Weather and weekend update

7 09 2008

I woke up for the first time in a very looong time this morning and was not sweaty! What a nice feeling🙂 I did wake up earlier from the rain – very heavy and quite strong winds, but just decided to sleep on… Now, at 10 o’clock in the morning the day promises to be grey and probably not much fun. Well, maybe we will meet up with Swedish B for a fika, which is always nice.

Dark skies over San Juan

The photos are from previous bad weather days in San Juan…

But that’s ok, we had quite a fun day yesterday, first we had yummy crĂȘpes at the Alliance Française with the new French* director and I have now a meeting with him tomorrow to discuss further volunteering opportunities.

Then we drove to Plaza las AmĂ©ricas (the mall) and while looking for parking we saw a woman walking towards her car which had a Swedish flag sticker. O stuck out his head and asked if she was Swedish (she didn’t look very Swedish though) and she said, No, pero mi marido es sueco and she looked really excited when I told her that I was Swedish! We had a nice little talk and then we exchanged phone numbers and later on in the day she invited us for dinner next weekend. Unfortunately we can’t make as we have a company event, but hopefully we will meet up with them another time! (and we got her parking space😀 ) I found a great bargain in Pottery Barn; 3** beautiful and huge plates had been reduced from $14 to $2,97 – perfect for pasta, salad or actually as serving plates! And for once O didn’t complain about us just having un-matching plates…

Lightning in colour

In the evening we were invited to my Spanish teacher L’s house for an informal party (we got of course lost on the way, no surprise there as that’s the normal situation when we drive in Puerto Rico). The invitation followed a discussion during Thursday’s lesson of how many friends I have in Puerto Rico… I think that my teacher felt sorry for us! The evening was great, meeting new people, and speaking a mix of Spanish and English – and actually some French as well!! I felt really guilty about speaking English though with my teacher, it was like I was cheating – and he was just laughing at my British accent! L’s covered terrace was very cosy; we sat there listening to the rain and the coquĂ­s while looking at the lightning – however, we only heard thunder once so the storm was far away. When we came home around 02, I stood a while in one of our windows facing the ocean and admired the lightning across the water…

Lightning in black and white

Next weekend promises to be interesting as well, on Friday it is O’s birthday and we have been invited to a cocktail organised by Allliance française and the French embassy because a French naval ship is coming to town! And we will be able to visit the ship on Sunday!! On Saturday we will spend the whole day at O’s offices where there will be food, music and activities to celebrate the 20th anniversary of the company.

But for now it is breakfast time in Puerto Rico, and O is preparing a fry-up for us. I hope that everybody is having a good weekend!

As always, if you are interested in our weather, click on Weather in Puerto Rico under Puerto Rico links in the right-hand column. The following warning is in place for the moment (we promise to be careful if we go driving today):

Flash flood watch:
Until 6 PM AST this afternoon
* moisture associated with Hurricane Ike coupled with a tropical wave to the southeast of Puerto Rico are creating locally heavy precipitation bands across Puerto Rico this morning. This is expected to continue through the afternoon hours today. Due to excessive rainfall over the past several days… it will not take
much precipitation to cause additional flooding.
* Mudslides and Road closures are the biggest threat at this time as additional rainfall inundates already saturated grounds. Residents and motorists are urged to stay abreast of the latest weather updates from the National Weather Service.

*) The German director left last week.
**) There were only 3 left so we took all three..


Actions

Information

17 responses

7 09 2008
Marianne

Vilka superfoton! Är det nya kameran?

Och vad skönt det lÄter att sova sÄ dÀr lÀnge. Katten Stina har bestÀmt sig pÄ sista tiden att jag mÄste vakna mycket, mycket tidigare. I dag var det kvart över sex. Och sedan kan jag förstÄs inte somna om.

Skoj ocksÄ att trÀffa nya mÀnniskor, bÄde tjejen pÄ p-platsen och hemma hos din lÀrare! Hoppas ni fÄr mÄnga nya kompisar. Ja och pÄ Alliance Francaise ocksÄ, förstÄs.

BRA att ni Àr försiktiga om ni ger er ut med bilen. Men bÀst vore det ju om ni tog en inne-mysar-dag : )

KRAM!

7 09 2008
Saltistjejen

Verkligen jĂ€ttefina bidelr Petra! Jag gillar sĂ€rksilt de dĂ€r man ser ut över havet. Är det frĂ„n er lĂ€genhet??
TĂ€nk att ha sĂ„dan utsikt! Mmmm…
Ni verjar haft en innehĂ„llsrik och bra helg. JĂ€ttekul med svenskbilen, men som otroligt sprĂ„kobegĂ„vad person skullle jag gĂ€ran ta en översĂ€ttning till vad kvinnan egentligen sa till er… För det förstod jag inte. Min spanskakunskap Ă€r typ lika med noll.

