A quickie post from Spain

1 07 2008

Just a quick note to tell you that the first days of the European tour have been great! Even if I got up at 04 on Sunday and 05.45 yesterday🙂 Spain is hot and sunny, which I guess is no big surprise but since I haven’t experienced a Spanish summer since 2006 and my last visits have been freezing cold (Easter and October last year),  I am fully enjoying not shivering when going to bed!

I had a great day on Sunday in Barcelona, spent it with my friend A and talking non-stop while walking around in the city, having a paella mojada (wet paella, i.e more sauce than a usual paella) by the beach, eating Basque pintxos (tapas) and of course watching the final in the Euro 2008!

We ended up watching the game in an Italian bar/restaurant and drinking my favourite Venetian drink Spritz al Aperol (you can find the recipe in the Travel links category, right-hand side of the blog)! It felt a little absurd to find myself watching Spain vs Germany together with a bunch of Italians* but it was fun! We were all curious after the game to see if there would be any celebrations in Barcelona, seeing that most Catalans do not consider themselves Spanish… but oh yes, people were very excited and cheering all over the city!

Because of the chaotic scenes all over the city after the game, I didn’t manage to meet up with my other friend R and his girlfriend L until after midnight – so we only had a quick chat before going to bed, all three of us exhausted (they after helping out with a move, and I after a very long day). Yesterday I got up early and walked to the trainstation Sants – I almost missed the train but that’s another story, and when I finally arrived in Zaragoza after more than 4 hours on the train, O and I couldn’t find each other in the train station!! Una estacion de mierda as I called it, it is way too big and confusing with different levels but finally I figured out that he was on the departure side, and I of course in the arrival section… It was great to see him again even if we had only been apart for 2 weeks!

After a nap and a shower I felt like a normal person again, and we had lunch with O’s younger brother J-I in …. Ikea!! I know, another absurd situation but what can you do with a guy like O who loves Ikea and kottbullar (meatballs)O’s mother was happy though as we found a cupboard for the kitchen in the bargain corner. In the evening we had a snack in El Corte Ingles, (we always go to the big department store when we are in ZGZ) together with all the local pensioners – it’s so sweet to see old couples sharing some churros con chocolate (I actually saw some old couples having a Swedish meatball-lunch in Ikea as well!). I asked O if he thinks that we will do that too when we are old, and he said that he hopes so! Afterwards we had a drink with O’s sister, her sweet daughter M who has become so big (she’s turning 2 soon) and O’s brother C (whose German girlfriend lives in Stockholm!).

As usual we didn’t arrive to O’s parents home, in a village 45 minutes’ drive from ZGZ, until really late but for once we only had a simple salad for dinner (it’s usually a 3-course meal regardless of the time of day / night!). It was great to see O’s parents again and yes, it is much easier to communicate with them now!

Well, better go as we are having lunch soon (it is after all almost 3 o’clock!), and O’s mother is making our favourite meal! Borrajas y ternera rebozada…😀

 

*) I was told twice during the evening that Italians are the 2nd biggest group of immigrants in Cataluyna with more than 30,000 Italians calling Barcelona and the region their home!!


Actions

Information

18 responses

1 07 2008
Jess

Det måste varit härligt att vara i Spanien efter finalen.
Så det är en massa italienare som immigrerat till Spanien. Det hade jag ingen aning om.
Där ser man, man lär sig nått nytt varje dag!🙂

Var skönt att det nu går ännu bättre att kommunicera med O’s päron.
De tycker nog att du är väldigt duktig.

Ha,ha..IKEA..blev det nått inköp av kaviar?😀

Ha det underbart och krama om din O hårt under den tiden ni är tillsammans innan det blir till att separeras igen.

Kram!

1 07 2008
Marianne

Härlig semester du har! Och vad roligt att du kan prata med hans föräldrar nu : )

Haha, Ikea finns alltså till och med i Zaragoza? Är det en stor stad?

Men jag avundas dig inte de där restiderna måste jag säga. Jag är lite för morgontrött för det.

Ha nu en underbar fortsättning på veckan!

1 07 2008
Anne

Vad glad jag blir höra det flyter på mycket bättre och att du märker skillad då det gäller språket och att kommunicera med O’s föräldrar den här gången. Det är kanske svårt se sina framsteg och märka hur mycket man lärt sig förrän man hamnar i en sån miljö där man tidigare vet hur det varit och nu kan jämföra.
Men du är ju drottningen vad gäller språk och att lära sig nya språk🙂

1 07 2008
Desiree

Interessant att det finns olika former av paella. Det verkar vara som BBQ som också finns en våt och en torr version av. Ha ha det går ju bra med spanskan. Nu kan du ju till och med svära på spanska vad gäller den där hopplösa tågstationen. Ha en bra spanien vistelse. Kul förresten att det blev lunch på just IKEA. Men det är inte så illa för köttbullarna där är ju alltid goda. Kanske extra goda då man är utlandssvensk.

