Wednesday recipe: Arroz cubano

13 08 2008

Since the women in O’s family are visiting us at the moment and cooking Spanish, I thought that I would share with you one of the easiest dishes: Cuban rice! I have no idea if it is a traditional dish in Cuba, but at least in O’s family!

Arroz Cubano
3-4 deci-litres of white rice* (round grained, what we in Sweden call grötris / pudding rice)
1 onion – chopped
1 can of crushed tomatoes
1 egg per person
1-2 bananas (plantains or “normal” bananas) – cut them length-wise in half.
olive oil, and dried herbs

Boil the rice as you usually do, but add some chopped onion and 1-2 tablespoons of olive oil. Prepare a tomato sauce with some more chopped onion, garlic if you want and a few dried herbs (basil**, oregano, etc). Fry the eggs sunny side up (i.e just on one side, and the yolk should preferably be a little runny) in some olive oil, then fry the bananas lightly in the oil as well.
Serve a cup of rice with tomato sauce on top, the egg and the bananas. Quite yummy actually!😀

It is fun to have the Spanish family here, but it is very intense and I am completely exhausted every evening after having spoken (and listened to) Spanish all day! O’s 2-year old niece is so sweet, she calls me tía (aunt) and loves wearing my flip-flops! She plays maracas with her tío every evening! And speaking of maracas, I just found out that they are a native instrument from Puerto Rico – you learn something new every day [by googling a word!].

Today it’s apparently the day of the left-handed people, so I will just have to congratulate myself😉 According to a Swedish newspaper [Aftonbladet] left-handed people have a higher risk of schizophrenia, poor linguistic capacity and higher risk of accidents (en ökad risk för schizofreni, sämre språklig förmåga och högre olycksrisk)… I will use that excuse when I go a little crazy over making mistakes in Spanish (and not cleaning the windows – I might fall out because I am left-handed!?)!

*) or as much as you usually calculate per person

**) Maybe I shouldn’t generalise but in O’s family they have never heard of using basil (albahaca) in cooking! O’s mother grows basil in the garden, close to the windows as it is supposed to keep the flies out!? Can it really be true that basil is not used for cooking in Spain when it is sooo popular in France and Italy!?


Actions

Information

14 responses

13 08 2008
Lullun

Åh det är alltså även min dag idag! Det visste jag inte. Ska nog gå till affären idag då och unna mig den där “saken” som jag tänkt köpa mig ett tag. Man måste ju ta vara på alla chanser. *hihi* Grattis till oss båda, samt till min syster, svåger och troligtvis (som det verkar) även Aaju samt alla andra “vänstervridna”…😉

Och tack för mattipset. Det var en rätt som jag aldrig hade kommit på själv och heller inte stött på förut. Ska testas. Lät ju enkel att fixa till också.

Sedan lät det ju mystiskt med basilikan, men jo men visst; jag bodde hos en katalansk-baskisk familj en gång och där åt vi basilika-kyckling. Men om det var för att sonen bott i Italien eller någon annan konstig anledning vet jag inte. Nu blev jag väldigt nyfiken på att lösa detta lilla “mysterium”.🙂

Fortsatt trevlig “vänsterdag” och ja, passa dig för fönsterputsandet (ni bor ju kusligt högt upp också vad jag kan minnas)!🙂

13 08 2008
Marianne

Grattis på vänsterdagen, får man väl säga då! Finns det någon högerdag också tro? Och du, putsa ALDRIG fönster när du bor så högt upp, låt någon högerperson göra det, är du snäll! Min sondotter är också vänster, så jag får väl skicka ett grattis till henne också.

Det där receptet tror jag att jag får prova på mig själv först. Lite för vågat för att testa på Maken : )

Låter konstigt att man inte skulle äta basilika i Spanien, det gör man ju i resten av världen? Jag vet att det finns en speciell, småbladig basilika som ska vara avskräckande på flugor, de är väldigt vackra och ser lite ut som de där Hemtrevnad som man hade på 80-talet, men större. Stora gröna kuddar, blir de som. Det kanske bara är något lokalt fenomen att inte äta basilika, eller är det någon missuppfattning språkligt sett?