Ha en fortsatt riktigt skön söndag!
Kramar!!!

7 09 2008
Jess

Åh vad ni verkar ha det trevligt dĂ€rborta i PR!
Jag Ă€r sĂ„ avis pĂ„ ert social life! Vill ocksĂ„ gĂ„ pĂ„ partyn!😀

Vilka hÀftiga bilder pÄ stormen du tagit. Mycket hÀftigt.

JÀtteskoj att ni trÀffade pÄ kvinnan pÄ parkeringen, och fick hennes plats, och blev bjudna pÄ middag.
Ska bli intressant att lÀsa om det senare.
Hennes man var Svensk va? Tror att jag kan lista ut att hon sa det “mi marido”.. my marriage…ha,ha.. jag bara changsar hejvilt hĂ€r!

Ha den sval natt till fÄr man hoppas!

KRAM!

7 09 2008
Miri

Wow. Amazing how different our weather is here on the west coast. We’ve had NO rain at all from Ike. It was a bit windy and overcast today but now the sun is shining. It was a good day for working outside!
Hope your fry-up was tasty. 🙂

7 09 2008
petchie

Marianne, nej det Ă€r faktiskt foton frĂ„n vĂ„r “gamla” (gammal och gammal, den köptes i mars) lilla Lumix. De tvĂ„ Ă„skovĂ€dersbilderna Ă€r ca tvĂ„ veckor gammal och den översta bilden Ă€r frĂ„n i veckan tror jag – igĂ„rkvĂ€ll blev det inga foton tagna..
Jag Ă€r expert pĂ„ att somna om, hoppas att det hĂ„ller i sig om vi fĂ„r barn i framtiden…
Japp, jag hoppas pĂ„ mĂ„nga nya vĂ€nner – det var ju lite pinsamt att erkĂ€nna för min lĂ€rare att jag hade typ tvĂ„ kompisar hĂ€r😉 (jag sa inte att jag rĂ€knar honom som vĂ€n ocksĂ„, men det kanske jag kan göra mer officiellt nu nĂ€r vi umgĂ„tts utanför klassrummet!?)
MolntÀcket försvann faktiskt i eftermiddags och nu Àr det molnfritt! Och inga översvÀmningar pÄ motorvÀgarna som vi tog till Plaza (las Americas).

Saltis, det Ă€r vĂ„r utsikt pĂ„ alla tre bilderna – alla stora fönster vĂ€tter mot havet, och den första bilden Ă€r tagen frĂ„n köksfönsterna! Jag tycker ju sjĂ€lv att ni har en extremt cool utsikt över Manhattan😀
Ha ha, ursĂ€kta att jag glömde att översĂ€tta – hon sa “nej, men min man Ă€r svensk”! Hon hoppade nĂ€stan upp och ner, sĂ„ glad blev hon att trĂ€ffa oss! JĂ€ttekul!

Kram!

7 09 2008
petchie

Jess, det var första festen pÄ mycket lÀnge.. om man inte rÀknar med vÄr egen 5-manna rÀkskiva för tvÄ veckor sedan!
Som jag skrev till Saltis sÄ glömde jag bort att översÀtta, hennes man Àr svensk sÄ du gissade ganska bra! marido = make
Jag hoppas ocksÄ att denna natt blir lika sval, det Àr sÄ jobbigt att vakna av att man svettig och klibbig..

Miri, that is strange – but then again, I think you got more rain because of Hanna than us during the week… I also think that we don’t notice it as much when it rains too hard as we don’t live on a mountain / slope! The sun came out this afternoon but we spent 2 hours in Borders with B – talking about going to Lago Dos Bocas with you so we should really plan it soon!
The fry-up was very tasty, O is the breakfast king🙂

7 09 2008
jessica

Lost i PR, svart att tanka mig….NOT!!!!!!!!!!!!!!! Man kor inget annat an vilse dar…LOVAR!!! Men hur latt ar det nar det aldrig finns nagra vagskyltar. Man far banne mig lara sig bade svangar, buskar, hyggnader och annat for att komma ratt en andra gang eller i basta fall nionde.

