Friday theme / Show & tell: A Summer Memory

5 09 2008

Finally Friday and time for the first Friday theme of September: A Summer Memory. Quite fitting after the summer break, and hopefully everybody has good memories from the past summer! However, it is still summer in many parts of the world, not the least my own where summer equals hurricanes – and we are awaiting hurricane Ike at the moment… “He” doesn’t seem to be heading towards Puerto Rico, but is set to hit Haiti and Cuba this weekend. I really hope that the winds will weaken before making landfall on our neighbours.

The coast seen from Ales stenar

The Baltic coast can also be dramatic, as seen here from Ale’s stones in Skåne (can you spot the surfers?)

I have already published quite a few photos from my European holidays, but I think that today’s theme calls for some more: a summer without the sea and the beach is not a real summer to me. Even though I now live by the Atlantic Ocean and can see it every day, it is not the same thing as the Baltic – which is my favourite sea! It might not have the beautiful colours of the Mediterranean or the Caribbean Seas, and is not as endless as the Atlantic, but it is the sea of my childhood and it feels like home!

I love that the water of the Baltic is not as salty as the big oceans and seas, especially if I get it in my eyes. The brackish water is thanks to all the rivers flowing into the so-called sea, which is almost a huge lake, just like the Swedish name indicates – Östersjön = the Eastern lake! Oh, and to me the beach has to be sandy – I don’t like pebbles or rocks😀

Sandhammaren's beach 
The beach in Sandhammaren on the south-eastern tip of Skåne is just beautiful – I guess most people wouldn’t believe that a beach in Sweden can be that white or wide…

Two seagulls on Sandhammaren's beach

It took me a while to take a photo of the two seagulls – they were playing around in the sky and kept flying out of my focus!
 
Skåne's east coast

“Our” beach on the East coast of Skåne – not as white as in Sandhammaren but good enough for me!

I have counted that there is at least 25 participants to the Friday theme – however, I don’t know how many of you are planning to continue to partcipate, but I will publish all the links this time and let me know if you are not on the list (or if you don’t want to continue with the Friday theme):

Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Inga-Britt, Jemayá, Leopardia, Lia, Lullun, Marianne, Marie, Marina, Millan, MKB, Nilla, Petra, Saltis, Simone, Strandmamman, Ulrika and Victoria.


Actions

Information

19 responses

5 09 2008
Fritt ur hjärtat

Jag är så enig med dig, en sommar utan stränderna är ingen sommar… men allra bäst mår jag på ett klppblock;-) Jag har coskå försökt fotografera måsar i sommar, det är svårflörtade rackare!! Bilden med stranden är bedårade och jag känner att det får bli ett “vill till” resemål:-) Himla snällt att du leteat reda på alla från förra omgången och länkat!! Får kolla runt lite…

5 09 2008
Nilla

Vi har besökt Österlen i sommar, min man och jag. Det är så fint där! Det finns många vackra platser i Sverige.
Vilka vackra bilder du visar!

5 09 2008
Millan

Jag haller med dig. En sommar ar inte en sommar utan strandliv!! Vilka jatte vackra strander du har i narheten av dig nar du ar hemma!! Pa vastkusten ar det ju mer klippor som galler (eller vastkusten vid Goteborg ska jag kanske skriva for nerat Halmstad finns ju otroligt fina strander) men det duger fint det ocksa for mig.
Trevlig helg och jag haller tummarna for att Ike inte kommer in allt for kraftigt over er! Kram

5 09 2008
Victoria

Åh, vilka fina bilder! Stranden vid Sandhammaren ser otroligt härlig ut – det skulle ju kunna vara här i Florida!

Vi håller alla tummar för att Ike missar oss alla. Kramar/Vic

5 09 2008
Annika

Älskar dina bilder från det Österlen jag aödrig har besökt! Underbara.
Själv kände jag som att jag redan visat er så mkt sommarbilder så inlägget blev lite annorlunda hos mig idag.
Kramar!!

