Wednesday recipe: Petra’s burgers

6 08 2008

During my holidays in Sweden we did a lot of BBQs, at least once or twice a week, and my father’s least favourite thing was when we decided that it was Burger time! Not because he didn’t like the burgers, quite the contrary but he kept complaining that it was difficult to clean the BBQ grill afterwards😉

Burger time!

I refuse to buy ready-made burgers when it is so easy to make them yourself. In Puerto Rico I very often make a batch of burgers & meatballs (using the same recipe, just different shapes!) and freeze them – perfect for lunch or a quick dinner. You might notice in the recipe below that I don’t use egg or bread crumbs which most recipes include – I don’t think those ingredients are needed.

500 grams – 1 kilo minced meat (beef + pork / veal)
1 onion, finely chopped
sea salt and freshly ground black pepper
a handful of grated Parmesan cheese (can be excluded)
1 heaped tablespoon of French mustard
a handful of chopped parsley OR
various dried herbes & spices such as basil, oregano, chili pepper etc (what you have at home)

Shape into burgers – I usually try to make them quite big but relatively thin, or meatballs – whatever you prefer! Grill on a BBQ or fry in a frying pan with olive oil. Serve with oven-baked potatoes and a salad.

BBQ with peppers, aubergine & skewers

Delicious side dishes include grilled Cypriot halloumi cheese and grilled peppers & aubergine – just put the peppers and aubergine on the grill and cook until soft, then peel off the skin of the peppers and indulge!

BBQ dinner with oven-baked potatoes

Not burgers but my mother’s delicious oven-baked new potatoes! And my favourite china – my great grandmother’s Alva plates from Gustavsberg..

Oh, I think that I just became a little homesick… and hungry!


Actions

Information

13 responses

6 08 2008
Petra

Hihi. Vad roligt att se en liten klotgrill, här i USA är ju grilarna stora som badkar. =)

6 08 2008
petchie

Petra, visst är de söta😉 Och vi har tom TVÅ klotgrillar eftersom vi var så många på midsommar.. Så istället för en stor så blev det två små! O är sugen på att investera i en stor amerikansk grill att ta med hem till Europa, frågan är ju bara var vi ska bo och om det får plats med ett sådant badkar till grill!?

6 08 2008
saltistjejen

Vilka otroligt fina bilder!! Jag blir hungrig!! Det är så fint med blått porslin tycker jag! Så sopmrigt.
Lustigt men jag har ägg och ströbröd när jag gör köttbullar o pannbiff men inte till hamburgare.🙂
Kram!

6 08 2008
Jess

Så mysigt med grillning!
Jag längtar också efter en riktigt svensk grillkväll och snart är det dags!😀

Ha,ha..jag kan förstå din pappa som tycker att jag är jobbigt med hamburgergrillning.
Min mamma tycker att deras gamla grill har ett äckligt galler men pappa envisas med att använda gammelgrillen trots att de har en sprillans ny också. Galenskap! (Han är hamster ska tilläggas!! :))

Gillar den blåa dukningen på sista bilden.
“Blå, blå..” dyker upp i bakhuvudet..

Kram!

6 08 2008
Jess

Sorry för helknasigt inlägg..
“jag kan förstå din pappa som tycker att jag är jobbigt med hamburgergrillning.”

JAG ska vara DET… ha,ha..

6 08 2008
Anne

Aha, inget ströbröd eller ägg. Jag har bara gått på gammal vana och haft i de ingredienserna för att det “ska” vara så.
Jag gillar inte heller de där färdiga burgarbiffarna, de är rent av riktigt äckliga. Som du säger, det tar ju inte så länge fixa egna från början.

6 08 2008
Lullun

Tack ännu en gång för inspiration! Tänkte först att våra köttbullar etc nog liknar varandra, för jag använder nämligen heller inte ägg och ströbröd, men så visade sig inte alls vara ändå. Nu får jag testa något nytt nästa gång.🙂 Gjorde förresten quesadillas igår, vilket gick hem hos Aaju (och mig).🙂

6 08 2008
petchie

Saltis, ha ha jag blev också hungrig av att skriva inlägget😉 Servisen (som alltså heter Alva, inte min mors farmor – hon hette ju Ella!) fanns i vår gamla sommarstuga tils för ca 10 år sedan då mormor och moster “sorterade ut” den och jag räddade den – full uppsättning av stora & små + djupa tallrikar, uppläggningsfat, soppskål etc. Älskar den och den passar perfekt i nya sommarstugan tillsammans med den nya Marimekko tillbringaren!
Jag har aldrig ströbröd hemma så jag började exkludera det ur recepten och kom fram till att det blir godare så.

