Friday theme / Show & tell: Cooking

27 06 2008

Victoria in Florida has chosen “cooking” as her last Friday theme.
Next time it is my turn to choose, but as we take a holiday break over July and August – the first Friday (5th) in September will be my first chosen theme – A SUMMER MEMORY.
The September themes are as follows:
5th September: A summer memory
12th September: Flags
19th September: A song that you think represents your town / region / country (home / adopted place of living) (use youtube if possible).
26th September: Walls – it could be anything from a beautiful wall, to what you have ON the wall(s), or what does the wall say about you… Maybe a little tricky!?

I promise to link to all Friday theme bloggers in September, I haven’t had time to prepare those links yet, sorry!

So, cooking is a big favourite of mine; both in theory (reading cook books) and in practise (the cleaning up afterwards is not that fun though!)… You might have already been able to tell that from my new Wednesday theme on recipes! I have a category called Food and recipes if you want to check for recipes; in the category widget on the right hand-side. However, today I am not publishing any recipes but just some nice photos of different ingredients:

Eggs for sale

Unstaffed stands with fresh vegetables and fruit for sale can be found along the roads in Sweden during the summer. At the moment strawberries are sold almost everywhere, but also new potatoes, eggs, radishes etc. We bought our Midsummer strawberries and potatoes along the road, paying by putting the money through a little hole to a small safe.

Self service sale of fruit and vegetables in Skåne

Do you like radishes?? I don’t and I can’t remember ever eating radishes at home when I was a child, only at my grandparents’ place.

Radishes

Visiting markets is a great way of experiencing what the locals eat when travelling, even if it is not always so easy to figure out how the products (veggies, fruit or spices) should be used:

I have already published a few photos from the Mexican market in Tijuana, but here is another one of a fruit stand:

Mexican fruit

This Palestinian woman was selling bread in Old Akko (Acre) in Israel.

Woman selling bread in Akko, Israel

Another photo of products sold in the market in Akko, it looks like almonds and some spices!?

Almonds and spices in a market in Acre / Akko, Israel

Last time I was in Spain, in October 2007 we were picking figs with O’s father! I am heading back to Spain on Sunday, I wonder what kind of fruit we might pick in the plantation during the summer!? O’s mother told us a few weeks ago that the red currant bush that we brought from my parents’ garden in Sweden (in 2006) is finally growing some berries so it will be nice to see it among all the almond and fig trees! She wanted some advice on what to do with the red currants, so I suggested making jam…

Fresh Spanish figs

Have a great weekend everybody!


Actions

Information

23 responses

27 06 2008
Jess

Tänk att det går att bedriva en sån verksamhet med självbetjäntning…utan att allt blir taget. Imponerande!!
Det skulle nog ALDRIG funka här tyvärr. Eller kanske på landsbygden.?

Så du åker redan på söndag till Spanien.
När kommer O dit? Skulle ni vara ifrån varann över en månad eller så eller har jag fel?

Kram!

27 06 2008
Fritt ur hjärtat

Vackra bilder och toppentolkning av temat, man nästan känner dofterna!!! Ha en toppenhelg.

27 06 2008
Annika

Vilket jättefint inlägg om mat…Men så är det ett av dina stora intressen också (inte mitt största, men ibland är det kul).
Tycker jättemkt om dina teman för sept!! Jättebra! Ska bli kul att bita tag i det när sommaren är slut.
Nu ska jag in till stan och träffa Jacal🙂. Det ska bli kul!
Ha en fin dag i Skåne. Kramar från Sthlm!!

27 06 2008
Anna

Vilka fina bilder! Visst var brödet som den palestinska kvinnan sålde format som fiskar?!

Jag får se om jag hinner med fredagstemat idag – annars blir det på söndag!

27 06 2008
Anna

Bra teman för september förresten! Ser fram emot det! Under tiden får vi köra onsdagsrecept istället alltså!🙂

27 06 2008
Nilla

Vad roligt! Ha en skön sommar!

