Wednesday recipe: A Summer Sauce

9 07 2008

In Sweden we have a saying when it comes to cooking – you take what you have

And that’s what I did on Monday when we were celebrating my father’s birthday* with a simple summer lunch – warm smoked salmon** with new potatoes. Something was however missing – a sauce! This is what I came up with after having gone through the fridge looking for sauce ingredients:

A Summer Sauce for Salmon
Sour cream / crème fraiche
1 tablespoon of French mustard
A handful of small shrimps – chopped
½ teaspoon of chives – chopped
½ teaspoon of dill – chopped
2 eggs – boiled and chopped
Lemon peel / rind + juice from ½ lemon
Salt & pepper
Mix all the ingredients together while the eggs are boiling, and you have a yummy cold sauce perfect for smoked fish in less than 10 minutes! And by the way, it probably fits just as well with unsmoked fish😉

*) My birthday is today!😀
**) Is that what it is called in English? You know, when the salmon is actually both cooked and smoked!?


Actions

Information

16 responses

9 07 2008
Marianne

JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA UTI HUNDRADE ÅR! Grattis på födelsedagen!!!

Vad får du för specialfödelsedagsmat?

Hoppas solen skiner på dig och att ni kan bada lite i dag!

Stora födelsedagskramar från Kairo!

9 07 2008
Miri

Happy Birthday! Hope you have a wonderful day.

9 07 2008
Desiree

Lät gott. Tack för receptet och SUPER GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN! Ha en riktigt bra och fin dag.

Stor grattis kram till dig.

9 07 2008
Anne

Åh, så du fyller år idag! Och det smyger du in i sista raden, lite blygt och ödmjukt sådär😉
Vad härligt vara i Sverige på sin födelsedag, roligt också fylla på sommaren. Jag är ett vinterbarn och fyllde alltid år på sportlovet, ingen som var hemma då (å andra sidan var det helt ok ha lov då man fyllde år). I alla fall, STORT GRATTIS så klart! Hoppas du får en fin dag!
Receptet lät också väldigt gott, jag älskar kalla såser. Det är så gott till nästan allting. Räkorna kändes som ett nytt grepp i såsen, äggen också. Ska testa till grillad lax kanske.
Varmrökt lax, mycket gott. En favorit faktiskt, men det är väldigt svårt hitta det här i USA. Man verkar inte använda sig av den metoden. Jag har dock sett specialaffären Whole Foods har haft, då har den dock varit extremt dyr så jag har aldrig köpt. Kommer inte ihåg vad de kallade det för, kanske det var warm smoked salmon…

9 07 2008
Katia

Hello Petrusca,
On te souhaite tous les 3 un joyeux anniversaire.
Bonjour à toute ta famille.
Gros bisous

Katia, Franco & Chiara

9 07 2008
Nina

ETT JÄTTEGRATTIS PÅ DIN FÖDELSEDAG!

Mmm, jättegott recept. Det är sån mat man saknar i bönlandet… Om inte lax var så löjligt dyrt här skulle jag laga det meddetsamma.🙂

9 07 2008
petchie

Marianne, tackar så mycket för sången!! Min kompis 3-åring sjöng för mig både igår och imorse flera gånger – så sött!!
Du kan inte gissa vad vi åt till lunch… hi hi, exakt samma som i måndags dvs varmrökt lax, nypotatis och den goda såsen! Favorit i repris mao, tror att föräldrarna får skaffa klippkort på det lokala rökeriet😉 Det blev även färska rödbetor, mums! (vi kokte dem i ca 20-25 minuter och även om de kändes stenhårda så var de inte det när vi började skala dem, kanske det hade varit samma för dig när du kokte rödbetor för ngt tag sedan!?)
Det blev inget bad men dock doppade jag fötterna..
Kram från Skånes ostkust!

9 07 2008
petchie

Miri, thank you!! It’s great to celebrate my b’day at home in Sweden, first time since 2005. And the sun was shining almost the whole day despite the promises of rain yesterday😀 The best present was a hammock from my siblings, I will put up a photo soon!

Desiree, tack så mycket och jag kan lova dig att såsen är smaskig – vi har ätit den 2 ggr på 3 dagar!!

Anne, ha ha, jag försökte ju vara lite ödmjuk men det hade nog varit ännu ödmjukare att inte nämna det överhuvudtaget😀
Det är så härligt att vara hemma idag även om O inte är här. Senast jag var hemma på min födelsedag var ju på min 30-års dag som jag skrivit om innan. Nästan lika fint väder som den dagen för 3 år sedan.
Dock kan jag skriva under på att det var inte så kul att fylla år på ett lov (sommarlovet så klart i mitt fall) – ingen var hemma och ingen sjöng i skolan för mig, och jag fick inte bjuda på klasskamraterna på glass😦 Men visst, jag fick alltid jordgubbstårta (i år blev det kiwitårta dock).
Hoppas att du testar såsen och att du gillar den, våra gäster idag tyckte iaf att den var väldigt god! I vanliga fall brukar man väl bara klippa ner lite örter men äggen och räkorna gjorde det lilla extra! Varmrökt lax är kanske väldigt svenskt? Det är ju faktiskt godare än vanlig rökt lax tycker jag.
Stor kram tjejer!

9 07 2008
petchie

Merci Katia, et merci pour le cadeau – je n’ai pas encore utilisé comme il fait toujours chaud en Suède! C’était super de vous voir aux Wild Geese vendredi passé! Mon père m’a dit, quand il a vu les photos qu’il trouve que Chiara est super belle😀
Gros bisous à toute la famille.

9 07 2008
Jess

GRATTIS, GRATTIS!!

Hoppas att du haft en underbar dag!!

Massor av kramar från oss i Dublin.

xx

9 07 2008
saltistjejen

Å GRATTIS på födelsedagen!! Hoppas du får en jättebra dag!🙂

9 07 2008
Anna

Grattis på födelsedagen och tack för tipset!

10 07 2008
Anne

Uppdatering.
Gjorde såsen till grillad vit fiskfilé igår kväll. MYCKET gott. Det blev rester av såsen så idag tänkte jag köra såsen/röran som fyllning i en macka istället.
Idag ska det bakas Desirees olivbröd och till helgen tänkte jag testa Mariannes filogrej. Bra tema det här som du kickat igång🙂

10 07 2008
petchie

Jess, tack tack!! Det var en helt perfekt dag även om varken O eller min bror var här, men mina föräldrar, lillasyster och kompisar förgyllde dagen🙂 Och imorgon (fredag) kommer fler kompisar – vi ska ha en lite modifierad tjejhelg (en kille kommer också) i gäststugan!

Saltis och Anna, tack!

Anne, jättekul att du gjorde såsen, den passar säkert jättebra till mackfyllning också (och då kan man ju blanda i lite tonfisk också tex). Kul att du blivit så inspirerad, jag vill testa Mariannes Imamen svimmade-recept ikväll!

14 07 2008
Elisavet

Just what I thought when I saw the bridge, it looks like Calatrava’s architecture! Is it? He also did the Olympic Stadium in Athens for the 2004 olympics and that looks very Calatrava too!

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] of the year: The cold sauce I improvised in July – I can’t remember how many times we made it, and how many times we ate warm smoked salmon […]

Leave a Reply

