My Swedish Summer 2008 in pictures

1 08 2008

When you read this, I will already be on my way back to Puerto Rico so what better way to say goodbye to the Swedish summer than to publish some of my photos from the last 1½ months… I think that the blog will have a Swedish summer theme during the whole month of August, as I have plenty of more photos and stories to share!

Cloudy skies

The summer didn’t start very well, June was rainy – as this month usually is in Sweden…

Summer rain

We spent a lot of time indoors, looking out on the rain😦 At least I got to read a lot of books – 10 in total during my 6½ weeks at home…

Flowers by the side of the road

I love these [wild] flowers that grow at the side of the road and also in our garden in the summer house. It has been a constant battle between my parents this summer – my mother wants to bring some plants and flowers from the garden in town, my father keeps insisting on a wild garden but I think that a compromise would be perfect!

Skåne landscape

I have fully enjoyed the drives through the Skåne landscape – green and yellow fields, rolling hills and small villages…

Me in the new hammock

And the new hammock that my siblings gave me for my birthday has been wonderful – it is just sooo peaceful to lie in it, rocking back and forth while reading a good book or simply look at the clouds and sky.

My father and friend swimming in the Baltic under cloudy skies

July was a better month weather-wise but still a few grey days like this one when my father and my old friend O (not to be confused with my love O!) took a swim with Stenshuvud in the background.

Ice cream!

I managed to get invited for ice cream by all the visitors as I kept forgetting to bring money to the beach (the kiosk is on the way!)…😀

Åhus Beach Handball tournament

The annual Beach Handball tournament in Åhus was a fun experience with the Belgian visitors – a very random idea but 16,000 players made it an impressive event!

Ale's stones on the south coast

The classic sight on the Skåne south coast – Ale’s rocks, Sweden’s version of Stonehenge!

Our pet toad who lives in the garden

And last but not least, our pet toad who lives in the garden. My mother and I spent half an hour cutting down a dead bush while the toad sat in its hole observing us!


Actions

Information

12 responses

1 08 2008
Fritt ur hjärtat

Vilken tur att det så småningom blev sommarväder. Även om regn behövs och 35 grader verkar vara lite slösaktigt;-) så är det skönt med de veckor som varit. Jag tänkte speciellt på Lullun som inte fick bättre väder än honhade haft på Grönland, tur det styrde upp sig. Jag är ju som du säkert förstått trädgårdstok, blomman du fotograferat heter Vallört,(lite liten bild dkulle kunna vara blåeld men den är rätt ovanlig) Vallörten är väldigt vacker och sprider sig gärna, det finns dock en ädlare variant:-) Gurkört, den är snarlik men sprider sig inte lika mycket, har dessutom ätliga blommor, du vet så där till snyggt, den skulle man kanske kunna smyga in…Jag inser också när jag ser dina bilder att jag har mycket kvar att se av Skåne!

1 08 2008
Millan

Josses har du varit hemma i 6.5 vecka redan. Helt otroligt!! Skont att vadret blev lite battre till slut men jag gissar att det inte spelar sa himla stor roll for dig som anda kommer aka tillbaka till varmen i morgon. Gott att ha sa mycket tid att traffa alla vanner och bekanta i lugn och ro. Jag hoppas kunna aka hem ungefar lika lange nasta sommar.
Fina bilder fran Skane dessutom! Att ligga och lasa i en Hammock maste val vara nagot av det basta som finns!?
Hoppas resan hem gar bra i morgon. Kramar fran Bristol dar solen lyser fran en molnig himmel😉

1 08 2008
saltistjejen

Vilka härliga bilder!! Jag blir alldeles knottrig nu och tänker på Sommar-Sverige. Shit jag har ju inte varit hemma i Sverige en sommar sedan 2006 när vi gifte oss!!!
Kanske nästa sommar??

Du verkar ha ahft det underbart iallafall!!🙂 Skönt att vädret belv bra efter den kalla o regniga juni.
Ser fram emot fler inlägg om dian äventyr i Sverige.
kram!

1 08 2008
Mary T

Lovely pictures! I want to go back to Sweden!!

1 08 2008
Desiree

Många vackra bilder. Jag ser fram emot att få se fler. Det lär nog bli en hel del sverigebilder för min egen del på bloggen under augusti också då jag är tillbaka. Ha en bra resa tillbaka till PR och hoppas att det går smidigt. Du hinner nog avverka en bok eller två till på resan. Du har dock hunnit läsa många böcker under semestern och det låter helt underbart. Du har haft en bra och skön, lång och härlig sommar semester i Sverige. Ett rikgit gammaldax sommarlov. Det är ju underbart. Imorgon hoppar jag på planet och far till Sverige, jippi!!!

