Summer projects…

10 08 2008

Not a summer without a few projects, or maybe that is just a very Swedish idea? So, apart from reading 10 books (more about that in a future post) and hosting visits from lots of friends and their families*, I had some projects to finish:

Decoration of the summer house:

Since the summer house is very new, it was built last year, I thought that it was important that not all the furniture was new as well. I told the rest of the family that I didn’t want it to feel like an Ikea-ad, and they agreed of course! A summer house is supposed to be about old, [relatively] mis-matched, simple and comfortable furniture… The idea was also to add some references to the old summer house where we spent so many wonderful summers together.

In the end we managed to furnish the two houses (main building + guest house) with a nice mix of new (sofas, armchairs, beds) and old furniture (my old kitchen table, old chairs, sofa table, bookshelves) as well as recycle old lamps, china, glass ware, cutlery etc. You can see the old blue and white china that used to belong to my great-grandmother in the photo from the BBQ in the last post – we used to have it in the old summer house.

P1010133

A framed photo of the wallpaper from the toilet in the old summer house that now adornes the shelf in the otherwise very white bathroom of the new summer house!

P1010118

I found this shelf  / cupboard in the old shed, and thought that it would look perfect in the guesthouse. But the rest of the family was sceptical…

P1010623

However, after some cleaning and polishing, it did look good – everybody agreed! And my Penguin Classics flea market findings look great on the shelves

The shed:

Another project of mine was the shed, which was not matching the two new buildings… My father and my brother replaced the old roof (I helped a little as well), my sister made a new step, and together with my siblings we painted the shed – it looked completely new when finally done!

P1010638

The shed has a new roof but is still the wrong colour…

P1010662

A brand new shed, or at least almost!

Next year we will continue with new projects – that’s part of the fun of having a summer house!!😀

 

*) I have calculated that 5 boys aged 1½ to 3 years came to visit us in the summer house. It is incredible how almost all my friends are having boys, fortunately one friend has twin girls to push up the statistics!


Actions

Information

20 responses

10 08 2008
Anna

Du måste lägga upp fler bilder på sommarstugan!

Jag känner igen hyllan i badrummet! Den är från Ikea i alla fall🙂 Jag har en likadan i mitt badrum.

10 08 2008
petchie

Anna, japp lite grejor blev det allt från Ikea ändå😉 Molger är en superbra hylla, själv hade jag en sådan i köket i Bryssel även om det är en badrumshylla…
Fler sommarstugefoton kommer!

11 08 2008
saltistjejen

Jag gillar verkligen er idé med den inramade tapeten från badrummet i ert gamla sommarhus i det här nya!🙂 det var en jättefin och rolig symbol för att man tar med “det gamla” till det nya huset!🙂
Just det att det var er badrumstapet som ni nu har som tavla i badrummet var kul!
Det ser ut som om ni verklgien har jobbat och fått lön för mödan! Jättefint har det blivit. iallafall om man får tro dina bilder…😉

Varför sålde dina föräldrar det gamla förresten?? Och köpte detta?var det för läget eller helt andra orsaker?? Kanske har duj berättat men jag har glömt, sorry.

Och detta med pojkar resp flickor. Tja, vad säger man… Så kan det ju vara ibland. I min vänkrets föddes det också först fler pojkar än flickor (om jag minns rätt) men det vände sedan så nu tror jag faktiskt det är fler flickor än pojkar…

Stor Kram!

11 08 2008
Lotta

kul med lite projekt vid sidan om all läsning! ser ju superfint ut!!! hoppas allt ör bra med dig annars! kram

11 08 2008
Lullun

Säger som Saltis; kul idé med tavlan på toan!! Tavlan i sig är fin och med historien också så känns det ju bara helt rätt.
Och oj vilken “fixarlust” jag fick nu. vill också ha ett sånt projekt igen. Jag har ju “gamla huset” hemma hos pappa, där de flesta av mina saker står, men så länge man bor här blir det svårt att hinna göra så mycket där då det bara är riktigt stooora (och materiellmässigt dyra) projekt som står på tur. Men vi får väll se…😉

11 08 2008
petchie

Saltis, roligt att du gillade min idé – det är faktiskt inte en tapetbit utan bara ett foto på toa-tapeten😉 Jag har alltid gillat tapeten, den passade så perfekt på en sommarstugetoa!
Jag blev så nöjd över vår make-over på förrådet, jag kunde inte sluta beundra vårt verk😀 Det är så fint nu när de tre byggnaderna på tomten matchar varandra!
Den gamla sommarstugan finns kvar i familjen, men det är min moster som äger 3/4 och min mor bara 1/4… Det har varit några typiska konflikter om när vi skulle få vara där etc så till slut bestämde sig mina föräldrar för att skaffa ett helt eget ställe.
Vi får se om det vänder i min vänskapskrets när det gäller pojkar resp flickor… De två senast födda är faktiskt en pojke och en flicka.

