Wednesday recipe: O’s favourite Coleslaw

25 06 2008

At least once a week O wants to eat coleslaw – I don’t know if it is a passing obsession (that has so far lasted half a year) or if it will be a constant, weekly meal forever!? I even had to prepare a bowl of it for O before leaving Puerto Rico last week. It is a simpe enough recipe and as cabbage is one of the few vegetables (together with carrots) that last at least 2 weeks in the fridge, it is very practical to throw together when not having any other ideas for dinner:

O’s favourite Coleslaw

small cabbage – shredded as finely as possible*
2 small carrots – shredded
juice of 1 lemon or 1 tablespoon white wine vinegar
1 tablespoon olive oil
0,5 teaspoon salt
a tiny pinch of sugar
1 tablespoon Dijon mustard
3-4 tablespoons mayonnaise (I usually swap the quantities for mustard and mayo as I love mustard)
salt and freshly ground black peppar

Cure the cabbage and carrots by tossing them with the lemon juice / vinegar, oil, salt and sugar, and let sit together for 30 minutes in the fridge. Then dress with the mustard and mayonnaise, and season to taste.

Serve together with some ham, sausages, fish or just bread. Sometimes we make a tuna & tomato salad to accompany it (I know, I know two salads for dinner… but why not?).

*) I refuse to use the new foodprocessor, as it is extremely impractical and I can’t even close the lid properly, so I chop with a normal knife… The old one back in Europe though, which I have had since 1997 was perfect for chopping any kind of vegetable or making pastry for a quiche..


Actions

Information

15 responses

25 06 2008
Desiree

Mmmm lät jättegott. Vilket bra recept på coleslaw. Vilken bra idé att byta ut mayo mot senapen i mängd. Jag gillar också senap så det blir nog toppen. Jag gillar verkligen detta onsdagstema. Man får ju massor av inspiration av varandra på detta sättet.

25 06 2008
Saltistjejen

Å jag älksar också coleslaw!! fast jag äter det inte varje vecka…😉
Kul med ditt nya onsdagstema också Petra! Även om jag för tillfället inte alls huinner med att skriva några teman alls på bloggen. Haha, jag har nyss börjat ha lite tid att skriva kommentarer och även börja svara på min egen blogg. Innan har jag bara surfat lite och läst bloggarna men inte riktigt haft ork eller tid att vara så aktiv själv.
Hoppas du har det jätteskönt i Skåne!!🙂

25 06 2008
Marianne

Bra tips! Tack! En sådan där gammal klassiker som man lätt glömmer när man bor på den här sidan Atlanten. Många år sedan jag åt det. Och det är som du säger, lätt, gott och praktiskt eftersom man alltid kan ha (och det har jag) lite vitkål i kylen.

25 06 2008
Anna

Jag säger som Saltis: jag gillar coleslaw men inte så ofta!🙂

25 06 2008
petchie

Desiree, jag antar iaf att senap är lite nyttigare än majonnäs😉 och som sagt det blir väldigt gott med en lite starkare coleslaw.
Kul att du gillar mitt onsdagstema, det är roligt med sådan här vardagsrecept som inte är så svåra att tillaga, och där det är lätt att hitta ingredienserna..

Saltis, nej, jag hade helst inte heller ätit coleslaw varje vecka så jag brukar att hålla igen på tillagandet till Os förtret😀
Ingen bloggstress kära du, Ella behöver all uppmärksamhet från sin mamma så klart!

25 06 2008
petchie

Marianne, jag hade faktiskt aldrig gjort coleslaw förrän vi flyttade till PR och O hade köpt ett enormt kålhuvud som bara låg i kylen och tog plats🙂 Och japp, vitkål och morötter kan man ju alltid ha i kylskåpet!

Anna, jag håller med till 100%😀 O kan bli lite enkelspårig ibland när det gäller mat – han har olika faser som han går igenom och just nu är det en coleslaw-fas, ett tag var det hemgjord pizza, och tikka masala (inte samtidigt)!

26 06 2008
Jess

Coleslaw är gott men inget som jag går och köper i butiken för att mumsa på.
Men kanske man borde äta det till grillat? Kan vara gott.

Nu ska jag idiotförklara mig själv genom att erkänna att jag förut trodde, ett rätt bra tag också, att Coleslaw var en slags Coca-cola.🙂

Kram!

26 06 2008
petchie

Jess, ha ha, det är inte alltid så lätt när man inte vet vad folk talar om😉 Jag tycker absolut att coleslaw passar till grillat, och även till vanliga hamburgare. Det är ju inte så svårt att göra heller, det enda man kanske inte har hemma är ett kålhuvud men de är ju inte dyra!
Kram!

26 06 2008
Annika

Cole slaw är gott! Riktigt gott!
Det äter vi ofta, Peter och jag.
Visst passar cole slaw bra till grillat!

Petra, din varning om shopping kom för sent. Jag har varit i sverige i drygt 24 h och redan har jag bränt många sköna kronor. Har köpt kläder, skor, böcker och en cd redan…JÖSSES och så har jag bara handlat i Vällingby. har inte ens varit inne i stan än…
KUL är det, attans så mkt snyggt det finns…

Kram från Sthlm!!

26 06 2008
petchie

Annika, roligt att det är så många coleslaw-fans därute – även om O verkar vara ganska ensam om att vilja äta det VARJE vecka😀
Japp, det är FARLIGT att shoppa i Sverige som utlandssvensk… jag får inte handla mer, intalar jag mig själv! Jag fick tom komplimang av farfar idag för mina nya guldskor med lite klack (köpte två par skor för totalt 400 kr!), det är inte illa om farfar lägger märke till nya skor😉
Kram!

26 06 2008
Minerva

I like coleslaw, but I LOVE my sauerkraut (=cultured cabbage) version: sauerkraut mixed with carrots, apples and parsley + a few drops of olive oil and a dash of pepper. Sometimes I take half of fresh young cabbage, sherred like for coleslaw and half saurekraut. Another variation, when I make cultured veggies myself (they taste great and are good for our bodies: fight candida etc.) is to take a mixture of cultured cabbage, broccoli, cauliflower (all colors I have) and add plenty of parsley. Simple ( a disclaimer: after you succeeded with culturing non-shreded veggies, which is not always simple) and soooo refreshing!

27 06 2008
Barbamorsan

Vad mycket härliga bilder. Kul med ett recept ochså, ska nog prova det.

28 06 2008
petchie

Minerva, tack för sauerkraut-tipsen! Jag gillar också sauerkraut även om min mage inte uppskattar det lika mycket alltid😉 Ska definitivt testa att göra “cultured cabbage” ngngång!

Barbamorsan, välkommen till bloggen och kul att du gillar bilderna och receptet!

23 08 2008
leopardia

jag ska nog testa det där receptet, och skvätta i lite mer senap, det låter som en bra idé det…

23 08 2008
petchie

Leopardia, kul att du hittade receptet – jag antar genom Marianne’s blogginlägg idag😉 Det är gott med mycket senap, istället för en massa majonnäs..

Leave a Reply

