Le 14 juillet & a visit to Åhus

15 07 2008

Yesterday was the 14th July, National day of France and the birthday of the Swedish crown princess Victoria – we celebrated both with French wine and cheese (plus my favourite Swiss sausages and rösti, and actually most of the cheese was Swiss as well!) and by watching the Victoria day celebrations* on telly with my French friend P No 1 (I am P No 2!) who stayed on for a few days after our girls’ weekend.

But first some exercise… P No 1 and No 2 biked all the way to Åhus, 7,5 km away. It was a perfect Swedish summer day [for cycling], it was partly sunny, partly cloudy and the bike path to Åhus through the forest was quite full of cyclists, walkers and joggers. The bike ride is not too tough as the trees protect you from the wind and direct sunshine. The traffic on the road can be heard in the distance but it is very peaceful – I wouldn’t bike there alone though at night…

Bikes lanes in Skåne

Once we arrived in Åhus we decided that we needed a reward – huge ice creams from the Ice Cream Boat in the harbour. I chose the flavours citron maräng & Knäck while P No 1 got her ice cream cone dipped in chocolate! No need for any lunch after that yummy treat!! I think that O was very jealous even if he had been to our local Häagen Dazs in San Juan this weekend.

Åhus
Åhus has beautiful streets…

Åhus is a picturesque little town, with a medieval centre, cobbled streets and roses growing everywhere – reminds me a little of Visby on the island Gotland in the Baltic sea. We did a little shopping – designer stuff at Percy’s in the old train station, tourist brochures in the Tourist centre (same building as the Police station and library), French wine in Systembolaget (hooray, they didn’t “card” me, I am after all 33 nowadays and apparently don’t look like I am under 20…), a set of a 2nd hand Winnie the Pooh-cutlery for P No 1 (perfect for when she brings her lunch to work) and a potential gift** for O – unfortunately, I can’t reveal what it is as he reads my blog every now and then ;-) but it is something that he has been looking for, for a long time!

A bike trip in the potato field
Getting lost in the potato fields…

After a short break at home where I taught P No 1 to play skitgubbe (Swedish card game, it means “Shitman”, funny thing is that in French they have another game called “Pile of shit”) we decided to bike to the local smoke house Martins Rökeri to buy some smoked mackerel but we couldn’t find it to my parents’ surprise – I got a little confused with which bridge to cross!! But we took some nice photos in the middle of a potato field – promise to publish those and photos from Åhus as soon as possible!

A potato field in Skåne
A potato field, isn’t it beautiful with the blue sky? I love potatoes… especially the new small ones you get in the summer time!

*) Swedish artists perform infront of the royal family and an audience on the island of Öland where the official royal summer residence is located. The Victoria prize is handed out to an outstanding Swedish athlete every year.
**) I haven’t bought it yet as it has to be delivered to the shop first…


Actions

Information

15 responses

15 07 2008
Anna (Sthlm)

Jag tycker alltid att programledaren är så töntiga och skämten är så dåliga men musiken brukar ju vara okej i alla fall. Men undrar hur länge de ska hålla på med det.

Det var faktiskt ett tag sedan de bad om leg för mig också på Systembolaget, säkert ett år nu. Så det är väl slut med det nu…känner mig gammal😦

15 07 2008
Desiree

Vilken mysig cykelutflykt. Låter supertrevlig. Den hade man gärna hängt med på. Den där glassen du valde lät så himla god, åh jag vill ha kände jag då jag läste. Ha det fortsatt bra på semestern.

Kram

15 07 2008
Anne-Marie

Verkar ha varit en fin cykeltur. Det var länge sedan jag cyklade. Har nog inte gjort det på säkert 5-6 år. Jag hade helt glömt bort att det var 14 juli – minns TV-sändningarna från hennes födelsedagar. Tänk att de fortfarande gör det.

16 07 2008
Jess

Låter jättetrevligt med cykelturen. Nu blev jag sjölv sugen på att cykla. Men det får vänta tills man kommer till Sverige.
Skönt att kunna cykla omkring på vägar som inte är allt för traffikerade.

Mm..glass…gott!

Ha det bäst där nere i Skåne och njut av vädret.

Kram!

Förresten, finns det några hemsökta hus i era trakter?😀

16 07 2008
Mary T

I wonder is it similar to the Irish card game Shithead…?

16 07 2008
gottablandat

vad mysigt det later alltihop! ha de sa mysigt i sverige!

16 07 2008
Anne

Citron maräng och knäck, mmmm det börjar vattnas i munnen på mig. Låter jättegott, synd man inte kan packa kappsäcken full med glass.
Nu blev jag väldigt nyfiken på presenten till O. Du får berätta när han väl fått den och det inte är nån hemlighet mer.
Haha, roligt det där med legg. Jag antar att den dagen då de frågar efter pensonärskort eller nån form av seniorrabatt inte är så rolig att få. Hellre frågan om leg vid 33 än frågan om man har seniorrabatt när man är 43😉
apropå ålder, jag tycker Victoria börjar se äldre ut. Tänkte på det när man såg bilderna från hennes födelsedag (varför har hon förresten alltid håret i exakt samma svans på sin födelsedag).