Tack Lotta! Det är kul att få arbeta lite också under sommaren även om jag hade rejäl träningsvärk i armarna efter att ha målat i 3 dagar!
Annars är allt bra här i PR, Os familj anlände igår och det går bra… de är på stranden just nu så jag har lite tid för mig själv.

Kram tjejer!

11 08 2008
petchie

Lullun, visst är den somrig, min toa-tavla🙂
Fixarlust smittar av sig och man blir så motiverad att fixa mer… får se vad det blir nästa år men vi har några planer på att fixa en liten kvällsuteplats i ena hörnet av tomten och en trappa till trädäcket. O gillar också att fixa så förhoppningsvis kan han komma med nästa år och hjälpa till. Det är kul när man kan fixa med en liten budget och ganska snabbt (vi använde färg som var kvarlämnad sedan de förra ägarna målade de nya husen). Hoppas att du får tid och pengar att fixa du med någongång i framtiden! Det är dessutom mycket roligare att göra allt själv!
Kram!

11 08 2008
Mary T

You should help to add to the statistics aswell!

11 08 2008
Miri

Good call on that cupboard: It looks great up against that patterned wall (wallpaper?). Very retro! 🙂

11 08 2008
Anne

Wow, vad snyggt förrådet blev. Jag förstår du inte kunde sluta beundra det🙂
Jag var lite skeptisk när jag såg första bilden på bokhyllan och tänkte hur ska det där slutresultatet bli, men det blev helt kanonfint. Supersnyggt och helt rätt i en sommarstuga, prydnadssaker är helt rätt. Du verkar väldigt händig och pysslig av dig, jag kan helt hålla med dig om att ha projekt i sommarstugan är en del av charmen och precis som det ska vara. Tyvärr har vi inte det längre i familjen, det har dock varit en sommartradition många år. Men det blir lätt så att saker splittras efter en skilsmässa (mina föräldrars). Min mamma har pratat om att satsa på nåt nytt, en ny och egen sommarstuga, att vi skulle göra det till en gemensam grej. Så vi får se….kanske i framtiden. Jag kan ju inte påstå mitt engagemang blir mindre av att läsa och se bilder om ditt sommarstugeliv.
Förresten, det finns nästan bara pojkar i min kompiskrets också. Nån flicka förstås men övervikt på pojkar är det helt klart.
Hoppas det är bra med svärisarna och ert gästbud. Vi hörs!!!

11 08 2008
Marianne

Håller helt med föregående talare om allt : ) Tavlan på det gamla var super, då har man det lite grann med sig. Och det är klart att husen ska matcha, annars blir det för stökigt. Nu blev jag sugen igen. Ett tag såg det ut som om vi skulle kunna köpa ett äkta gammalt torp i närheten av Klas föräldrars sommarstuga, men det blev aldrig. Då hade jag fullt av planer i huvudet om hur man skulle göra för att bevara samtidigt som det skulle fungera.

Mitt problem med att ha sommarstuga i Sverige är att man skulle behöva vara där en längre period varje sommar för att sköta om stället. Men Klas kan ju bara ha sina veckors semester, och jag har ingen lust att var utan honom i några månader varje år. Dessutom katterna …

Så jag får väl suga på karamellen ett tag till och planera i huvudet, spara inredningstidningar med bra idéer och allmänt sukta.

Hoppas ni har det bra med svärkvinnorna!

11 08 2008
Anki

Låter jättekul att pyssla ihop ett nygammalt sommarhus! Hyllan blev ju jättebra! Och skjulet ser mycket snyggt ut med vitt och rött!
Låter som att du är väldigt nöjd med din sommar (enligt alla inlägg) och att ni kommer få många fler fina somrar i det nya huset!