5 09 2008
Cecilia

Ah,underbara bilder igen Petra.Jag ser några surfande prickar.Var vid Ale Stenar för många år sedan,si så där 8 år kanske.Det är väldigt vackert där.Jag säger som Victoria,hoppas att Ike missar oss alla.Idag är Hanna här,det märks.Fast många många mil bort så vräker hon ner en massa regn och det är rena natta här verkligen.Ja det är bara att knipa alla tummar.Du får hålla oss uppdaterade hur det går för er.
Ha en bra helg!
Kram

5 09 2008
Saltistjejen

Ah vilka fina bilder!!!!🙂
Och ja Sandhammaren är fantastiskt vackert!!!
Jag hade faktiskt kunnat tänkt mig att vigas där ifall vi skulle ha gift oss i Skåne. Men nu blev det ju Stockholm istället vilkt egentligen kändes mer naturligt för oss båda eftersom det är “vår” stad. Den stad där vi träffades och där vi bott tillsammans.
Men visst är Skånes stränder underbara.
Fst jag är egentligen en klippmänniska mest. Jag föredrar varma släta klipphällar framför sandstränder om jag får välja. Fast med abrn gissar jag att sandstränder är att föredra. Det är bara det att det knastrar sand mellan tänderna veckor efteråt!!!😉
Men visst att promenera längs en sandstradn i kvällsljuset en ljummen sommarkväll i Sverige. DET är nästan oslagbart!!!🙂
KRAM!

5 09 2008
Marianne

JAAA Skånes stränder är bäst! Fast jag är mer van vid dem på andra sidan, runt Helsingborg. Och visst ska det vara sand där man kan knö ner handduken och forma till det så att man ligger jättebekvämt. Mjukt och gott! Du har tagit helt fantastiska strand- och havsbilder!

Ha en jättefin helg och hoppas nu att Ike hoppar i havet i stället för att attackera er!

5 09 2008
petchie

Simone, klippor eller sandstränder – det beror nog helt och hållet på var man är uppvuxen! Jag har knappt badat i någon skärgård och gillar när det är lite långgrunt som på Skånes kuster… Men jag borde nog ta med mig O på en skärgårdsresa, t.ex till västkusten nästa sommar!
Måsarna var verkligen svåra att fånga på bild!

Nilla, tack! Sverige är fantastiskt, och jag är verkligen sugen på att se mer av landet – jag ser det med andra ögon nu som utlandssvensk och med Os spanska perspektiv!

Millan, hi hi, jag tänkte på bland annat dig när jag skrev att jag föredrar sandstränder😉 Första gången jag var uppe i Sthlms skärgård hos en kompis fällde jag en kommentar om “var är stranden?” till hans förtret – han sa ngt om förbannade skåningar och deras sandstränder😀
Det verkar inte som Ike kommer förbi oss, och jag håller tummarna att Haiti klarar sig från den här orkanen – det är ju fruktansvärt hur situationen är där.

Kram!

5 09 2008
petchie

Victoria, jag har faktiskt bara varit på Sandhammaren 2-3 ggr och varje gång så förundras jag över hur vacker stranden är!
Nu tycker jag att orkansäsongen kan vara över redan – Ike verkar ju vara på väg mot Florida nästa vecka😦

Annika, du ser – du bara måste besöka Skåne och Österlen!! Ni får väl ta en Sverige-resa en sommar med Karolina och Peter, så att ni alla 3 får se mer av landet. Kan ni pricka in det så att jag är hemma i Skåne så skulle det vara jättekul att få visa er runt!

Kram tjejer!

5 09 2008
petchie

Cecilia, surfarna är inte helt lätta att se – speciellt som de inte stod upp utan satt på brädorna och gungade i vågorna. De fick mig dock att tänka på Puerto Rico eftersom vi ofta har surfare utanför våra fönster!
Det var evigheter sedan jag besökte Ale Stenar men jag tänkte att det var kul att visa mina belgiska kompisar som nu bor i Sthlm! Nästa år ska jag visa O Skånes sydkust, han har bara sett östkusten so far!
Ni verkar ha exakt samma väder som vi hade i onsdags – också pga Hanna, mörkt och regnigt.😦 Men hellre regn och dystert än en massa starka vindar!!

