Zaragoza – Tourist information and the Expo 2008

10 07 2008

Maybe I should start by introducing Zaragoza before I show you some photos from our trip there last week.

My maybe future hometown*, Zaragoza is Spain’s 5th largest city with approximately 670,000 inhabitants (in other words, not to be compared with the small Swedish town of Växjö as a friend did!!). The city is the capital of the region of Aragón, which has more than 1,2 million inhabitants who live in 3 different provinces; Zaragoza, Teruel and Huesca. Aragón is also home to the biggest river in Spain, the Ebro and the highest mountain of the Pyrenees, Aneto (3,404 m).

Zaragoza has a very central position geographically speaking in Spain with only a distance of around 300-350 km to Madrid, Barcelona, Valencia, Bilbao and Toulouse (France). The city’s airport offers nowadays flights to Brussels, Milan, London, Rome as well as destinations within Spain. This summer Zaragoza is hosting an international expo with the theme: Water and sustainable development. The river Ebro is a focal point as the expo area is situated on the river banks.

The pedestrian bridge from Zaragoza trainstation to the Expo 2008

The new pedestrian bridge from the train station

Last week we only had two full days together in Zaragoza and as it was really hot, we had decided to postpone the expo visit until the early evening. We took the bus to the trainstation Las Delicias where a new pedestrian bridge has been constructed to allow access across the busy ring road. The bridge has a very modern design that matches the architecture of the trainstation, I find it very Spanish, very Calatrava** like…

There is a temporary “ski-lift” / téléphérique which you can take to access the expo area from the air – we chose to do this even if the 6 € one-way ticket was a bit hefty! We had a great view though over the new park with walk ways and bike lanes from the bridge to the river, another new pedestrian bridge crossing the river and the Expo itself. It would turn out to be our only view of the Expo as we decided that the 35 € entrance fee for one evening was too expensive – unfortunately there are no evening tickets available and we wouldn’t have had time to visit the whole exhibition during a full day anyway. However, the cable car ticket offered a art exhibition for “free” – El mundo del hielo which we thoroughly enjoyed.

View looking back to the Zaragoza trainstation

Cable car view on the Zaragoza train station Las Delicias

I think that what O and I were mostly impressed with was the new park and the bike lanes towards the river, it has the potential of greatly improving the area around the train station and who knows – maybe we will go cycling there in a few years’ time!?

View from the cable car over the Expo 2008
The park and bike lanes towards the river and the Expo area

The rest of the evening was spent with two of O’s brothers (C & JI) and his sister E + 2-year old niece M. Just like the evening before we met up and had a few drinks and tapas together. It is the kind of habit I could get used to – spending a relaxed time together even though it is in the middle of the week, without any stress😀 I was amazed though that O’s niece didn’t show any signs of tiredness even though it was half past ten! I guess Spanish children are used to staying up late! The big question is though – when do they get up in the morning?? I have to do some more research on that next time I go to Spain!

Sunset over the Zaragoza Expo

 The Expo 2008 by dusk

I had to leave Zaragoza already last Wednesday since I had a cheap RyanAir ticket to Brussels (only flights on Wedn. & Friday) while O stayed one day longer and flew with Iberia from Madrid (240 € more expensive!!)… O’s parents were sad that I had to leave so early but I told them that we hope that they come to visit us in Puerto Rico soon. Fingers crossed that they will actually decide to come, it would be so much fun to spend more time with them, show them around our island and to get to know them better!

It was great to come back to Brussels and both O and I became very nostalgic – we even started considering going back to live there… But I will write more about that part of the trip another day! I am once again back in the summer house on Skåne’s East coast and I have to sneak internet time from my father’s work lap top!

Tomorrow my friends Swedish Å and Danish L come from Copenhagen and on Saturday morning French P No 1 arrives from Geneva – we were supposed to have a girls’ weekend but then I found out that my old neighbour O and his Norwegian wife H from Oslo are also around so the plans had to be slightly modified to include one guy and a half (Å’s 2-year old son H is coming along again, fortunately my father has closed the gap in the fence since Midsummer’s eve!).

*) O really wants to move home to ZGZ, and as I find Madrid too big and also Barcelona, I am getting more and more convinced that this town could be our next home! I like the fact that it is close enough to drive to the above cities for a weekend, as well as the closeness to the Pyrenees and the sea not being too far away either (Atlantic and Mediterranean). Especially as my friend L is moving to the south of France in August to live with her French boyfriend F – we would be able to easily meet up for a weekend!

**) Santiago Calatrava is a famous Spanish architect who has designed the Turning Torso building in Malmö and Ciudad de las artes y ciencias in Valencia.