27 06 2008
Miri

Cooking! A topic after my own heart. I love road-side vendors. We buy a lot of our fresh produce from a road-side green grocer near town. He always has better produce than the local supermarkets. There are rumors that a “plaza del mercado” is being built in town, which would be amzing if it is anything like what you have in Santurce (or more closer by in Mayaguez). I can help a bit with the second Akko photo. Front row, right to left: Bay Leaves, Peanuts (with chickpeas or legumes behind them), and my favorite, Za’atar. In the back left the signs say “Milichiya” and “Karkada” (the blackish stuff) but I have no idea what those actually are! 🙂 Kind of like shopping the roots vegetables in Puerto Rico supermarkets…😛

27 06 2008
Petra H

Jess, jag är också lika impad varje gång jag ser de här obemannade stånden ut med vägarna… Skåningarna är väl ärliga människor!?? Men, nej det hade nog inte funkat inne i städerna utan bara på landsbygden. I många länder säljs ju dagstidningar i sådana där olåsta lådor där man betalar med mynt, det verkar funka i t.ex Genève och väl även i USA (där kanske inte lådorna är olåsta som i Schweiz??).
O åker till Spanien ikväll, jag på söndag. På onsdag flyger jag vidare till Bryssel, han på torsdag – jag stannar till söndag, O bara till lördagmorgon! Efter det är vi ifrån varandra i drygt 3 veckor till eftersom jag åker tillbaka till PR den 1 augusti, så det blir ju inte riktigt en månad (1.5 vecka + 3 veckor).
Kram!

Simone, tack! Jag har snabbt kollat in ditt inlägg men har inte haft tid att kommentera än – jag lånar min fars dator medan han är ute och städar “bland sina verktyg”!?

Annika, roligt att du gillade mina septemberteman – hoppas att det blir många inspirerade inlägg efter sommaren!! Ja, matlagning tycker ju båda O och jag är kul, så det är roligt att laga mat tillsammans även om det nuförtiden blir mest jag som lagar mat på vardagarna (för att vi inte ska äta alltför sent!).
Åh, jättemysigt att du och JaCal ska fika, lite avis är jag allt😉
Kram!!

27 06 2008
Petra H

Anna, du har så rätt i att bröden ser ut som fiskar – men det hade jag inte lagt märke till innan, du är mkt observant!!
Jag känner mig hedrad att du gillar mina teman för september, ska bli kul att se vad vi kan alla hitta på! Ser framemot både ditt fredagstema och onsdagsrecepttema😀

Nilla, tack detsamma!!

27 06 2008
Desiree

Jag delar också din passion för matlagning. Jag tycker det är toppen att du startat onsdagstemat som handlar om olika rätter. Toppen att få inspiration från varandra. Fikon, I love big time! Det är dock svårt att få tag på här. Fundar på om man kanske kan ha ett eget fikonträd istället. Marknader är härliga. Många fina bilder. Mmm rädisor är gott, dessa gillar jag. De ska gärna vara så där lagom peppriga i sin smak.

27 06 2008
Anki

Jättehärliga bilder! Dom där fikonen ser såå goda ut.

Jag tycker också att det är spännande att gå omkring på olika marknader i nya städer och se vad dom säljer. Och fundera på vad man kan göra med varorna! Det finns ju så mycket mat, frukt och kryddor!

Det är väldigt trevligt med såna där lokala ställen/stånd där man kan köpa sina varor och betala i burken. Känns idylliskt och fint!😉

Ha en härlig helg och jag ser fram emot dina teman i september!

27 06 2008
Marianne

I know what “karkada” is! “Karkade” in Turkish. It is hibiscus flowers that you make tea from. It is really good and full of vitamines. Try it with a spoon of honey.

Jag ÄLSKAR färska fikon. Det växte på vår gata i Istanbul, och när de var övermogna ramlade de ner på trottoaren. Det var mindre skoj att halka i … Hoppas det finns färska fikon att få tag i här också. Nu är det i alla fall mangotider.

Att gå på matmarknader är också en mina favoritsysselsättningar. Tyvärr blir det bara så himla tungt när man ska därifrån, jag har en tendens att “äta med ögonen” när jag är på sådana. Köper alldeles för mycket som inte går åt sedan.