12 08 2008
Millan

Ert nya sommarhus ser himla mysigt ut och jag haller med om att det inte bara ska vara nytt utan maste vara en mix av gammalt och nytt!! Tycker era projekt verkar harliga och det ser ut som om de blev valdigt lyckade ocksa!!

12 08 2008
petchie

Mary T, ha ha, you are right – even if improving the statistics wouldn’t be the reason…

Miri, thanks, retro is in, isn’t it😉 Yes, wallpaper behind – we are not too sure about it though, it makes the room quite dark (only one wall has wallpaper, very common in Sweden nowadays) so we might remove it actually.

12 08 2008
petchie

Anne, du var inte den enda som var skeptisk, ha ha! Det var ingen som trodde på min idé men tänk vad fint det blev till slut. Det var faktiskt min bror som tyckte att det skulle förbli mörkt, jag ville måla skåpet / hyllan vit (dessutom kunde vi inte komma överens om det var ett skåp eller en hylla – jag kallade möbeln hela tiden för en bokhylla!).
Vad tråkigt att ni blev av med er sommarstuga, det är väl så typiskt att det blir en massa familjekonflikter runt sommarstugor, speciellt vid skilsmässa eller dödsfall.. Jag tycker det är så skönt att ha tillgång till en sommarstuga speciellt nu när jag bor utomlands. Jag har använt sommarstugan som bas under semestern och för en gång skull innebar det att JAG inte flängde runt utan kompisarna kom till mig istället – så skönt!!
Det går bra med besöket, Os mamma snackar non-stop men annars är det lugnt – svägerskan och jag har lärt känna varandra bättre, skönt! Och Os systerdotter kallar mig tía hela tiden – så gulligt! (tía – aunt)😀

12 08 2008
petchie

Marianne, en av mina favoritsysselsättningar är att gå omkring i sommarstugeområdet och titta på alla mysiga (och omysiga) sommarstugor. Det är väldigt vanligt med en massa olika hus i olika storlekar och oftast matchar de INTE. Det stör mig!😉
Vad tråkigt att det inte blev ett fint gammalt torp, men jag förstår att det inte är så kul att sitta ensam medan maken jobbar. Än så länge passar det ju bra för oss att vi har sommarstugan tillsammans allihop men vi är väl medvetna om potentiella konflikter, visa som vi är av historien…
“Svärkvinnornas” besök är en intensiv kurs i spanska på 10 dagar… det går bra än så länge😉 även om jag är ganska slut i huvudet efter en heldag på spanska!

Anki, vi har haft en väldigt mysig sommar tillsammans hela familjen och fixat en massa – det blev så klart en hel del Ikea-besök men roligt att vi fått användning av så många av våra gamla saker som stått i bastun / källaren / garaget hemma hos mina föräldrar… (och de är så klart väldigt glada över det!!)

Millan, jag hade gärna sett ännu mer gammalt i stugan men samtidigt är det ju mer praktiskt med bekväma nya [bädd]soffor etc🙂 Jag ser framemot nästa sommar då förhoppningsvis O kan följa med och hjälpa till också – han älskar att “pyssla” och kommer alltid med en massa idéer!

13 08 2008
Marianne

Hihi, svärmor som pratar non-stop. Jag vet hur det är …

13 08 2008
petchie

Marianne, jag försökte förklara skillnaden igår för O – HAN kan ju säga till sin mamma att han har annat att göra, och ibland bara går han sin väg men det kan JAG inte göra, jag sitter där med hans mamma som babblar på om allt och inget, och jag kommer inte ifrån henne – jag FASTNAR! (både pga språket och pga av min “goda uppfostran” – arrrggghhh!) Nej, nu låter jag väldigt negativ men jag förstår ju inte allt hon säger! Jag tror dock inte att det är så viktigt för henne, det viktiga är att jag lyssnar eftersom ingen annan gör det i familjen!?

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] Family time of the year: All those weeks spent in the new summerhouse with my family last summer – 5½ weeks in total! The summer started with a big cold and wet midsummer’s eve party and ended with a paint project. […]

13 08 2009
An indoor summer project « Petchie’s adventures

[…] 13, 2009 · Leave a Comment Not a summer without a project! Last year the decoration of the new summer house and fixing of the [old] shed were on the to-do list, and we did so well that a carpenter remarked to my father that he […]

Leave a Reply