Actions

Information

17 responses

10 07 2008
Desiree

Vad spannande att fa chansen att besoka det som kanske kommer bli er framtida nya hemstad. Det verkar vara en trevlig stad och expositionen var ju imponerande. Verkar finnas mycket potiential. Harligt med cykelbanor. Sadant klingar numer ljuvligt i mina oron. Du verkar anda ha hunnit med en hel del aven om det blev en snabb visit. Jag forstar att du blev lite nostalgisk over att vara tillbaka i Bryssel. Sadant hander nog nar man bott pa en plats lange och trivits valdigt bra. Du verkar ha en massa kul att se fram emot till helgen. Vad skoj att dina vanner kommer till Sverige for att traffa dig och umgas. Du far ha en fortsatt skon semester och Sverige vistelse.

Kram
Desiree

10 07 2008
Anne

Gångbron var nog den häftigaste gångbro jag nånsin sett, den var oerhört läcker. Jag gillar den moderna designen.
Haha, jag hade nog inte trott Zaragoza är i Växjös storlek men jag visste inte Zaragoza är så stor stad som det är. Det är ju en riktigt stor stad. Eller lagom kanske man ska säga. Jag gillar det du berättar om stan, jag tycker det låter som ett väldigt trevligt ställe att bo på. Många fördelar.
Skönt att du fick en positiv känsla och liksom kände att jo, här skulle det nog inte vara så dumt. Vad spännande att se var ni hamnar längre fram i livet!!!!

10 07 2008
Marianne

Just nu är jag så trött att jag måste stupa i säng, jag får läsa om Zaragoza i morgon. Ska bara kort säga att jag har skickat en “award” till dig: http://nyaaventyr.blogspot.com/2008/07/award.html

11 07 2008
Jess

Vilken jättefin bild på The Expo 2008 i skymmingen!

Men va dyrt inträde det var! 35€ är ju hutlöst!
Ingår det nått mer än bara inträde då kan man undra?

Jag märkte att det var mycket konst och sånt i Barcelona. Tycker att det är så trevligt.
Är spanjornena mycket för konst i olika former tro??

Hoppas att ZGZ kanske är ert framtida hem för då kanske man kan komma och hälsa på er och få lite sol på sig!😀

Kram!

11 07 2008
Mary T

… and it would be much easier for us Europeans to visit you if you were in Spain instead of PR!

11 07 2008
petchie

Desiree, jag tycker också att det är kul att få besöka Zaragoza nu medan vi funderar på att flytta dit. Jag försöker att lära känna staden vilket inte är lätt eftersom vi ofta är på blixtvisit och inte har så mycket tid för att strosa omkring och bara uppleva staden (av förklarliga skäl koncentrerar vi ju oss på att träffa Os familj istället). Det ska bli spännande att se om vi hamnar där nästa år, jag hoppas iaf det.
Jaaa, så nostalgiska vi blev i Bryssel förra veckan! Man fokuserar ju ofta på det positiva när man tänker tillbaka… Dessutom var det fint väder så var det härligt att sitta på kompisarnas takterrasser och sippa vin😉
Hoppas att ni också får en fin helg!

Anne, det är fascinerande att se hur den moderna arkitekturen har slagit igenom så stort i Spanien – Bilbao, Barcelona, Valencia och nu Zaragoza! Järnvägsstationen som jag beklagade mig över i förra inlägget är också en häftig byggnad även om den inte är så lätt att hitta i… Ja, Zaragoza är ju faktiskt en STOR stad, iaf i en svensk ögon men samtidigt inte lika enorm som Madrid så jag tycker att den är en lagom storstad om man kan säga så😀

Tack igen Marianne för den fina utmärkelsen!

11 07 2008
petchie

Jess, visst är det hutlöst dyrt – iaf om man kan tänka sig att tex barnfamiljer skulle vilja besöka Expot! Dessutom får man absolut inte ha med sig ngn mat eller dryck in på området så då ska man pröjsa för det också + om man vill åka “skidliften” för 6€ enkel resa… Och det är ju inte så att spanjorerna är några höginkomsttagare i jämförelse med andra européer!
Jag tror att spanjorerna gillar modern arkitektur och konst i olika former – iaf om man ser på alla stora satsningar på senare år i Bilbao (Guggenheim muséet – både byggnaden och konsten som hänger på väggarna där), Valencia etc. Jag kanske ska visa någongång mina bilder från Valencias konst- och vetenskapskomplex, det är också imponerande!
Det skulle ju så klart vara jättekul med en bloggträff i Spanien😉

Mary T, but at the same time – aren’t you really happy that you are going to experience the Caribbean in a few months’ time thanks to us😉 But I know what you mean, I will really enjoy coming back to Europe where it’s completely feasible distance- and price wise to travel to another country over a weekend!

11 07 2008
saltistjejen

Wow verkar vara en stad med närhet till det mesta i Europa!🙂
och vilken häftig hängbro!
Hoppas verkligen O’s föräldrar kommer till PR o hälsar på er! Gick det bra att prata med dem på spanska nu förresten?

Sorry det blir kort kommentar för jag har en protesterande Ella på ena armen…

Kram!