7 09 2008
petchie

Jessica, du har sĂ„ rĂ€tt!! Och puertoricanerna höll med oss igĂ„r, det Ă€r stört omöjligt att hitta – speciellt som det inte finns skyltar pĂ„ vad gatorna heter… VĂ„r vĂ€rd blev tom förvĂ„nad över att hans gata faktiskt HAR en gatuskylt, men han kom snabbt fram till att det mĂ„ste varit en granne som satt upp den!?😉

8 09 2008
Anna (Sthlm)

LĂ„ter som ni har fullt upp pĂ„ det sociala planet Ă€ven om du “bara” har tvĂ„ vĂ€nner Ă€n sĂ„ lĂ€nge! Kul att ni stötte pĂ„ tanten med den svenska maken och det lĂ„ter ju lovande för hösten Ă€ven om ni inte kunde just den hĂ€r helgen.

Vi bevittnade ett ordentligt Ă„skovĂ€der nĂ€r vi var i Nice nu i slutet av augusti. Det var ordentliga blixtar som lyste upp hela himlen men tyvĂ€rr lyckades jag inte fĂ„ med en pĂ„ bild😩

Jag var ju ocksĂ„ pĂ„ ett skepp i vĂ„ras (ett brittiskt dock), tror jag berĂ€ttade om det men det har inte blivit av att jag lagt upp nĂ„gra bilder. Men det blir kanske till nĂ„got fredagstema nĂ€r jag inte veta vad jag ska hitta pĂ„!😉

8 09 2008
Annika

Jamen Lumix ÄR en utmĂ€rkt kamera🙂 DET tycker ju jag ocksĂ„, Ă€ven om min Ă€r ngt större Ă€n din!
JÄTTEFINA foton!
Kul med svensk-mötet. SÅ dĂ€r har jag ocksĂ„ gjort, eller gjorde förr, “hoppade” pĂ„ folk som hade svenska stickers pĂ„ bilen🙂 TrĂ€ffade en vĂ€n pĂ„ det sĂ€ttet. Idag sĂ„g jag en svensk, eller jag tror hon var svensk. Hn Ă„kte omkring med en jĂ€tte sverigeflagga pĂ„ bilen.
So, go figure…Jag stoppade henne inte, haha!!!

8 09 2008
Anne

Supercoola bilder, jag gillar det dramatiska i dem. Det lÄter som en toppenhelg, vad kul med damen med svenska flaggan och att den lilla pratstunden ledde till prat om att trÀffas. Jag tycker det Àr fantastiskt att det kan vara sÄ. Hehe, inte för att jag direkt varit med om det men hört om flera liknande grejer av andra. Framför allt nÀr det rört barn, alltsÄ mammor som bara börjat prata med varann i kön till Starbucks typ och sen mitt i allt bestÀmt lektrÀff med sina barn (vuxentrÀff för mammorna) och pÄ den vÀgen har de sen blivit goda kompisar.

10 09 2008
Lia

Petra! Underbara bilder, har precis försökt att lĂ€sa ikapp hĂ€r pĂ„ bloggen lite. Det började krypa lite över huden dĂ„ jag sĂ„g fotot med alla insekterna pĂ„ stranden…jag har…vĂ€ldigt svĂ„rt för smĂ„djur pĂ„ det viset i alla fall=)
SkĂ„ne ja, jag trivs sĂ„ bra hĂ€r nere, Ă€ven om jag “bara” har bott hĂ€r i 5Ă„r. IgĂ„r kvĂ€ll, nĂ€r jag gick frĂ„n Historiska institutionen i mörkret sĂ„ kĂ€ndes det nĂ€stan som om jag befann mig 100Ă„r tillbaka i tiden bland alla gamla hus och grĂ€nder i Kulturen. Mysigt och spökligt pĂ„ en och samma gĂ„ng… Kram

10 09 2008
petchie

Ojoj, hĂ€r har jag missat att svara pĂ„ kommentarer ser jag… det har varit en intensiv vecka med volontĂ€rjobb pĂ„ AF bĂ„de i mĂ„ndags och idag (onsdag), sorry!

Anna, hi hi, det Ă€r ju det jag har tyckt hela tiden – att vi Ă€r sociala trots bristen pĂ„ “vĂ€nner”… Men det Ă€r oftast sĂ„ att vi Ă€r ute med Os kollegor lite dĂ„ och dĂ„, och Ă€n sĂ„ lĂ€nge har vi inte hittat nĂ„gon person / par som vi kĂ€nner att det klickat helt med. Svenska B Ă€r ju den vi umgĂ„s mest med och det Ă€r jĂ€ttekul! Vi fĂ„r se om det blir fler fester med min spansklĂ€rare, han Ă€r vĂ€ldigt trevlig och extremt stolt över sitt land – vilket innebĂ€r att jag lĂ€r mig mycket om PRs historia, politik etc (extrem pĂ„ ett bra sĂ€tt, alltsĂ„ inte högerextrem som det skulle vĂ€l vara i Sverige men hĂ€r Ă€r ju situationen annorlunda – hans land Ă€r “kolonialiserat” av USA… eller sĂ„ ser han iaf det!).
Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ blixtar pĂ„ foto – jag lovar dig att jag nog tog FEMTIO foton den kvĂ€llen och det blev kanske TRE bra foton!! (resten var kolsvarta!)
Vi fĂ„r se hur spĂ€nnande det Ă€r att besöka skeppet… vi fĂ„r jĂ€mföra😉 jag kommer ihĂ„g att du skrev att det inte var sĂ„ intressant!?

