BBC News – my favourite news channel

11 09 2008

Ever since I moved to Brussels, or no – actually ever since I moved to Switzerland in 2002, my main news provider has been BBC* News (+ Euronews in Brussels). I watch it on TV and I keep their web-site as my “home” page on my computer. I never watch CNN, but MSNBC is the “neighbouring” channel on TV in Puerto Rico so sometimes I check the news from an American perspective… But I still prefer the British view on news!

My favourite news presenter is Mike Embley, I don’t know what it is but I feel that the news are in good hands when delivered by him! I guess that he could be compared to Claes Elfsberg for you Swedes or Patrick Poivre d’Arvor (PPDA) in France (another favourite!).

So, why am I writing about BBC News today? Well, because there are some really interesting news stories today (and I am not referring to 9/11, which of course is very interesting as well!):

  • Researchers have found that women are more prone to nightmares than men. This article caught my attention since I have been suffering from reoccurring nighmares for the last 4-5 years! Well, I did have nightmares quite frequently also when I was a child, especially when I had a fever (which was often!) but I seemed to have “grown out” of them.
    But then I moved to Brussels and in my second apartment I started having horrible dreams about the ceiling falling down on top of me in my bed! I would wake up screaming and quite a few times I jumped out of the bed and rushed out in the living room. Once I didn’t realise (wake up?) until I had unlocked the front door! You would think that the nightmares would stop when I started sharing the bed with O… But nope, I would terrified sit up in the bed in the middle of the night and he would have to calm me down – or I would rush to the window and open the curtains!!
    I was starting to think that there was something wrong with my bed room and even tried moving the bed to the opposite wall but it didn’t work. So, maybe it was the whole apartment? However, the nightmares have continued in Puerto Rico, a little less frequent but still happening! The problem is that I have real problems falling back to sleep after a nightmare, so I always wake up very tired in the morning😦
  • The Dante Alighieri Institute in Italy is protesting against the increasing use of English words and expressions in the Italian language – just like the Academie Francaise did a few years ago (regarding English words in French, of course). The article made me laugh, not because I don’t agree with the protests, even though I believe that this is how languages have evolved since the beginning of time…
    No, the reason for my amusement is that this discussion reminded me of the very funny confusion there seems to be concerning the Italian word for internship. When I lived in Italy, all my Italian friends would refer to internship as un stage, which is a French word (or at least it is the same word in French, I don’t know the linguistic history behind the word) – however, everybody would pronunce stage as in English!! Regardless of if this word is the correct Italian word for internship** but why is it pronunced in English? I mean, my Italian friends thought that it was the correct word for internship also in English… And by the way a theatre stage is a scena in Italian🙂
  • Marianne and I missed watching The Real cities… Cairo last weekend – but maybe we will remember to watch the same programme this weekend; it is about Stockholm! I first saw the trailer today and couldn’t at first understand why Papa Dee was on BBC News – but he, and Helena Bergström among others are showing their favourite places in the Swedish capital!
    Check out the programme this weekend on BBC World News on Saturday 13th September at 1430 GMT. Repeating on Sunday 14th at 0830 and 1730 GMT and on Monday 15th at 0130 GMT (that is 10.30 on Saturday morning in Puerto Rico and the US East coast).

 I will leave you with a short youtube clip with Mike Embley:

*) How I miss BBC 1 and 2, which we could watch in Brussels. Here in Puerto Rico we have all the American tv channels (or networks as they are called in American) but actually I am not following any tv-series as I can never remember when and where they are showing!! And the commercial breaks just drive me crazy anyway…
**) According to wordreference.com it is correct to say stage (it doesn’t mention the pronunciation though) but my Swedish-Italian dictionary lists tirocinio or apprendistato which sound more Italian to me!


Actions

Information

18 responses

11 09 2008
Desiree

Det där med mardrömmarna lät inge vidare. Jag har också mardrömmar ibland. Det är ganska pinsamt men ibland kan jag fortfarande drömma om monster och spöken som är efter mig. Jag är precis som du att jag gärna vill vara vaken ett litet tag då jag vaknat upp efter en sådan mardrömm för att liksom försäkra mig om att jag inte somnar om och just den drömmen fortsätter. Jag kan inte tyda drömmar men om det är samma dröm du har som mardröm eller samma tema kanske det har någon bakomliggande orsak. Kanske kan vara värt att fundera på och på så sätt kunna jobba bort mardrömmarna. Jag har någonstanns läst också att man kan försöka styra sina mardrömma så att man i drömmen konfronterar just det läskiga och på så sätt får mardrömmarna att gå över. Vet inte om det är möjligt. Hoppas du slipper dessa mardrömma framöver. Tur iallfall att det inte händer lika ofta längre. Kan du förknippa det med någon orolig händelse/period eller annat som du tror har utlöst det hela?