11 07 2008
Marianne

Spännande framtidsplaner, och den staden verkar ju vara väldigt lagom stor! Ikea har ni ju också : ) Förstår att det är viktigt med dina spanskastudier, det är ju ett framtidsspråk för dig.

Kommer den där linbanan att finnas kvar tror du, eller är det bara för expot?

Ha nu en skön fortsatt semester!

11 07 2008
Miri

Looks lovely. Did you guys fly Iberia from SJU? If so, how do you find that connection?

14 07 2008
Anna (Sthlm)

Så Zaragoza sedan kanske. Du vill bo i Spanien, inte mitt emellan Spanien och Sverige som en kompromiss? Haha, antar att kompromissen är Bryssel då kanske?🙂 Jag skulle ha svårt att bo långt ifrån havet tror jag. Iofs London går bra, men då är det ju bara en timmes resa till havet.

Jag har också undrat om detta med spanska barns sovtider. Jag läste en artikel om försvunna Madeleine häromdagen. Det var ju iofs i Portugal men de har ungefär samma rutiner och seder som i Spanien. Tydligen var folk misstänksamma mot föräldrarna bl a för att barnen låg och sov redan från 19.30 och framåt (och menade att då kanske de inte berättar sanningen om andra detaljer heller). “Vilka barn går och lägger sig så tidigt?!”. Tja, alla andra barn än latinska verkar det som!

När börjar skolan på mornarna? Man tycker ju att även om det inte börjar förrän kl. 9 och går upp kl 08 så kanske läggdags vid kl. 23 ändå är lite sent.

14 07 2008
Anna (Sthlm)

Jag har förresten lagt till Sthlm bakom mitt namn eftersom det är så många Annor! (Anna, Fair and True känns lite långt..)

14 07 2008
Mia

Va!? Ska du flytta dit nu?

14 07 2008
Lotta

wow vad härligt det later!! e ni fortfarande pa semester eller är ni hemma nu??!!

14 07 2008
Anna

Har utmanat dig på min blogg!

15 07 2008
petchie

Saltis, jag förstår att Ella pockar på sin mammas uppmärksamhet.. Själv är mitt problem att jag måste tigga internettid från min far i sommarstugan så det blir inte så mycket bloggande och kommenterande😦
Jodå, det gick bättre att kommunicera med Os föräldrar även om det inte är helt flytande. Det roligare är att eftersom jag nu kan säga lite mer, konstruera meningar etc så babblar de på ännu mer i ännu högre fart!!

Marianne, det känns verkligen som Zaragoza skulle kunna passa mig, inte alltför stor – jag hade kunnat tänka mig en ännu mindre stad men för en utlänning är det nog redan svårt att hitta jobb i en stad som ZGZ… Och skönt att det finns ett Ikea för när man känner som mest hemlängtan!
Vi misstänker att linbanan kommer att försvinna, den är ju både dyr och ganska onödig när väl Expot har försvunnit. Men de andra byggnaderna och broarna kommer nog att finnas kvar. Det ska bli spännande att se hur området utvecklas efteråt.

15 07 2008
petchie

Miri, O flew with Iberia directly to Madrid while I had to fly via Newark to Copenhagen (Continental). It is usually more expensive to fly with Iberia but of course something that O prefers as he can get home in under 8 hours! You can find the direct flights on the Iberia web-site.

Anna, japp Zaragoza är förhoppningen men man vet aldrig – kanske vi hamnar i Bryssel igen. SOm du skrev så är det ju precis mellan Sverige och Spanien men vi känner oss ganska klara med Belgien, samtidigt som vi ju blev väldigt nostalgiska förra veckan… Problemet är ju att när man kommer från två olika länder så blir det ju ett väldigt flängande fram och tillbaka på semestern så det hade varit skönt att ha vår bas i ett av våra länder. Och jag känner inget behov av att flytta hem till Sverige just nu. O är nog mer intresserad av att prova på Sverige ett tag än jag😉
Jag ska studera fenomenet spanska-barns-läggtider mer ingående nästa gång – jag vet faktiskt inte när de stiger upp på morgnarna… Det är ju iaf helt uppenbart att man inte håller lika hårt på att barns ska ha fasta rutiner och fasta läggtider i medelhavsländerna!
Ha ha, än så länge har jag bara en Anna som kommenterar (under namnet Anna) men det är bra att vara tydlig😉 Själv har jag ju fått lägga till ett H på Blogger för att det är många Petror också på vissa bloggar.
Tack för utmaningen, vi får se när jag hinner skriva några utmaningsinlägg!

Mia, det är inget som är bestämt än men det ser ut som vi ska flytta från Puerto Rico den 9 februari 2009 – jättekonstigt datum som O har fått från personalavdelningen, speciellt som vi inte vet vart de vill skicka oss…

Lotta, jag är fortfarande i Sverige och stannar till den 1 augusti. O är tillbaka i Puerto Rico och jobbar, stackaren…

Leave a Reply

