Friday theme / Show & tell: Flags

12 09 2008

Today’s Friday theme is flags: I have always loved flags, just like I love maps – maybe something to do with my love of travelling? I remember when I was a child, driving to the summer house with my family, and my brother and I used to count flags on the way. We were only allowed to count the flags on the side of the car where we were sitting, so I quickly realised that there was one side (right or left, I can’t remember) that was better (i.e more flags) than the other one! You see, in Sweden having a flagstaff with either a flag or a pennant (vimpel) in the garden is very popular.

Not the Swedish flag but looks like it!
Almost the Swedish flag, but actually just two yellow bars and the sea in Lofoten, Norway

Around our summer house it is easy to spot which places belong to foreigners – if it isn’t a foreign [German, Swiss, Luxembourgish, Danish] license plate on the car, there is a Norwegian flag! We were saying that we need to get a Spanish flag that we can put up when O is visiting!

Belgian flags in Brussels
During the political crisis last year in Belgium, people would display the Belgian flag to show that they were pro a united Belgium and against the separation of Flanders and Wallonia.

Flags can have different purposes; either to show that you belong to a group – or that you are different. To show off that you are proud of your country, or your region. In many countries in Europe the EU-flag is flying next to the national flag on all official buildings. However I can’t recall having seen the EU-flag that often in Sweden. Correct me if I am wrong (I didn’t see that many official buildings on the Skåne East coast this summer), but maybe that is a sign of the Swedes’ ambivalence towards the EU?

The Swiss flag on a mountain top in Ticino

My favourite flag photo – taken at sunset on a Swiss mountain top in the Italian-speaking part of Ticino.

In my Swedish region of Skåne we have a regional flag, which is a mix of the Swedish and Danish flags, the red cross illustrates the Danish heritage (Skåne was Danish until 1658) and the yellow fields are taken from the Swedish flag. Coincidentally the Skåne colours are also the colours of Spain – so my grandmother crocheted a pair of yellow and red pan-holders for O and I a few years ago!

Crocheted pan holders in the Swedish and Spanish (Skåne) colours
My grandmother’s handy work!

In Puerto Rico the American flag is flying next to the Puerto Rican flag on official buildings and hotels. And a sticker of the Puerto Rican flag with the “slogan” Mi orgullo (My pride) can be seen on many cars. Most Puerto Ricans are proud of their flag, and it is an important national symbol – especially as they don’t have a national passport (they have American ones). Just like in Greenland, as Lullun wrote today, you will see a lot of Puerto Ricans wearing local tourist t-shirts and caps. I was at first surprised and didn’t really understand why you would wear a t-shirt with “Puerto Rico” written on it if you live here, but then I realised that it is a way of showing off the pride of being Puerto Rican.

Flags in Puerto Rico
Side by side, but for much longer? Some Puerto Ricans want independence, others want the island to become a proper American state…

The Puerto Rican flag is over 100 years old, but ironically it was first used in New York City in the US (1895) by Puerto Ricans forming a political group – and yes, it is a reversed model of the Cuban flag (many people get confused when they see the flag and question if it is not the flag of Cuba!). The flag was created to be used in the fight for independence from the Spanish colonial rule, but it was soon used also in the resistance against the American invasion in 1898. It didn’t become an official symbol of Puerto Rico until 1952 when the country became a commonwealth of the US. After the Cuban revolution, the use of the Puerto Rican flag became suspicious to the authorities and people were arrested on claims of disobedience against the US Government.

Officially the Puerto Rican flag is not used without the American flag next to it… but of course that it is not the case with private flags. If you are interested in reading more about the Puerto Rican flag, check out this tourist information or the Wikipedia entry.

The two official flags in Puerto Rico

Check out more flag posts on the following Friday theme / Show & tell participants’ blogs:

Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Aurorabuddha, Cecilia, Desiree, Inga-Britt, Jemayá, Leopardia, Lia, Lullun, Marianne, Marie, Marina, Millan, MKB, Nilla, Nina, Petra, Saltis, Simone, Strandmamman, Ulrika and Victoria.