Jess, grillkvällar är absolut bland det bästa med svensk sommar! Tänk, snart är det ni som är uppe i Sverige och grillar – jag kommer att vara så avis😉
Ha ha, jag försökte komma fram till vad det var du försökt få fram om min pappa😀 Vi köpte faktiskt ett sådant där hamburgerhalster till honom men då ville han inte använda det… han ville nog bara få lite uppmärksamhet varje gång det skulle grillas!?
Jag tycke också att den blå dukningen är fin, som sagt min favoritservis, mina blå glas som stått i bastun i 8 år😉 och nya randiga servetter från Pueto Rico! Så somrigt, eller hur!

Kram tjejer!

6 08 2008
petchie

Anne, jag har inte riktigt förstått meningen med ströbröd, om det är utfyllnad…? och ägg är väl mest för att det ska “hålla ihop” vilket jag tycker att det gör ändå.
Hamburgare och köttbullar är ju definitivt godast hemmmagjorda och då vet man ju vad som är i dem!

Lullun, nu blir jag nyfiken – hur gör du köttbullar? Jag tror att den franska Dijonsenapen är min “hemlighet” och om man har i en massa persilja så smakar de precis som min farmors! Det var för något år sedan som jag fick för mig att klippa ner persilja i köttbullssmeten och helt plötsligt fick jag en smak-flashback från farmors köttbullar som jag inte ätit sedan 1988 (hon dog 1989)!!
Kul att Aaju gillade dina quesadillas – som sagt så är det perfekt att ha tortillas i frysen för att bara ta fram ett gäng när man vill göra en enkel måltid. Tänkte faktiskt på dig när jag skrev inlägget – eftersom ni ju inte har så pålitliga matleveranser i Grönland…

6 08 2008
Anna

Mumsigt det ser ut! Och som jag sagt förut, jag älskar halloumi!

Är inte ägget för att göra det mindre torrt eller det kanske räcker med lite mjölk då bara? Jag har i fall gjort båda sorterna men föredrar nog den med lite mer gojs i!🙂 Min farmor brukade dock ha löksoppa i (tror hon köpte på påse och la till vatten) och då får man både vätska och krydda!

7 08 2008
Marianne

Jag är visst fortfarande alldeles dagvill, för jag glömde totalt bort att det var onsdag i går! Det får bli ett recept i dag i stället hos mig.

God variant på köttbulls-/pannbiffssmeten! Det ska jag testa. Själv brukar jag ha i både ägg och ströbröd, har för mig att båda är för att det ska hålla ihop. Men jag ska testa ditt sätt.

Det blå porslinet passar ju perfekt i en sommarstuga, där ska det vara lite mer romantiskt.

7 08 2008
petchie

Anna, halloumi är så gott! Jag skulle nog bara äta det om jag åkte till Cypern, en diet på halloumi…😉
Det är kanske därför man har i ägg? Men jag tycker inte att mina köttbullar / hamburgare blir torra utan ägg eller mjölk för den delen. Löksoppa i köttbullarna låter intressant…

Marianne, det är inte så strikt – jag ska kolla hos dig för att se vad för något spännande recept du kommer med idag. Jag är visst väldigt ensam om att inte ha i något för att få smeten att hålla ihop / inte bli torr… Men det brukar faktiskt gå bra ändå!
Visst ska det vara romantiskt och lite lantligt i en sommarstuga, absolut inte för modernt.

7 08 2008
Lullun

Oj ja, hur gør jag? Vældigt olika beroende på “humør”, men aldrig så som du gør… *hihi* Eller ja, basen av køttfærs och løk har jag ju alltid, sedan kryddar jag olika. Mest blir det nog salt, spiskummin, cayennepeppar, chili, paprika, svartpeppar och vitløk. Men ibland har jag mer en ørtvariant, andra gånger kryddar jag næstan uteslutande med tabasco. Sedan gillar jag att fylla dem med skinka, ost och tomat också, nør det ska lyxas till.

Nær jag gør køttbullar på torrare køtt (som t.ex nær jag mixar nøt- och ælgkøtt) eller nær jag gør køttbullar som ska tåla att værmas “lite extra” (t.ex dem till julbordet) så børjar jag dock det hela med att lægga lite havregryn till svællning i vatten i några minuter først och sen tar jag i køtt, løk och kryddor. Då blir køttbullarna så mjuka att de bara smælter i munnen. Tycker jag iaf…😉 Det dær med ægg & strøbrød tycker jag bara de blir stabbiga av.

Fast nu ska jag verkligen ta och testa ditt sætt; med persilja och senap, som var nytt før mig. (Æven om jag som oftast brukar doppa køttbullarna i senap nær jag æter dem, samt har en hel del senap (och senap-gurk-dressing) på mina hemmagjorda hamburgare… :-))

Leave a Reply