11 09 2008
petchie

Desiree, när jag bodde i Bryssel handlade mardrömmen nästan alltid om att taket trillade ner på mig när jag sov! Den drömmen kan jag förstå till viss del eftersom jag inom loppet av några månader hörde från 3 olika vänner att innertaket trillat ner i deras lägenheter – dock inte i deras sovrum som tur var (och ingen blev skadad). Dessutom var huset lyhört och jag hörde alltid en massa ljud från grannarna som bodde ovanför vilket störde min nattsömn. Lite svårt att konfrontera ett innertak😉
Däremot kan jag faktiskt inte komma ihåg vad mina mardrömmar handlar om nuförtiden – tror inte att det är ett återkommande tema iaf. Jag ska försöka att komma ihåg att iaf berätta för O nästa gång, så kanske han kommer ihåg dagen efter!? I början var han ganska så orolig när jag vaknade så där med ett ryck men nu kommer inte ens han ibland ihåg (morgonen därpå) att jag vaknat av en mardröm (även om han fortfarande vaknar och håller om mig ett tag)…

11 09 2008
Saltistjejen

Jag hade mardrömmar en period när jag var yngre och jag lyckades faktiskt “styra” dem lite. Inte alltid men ibland. Med “styra” menar jag att jag in drömmen lyckades att “inse” att det faktiskt var en dröm och att jag på det sättet inte tyckte det var lika otäckt. Och ibland kunde jag t o m ändra lite på skeendet eftersom jag ofta drömde samma drömmar om och om igen och därför visste vad som skulle hända. När jag då insåg att det var en dröm så viste jag ofta vad som skulle ske och kunde tänka att “men om det är en dröm så kan jag ju påverka så det sker ngt annat istället”. ibland lyckades det ibland inte.🙂
Tyvärr vet jag inte hur jag lyckades med detta, men hoppas att du på något vis kan få bukt med dina. mardrömmar är ofta ett tecken på stress. Iallafall för mig. Jag drömmer allltid mer mardrömmar när jag är stressad.

Kul att läsa om dina nyhetsprogram!
Vi spelar ocks in BBC News här och M tittar på det regelbundet, men själv har jag iten sett så pfta på det ska jag erkänna. Men CNN eller amerikanska nyhetskanaler är i stort sett alla väldigt konstiga för en svensk. Det är i stot sett enbart amerikanska nyheter och många väldigt lokala. Och ofta itne särskilt intressanta alls. CNN visar självklart alltid en bit av Irak också. Men det gör ju BBC också.

Kul mde Stockholmsprogrammet. Får se ifall man får möjighet att se det. Tack för tipset!🙂
KRAM!

11 09 2008
Sao Paulo

If you like BBC news you must be a liberal/lefty who loves your news biased.

http://tvlicenceresistance.info

11 09 2008
petchie

Saltis, det låter som en bra idé men eftersom jag inte ens vet vad jag drömmer och inte är “medveten” om drömmen förrän jag vaknar med ett ryck så är det lite svårt att styra..
Det är mycket möjligt att jag är stressad för tillfället – det är mycket tankar om vad som ska ske efter jul och nyår… Jag började ju gnissla tänderna förra året innan jag äntligen kom iväg till Puerto Rico (typ började i april-maj och kom ju inte hit förrän i mitten av november!). Nu säger O att jag gnisslar igen😦
BC News är ju bra för att man får mer än bara brittiska nyheter sedan får personen här nedan tycka vad han / hon vill😉
Kram!

11 09 2008
petchie

Sao Paolo – thanks for the comment but I wouldn’t call myself a lefty, however I would probably be called a liberal. I am after all Swedish!
Living on this side of the Atlantic it is quite difficult to get any kind of news that is not linked to the US. CNN and all the other American news channels mostly show American news – the rest of the world doesn’t seem to exist (except Iraq and Afghanistan…). I like BBC and their more European perspective.

12 09 2008
Millan

Vad mycket vackra foton du har lagt ut pa bloggen i veckan!! Min vecka har varit lite halvt hysterisk sa jag far lasa ikapp flera dagar pa en gang pa bloggarna just nu🙂.