Actions

Information

31 responses

12 09 2008
Cecilia

Ah vilket bra inlägg.Direkt när jag såg första bilden så trodde jag att det var svenska flaggan på väldigt nära håll,fast inte just en flagga men väl något som skulle se ut som den….åh vilket svammel det blev.Hoppas du förstår vad jag menar.Intressant att flagga först användes i New York City.
Vad tycker du själv,att Puerto Rico ska bli självständigt eller förbli amerikanskt?
Ha en trevlig helg!!
Kram

12 09 2008
Fritt ur hjärtat

Oj vilket härligt inlägg! Jag gillar varken flaggor eller kartor, men fick allt ihop det ändå:-) Bilden på båten är makalöst vacker! Jag fick titta extra för att förstå vad du tagit på, det ser verkligen ut som en flagga. Flaggan med det vita korste har jag koll på också av någon andledning, när jag tänker efter kan jag rätt många, måste vara OS fel:-))

12 09 2008
petchie

Cecilia, tack😀 Ha ha, jag förstår vad du menar med det första fotot!
Visst är det ironiskt att den puertoricanskan flaggan först användes i USA, när den tre år senare blev symbolen för motståndet mot den amerikanska invasionen.
Jag är kluven när det gäller PRs självständighet, min spansklärare är “independista” dvs självständighetsförespråkare men jag är inte så säker på att PR skulle klara sig utan det ekonomiska stödet från USA… Men kanske det skulle bli en spark i ändan för att ta itu med arbetslöshet, korruption, och outnyttjade resurser i form av jord som skulle kunna användas till odlingar etc. Problemet är dessutom att puertoricanerna själva inte kan komma överens, det är ungefär 1/3 som förespråkar självständighet, 1/3 statehood (dvs blir en amerikansk stat) och 1/3 vill behålla status quo! Barack Obama har lovat att ta upp frågan om han blir president men så länge det inte finns en puertoricansk majoritet för ett alternativ så kan ju inte USA gå in och bestämma… om de inte ännu en gång ska uppföra sig som en kolonialmakt!
Sorry, långt svar…

Simone, tack – kanske inte lika roligt som ditt😉 Det är faktiskt inte en båt, utan relingen (staketet?) vid hamnen i Svolvaer på Lofoten med vattnet bakom. Jag tyckte att det såg ut som svenska flaggan och tog därför fotot!
Ha ha, själv tittade jag nästan inte alls på OS, de visade ju ändå inte så många svenskar på amerikansk tv😦 Visste du att Röda Korsets flagga är en spegelvänd schweizisk just pga att RK grundades i Geneve!?

12 09 2008
Marianne

Wow vilket häftigt foto på “svenska flaggan”! Det fick du verkligen till bra! Och vilket intressant och bra inlägg! Själv är jag inte särskilt kunnig när det gäller flaggor, så det här var verkligen ett bra tema för att lära sig lite mer. Fast jag satt faktiskt med sondottern Matilda när de var här och letade flaggor i en bok, så då lärde vi oss lite båda två.

Precis så där som på ditt balkongfoto hänger folk ut flaggor i Turkiet! Ofta, ofta. Alla helger och vid olika dispyter! Jag hade dumt nog inget foto av det! Fy vad mycket jag har missat att fotografera!

Och när du säger det, jag tror inte heller att det är särskilt vanligt att EU-flaggan hänger uppe. Kan inte komma på en enda gång jag har sett den i Stockholm. Men det borde jag väl ha gjort …?

Intressant att se hur det blir i framtiden, om det blir PR:s flagga som vajar ensam eller om den försvinner!

Ha en jätteskön helg!

12 09 2008
Fritt ur hjärtat

Nä det hade jag ingen aning om! Men jag tänker på Röda korset för att komm ihåg s..hur det nu stavas:-)

12 09 2008
Annika

Jättefint…Jag är inte så kär i flaggoer, per se. MEN däremot är kag kärare än kär i kartor!! Jag kan sitta framför en karta hur länge som helst och studera den, och undra och planer. Kartor, that IS MY CUP OF TEA!!!

Den första bilden är bara så cool! Jag trodde att du målat den svenska flaggan och att färgen höll på att torka. Verkligen en häftig bild.

