Wednesday recipe: Alcachofas revueltas

20 08 2008

My so-called women-in-law are leaving today after 10 very intense days in Puerto Rico – hopefully they won’t have any problems with their flight via Miami*! I have learnt lots of new words, expressions and according to my Spanish teacher it is obvious that I have spent a lot of time speaking to Spaniards – I kept saying vale (ok in Spanish, not an expression used so much in Puerto Rico) yesterday during the lesson! Oh, and on Monday I was told by a South American couple that we met in the Old San Juan that I have a Spanish accent (well, I am concentrating hard on lisping when pronuncing the letters c and z!).

I thought that a fitting recipe for today would be yet another Spanish one; alcachofas revueltas or “artichokes sautéed in egg” (not a very good translation!). I absolutely love artichokes, an obsession that started in Italy with the anti-pasto dish carciofi (usually in oil), and fortunately could continue as it is a very popular vegetable also in Spain. My sister-in-law and new friend E😉 made the following recipe yesterday and I just say Deliciosas!

Alcachofas revueltas

1 can of artichoke hearts (in water)
1 egg
1 deci-litre / cup of flour (you probably need less)
olive oil

Drain the artichoke hearts and squeeze them lightly to get rid of all the water. Beat the egg in a small bowl, and pour flour onto a small plate. Cover the artichokes with the egg, and then roll them in flour. Fry them in olive oil for a few minutes until golden brown.
Enjoy your alcachofas revueltas as a side-dish together with meat, fish or just a green salad.

*) Updated: There has been a terrible plane accident at Madrid’s airport, I am watching TVE (Spanish television) and hoping that the [at the moment conflicting] number of casualties will stay low. In the end the Spanish family might have problems with their flight from Miami, but not because of the hurricane Fay but due to the accident in Spain. I am glad that they didn’t hear about the accident before leaving for the airport…


Actions

Information

17 responses

20 08 2008
Marianne

Jaha, nu får vi hoppas att allt går bra med flyget i dag så att du får lite lugn och ro : )

Jag tycker om det mesta i matväg (undantaget en del som Lullun presenterar, kanske, valhud och sånt) men kronärtskockshjärtan tillhör en av de få saker jag inte tycker om. Vet inte varför, har bara aldrig tyckt om det till alla andras glädje eftersom det alltid blir mer över till dem.

Så den här gången står jag över, synd för det var ju ett enkelt och bra recept!

20 08 2008
gottablandat

mysigt med besök !!! vad mumsigt din svägerska kockat.. lät jättegott!!

20 08 2008
Annika

Absolut! Håller med Marianne…Hoppas verkligen att det går bra för svärkvinnorna att komma iväg trots rådande FAY. Förstår att du ser fram emot lite LUGN och RO!!!
Idag ska jag maila dig om lite hotell här..
KRAMAR!!

20 08 2008
petchie

Marianne, har du sett flygolyckan i Madrid? Usch, tur att jag inte såg det förrän svärkvinnorna hade åkt till flygplatsen… inte oroa flygpassagerare i onödan!
Vilken osis att du inte gillar kronärtskockshjärtan, de är ju så goda😉 Men som du säger, mer över till andra som gillar dem!

Lotta, det var så gott igår, tyvärr tror jag inte att vi har fler konservburkar med kronärtskockshjärtan för i så fall hade jag lagat samma recept till lunch idag😀

Annika, det verkar som Miami ska vara lugnt nu och jag hoppas att flygolyckan i Madrid inte påverkar flygtrafiken idag (och att de senaste rapporterna att ingen dog stämmer). Det är nästan för tyst i lägenheten nu, men bara nästan, hi hi🙂
Ser framemot ditt email, måste verkligen ta itu med vår resa nästa vecka nu!

Kram tjejer!

20 08 2008
Desiree

Låter jättegott. Håller med om att kronärtskockor är väldans gott. Jag hade i det i min sallad igår, riktigt mumsigt. Vad kul att det går så bra med din spanska.

20 08 2008
saltistjejen

Å jag älkar också kronärtskockor!!!🙂 Ska nog testa detta recept!
Låter jättefint att du fått prata spanska nu så länge att du verkligen känner att det börjar sätta sig lite och att du lärt dig en massa nya ord! Lite tråkigt att ert besök reser hem nu, men det brukar även kunna vara lite skönt att få tillbaks sitt hem igen när man haft släkt eller vänner boende hos sig.
Hur är det med flygolyckan i Madrid?? Kommer de flyga via Madrid eller flyger via ngn annan spansk stad??

Kram!

20 08 2008
petchie

Desiree, jag gillar också kronärskockor i sallad, förr köpte jag alltid sådana inlagda i olja men nu ska jag nog köpa fler konservburkar så jag kan göra det här spanska receptet! Jag inser att jag förstår så mycket mer spanska nu efter den här intensivkursen – även de spanska nyheterna hänger jag med i – och de snackar SNABBT (det gör Os mamma också!!)!