BBC ar toppen tycker jag! Jag ser alltid pa nyheterna pa BBC1 aven om de visas pa bade trean och fyran har ocksa. Men det kanns som om de pa just BBC1 ar lite mer ‘allvarliga’ (helt fel ord dar) medans de pa de andra kanalerna kanns lite mer showbusiness…

Jag ska helt klart se programmet om Stockholm i helgen! Tack for tipset.
kram

12 09 2008
Millan

Glomde forresten att skriva att det ar himla laskigt med mardrommar!!! Speciellt sadana som man vaknar av med ett ryck och flyger upp av… det tar ju alltid ett tag innan man har vaknat till och inser att det bara var en drom.
Jag kommer in i perioder da jag drommer hemska drommar som gor att jag hoppar ur sangen. Det har inte hant pa ett tag nu som tur ar men precis i borjan av den har graviditeten brukade jag vakna helt skrackslagen och itne kanna igen Ben i sangen utan trodde att det lag en vilt frammande manniska dar. Stackars Ben blev vackt av att jag helt livradd fragade vem sjutton han var…😉

12 09 2008
Annika

Mardrömmar ja…jag drömmer så att jag får ont i nerverna. Mina ben gör ont när jag vaknar från en mardröm. Precis som Desiree drömmer jag ofta om spöken. Vi är ju lite spökrädda både hon och jag så det kanske beror på det? Hehe…Det är vidrigt med mardrömmar av alla de slag.
BBC ja, det ser jag på ibland. Vi har ju BBC America också, det kanske du också tittar på ibland. Reklamen på TV ÄR jobbig, men har man TiVo står man ut…

12 09 2008
petchie

Millan, tack för fotokomplimangen! Man kommer så lätt efter i bloggläsandet när man har annat för sig, men samtidigt är det trevligt OM man har TID att sitta ner och läsa igenom alla inlägg man har missat på en gång.
Ha ha, jag vet precis vad du menar med att BBCs nyheter är lite allvarligare – eller kanske är det rätta ordet seriösare än många andra nyhetsprogram. Hoppas att du hinner se Sthlmsprogrammet, det är lagom till vår frukost imorgon🙂
Det låter otäckt med dina mardrömmar i början av graviditeten, jag har nog alltid iaf kännt igen O, hi hi, när jag har vaknat!

Annika, dumma jag fick ju så klart en mardröm inatt igen – kanske en kombination av mitt inlägg + att vi kollade på History Channels program om 9/11!! Jag drömde en blandning av min dröm från Bryssel om taket som rasar ner och att byggnaden rasade (typ som Twin Towers).. Vaknade av att O höll om mig och försökte lugna mig, det måste nästan vara jobbigare för honom som alltid vaknar av att jag har panik!!
BBC America har vi inte, det är bara BBCs nyhetskanal som visas i PR!

12 09 2008
Marianne

Fy stackare som lider så mycket av mardrömmar, och inte bara du tydligen. Visst, jag drömmer också mardrömmar ibland, men inte särskilt ofta. I början med Klas var jag nog rätt sotis av mig trots att jag inte tyckte det, för jag kunde vakna och vara skitsur på honom för att han hade stuckit iväg med den och den … Aktare vilka utskällningar han kunde få mitt i natten när han låg där och sov i godan ro! Stackarn. Han stod ut och de drömmarna har gått över.

Visst måste språken förändras och vara levande, det jag tycker om lånord är väl mest att de ska vara “genomskinliga” så att folk fattar och att de ska anpassas till mottagarspråket. “Mejl” tycker jag är ett superbra lånord till svenskan eftersom det inte på långa vägar är lika otympligt som e-post samtidigt som det skiljer på elektroniska brev och pappersbrev, men jag tycker att det ska stavas just så och inte på engelska. “Benchmarking” tycker jag är ett uruselt lånord och jag tror fortfarande att de flesta inte har en aning om vad de snackar om i Sverige när de använder det ordet. Jag har hört det i de mest underliga sammanhang.

Jag har nu noterat tiden för Stockholm-programmet och ska försöka komma ihåg det också. : ) Synd det där med Kairo-programmet, det hade jag verkligen behövt se! Tack för tipsen!