18 07 2008
petchie

Anna, jag kan hålla med om att programledarna ofta är lite fåniga men det är de ju nästan alla program – mitt hatprogram nr 1 just nu är Allsång på Skansen som alla verkar gillar i Sverige, hi hi! Jag tycker att det är stor pensionärsvarning på det programmet men det är jag visst ensam om😉 (jag är ju dessutom nog ensam om bland bloggerskorna att inte gilla Ernst…).
Jag tyckte dock att David Bathra och Johan Glans gjorde ett relativt bra jobb förra året, iaf när de sjöng sig igenom hela kungalängden – det var imponerande att de kom ihåg alla namnen! (här är jag ju helt partiskt som skånska och speciellt som Johan gick på samma skola som jag i Eslöv)
Det är ju lite tveksamt om man egentligen ska känna sig nöjd när de slutar fråga efter leg på Systemet men samtidigt så är det ju verkligen länge sedan man var 20…

Desiree, det var en cykelutflykt som måste göras om – kanske redan i helgen med mina belgiska kompisar som kommer idag (OM vädret tillåter!). Glassen var såååå god, mycket godare än Häagen Dazs…

Anne-Marie, jag cyklade EN gång i Bryssel och har bara cyklat 2 ggr i PR så det var härligt att bara ta cykeln och trampa iväg på en riktig CYKELBANA! Det ska jag göra om innan jag åker tillbaka till PR.
Ja, Victoria-dagen verkar finnas kvar ett tag till – och alltid är det spekulation i vad stackars Daniel gör under tiden…

18 07 2008
petchie

Jess, cykelturen kändes som en sådan typiskt svensk sommaraktivitet – och det var så skönt att cykla i skogen utan några bilar att ta hänsyn till. Hoppas att du får cykla lite när ni åker hem i slutet av sommaren!
Vädret är ingen höjdare idag, ösregn😦 men vi ska snart tillbaka till sommarstugan så hoppas att det klarnar upp under dagen!
Hemsökta hus?? Inte vad jag vet i närheten, men vi har ju många skånska slott och de har väl spöken allihop?! Bäckaskogs slott som ligger några mil bort har ett spöke..

Mary T – let’s compare shit card games when you come to PR😉

Lotta, det är sååå mysigt att vara hemma fortfarande men snart får jag ju åka tillbaka och ta hand om O🙂

18 07 2008
petchie

Anne, citronmaräng var en ny glassmak för mig men den var mycket god!
Hi hi, jag kan ju berätta på svenska vad jag tänker köpa till O – en gammaldags varuvåg! Han har pratat om en sådan väldigt länge och tom ritat för mig hur den ska se ut… nu tror jag att jag har hittat en i Åhus, tyvärr var den jag såg redan såld men loppisägaren berättade att en annan skulle komma in som var 100 kr billigare (200 kr totalt!). Mina föräldrar blir kanske inte så glada över att få behålla den men jag tror att det finns plats i bastun😉 (det är en stående kommentar när jag kommer hem “när ska du tömma bastun på dina grejor”, problemet är att de flesta sakerna där är inte mina!!)
Jag tänkte på precis samma sak – att Victoria alltid har hästsvans på sin födelsedag men det kanske är för att markera att det är “casual”?

18 07 2008
Anna (Sthlm)

Just ja, Batra och Glans var bra förra året så jag tar tillbaka det litegrann! Jag håller med om att Åhus påminner om Visby!

4 08 2008
Marianne

Vilka härliga svenska sommarbilder! Yngsjö … var det inte där det var något bestialiskt mord för mängder av år sedan? Yngsjö-morden? Nä, cykla inte där ensam om natten!

4 08 2008
petchie

Anna, ha ha det var ju bra att du också gillade skåningarnas uppträdande förra året😉

Marianne, ha ha, det var ett tag sedan det hände sådant i Yngsjö – Yngsjömordet var väl i början på 1900-talet, en kvinna hade ett incestuöst förhållande med sin son och tvingade honom att mörda sin fru… Hon blev den sista kvinnan att avrättas i Sverige!!

10 09 2008
Wednesday recipe: P’s Citrus & Avocado Salad « Petchie’s adventures

[…] Venice, a luxurious weekend in the south of France, a cold weekend on the Danish island of Mön, or getting lost in the potatofields of Skåne) or a wedding (France, Belgium, Denmark, Sweden-Norway)! And almost exactly a year ago we went to […]

19 06 2009
Friday theme / Show & tell: Summer day / evening « Petchie’s adventures

[…] through the forest. My friend P No 1 (who is getting married next weekend in Strasbourg) and I did a similar excursion last year. In Åhus we will check out the flea market shops, the designer shop called Percy’s and have […]

Leave a Reply