Och grytlapparna…Jamen ABSOLT!! Dom är ju bara så rätt i ert hem.

Ha en jättefin helg nu!
KRAMAR!!!

12 09 2008
Desiree

Visst är det där med flaggor väldigt kul och interessant. Jag önskar att jag vore bättre på just flaggor. Finns så många jag inte kan. Det var väldigt fina grytlappar din mormor/farmor hade gjort. Interessant att få lära sig mer om PRs flagga. Det är ju väldigt positivt att Puertoricanerna är så pass stolta över sitt land och sin flagga. Ha en riktigt trevlig helg.

12 09 2008
Saltistjejen

Jag bara älskar första bilden!!! Den är ju underbar!!! Och oj vilken flaggfantast du är! Ja själv har jag aldrig varit särskilt bra på flaggor, men både Sveriges OCH Skånes kan jag iallafall!😉
Hoppas ni får en skön helg!
Och Grattis till O. Fyllde han inte år idag??? Eller var det imorgon??
KRAM!

12 09 2008
Ulla

Vilka härliga bilder (speciellt grytlapparna🙂, och svenska flaggan, kreativt!!!)! Jag håller just på att börja ta detta med fotografering mera på allvar och önskar jag kunde ta lika bra foton som du – inspirerande! Tack också för det informationsrika inlägget – jätteintressant att läsa och lära sig mer om det ena med det andra. Kartor har jag också haft en förkärlek för, men nu inser jag att de jag sparat börjar bli så gamla, så de skulle inte vara till någon nytta om jag gav mig ut på resa🙂. Fast kanske de snart är antika istället🙂.

12 09 2008
Lia

Tjusiga bilder! Tack för ett utmanade tema, det blev att gnugga de grå ordentligt den här gången=). Jag kanske är lite borta här, men exakt VAD är det du gör i PR? Hur hamnar en svenska där av alla ställen? =) Kramar

12 09 2008
Anna (Sthlm)

Jag gillar verkligen första bilden! Vad originellt! Jag vill också åka till Lofoten så jag är nu inte bara avundsjuk på vilken bra fotograf du är utan också att du varit där!

Så sant det med bristen på EU-flaggor i Sverige. Man ser ju dem en del i Stockholm men inte resten av landet tror jag. Även där vägar och annat fått EU-pengar (särskilt i Norrland där de kan få strukturfondspengar) så sätter de inte upp flaggan fast att man egentligen ska göra det.

12 09 2008
petchie

Marianne, kul att alla verkar gilla mitt första foto – trots att det faktiskt inte är första gången jag publicerar det (kommer dock inte ihåg i vilket sammanhang den varit med på bloggen förut)!
Visst är det förargligt när man inser efteråt att man missat att ta foto på något som man tagit för givet tills man flyttar.. Fotot från Bryssel tog jag en av de sista dagarna innan jag flyttade förra året!
Jag hoppas att puertoricanerna kan komma överens snart om hur de vill ha det med USA – det är ju lite förlegat tycker jag att vara en “koloni”.

Simone, hi hi, det är visst många svenskar som har svårt för att stava till Schweiz och även uttala det.. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun😉 Jag har ju bott där två ggr och min fars morbror bodde där i över 45 år så jag borde kunna det!

Annika, jag har alltid älskat kartor – blindkartorna på mellanstadiet var mina favoritprov… hade nog inte varit lika bra nu!
Även om grytlapparna inte är så praktiska för stora tunga bakplåtar – de är ju ganska tunna och små, så hänger de alltid framme!

Kram tjejer!