13 08 2008
petchie

Lullun, grattis till dig också! Och naturligtvis ska du unna dig något fint på vänsterdagen😉 Jag är faktiskt ensam om att vara vänsterhänt i familjen, min farmor var vänsterhänt men tvingades bli högerhänt i skolan tyvärr. Har du haft några problem pga att du är vänsterhänt? Jag gör det mesta, förutom skriver, med höger – kan inte klippa med en vänstersax tex.
Man behöver ju inte ha med bananerna, om man inte gillar bananer i mat (jag är lite kluven faktiskt!)…
Det är kanske så att basilika äts i Spanien beroende på var man bor – i Aragón verkar det som man är totalt insnöad på oregano, eller iaf om man ska rätta sig efter Os familj!! Både Katalonien och Baskien är ju speciella regioner med mycket egen kultur men även influenser från både Frankrike och Italien…

Marianne, tack tack! Det är O som har putsat alla våra fönster, han tyckte att jag är så klumpig och var rädd att jag skulle falla ut – dessutom HATAR jag att putsa fönster så inte mig emot😉
Som sagt, du behöver ju inte servera bananer på makens tallrik! Men det är ett väldigt enkelt lunchrecept tyckte jag. Spanska recept är oftast som italienska; inte alltför många ingredienser (jämfört med franska maträtter).
Ja du, jag vet inte hur det är med basilika i övriga Spanien men det är definitivt inte en språklig missuppfattning. O visste inte ens vad basilika hette på spanska förrän jag slog upp det och han insåg att det är det hans mamma har i trädgården – och hon tyckte att det var ju en intressant idé att blanda det i salladen, ha ha😀 Det är mycket möjligt att det är en regional grej att inte äta basilika, jag ska forska vidare…

13 08 2008
saltistjejen

Å vad härligt det låter med besök av O’s familj! Hoppas verkligen ni får mycket tid tillsammans att laga god mat, äta, och göra utflykter tillsammans!!!!🙂
Och så får du ju öva din spanska också!!!!

Hinner inte skriva mer nu men Stor kram till dig!

13 08 2008
Anne

Bananer i mat är så gott! Bananer som sådana är inte min favorit annars men i mat är det väldigt gott. Banan, curry och kyckling är väl en klassisk kombination. Anna Bergenström har haft bra recept på det.
Det här låter enkelt och gott, jag blir lite fundersam över det där med riset och vitt ris. Först tänkte jag på vanligt långkornigt vitt ris, men du menar grötris/pudding rice. Det har jag nog aldrig använt, det är väl rätt klibbigt. Hmmm, vanligt vitt eller brown rice kan det funka eller är det liksom nån klibbig konsistens man vill åt för att allt ska fastna? Vad säger experten?
Hehe, så ni vänsterhänta har lyxen ha en egen dag😉

14 08 2008
Lullun

Jo, visst är det så; att det är två väldigt speciella regioner, men trots allt Spanien (varken de vill det eller ej).😉

Vänsterhäntheten, nej den har inte heller gett mig några direkta problem. Man har ju hört om dem som tvingats byta hand och faktiskt känner jag en som bara är ett par år äldre än mig som tvingades byta (född 1976). Stackare!

Liksom du fixar jag dock det mesta med höger alternativt med båda (i vissa fall föredrar jag vänster andra gånger höger), men just klippa fixar jag bara med höger (och skriver/ritar gör jag så klart bara med vänster, om det ska bli någorlunda snyggt vill säga😉 ). Men det är nog för att vi bara hade högersaxar där hemma, så det var ju bara naturligt. Långt senare fick mamma reda på att det fanns något som hette vänstersaxar (vilket min vänsterhänta syster och jag visst sedan länge då de ju fanns på skolan) och mamma fick jättedåligt samvete för att hon inte köpt sådana till oss. I alla år efter det så kom det upp då och då, att usch vad illa att hon inte köpt oss sådana. Men för oss var det ju lika bra, för vad jobbigt det skulle vara i vardagen, eftersom det ändå på de flesta andra ställena i samhället bara finns högersaxar att tillgå (och att klippa med vänster hand med en högersax brukar ju sluta i pannkaka…).🙂

14 08 2008
Maria

I min Culinaria espana-bok finns bild på albahaca, visserligen i kapitlet om Isla Baleares, men det nämns att morernas kockar visste hur man använde sådant som växte vilt på ängarna (ex. basilika, rosmarin och timjan).