Håller med Desirée att ditt onsdagstema med recept är en toppengrej. Och kul ämnen till september. Ska bli skoj att bita tag i efter sommarlovet. Hihi, vi börjar alltså med “Mitt sommarlov” : )

Ha det nu jätteskönt i Spanien och Bryssel, hoppas du kommer åt en dator lite då och då även där.

27 06 2008
Anne

Marknader är bara det bästa som finns! Som du säger, roligt kolla in det i olika länder också. Jag älskar shoppa mat på det sättet, jag är så glad vi har mycket av den varan här. Jag köpte en sån där fin, stooor bastkorg och en gammaldags rosa hatt. Haha, nu kan jag känna mig som en riktig bondmora när jag går och handlar😉
Rädisor är faktiskt också nåt som jag aldrig åt hemma, men väl hos farmor. Märkligt, du har alltså samma erfarenhet.
Det blir bra med sommaruppehåll för temat nu, men ska bli oerhört kul och inspirerande köra igång i september. Jag gillar dina teman, bra saker du kommit på!

27 06 2008
Desiree

Kul fredagsteman för september du har valt förresten. Jag ser fram emot dem. Har redan idéer som flyger runt i huvudet.

28 06 2008
petchie

Miri, I remember that you love the roadside vendors in PR, we really need to start stopping by the side of the road as well when we are out driving on the island. And we keep saying that we should go to la placita in Santurce more often as well…
Thanks for the help of figuring out the market produce from Akko – have you been there by the way? Did you see Marianne’s comment, about karkada? It’s funny how there seems to be a lot of similar words in Hebrew and Turkish.

28 06 2008
Miri

Petchie: Yes, I’ve been to Akko (did you go to the old citadel/prison? I went as a child and recall it having a strong impact on me). I lived in Israel from ages 6-22. Yes, I saw Marianne’s comment! Great teamwork, thanks Marianne! Petchie, you’re hosting quite and impressive global conversation here! 🙂
Yes, Hebrew has picked vocab based on English and Turkish thanks to the British Mandate(1917-1948) and the Ottoman Rule (1517-1917).

28 06 2008
Miri

oops… WordPress is having fun with my 1948. Ignore the😎 please… Not much funny about the British Mandate (sorry Nick..). 🙂

28 06 2008
Lullun

Nu har jag läst ikapp mig efter lite ”ofrivillig” bloggpaus. Vilken härlig, så ”traditionell” regnskyddsspringande midsommar! Och med lite St Hans där på slutet också!🙂

Tack också för nya teman. Det blir något att bita. Blir jobbigt att vänta helt till spetember…😉

Och ja, tack för alla härliga foton i detta inlägg. Både svenska som utländksa. Exotiska allihop, var och en på sitt sätt.

Trevlig resa! För det var väl denna söndagen du skrev om?!😉

28 06 2008
petchie

Desiree, jo jag har förstått att du också gillar matlagning och kanske framförallt bakning vilket jag borde göra oftare!😀
Jag är faktiskt inte så jätteförtjust i fikon men mina föräldrar blev ju överlyckliga över alla fikon vi hade med oss hem till dem efter förra Spanienbesöket! Och jag blev ganska chockad när jag såg hur mycket ETT färskt fikon kostar i Sverige (jag hade ju kunnat bli rik, ha ha!)!!
Rädisor tycker jag inte alls om, de går ner om det är tunna skivor i en sallad men skulle inte kunna sitta och tugga i mig en hel…
Kul att du gillar mina teman för september, det är ju ett tag tills dess så det är gott om tid att tänka ut något bra.

Anki, det är visst många fikonälskare här😉 Marknader är verkligen roliga att besöka när man reser och jag är så glad att vår mexicanske vän visade oss den marknaden i Tijuana – det gav ett positivt intryck från den inte särskilt charmiga gränsstaden.
Jag tycker också att det är väldigt idylliskt med de här obemannade stånden, det är ju inget man ser runt städerna utan bara ut på svenska landsbygden…

28 06 2008
petchie

Marianne, ännu ett fikonfan!! Hi hi, är det någon som kommer ihåg fikonspråket? Jag kommer just nu bara på rövarspråket från Astrid Lindgrens böcker..
Tack för förtydligandet av vad karkade är, jag tror faktiskt att vi såg något liknande i Mexico och fick även smaka på drycken – gott! Det är, som jag skrev till Miri, fascinerande att hebreiska och turkiska har gemensamma ord, men det förtydligade ju sedan Miri varför det är så! Förresten, pratar du turkiska flytande??
Precis, jag tänkte att det kunde vara kul att börja med ett sommarlovstema i september😉
Tack, jag hoppas kunna blogga lite kort från resan – jag tar inte med datorn men O har med sin till Spanien (han anlände imorse från PR till Madrid) och kompisarna har ju datorer i Bryssel.