12 09 2008
petchie

Desiree, jag är inte heller så bra på flaggor egentligen.. När jag kom till Bryssel fanns det 15 flaggstänger utanför mitt kontor med alla EU-ländernas flaggor (jag jobbade på Kommissionens Generalsekretariat), det var det klurigt eftersom flaggorna hängde i bokstavsordning – efter ländernas namn på det nationella språket! Efter utvidgningen med 10 nya medlemsstater till tror jag att de tog bort dem, lite tråkigt faktiskt.
Os mamma tyckte också att grytlapparna var fina och sa att jag skulle be min mormor lära mig att virka sådana men jag är ganska kass på just virkning…
Roligt att du gillade informationen om PRs flagga, jag lärde mig själv något nytt idag🙂

Saltis, ha ha, ja, jag gillar flaggor😉 Japp, O fyller år idag och han blev mycket glad för sin första födelsedagspresent som han fick imorse – en fotobok från mypublisher med foton från alla våra resor! Andra presenten får han nu när han kommer hem (det var hans val att dela upp presenterna) – en cd-rom med svenskkurs!! Får se om den är ngt bra, egentligen ville han ha en Rosetta Stone-kurs men det har jag inte riktigt råd med just nu…

Kram till er båda 2!

12 09 2008
petchie

Ulla, jag tycker att du tar jättefina foton – de där halmbalarna var ju så fina😀
Men det är roligt om jag kan inspirera, jag gillar att ta foton och försöka räkna ut annorlunda vinklar… Borde lära mig photoshop eller något annat fotoediteringsprogram.
Gamla kartor är ju faktiskt väldigt charmiga – jag har en gammal skolatlas som tillhörde min morfar och det är kul att se hur länderna i tex Afrika har ändrat namn! O och jag köpte gamla kartor på alla länderna som vi har bott i när vi var i London förra året, och vi planerar att rama in dem och ha i vårt framtida “bibliotek”😉

Lia, jag tyckte själv att det var ganska utmanande idag men det är ju själva charmen med våra fredagsteman😉
Tja, jag hamnade i Puerto Rico förra året eftersom min spanske man (som dessutom “bara” var pojkvän tills vi fick gifta oss hastigt och lustigt för att jag skulle få amerikanskt visum!) blev hitskickad av sitt företag i Bryssel. Vi håller just på att förhandla (?) om vår framtid, det är mycket möjligt att vi flyttar tillbaka till Europa i januari 2009. Vi trivs väldigt bra här men jag skulle ju gärna vilja få jobba (mitt visum tillåter inte det)…

12 09 2008
petchie

Anna, jag hade gärna åkt tillbaka till Lofoten – vi gjorde bara en snabbvisit på 2 dagar efter ett svenskt-norskt bröllop i Björkliden. Jag blir mer och mer intresserad av att semestra i Norden, kanske tack vare O som är väldigt intresserad av att besöka norra Europa🙂
Det är synd att man inte “skyltar” mer med EU-flaggan vid EU-sponsrade projekt – då kanske folk hade insett att vi inte bara betalar för resten av EU utan även får bidrag tillbaka!

12 09 2008
Speaking Boricua

You mention that “It didn’t become an official symbol of Puerto Rico until 1952 when the country became a commonwealth of the US”, but what you didn’t say was that before this, even though the flag was widely accepted as the flag of Puerto Rico by the people, it was 100% illegal (not just suspicious). Hence why there are flags nearly everywhere… really, if you think about it, even being Puerto Rican was illegal before 1952… and after that, it was legal, but it had to be in a more modified form. That’s really why people are so patriotic/obsessed with themselves… they didn’t have a right to be Puerto Rican at all (they were supposed to be “Americans”).

Really sad stuff.

Out of curiosity, what are all your fellow Swedes saying about PR? I can’t read it! haha

12 09 2008
Nina

Jag säger som alla andra, att första bilden verkligen är häftig! Jag kommer ihåg när du publicerade den förra gången men blev lika lurad den här gången också och trodde det var svenska flaggan.😉

Ditt fredagstema passade så bra in för mig just nu eftersom det snart är nationaldag här så jag blev helt enkelt tvungen att hoppa på Fredagstema den här veckan.😀

13 09 2008
Lullun

Jättespännande och kul inlägg (och inte bara för att jag var nämd *hihi*). vi delar dessutom intresset för kartor och även om jag inte är en “flaggperson” själv så har jag alltid gått mycket upp i att lära mig olika länder och regioners flagor. Jättespännande.