Och BBC, visst är de mycket bättre än CNN, Fox News, Bloomberg och allt vad de heter. Just för att världen inte bara består av US, Irak och Afghanistan och för att det inte är riktigt lika vinklat. En annan nyhetskanal jag tycker är riktigt bra är Al Jazeeras engelskspråkiga kanal. Först trodde jag att de skulle vara riktigt vinklade, men det är de inte. Däremot ger de lite djupar inblickar av vad som händer i just den här delen av världen. Det är ju mest européer som jobbar där. Men jag tittar inte så ofta. Nöjer mig med att läsa de svenska tidningarna på nätet och tittar ibland på Rapport på SVT Europa (lyxiga oss). Det är när det händer någonting större som jag tittar. Däremot tittar Klas JÄMT på någon av nyhetskanalerna! Han är som min pappa när det gäller nyheter, en riktig nyhets-junkie!

Haha, sedan får han där ovan tycka vad han vill, håller med dig!

Kram!

12 09 2008
petchie

Marianne, ha ha, jag snackar också i sömnen men än så länge har jag nog inte blivit arg på O i mina drömmar, vilket är tur eftersom jag stör hans nattsömn med jämna mellanrum! Skönt att dina svartsjuka drömmar har försvunnit, jag hoppas att mina “taket-faller-ner-drömmar” snart är ett minne blott också.
Jag håller med dig om att vissa låneord först och främst användes felaktigt och alldeles för mycket – benchmarking tex skulle jag aldrig använda själv. O gillar att svänga sig med business-uttryck (affärsuttryck?) som jag knappt ens har hört men så jobbar jag inte heller i privata sektorn!😉
Jag tycker dock att svenskan har blivit förskonad från många engelska vardagsord som tex “weekend” som man ju använder rakt av i danskan, italienskan och franskan. Det verkar mest vara i speciella sammanhang som i arbetslivet som man använder sig av engelska / svengelska uttryck, eller jag kanske har fel??
Får se hur många av oss som lyckas se programmet om Sthlm i helgen!?
Jätteintressant att du skriver att Al Jazeeras program är bra, den kanalen har vi inte i PR. Ibland kollar vi på de spanska nyheterna på TVE men jag tycker att de är ganska vinklade (mycket om invandrare, och oftast inte särskilt positivt) och inte så mycket internationellt. Kanske det är ngt typiskt manligt att kunna titta på nyheterna en hel kväll (på olika tv-kanaler)? Jag gillar att kolla vädret men det har jag fått många lite spydiga kommentarer om från manliga kompisar… en fd pojkvän tyckte att det var pensionärsvarning på det!
Kram!

12 09 2008
Anna (Sthlm)

Jag gillar också BBC men tittar inte på det så ofta nu. Går dock in på sajten ibland på jobbet – jag jobbar ju liksom på Brittiska ambassaden!🙂 Men vi funderar på att skaffa digital-TV (jag menar ett paket med fler kanaler än de man får genom standardkabel) och då ligger BBC längst upp på min lista!

Jag drömmer inte mardrömmar så ofta men ibland gör jag det. När jag var liten drömde jag också ofta samma dröm när jag var sjuk men nu har jag aldrig den drömmen. Jag drömde att jag låg på ett sjukhus och att min mamma var sjuksköterska där så hon var tvungen att ta hand om de andra barnen. Det kändes som att det inte var nutid. Så ibland har jag tänkt – tänk om det var ett tidigare liv? – men jag tror att den rationella förklaringen är att jag hade det jobbigt när min lillebror var liten och skulle utredas (han har ett förståndshandikapp) och mamma och pappa var tvungen att prioritera honom ett tag. Jag kände mig säkert lite övergiven.

En annan dröm jag hade när jag var liten, i form av mardrömmar, var att jag drog ut en sådan där skärbräda som sitter ovanför kökslådorna och det låg en massa ormar där som jag var tvungen att hacka sönder. Helskumt! Som tur är drömmer jag inte den drömmen längre.

Men jag kan också känna lite som Saltis nämnde, dvs att jag vet i drömmen att det är en mardröm och inte händer på riktigt och att jag då inte behöver vara rädd.

13 09 2008
Lullun

Åh nu känner jag verkligen av hur mycket jag saknar bra nyhetskanaler! Vi kan iofs se danska nyheter, men de är inte fult lika internationella som de svenska (eller några av alla dess wvärdsnyheter man kan se på andra kanaler). Väldigt mycket danska nyheter alltså, vilket väl är ok, men jag är ju kanske ute efter lite annat, speciellt eftersom jag ju inte ens bor i DK…😉

Men vad jobbigt med dina mardrömmar. Måste vara jättejobbigt. Jag har väldigt sällan sådana som tur är; men visst är det svårt att somna efteråt! Usch. Hoppas de försvinner igen, så som de gjorde från det du var liten.