Annika, jag Ă€r faktiskt vĂ€ldigt nöjd med vĂ„r lilla Lumix – den tar mycket bra foton! Vi fĂ„r se om vi lyckas “tĂ€mja” den stora systemkameran ocksĂ„ och lĂ€sa pĂ„ om alla funktioner…
Jag brukar inte heller ge mig till kĂ€nna nĂ€r jag ser svenskar utomlands men hĂ€r Ă€r det lite annorlunda – det Ă€r sĂ„ ovanligt med svenskar sĂ„ man blir lite nyfiken!! Jag trĂ€ffade ju faktiskt en svensk familj pĂ„ planet frĂ„n NYC i mars som var pĂ„ semester i PR i nĂ„gra veckor – tror att jag glömde att nĂ€mna det pĂ„ bloggen! Men vi trĂ€ffades en kvĂ€ll och Ă„t middag, det var trevligt.

10 09 2008
petchie

Anne, tack – vĂ€dret kan vara ganska dramatiskt hĂ€r men det lustiga Ă€r att det ytterst sĂ€llan Ă€r Ă„ska, ofta ser man bara blixtarna… Eller tvĂ€rtom, bara Ă„ska och inga blixtar (senast igĂ„r!)!?
Min favorithistoria om hur jag trĂ€ffat en kompis var i Lund – en mörk höstkvĂ€ll stod jag och vĂ€ntade pĂ„ bussen nĂ€r en tjej kom och stĂ€llde sig bredvid mig och sa hej. Jag sa hej tillbaka och sedan blev det tyst – tĂ€nkte att jag mĂ„ste sĂ€ga nĂ„got, hon verkade trevlig – sĂ„ jag upptĂ€ckte att vi hade likadana vantar och pĂ„talade det… The rest is history – vi blev jĂ€ttegoda vĂ€nner och det var hon som vigde oss förra hösten pĂ„ Malmö RĂ„dhus!😀

Lia, kul att du suttit och lĂ€st bland mina gamla inlĂ€gg! Jag har minst lika svĂ„rt för smĂ„kryp som kryper – usch!! Det var vĂ€ldigt obehagligt att se hur hela marken kryllade av nĂ„gon slags skalbaggar… Men fotot visar bara nĂ„gra söta (??) krabbor😉
Roligt att du bor i Lund, jag hoppas att du skriver mer om livet i min gamla hemstad! Jag kan riktigt se hur du gick hem i höstmörkret runt Kulturen – pĂ„minner mig sĂ„ om studentlivet, jag var medlem i Östgöta (ÖGs) Nation som ju ligger precis bakom AF-borgen.

Kram!!

13 09 2008
Lullun

Oj, nu Ă€r jag lite sen hĂ€r efter veckans resande och allt. Grattis till O mĂ„ste jag vĂ€l sĂ€ga, för om jag förstod det rĂ€tt mĂ„ste han ha haft födelsedag igĂ„r. Vad kul att det hĂ€nder en del för er, med lite trĂ€ffar av olika slag. Ja, vet ju hur det Ă€r att inte ha altför mĂ„nga vĂ€nner. HĂ€r gĂ„r det ju lite i vĂ„gor. Just nu jobbas det hĂ„rt pĂ„ saken, med goda resultat, men att vara ensamstĂ„ende mamma Ă€r vĂ€l inte det ultimata i liknande situationer. Just nu Ă€r jag inne i en liten period som jag kĂ€nner mig ganska ensam pĂ„ kvĂ€llarna. Har bjudit in en kollega till nu i helgen, men har inte fĂ„tt nĂ„got svar Ă€nnu…😉

13 09 2008
Lullun

Och ja, glömde ju att skriva; jĂ€ttefina foton!🙂

5 12 2009
Starting and ending the week on a boat « Petchie’s adventures

[…] invited by the French consulate (as members of the Alliance Francaise of Puerto Rico), it was the third time we were invited to mingle with French marines, but this was the first time we actually had the time to go! It is quite funny to be on the French […]

Leave a Reply