Saltis, kan du tänka dig att jag egentligen inte alls känner till sydkusten i Skåne – det blir ju så när man har sommarställe på en kust, man stannar där för det mesta på somrarna! Bröllop på Sandhammaren hade varit jättefint, men ert bröllop i Sthlm såg så fint ut det också. Jag har kompisar som har gift sig på Haväng på Österlen, så vackert!
Ha ha, ÄTER du sand när du är på stranden?? Ja, blåser det så har man väldigt mycket sand överallt efteråt (eller om man är på stranden med en 2-åring som KASTAR sand som jag var i somras)…

Marianne, runt Helsingborg har jag knappt heller varit – men det är speciellt att bada med utsikt över Danmark! Jag nattbadade dock nga gånger i Barsebäckshamn när jag var tonåring, vi brukade skämta om att vi skulle bli självlysande😉
Visst är det perfekt att man kan bygga en liten kudde av sanden när man ska sola!

Kram!

5 09 2008
Desiree

Otroligt fina foton Petra! Jag kan verkligen förstå din kärlek till Baltiska havet och dess skönhet. Det är något speciellt med det ställe man vuxit upp på och där man har många av sina bardomsminnen. Superfina bilder. Du har vekligen lyckats fånga havet och naturens skönhet. Jag är glad att du fick njuta av detta vackra under din sommarsemester. Havet är något jag längtar till och saknar mycket som sagt här i Birmingham som trots allt ligger en bra bit från kusten och havet. Det är något så rofyllt att titta och blicka ut över havet eller att ta sig en strandpromenad.

Ha en toppenhelg.

6 09 2008
Nilla

Vi såg cafe Annorlunda (på vår Österlen-resa i år) och jag hade hört talas om det. men det blev inte tillfälle att stanna där… En annan gång!

6 09 2008
Lullun

Åh vilka underbara foton! Men visst präglas man otroligt mycket av sin barndom. Jag har det ju t.ex omvänt vad salthalten angår. Jag älskar doften av riktigt västkustvatten och det var också något av det första jag lade märke till när jag kom hit till Nuuk; vattnet luktar nästan som hemma (och då verkligen hemma; kommer man så långt söderut som Göteborg så är det ju en helt annan lukt). Men visst “era” stränder är också uuunderbara och jag har njutigt stort av dem genom åren (och i sommar, bara på den “andra sidan”, i Polen😉 ).

7 09 2008
Marianne

Usch, nu är jag lite orolig för dig. Hur har ni det med Ike? Hoppas nu att ni sitter säkert och att ni klarar er utan Ike!

7 09 2008
Kicki

Härliga bilder!
Jag skulle gärna hänga på fredagstemat men jag är för dålig på att komma ihåg och fredagarna brukar vara lite hektiska för mig. Men så småningom kanske.
Hoppas stormen inte har varit alltför hemsk!
Kram

7 09 2008
Marianne

Hur har ni det? Har Ike blåst klart hos er än? Hoppas verkligen att ni mår bra båda två!

Kram!

7 09 2008
petchie

Desiree, tack så mycket! Det är ju faktiskt samma hav som ni har uppe i Stockholm men där gör ju skärgården att det känns totalt annorlunda! Det var helt underbart att kunna tillbringa så mycket tid vid Östersjön i somras, det var ju första gången på många, många år… Jag förstår att du saknar havet i Birmingham, men era helger vid Mexicanska golfen låter också härliga.

Nilla, Café Annorlunda är som sagt en sommartradition för oss – ni måste absolut besöka det nästa gång!

Lullun, ha ha, jag kan tänka mig att du tycker att Östersjön är lite “tam” i jämförelse med Nordsjön! (varför alla dessa “sjöar” på svenska?) O pratar alltid om hur härligt det är att känna havslukten här på vår gata – jag tycker inte att det luktar hav på samma sätt men det är väl för att i min näsa luktar det inte som i Sverige…

Kram!

7 09 2008
petchie

Marianne, tack för omtanken men det är ingen fara – du kan se på kartan på följande länk till BBC News artikel http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7602155.stm att Ike inte är i närheten av Puerto Rico… Dock har vi fått en massa regn men just nu är det uppehållsväder! Det är värre för Haiti och Cuba…

Kicki, tack! Du kan ju alltid förbreda dina inlägg tidigare och “programmera” dem att publiceras på fredagar. Så gör jag ofta när jag vet att jag inte kommer att ha tid att skriva exakt den dagen! Vi har haft tur hittills i år och inga orkaner har passerat över Puerto Rico – håller tummarna att det fortsätter så.

Kram till er båda!

Leave a Reply