Anne, din korg och hatt är så söta!! Jag borde också handla mer på marknader i PR, vi har en saluhall på “gångavstånd” – när det inte är alltför varmt, det gick att gå dit i jan-mars men nu är det alldeles för hett mitt på dagen! (20-25 minuters gångväg utan mycket skugga) Vi måste dock köra till två olika mataffärer för att få tag på bananer och havregryn som vi inte hittar / gillar på Costco😀
Japp, farmor och farfar hade alltid rädisor – men nu i veckan upptäckte jag att resten av familjen gillar rädisor men som sagt kan jag inte komma ihåg att vi någonsin åt det hemma (som tur är eftersom jag inte gillar dem!).
Vad glad jag blir att ni alla verkar gilla mina teman… det kändes lite pirrigt att få ansvaret efter alla era inspirerande och kluriga teman!

28 06 2008
petchie

Miri, yes I went to both the bazaar and the citadel, I think they are both part of Old Akko… In the end it was the only part of Akko that we saw as it was shabbat and everything else was closed / deserted. It was my first weekend in Israel and we continued driving to lake Kinnaret, it was beautiful! (we = my French boss and I!)
I just wrote to Marianne that I think that we tried something similar to karkade in Mexico (can’t remember the name though), so a truly global exchange of knowledge!
I’ve had the same problem a few times with writing an 8 and ) = 8) First time I couldn’t figure out why I had a smiley with sunglasses in my post, ha ha!

Lullun, japp det var en typisk svensk midsommar + lite danskt där på slutet, det var väl för att vi befann oss i Skåne😉 Jag har ju dock alltid firat svensk midsommar just i Skåne förutom ett år i Sthlms skärgård och som sagt så har jag aldrig förut varit med om brasor och fyrverkerier.. Konstigt!
Det är roligt hur även svenska fenomen som det här med att handla jordgubbar från ett obemannat stånd vid vägkanten kan kännas exotiskt även för en svensk stadsbo! Många jordgubbsstånd är ju dock bemannade av uttråkade sommarjobbande tonåringar med moppen parkerad bredvid… undra hur mycket de tjänar i timmen egentligen!?
Imorgon ska mina föräldrar köra mig till Sturup kl 04.30, stackarna och kl 10 är jag i Barcelona (det ska regna där imorgon, typiskt, ha ha!). O träffar jag inte förrän på måndagmorgon i Zaragoza.

29 06 2008
Marianne

Haha, I remember the rövarspråket, but my memory fails me when trying to figure out how the fikonspråket was constructed.

All countries around the east Mediterranean (how do you spell that?) uses loan words from each other. As an example we were so happy when we recognized words in Turkish that we knew from Bulgarian. Meze might be a good example, I think all countries including Greece uses this word for the appetizers, maybe with some variation in the spelling. I have no idea If it is from Turkish or Arabic, though. Turkish has quite a few loans from Arabic, even though Atatürk tried to erase most of them during the 1920’s. And as Miri says, the Ottoman rule during 500 years in the whole region left it’s marks. Unfortunately, I have no kowledge about the Hebrew language.

I speak Turkish – halvstapplande – how do you say that in English? But I love the language, I really wish I knew it fluently.

By the way, I received an answer from my friend Ali on the previous topic. Might as well write it here:

The Turkish word “bardak” does not mean “brothel”. Maybe some very remote dialect.

I’m writing long novels on all blogger’s comments today. Sorry about that, I guess I am procrastinating again. I have to work!

6 07 2008
petchie

Thanks Marianne for the linguistic insights!! You never have to apologise for long comments on my blog, it’s just fun when you have lots to say – just like me😉

Leave a Reply