Saltis, gör det – receptet är superlätt och så gott!!
Jodå, spanskan flyter mycket bättre nu och det har jag nytta av nu när jag sitter och försöker förstå vad som har hänt i Madrid. Familjemedlemmarna ska flyga till Madrid från Miami i eftermiddag men än så länge är ju flygplatsen i Madrid stängd. Tur att vi gav Os syster lite extra cash om utifall att planet skulle vara försenat…
Kram.

20 08 2008
Anne

Jag säger som Marianne, jag är inte kräsen eller kinkig när det gäller mat men kronärtskockor är inte riktigt min grej. Så den här gången står jag också över.
Jag vet inte varför, många tycker ju det är jättegott. Det är inte så att jag inte äter det, så bjuder du så mumsar jag nog glatt i mig🙂 men det är nåt med konsistens och smak som inte riktigt övertygat mig…
Det första jag läste på nätet imorse då jag slog på datorn var flygolyckan i Spanien! Usch, jag tänkte genast på era gäster och att de skulle åka idag. Det är säkert en del kaos i Spanien idag, flygplatsen i Madrid verkar ju vara stängd.
…ser i en kommentar nu att du skriver de ska flyga till Madrid.
Hoppas de kommer hem säkert, enkelt och utan störningar med förseningar eller annat.

20 08 2008
petchie

Anne, det var ju märkligt att ni är två som inte gillar kronärtskockor! Men man kan ju inte gilla allt😉
Ja, olyckan i Madrid är verkligen hemsk, jag har tv:n på i bakgrunden och är alldeles chockad över hur de spanska tv-journalisterna JAGAR anhöriga ut ur flygplatsen – alltså hur OKÄNSLIG får man vara!!?? Andra blir intervjuade gråtandes med 5-7 mikrofoner uppstuckna i ansiktet! Gräsligt.
Deras plan från Mimi är ca 3 timmar försenat från vad jag kan se just nu (Miamis flygplats har en bra hemsida!), men det är ju inget i jämförelse med folk som har mist sina anhöriga…

20 08 2008
Lullun

Usch ja, så hemskt dette med olyckan. Och ja, de spanska journalisterna, det är ju tyvär inte direkt kända för att vara finkänliga. Men skönt att inte er familj blev mer inblandad i det hela.

Receptet, jo tack för det. Dock vet jag inte ens om vi har kronärtskockor här. Det har jag nog aldrig sett, men jag har heller inte tittat.😉

Kul det går bättre med spanskan förresten. Och en spansk accent är ju inte helt fel för dig vad jag förstår.🙂

20 08 2008
Millan

Ja usch sa laskigt med flygolyckan😦. Hoppas att dina inlaws kunde ta sig hem relativt smartfritt trots allt!!
Jag haller med dig om att kronartskocka ar jatte gott sa jag maste helt klart prova det har receptet.
Harligt att det gar sa bra med spanskan! Och att du har en spansk dialekt ar ju egentligen inte sa konstigt… konstigare ar da kanske att jag har en viss Walesisk dialekt nar jag pratar engelska.. blandat med bristolska.. Ingen hojdare😉.

20 08 2008
petchie

Lullun, det kändes verkligen olustigt att se hur de jagade anhöriga på flygplatsen men det värsta inslaget visade de nog bara en gång… Det är alltid otäckt med flygolyckor men speciellt om man själv ska resa, O ska försöka prata med sin syster i eftermiddag men han vill inte att hans mamma får reda på vad som har hänt. Vet inte hur mycket de kommer att höra i transit men på amerikanska flygplatser har de tv-skärmar som visar nyheterna överallt!?
Kronärtskockshjärtan låter inte som det är något som skulle finnas i Grönland men vem vet!?
Egentligen skulle det vara lite coolt att ha en puertoricansk accent på min spanska men jag har lite svårt att uttala r som l och svälja mina s… Så det får bli spansk spanska istället!

Millan, det var verkligen inte roligt att sätta på tv:n efter att gästerna hade tagit taxi till flygplatsen..
Kul att du vill testa receptet, själv ska jag minsann bunkra upp kronärtskockshjärtan nästa gång vi handlar!
Det skulle vara roligt att höra dig snacka, den walesiska dialekten är speciell men bristolska vet jag inte hur den låter!

20 08 2008
Miri

How dreadful! Our thoughts are with the victims’ families.

21 08 2008
petchie

Miri, I have also been thinking a lot about the victims’ families and the unthinkable experience of waiting for somebody at the airport who doesn’t arrive…

24 08 2008
Anna (Sthlm)

Jag älskar kronärtskockor! Både färska och på burk!

Verkligen hemskt med flygolyckan. Vi flög ju hem från Nice idag och då var jag lite mer nervös än vanligt

24 08 2008
petchie

Anna, ännu en kronärskocksälskare!😀 Det verkar som om det är en grönsak som man antingen älskar eller inte alls gillar…
Ja, det är alltid otäckt att flyga precis efter en hemsk flygolycka men man får ju hoppas att flygbolagen är extra försiktiga med säkerheten etc (vilket de borde vara ALLTID så klart!!).

22 09 2010
Wednesday Tapas « Petchie’s adventures

[…] pickled artichokes or alcachofas revueltas […]

Leave a Reply

