och äta kvällsmat UTAN regn, härligt! Men imorgon ska det bli 13 grader..😦
Kram!

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] with my family last summer – 5½ weeks in total! The summer started with a big cold and wet midsummer’s eve party and ended with a paint […]

19 06 2009
Friday theme / Show & tell: Summer day / evening « Petchie’s adventures

[…] friends, both local and international. Let’s hope we are luckier with the weather than the Midsummer’s Eve party in Sweden last year… It is after all the rainy season in the Caribbean and it rains almost every […]

Leave a Reply