1 08 2008
petchie

Simone, 25 grader hade ju varit helt ok😉 Lullun och jag svettades på Tivoli igår, men vi klagade inte på värmen utan satte oss i skuggan istället.
Kul att du vet vad blomman heter, mormor och mor har just diskuterat om det var Blåeld eller inte… Det roliga med gurkört är att i Os region i Spanien äter man stjälkarna på gurkörten!! Det är en av regionens specialiteter – de kokas med potatis och äts nästan som en soppa med olivolja ringlad över – jättegott!!! Blommorna har de inte bjudit på dock, stjälkarna säljs utan blommor. Os föräldrar skickade med en påse gurkörtsfrön till mina föräldrar så det ska vi kanske testa att blanda upp med de andra blå blommorna.
Skåne är väldigt vackert, speciellt på våren och sommaren – jag är ju bara lite opartisk😉

Millan, nej jag klagade verkligen inte över varken regn eller värme i Sverige – eller jo, jag frös som bara den i början av min vistelse och sov med dubbla täcken i en vecka innan jag hade acklimatiserat mig! Jag har dessutom insett att jag är så pass van vid värme att jag inte fattade varför alla klagade på att det var så varmt förra veckan!? Jag tyckte inte att det var såå varmt… det kommer nog ändå bli lite av chock ikväll när jag kliver ut från flygplatsen i San Juan – ångbastu..
Helt underbart med en sådan här lång Sverige-semester, det är ju få förunnat och vem vet om jag får uppleva det igen! Hängmattan njöt jag extra mycket av eftersom det var evigheter sedan vi hade ett ställe med bra hängmatte-träd!
Resan har gått bra hittills, flyger ju business så sitter nu på Newark i businessloungen och surfar! “Bara” 5½ timme kvar tills jag flyger vidare till PR.
Kram tillbaka!

1 08 2008
petchie

Saltis, jag hoppas verkligen att ni får tillfälle att åka hem nästa sommar – tänk vad roligt att få visa upp lilla Ella för all släkt och vänner. Jag brukar bara ha 1-2 veckor ledigt på sommaren så 6½ vecka har varit helt otroligt! Och japp, så glad att det blev en fin svensk sommar till slut, det är ju inte så roligt i längden att sitta inomhus och titta ut på alla störtskurar som drar förbi.
Kram!!

Mary T, you are so welcome – your last visit to Sweden was so short due to stupid Maersk Air (that doesn’t exist anymore) and their luggage mess. O and I are planning to spend all our summers in Sweden, to avoid the extreme heat of Spain so I am sure that there will be plenty of opportunities for you to come and visit! But first you are coming to PR next month – can’t wait!

Desiree, jag håller tummarna att det blir lika fint på din Sverigesemester och att vi får se många fina foton senare på din blogg. Jag är väldigt nöjd över alla böcker som jag har lyckats plöja igenom, vi får se om jag fortsätter med bokslukandet efter semestern!?
Resan har gått bra än så länge, sov mest på flyget från Köpenhamn eftersom jag steg upp redan 04.20. Tänk nu är vi nog båda på resande fot – du österut och jag västerut.

3 08 2008
Nina

Vilka jättefina Sverige-bilder. Ser precis ut som det ska.🙂

Men det ser ut lite som att Magnum håller på att ta över bland GB-glassarna. Sådär många Magnum minns jag inte. Equador dark? Mayan Mystica? (Nu känner jag mig lite som mormor, “Sådär var det inte på min tid…”)😉

Gärna fler Sverige-bilder och berättelser!

3 08 2008
Anne

Läser i kapp lite nu… Våra gäster åker idag så vardagen återgår till det normala igen. På alla sätt och vis. Vilka fina bilder du tagit, jag hoppas du kör mer Sverigetema i augusti.
Jag gillar bilden med glassarna🙂 Så det är så sommarens sortiment ser ut alltså…
Bilden med den fina blåa krukan och ängsblommorna, den är bara så fin. Den känns så “hemma”.

3 08 2008
petchie

Nina, ha ha det hade jag inte ens sett att Magnum håller på att ta över – jag fokuserade så på de klassiska glassarna – Päron och Ananas splitt!!😉
Lovar att det kommer fler Sverigeberättelser och bilder…

Anne, jag håller också på att läsa ikapp på de olika bloggarna – synd att vår wireless inte funkar så nu sitter jag uppkopplad till vår router på golvet (kabeln är så kort!).
Vad skönt att höra att ert besök har varit så lyckat, jag ska förresten svara på ditt email!
Visst är det en typiskt Sverigebild med ängsblommorna (även om de faktiskt plockats i mina föräldrars trädgård därhemma!). Jag gillar de gamla vaserna…

4 08 2008
Marianne

Bra att du har haft en sådan skön semester i Sverige, det ger verkligen ny energi. Söt groda, det är inte alla som har en tam sådan!

4 08 2008
petchie

Marianne, det var en helt underbar sommar – ett riktigt sommarlov!!🙂 Och enligt min pappa är det en padda, inte en groda – fråga mig inte hur han ser det (ngt om att paddor inte behöver leva nära vatten)…

Leave a Reply