13 09 2008
Nina

Vad jättejobbigt med så många mardrömmar, jag hoppas det blir bättre.

Jag har inte så många mardrömmar nu men vill precis som Desiree inte somna om direkt när jag vaknat av en mardröm eftersom jag alltid fortsätter drömma på den då och det bara blir hemskare och hemskare… Jag tänder gärna lampan, går runt lite, läser en bok eller ser på TV.

På tal om nyheter så är nyheterna här ofta otroligt vinklade. Jag blir så arg på att alltid när det är någon icke-costarican (läs: från Nicaragua) som gjort något så står det med stora, feta, röda bokstäver brottslingens nationalitet. Är det en Costa Rican nämns aldrig nationaliteten. Det bidrar väldigt mycket till främlingsfientligheten här tror jag. Och internationella nyheter ska vi inte ens tala om… De får kanske ett par minuter eller så, och sedan kommer en halvtimmes fotboll, typ.😉

15 09 2008
Kicki

Läskigt med envisa mardrömmar! Jag hade en återkommande dröm att min pappa höll på att drunkna i en tunna eller liknande. När jag försökte ta mig fram till honom så var det som om jag vadade i trög gele och jag blev hela tiden stoppad av andra manniskor. Jag vaknade alltid kallsvettig av att jag inte hann fram i tid. Otroligt obehagligt!
Nu handlar mina mardrömmar om att något händer barnen eller att de försvinner spårlöst. När jag vaknar efter en sådan mardröm måste jag alltid upp och kontrollera att de ligger och sover i sina sängar.
Hoppas dina mardrömmar ger med sig!
Kram!!

15 09 2008
petchie

Anna, det var så länge sedan jag bodde i Sverige så jag visste inte att BBC News / World inte är med i standardpaketet för kabel-tv! Det var verkligen det bästa med kabel-tv:n i Bryssel att BBC 1, 2 och World var inkluderat + Euronews men deras nyheter var oftast lite för kortfattade.
Intressant att höra om dina mardrömmar, jag hade ju också samma mardröm som återkom hela tiden när jag var liten – speciellt när jag var sjuk. Men, den var aldrig särskilt konkret och jag kunde aldrig riktigt förklara den när jag vaknade. Kommer dock ihåg en gång då jag var ensam hemma och var sjuk (min mamma var tvungen att köra någonstans med mina syskon) – jag var så rädd för min mardröm att jag inte vågade vara kvar i huset utan satte mig på trappan och väntade på dem!! Jag ska försöka göra som du och Saltis att inse under tiden jag drömmer att det är en dröm, men som jag skrev ovan så “flashar” mardrömmen bara förbi och så vaknar jag med ett ryck (dvs det är ingen lång dröm)!

Lullun, jag kan tänka mig att de danska nyheterna inte är så intressanta för dig – det är lite som att kolla på de amerikanska nyheterna här i PR (det finns ju dock även lokala tv-kanaler, som jag BORDE kolla på för att öva min spanska..). De amerikanska nyhetskanalerna har ju bara visat valprogram sedan jag kom hit i november förra året – det är nästan som om det inte “finns” några andra nyheter när det är valår!?😯
Tack, jag hoppas också att jag “växer” från mina mardrömmar!

15 09 2008
petchie

Nina, det är intressant att läsa av allas kommentarer att de flesta faktiskt drömmer mardrömmar mer eller mindre med jämna mellanrum – O påstår att han aldrig kommer ihåg varken bra eller dåliga drömmar, så kanske forskarna har rätt? Eller så är det just det, att kvinnor kommer ihåg sina drömmar oftare än män?
Jag borde verkligen kolla mer på de lokala nyheterna – tex så vet jag inte alls om det är vinklat här, vi har ju många invandrare från DR och jag kan tänka mig att det finns mycket fördomar om dem… Får återkomma när jag har studerat de puertoricanska nyheterna! O kollar ju på de spanska nyheterna ibland och jag tycker att de ibland håller väldigt låg nivå… och ja, negativt vinklat om rumäner etc.

Kicki, hu vilken otäck dröm – undra varför du drömde just om din pappa alltid. Vad skulle Freud ha sagt om det😉 Jag förstår att det även måste vara otäckt att drömma att något händer dina söta pojkar. Mina drömmar handlar oftast inte om någon annan än jag – ska vi tolka det som att jag är väldigt egocentrerad?😉

Kram!!

Leave a Reply