1 07 2008
saltistjejen

Det låter som du har en underbar semester även om den verkar lite hektisk!!🙂
Måste varit helt galet att se finalen i Spanien. Gissar att O var glad?! Vis åg finalen tillsammans med vänner varav en av dem är spansk. Och hon var superglad men tyckte nog det var lite tråkigt att vara i NYC och inte i Madrid (där hon kommer från) . Vi såg faktiskt också matchen tillsammans med en italienare…!😉 haha när jag tänker efter var vi rätt många nationaliteter där, med svensk majoritet om man räknar mig, M och Ella som svenskar… Om man räknar Ella som amerikan var det svensk och amerikansk majoritet med två personer var. De andra (förutom oss svenskar samt en amerikan) var en colombian, en argentinare samt en österrikare.🙂

Kul att katalanerna firar även fast det var spanien som vann finalen. men jag gissar att man som minoritet i ett land ändå vid vissa tillfällen firar det landes framgångar också?!

Ha nu en fortsatt bra semester!🙂
Kram!

2 07 2008
Kicki

Vad läckert att få se EM-finalen i Spanien! Jag har inte sett en enda match men de visades mitt i natta och jag orkade bara inte gå upp. Mysigt att få träffa O igen. Två veckor är lång tid att vara ifrån varandra. Jag och maken har varit ihop i 15 år och jag tycker fortfarande att det är jobbigt när han åker bort med jobbet i nån vecka ibland.
Kul att dina spansklektioner kommer till nytta nu när ni hälsar på svärisarna!
Ha det så gott! Kram från Kicki

2 07 2008
Anna

Ganska imponerande långt inlägg trots allt! Vi fick ju veta en hel del ändå! Låter som en kul semester!

2 07 2008
Miri

Congrats to O on the footie result. “We” (well, the one of us who was actually watching…) were rooting for Spain of course! 🙂

2 07 2008
Anki

Du har en utmaning hos mig!
Hoppas du har det bra i Spanien!

2 07 2008
Petchie

Jess, jag blev också förvånad över att så många italienare bor i Katalonien, ganska otippat tycker jag! Trodde att det skulle vara mer marockaner, sydamerikaner eller rumäner som i resten av Spanien..
Det blev ingen kaviar men dock lite svensk ost köpt på Ikea + en Prinsesstårta (jag fyller år om en vecka) till Os föräldrar – de älskade tårtan😀
Nu är O och jag isär igen, men bara tills imorgon då han dyker upp i Bryssel! (våra resor är verkligen inte synkade)

Marianne, det var verkligen kul att träffa Os föräldrar igen och se att spanskan flyter på LITE bättre än innan… Os mamma gillar dock att sköta snacket så jag håller mest med😉
Ikea öppnade i ZGZ förra året, det är en av Spaniens 5 största städer (tror att det är den 5e) med runt 800 000 invånare (tror jag att det är).
Jag är också morgontrött kan jag lova dig men som tur är så kan jag sova nästan överallt, på tåg och plan bland annat!

Anne, min spanska är inte på långa vägar så fulländad som jag skulle önskat… men jag har definitivt gjort framtsteg. Som Os pappa sa, jag talar mer korrekt nu när jag vet hur man böjer verb och sånt!

2 07 2008
Petchie

Desiree, precis vått och torrt när det gäller både paella och BBQ😀 Den våta paellan var god, ibland kan jag tycka att det blir lite torrt med riset i den vanliga versionen.
Zaragozas tågstation är verkligen enormt, helt oproportionerligt stor och jag var inte den enda som var helt lost – en spansk kvinna frågade mig om vägen och sa att hon var helt förvirrad, yo tambien svarade jag!!
Att det blev köttbullslunch på Ikea var ingen större överraskning, det är ju en klassiker nuförtiden då vi tom åt där på vår bröllopsdag förra året, ha ha! O skulle tom tillbaka dit idag, inte för att käka köttbullar men för att shoppa mer åt sin mamma! Glömde förresten att nämna att Os lillebror hade på sig sin svenska t-shirt (svenska flaggan) i min ära, precis som förra gången jag var på besök, är det inte sött!!?

