Friday theme / Show & tell: Background and past themes

4 09 2008

Tomorrow is the first Friday of September and it means that the summer break of the Friday theme is over. I thought that a brief history and summary of the phenomenon could be useful before we start again.

Aurorabuddha in Texas started the Friday theme / Show & tell in December last year. Since then the responsibility to choose the themes has been as follows; Anne in Oregon (March), Annika in Virginia (April), Desiree in Alabama (May), and Victoria in Florida (June). It is now my turn and these are my chosen themes:

5th September: A summer memory
12th September: Flags
19th September: A song that you think represents your town / region / country (home / adopted place of living) (use youtube if possible).
26th September: Walls – it could be anything from a beautiful wall, to what you have ON the wall(s), or what does the wall say about you…

The participants are all Swedish bloggers, living in Sweden or abroad, but anybody is of course welcome to join – just leave a comment and we will include you in the blog roll for the Friday themes. Tomorrow I will publish the links to the participants together with my Friday post.

I am looking forward to check out everybody’s interpretation of my themes this month, and let me know who wants to pick the October themes! In order to facilitate, here are the past themes:

December 21 – Mat du har lagat (Food you have cooked)
December 28 – Blommor (Flowers)

Januari 4 – Väder (Weather)
Januari 11 – Din matbutik (Your supermarket)
Januari 18 – Skrivbord (Desk)
Januari 25 – Vatten (Water)

1 februari – Tre Vita Saker (Three white things)
8 februari – Choklad (Chocolate)
15 februari – Hjärtformade saker (Heart-shaped things)
22 februari – Siffror/Nummer (Numbers)
29 februari – Med eller Utan (With or without)

7 mars – Favoritklädesplagg (favourite clothes)
14 mars – Förändring (change)
21 mars – Ikea (Ikea!)
28 mars – Stor i förhållande till något annat (big in comparison with something else)

3 april – vårblommor (spring flowers)
11 april – uteplats (favourite place outdoors)
17 april – låtar (songs)
24 april – favorittidningar (favourite magazines / newspapers)

1 maj – färgglatt (colourful)
8 maj – frukost (breakfast)
15 maj – svalka (cool)
23 maj – skor (shoes)
30 maj – böcker (books)

6 juni – ljus (light)
13 juni – utsikt (view)
20 juni – klockan 5 (5 o’clock)
27 juni – matlagning (cooking)


Actions

Information

11 responses

4 09 2008
Nilla

Jag visste inte att ni hade hållit på så länge. Jag hakade på den 11 april. I morgon kommer sommarinlägg från mig.

4 09 2008
petchie

Nilla, jag har inte heller hållt på så länge – tror att vårblommor var min första gång, så veckan innan ditt första inlägg! Ser framemot ditt inlägg imorgon!

4 09 2008
Annika

Vad bra att du ger en re-cap här!
Ska bli kul imorrn. Känns bra att dra igång detta nu igen!!
Kramis!

4 09 2008
Ulrika

Hej du! Kul med fredagstemat, jag hoppar gärna på. Har en afton på mig att fundera över vad det blir. Skratatr lite, har också smygläst din blogg ett tag, med nöje. Är en storläsare men en liten kommentator.

4 09 2008
Saltistjejen

Roligt med fredagstemat igen! Jag ska försöka få iväg mina i tid nu. Har ju varit rätt ålig på det tidigare. Flera fredagar har jag inte lyckats alls. Och ofta har jag fått iväg dem förs på lördagen, Men men, man gör sitt bästa…
Ska försöka nu under hösten iallafall så får vi se hur långt det räcker.
Kram!

4 09 2008
petchie

Annika, jag tyckte att det kunde vara praktiskt med en lista med alla de föregående temanen inför höststarten😉
Jag har märkt att vissa har redan tjuvstartat så nu ska jag också ta itu med mitt fredagsinlägg!

Ulrika, kul att du hänger på! Hi hi, det är nog många som smygläser, och inte kommenterar men det är ju bara kul att folk läser vad man skriver😀

Saltis, du har ju världens sötaste ursäkt – det är väl klart att du inte är så fokuserad på fredagsteman när det finns söta Ella i närheten! Men det ska bli roligt att se vad du kan hitta på, om du har tid.

Kram!

5 09 2008
Miss Marie

Jag gillar också sandiga stränder bäst! =) klippor är så hårda och kantiga…

Fina bilder!

5 09 2008
petchie

Miss Marie, man är nog antingen eller när det gäller sandstränder eller klippor.. Tack för fotokomplimangen!
Nu ska jag kolla runt på allas fredagsinlägg!

5 09 2008
Anna (Sthlm)

Jag kommer att fortsätta hänga på och jag väljer gärna teman någon månad också!

5 09 2008
petchie

Anna, perfekt – då är du ansvarig för oktober😉

8 09 2008
Anna (Sthlm)

Oj då tur att jag kollade här! Då kör jag oktober då! Tack för stafettpinnen! Nu måste jag vara extra duktig i september så att jag förtjänar det!🙂

Leave a Reply

