Oh no, no Mamma Mia for me

1 08 2008

Just checked Caribbean Cinemas’ web-site and they don’t seem to be planning to show Mamma Mia in Puerto Rico😦 I knew that I should have watched it in Sweden before I left… Somehow I can’t see how an ABBA-based musical film would be popular in Puerto Rico where they seem to love action, action and more action (at least based on the repertoire of the chain Caribbean Cinemas*).

I am sure that O is happy though, he claims that I told him early on in our relationship that I hate ABBA, and had he known… well, I am Swedish after all and ABBA is part of my childhood! So I would never say that I hate the group, only that I don’t like Dancing Queen – a completely overrated song according to me!

My favourites are Knowing me, knowing you and One of us (when I was a child it was I kissed the teacher) – which one is yours?

When I was 13-14 I had a phase of loving Chess – the musical written by the two ABBA-guys, Björn and Benny. The story is turning around two chess players during the Cold War – an American and a Russian, and the songs One night in Bangkok and I know him so well were very popular! It was my dream, to see it live but I guess now it wouldn’t be the same to see it without the original artists.

The video is so very 80’s!

*) However I discovered two other films I really want to see – Brick Lane (great book by Monica Ali) and Brideshead Revisited (a book that features on the BBC’s The Big Read-list and I am have been very curious to read it, even though my brother says it’s crap!?).

PS I am sitting in the President’s Lounge at Newark Airport, at least one good thing about my 7 hour lay-over is that I get access to the lounge (thanks to my business class ticket) and internet!


Actions

Information

9 responses

2 08 2008
Miri

Welcome home! I adored ABBA in my early teens (I thought they were oh so glamorous!)and still enjoy their tunes every once and again. Sorry you won’t be getting your ABBA fix here in PR. Here is a clip to tide you over until it goes to DVD. “O” might actually enjoy this… 😉

2 08 2008
Lullun

Hoppas att du kommit dig hem nu från mellanlandningen i NY. Och tack för sist. Det var jättetrevligt, trots att jag var ovanligt “förvirrad”! *hihi*🙂

Fick varken sett Mamma Mia eller Narnia (älskade böckerna som liten) under mitt Europa-besök *buhu* så nu blir det att vänta på DVD:erna istället skulle jag tro. Filmerna kör ju bara en vecka här, och båda (tror jag, iaf Narnia) gick här när jag var borta.

Chess älskade även jag “då det begav sig” och nej någon ABBA-fantast var jag väl aldrig, även om jag turnerade runt med en kör som sjöng ABBA-låtar ett tag i början av 90-talet (som bandmedlem då, inte i kören…😉 ). Men många bra låtar hade de ju egentligen och som favorit måste jag nog välja “The way old friends do”, och att spela själv; “Does your mother know?”, men det är ju lite av en humörsmak.🙂

2 08 2008
saltistjejen

Å, jag gillar Dancing Queen skarp!!!🙂
Och jag tycker att ABBA-låtar verkligen kan sätta fart på ett dansgolv! På mitt gamla jobb hade vi en tradition att skriva ny text till någon ABBA-låt varje gång någon i labbet disputerade. Detta framfördes alltid sjungandes OCH dansandes!!! Då förstås med riktig koreografi…!😉
Och Chess tycker jag verkligen är superbra! Särskilt Anthem. jag får gåshud när jag hör den. Helt med Körberg då. Ojojoj!

Men jag vet inte ifall jag är så sugen på att se filmen? Kanske, men jag har inte sett musikalen heller även om många undrat.

2 08 2008
Anna

Synd att du missade den! Den var underhållande, fast musikalen är bättre! Kul att se skådisarna sjunga. Meryl Streep var så himla bra, Pierce, Colin and Stellan…eh, not so much!😉

3 08 2008
Anne

Nu är du nog tillbaka, hoppas du inte har alltför jobbig jetlag… Välkommen tillbaka till PR igen!
Mamma Mia vill jag också se, kanske den kommer till PR lite senare? Som jag förstått det har den blivit en riktig succé, i USA är den på biotoppen och har tydligen slagit rekord vad gäller bio och musikal.

3 08 2008
petchie

Miri, thanks, it feels good to be back! I had feared that the heat would come as a shock but I think that the heatwave in Sweden the last 2 weeks had prepared me😉
Internet isn’t working properly but I will definitely check out the youtube-clip when I have a more reliable connection!

Lullun, tack det samma – det var verkligen kul att träffas! Inte var du så förvirrad, vi hittade ju barnvagnen ganska snabbt😉 Hoppas att det inte var alltför tufft att komma hem utan H..
Mamma Mia är verkligen jättebra så hoppas att den snart kommer ut på dvd, om du inte har samma tur som jag och lyckas se den på din ö trots allt! Does your mother know-numret är ett av de roligaste i filmen!
Kul att du också var ett Chess-fan!
Kram!

3 08 2008
petchie

Saltis, vilken rolig tradition ni hade på ditt gamla jobb – det är alltid väldigt lyckat att sätta ny text till gamla godingar (speciellt om man delar ut texten så att alla kan följa med i vad man sjunger!).
Anthem är också en av de bästa sångerna i Chess, så klart med originalartisterna… Jag har för mig att jag läste någonstans att musikalen har visats (visas?) i Göteborg – undra om texterna har översatts till svenska??
Jag hade inte heller sett Mamma Mia-musikalen men du måste se filmen – det är extra kul att se som utlandssvensk i utlandet! Jag menar, det var ganska otippat att filmen skulle vara SÅ poppis i Puerto Rico men biosalongen var FULLSATT ikväll och folk sjöng med och skrattade för fullt! ABBA är fortfarande stora!

Anna, det var kanske bra att jag inte sett musikalen för jag tyckte att filmen var superbra! Ja, de manliga skådisarna var kanske inte så bra på att sjunga men de får högsta betyg för “effort”😉 Speciellt Waterloo på slutet…

Tack Anne, jetlaggen är faktiskt inte så farlig alls. Kanske för att det är helg och vi har som vana att ta siestas ändå på helgerna😉
Jag är så glad att jag fick se filmen trots allt, B och jag funderar på att se om den!

10 08 2008
Jennifer

Hello!! I was just doing a google search for “swedish/puerto rican” and your site came up! I have been reading for the last half hour and you have made both myself and my hubby feel homesick- he’s from Sandviken and I am from Hatillo, PR. Thank you for proving to my hubby that a Swede CAN live in Puerto Rico! We currently live in Chicago but are always back and forth between our “home homes”. We have an 8 month old baby now and I was curious….looking up to see if there were others out there mixed like him. Anyway, thanks for blogging your interesting life!! I will keep reading🙂

Jennifer

10 08 2008
petchie

Jennifer – WELCOME! That is so great that you like my blog! Of course a Swede can live in Puerto Rico – I really like my life here.
Let me know if you come to PR for a visit!

Leave a Reply