Vinruta nämns i sammanhanget också – när det går dåligt, går den baleariske bonden ut och vänder sig åt väster och ber om “hälsa, lycka och rikedom”, framför några buskar: vinruta, som tillskrives magiska krafter. “Om växten trivs, står den alltid väster om huset”! Intressant – vi har flera sådana buskar (de har spridit sig väldigt!), men de står öster om vårt hus. Dessutom hade vi bestämt att de skulle grävas upp nu i höst, vi använder ändå inte dem….!!, men efter att ha läst ovanstående, ska vi kanske låta åtminstone EN stå kvar??

14 08 2008
petchie

Saltis, det är både härligt och förfärligt😉 Det är väldigt intensivt och svärmor snackar non-stop… ibland säger O eller min svägerska till henne att hålla truten (!!) men det är inte alltid det funkar.. Jag har dock fått jättebra kontakt med min svägerska, att min spanska är lite bättre nuförtiden har ju hjälpt! Och ja, det är som en intensivkurs i spanska på 10 dagar.
Stor kram tilbaka!

Anne, jag är faktiskt nog tvärtom – gillar egentligen inte bananer i maten, förutom klassikern Flygande Jakob och den här maträtten… Du borde verkligen komma till PR, här är det bananer (eller rättare sagt sk matbananer) i nästan varenda maträtt! Här i PR äts det mest vitt, rundkornigt ris (dvs grötris) och ja, det är väldigt klibbigt. Du kan säkert göra receptet med vanligt ris men det är nog klibbigheten man är ute efter, som du skrev🙂 Mao INTE Uncle Ben’s (som förövrigt heter Tío Ben här upptäckte jag förra veckan!).
Vi vänsterhänta får väl ha en specielldag eftersom världen är anpassad åt högerhänta!

14 08 2008
petchie

Lullun, precis (gällande de spanska regionerna…)!! Det verkar som vi fått lite mer in-put från min kära moder under din kommentar – och enligt Os mamma och syster så är det som jag skrev att just Baskien och Cataluyna har många influenser från Frankrike resp Italien.
Va, jag kan inte fatta att någon som är född på 70-talet tvingades skriva med högerhand i skolan, det låter sååå ålderdomligt!😦
Jag kommer också ihåg vänstersaxarna i skolan, de blev alltid över eftersom ingen, av förklarliga skäl, ville använda dem – inklusive jag själv som som sagt inte kan klippa med sådana. Det enda jag har haft problem med var VIRKNING på syslöjden!! Av någon anledning kunde jag inte göra det med högerhand och min syslöjdslärarinna kunde inte lära ut på vänsterhand så det blev inget av min virkningskarriär!😀 Jag klarar ju mig ganska bra utan… hi hi.

Mor, tack för din in-put – som sagt så är ju det spanska köket väldigt regionalt (precis som det italienska) och det är väl bara så då att i Aragón använder man inte albahaca men i andra regioner gör man det! Vinruta fick jag googla, hade aldrig hört talas om den växten! Du får väl flytta dem till sommarstugan istället!?😉

15 08 2008
Petra

Låter mumigt. Men kan man skippa banan tro? Banan i mat är det västa jag vet. Brrr. =)

15 08 2008
petchie

Petra, jag vet att du inte gillar banan, i någon form, så skippa du bananen! Det funkar lika bra utan. I Karibien gillar man ju banan och mat/mjölbananer i allt vilket jag inte är ett stort fan av😉

20 08 2008
Mary T

I didn’t realise you were a leftie! (or a ciotog as we call it in Ireland!)

I could not live without basil, it is my favourite ingredient!

20 08 2008
petchie

Mary T, I guess that you haven’t seen me write that often😉 In Spanish it is called zurdo, which I think sounds dangerously close to the word for deaf – sordo!
I am a huge basil fan as well, but it isn’t easy to find fresh basil here in PR! But once I found the biggest basil plant ever in a supermarket, I was soo excited (and O was laughing at me)! I have some seeds that I was thinking of trying to bring up, let’s see if it works!

21 08 2008
Mary T

Well ciotog apparently directly translates as “the strange one”!

Leave a Reply