Saltis, O var helt förvirrad i söndags efter sin resa från PR i lördags och var helt övertygad om att han hade sett finalen redan kl 16, och att Spanien vunnit med 3-1!! Vi pratade i telefon och jag försökte förklara att matchen inte skulle spelas förrän vid 21-tiden men han vägrade att tro mig! Det måste ha varit ngn gammal match han sett eftersom han snackade om att Raul gjort mål och han spelar inte i landslaget längre!
Kul att ni var ett sådant internationellt gäng som såg matchen! Ella är väl ändå mest svensk🙂 Jag vet inte faktiskt hur många katalaner det var som firade i Barcelona i söndags, det kan ju ha varit “spanjorer” som är inflyttade!? Men jag hoppas att det var katalaner som insåg att de ändå är spanjorer…

2 07 2008
Petchie

Kicki, jag hade nog inte heller stigit upp mitt inatten för att kolla på fotboll, SÅ intresserad är jag absolut inte!!
Jo, två veckor är ju egentligen ganska lång tid men efter våra 3 månader isär förra året så kändes 2 veckor som en barnlek… Nu är det ju 3 veckor som vi kommer att vara isär från lördag till den 1 augusti men jag är säker på att det kommer att gå fort! (iaf för mig som är hemma och ska träffa kompisar etc, värre för O som åker hem till PR igen…)
Kram!

Anna, ja det blev ett ganska långt inlägg trots allt eftersom O körde iväg på ett ärende med sin pappa och Os mamma lagade lunch (och man får ju knappt komma in i köket när spanjorskor lagar mat!!)… Det är en rolig men intensiv semester! Nu är jag i Bryssel och det är varmt och soligt! Eller nja, efter PR och Spanien tycker jag inte att det är sååå varmt men det tycker brysselborna🙂 och det är fuktig värme precis som i PR och Barcelona!

Thanks Miri, I will tell O😉 I can guess who was paying more attention to the footie than the other.. My Spanish (female) friend and I were not completely focused on the game either, actually we didn’t even see the first half as we were having tapas, ha ha!

Anki, ska kolla in utmaning så fort som möjligt men nu ska jag gå och lägga mig, det har varit en lång dag idag igen!

3 07 2008
Millan

Wow vilken turne du ar ute pa!! Vad skoj att traffa alla gamla vanner som du inte traffat pa lange! Och jatte skoj att du tycker det gick sa mycket battre att prata med O’s familj nu!! Gott att se att studierna ger utdelning🙂. Hoppas ni far riktigt roliga dagar i Bryssel nu ocksa. Att bo pa fint hotell nu och da ar inte helt fel.

Nya somamrhuset ser forresten himla mysigt ut och ert midsommarfirande ocksa. Jag langtar hem nar jag ser dina fina sverige foton!! Hur lange blir du kvar i Sverige nar du ar tillbaks till helgen??

3 07 2008
Mia

Äntligen ska jag också få skriva inlägg om sol och värme! Äntligen ska jag också ut på äventyr. (även om det inte var länge sen jag faktiskt bodde utomlands men ändå)

Ser fram emot att läsa om hur er resa fortsätter!
Kram Mia

3 07 2008
Lullun

Vilka dagar! Och hemma i “mitt” Barcelona också.😉 Själv sticker jag ju på semester imorgon. Planerna är fortfarande att vara i Köpenhamn under “Grönland i Tivoli”. Skickar programmet till dig senare idag hade jag tänkt, så att du kan se vad det är. En träff den 31:e, i eller utanför Tivoli, skulle funka tror jag!🙂

3 07 2008
Mary T

Sounds great and I’m sure the IKEA experience was reminiscient of one of your first dates together if I remember correctly!

5 07 2008
Jess

Pst..Jag har en utmaning till dig på min blogg..

6 07 2008
petchie

Marianne, jag hade lite fel i mitt svar till dig – Zaragoza är 5:e största staden i Spanien efter Madrid, Barcelona, Valencia och Sevilla men har “bara” ~670,000 invånare!!

Millan, det var sååå roligt att komma tillbaka till BRyssel – det kändes verkligen som att komma hem igen! Som jag skrev i en kommentar till föregående inlägget så blev både O och jag rejält nostalgiska och började tom fundera på om vi kanske ändå ska flytta tillbaka dit – vi får se!!!
Den nya sommarstugan är så härlig, jag längtar dit – imorgon bär det av till östkusten igen! Nu är jag hemma till den 1 augusti då jag återvänder till Puerto Rico och O (som åkte dit idag).

Mia, jag har inte haft tid att läsa bloggar den senaste veckan men jag ska kolla in din blogg nu för att se vart du är på väg!

Lullun, tack för ditt email och ser framemot en eventuell bloggträff på Tivoli i Kbh! Hoppas att ni får en fin semester!

Mary T, both our first meal eaten together AND our wedding day last year😉 Ikea and meatballs is just our thing, and will probably always be😀

Jess, jag ska kolla in din utmaning asap!

Leave a Reply