Fina grytlappar också. Aajus farmor har också gjort lite olika små hantverk i svenska (och så klart grönländska – det gör ALLA här😉 ) färger. Och flaggar svenskt gör de hemma hos sig så snart vi firar födelsedag här, eller när vi kommer på besök. Dock bara mindre flaggor; flaggstänger är inget man har här (utöver sådana som hänger ut från balkongen då), mer än vid offentliga byggnader och liknande (trots att man bara köper in extra tåliga stänger så insisterar de på att gå sönder mest hela tiden😉 ).

14 09 2008
Marianne

Men fy vilken glömskemaja jag är! GRATTIS till O på födelsedagen! Sorry att det är lite för sent …

14 09 2008
StrandMamman

Tycker att du har jättefina bilder! Och så är det trevligt att få lära sig nåt nytt också, Puerto Rico är helt okänt för mig (och jo, nog vet jag ju att det är där och inte i Kairo som du finns, sorry! Det var din kamelbild som gjorde att fingrarna for fel för mig:))

14 09 2008
ronbothunter

When the federal government opposes your right to be free!!

Puerto Ricans, who desire to be free, must always know that the federal government, here in the states has no “subject matter jurisdiction” over the person, case or location and should be challenged to proof it.

All jury members, judges, attorneys, and employees working in federal court, must reside in federal territory to be a federal juror or touch your case or they can be commerically sued, disbarred and financially ruined for violating your constitutional rights etc.

Your god given right to be free is not wanted by the USA, it will oppose your desire for independence and freedom.

The USA has been the biggest alien invaders the world has ever known. in order to win your freedom you must oppose them by knowing that their weakness lies in the constitution and the common law and common law remedies.

A Puerto Rican without a desire for independence has no soul of a man.

The fact that the public does not know that we are NOT free, makes no difference, to the desire to be free. The PR that wants statehood is a Gringito, who has no soul of a man left in his traitor’s heart. Freedom is happening all over the world and yet we allow Gringitos to kill our right to be free.

We allow the Alien Invaders to kill, harm, abuse and scam us and yet the Gringito wants to give our Country away.

This abuse must end. No man or woman is a real Man or real woman who is too scared to fight for their souls and be free.

The fight will NOT succeed if you don’t fight the enemy at home first. He is there next door and claims he is a real man and tries to give you many excuses of why PR can’t be a free Country.

If you listen, you will lose your soul.

The Ronbothunter,

Ex-scientologist and a proud freedom loving Puerto Rican.

All Rights Reserved

14 09 2008
petchie

Speaking Boricua, thanks for the additional info – I didn’t know that the flag was illegal before 1952! I need to get a Puerto Rican history book to read up on the history. My Spanish teacher is sharing quite a lot about the sad history of PR but he has missed to tell me about the flag – I will have to ask him on Tuesday to tell me more!
The Swedish readers are very interested in Puerto Rico and think that it is great that the Puerto Ricans are proud of their flag and country. People in Europe don’t know much about PR in general, especially as it is not a tourist destination (people go to the DR instead as there are package deals and direct flights, only Iberia flies direct to PR), so my Swedish readers are happy to learn more about the island.

Nina, jättekul att du hoppade på fredagstemat och det var verkligen intressant att läsa om CRs flagga och nationaldag. Hi hi, det är kul att så många gillar mitt första foto, jag tyckte ju själv att det var ett klurigt foto🙂

14 09 2008
petchie

Lullun, som du kanske läste ovan i Speaking Boricuas kommentar så hade jag missat en massa om flaggans historia – pinsamt! Jag får dock skylla på att jag inte har läst någon bok om PRs historia, något som jag måste korrigera så fort som möjligt känner jag!
Vad gulligt att ni får en massa fint handarbete i de svenska färgerna. Det är ju som Os lillebror som alltid har på sig sin svenska flagg-tröja när jag kommer på besök i Spanien – det värmer, och gör att man känner sig extra välkommen😉 Är flaggstängerna gjorde i stål? Det är de som står utanför Kommissionsbyggnaderna i Bryssel – det borde väl vara ett tillräckligt starkt material för Grönlands klimat, eller? (jag vet faktiskt inte vilket material flaggstänger brukar vara gjorda av?)

Marianne, ingen fara – det var ingen av Os familjemedlemmar som “kom fram” per telefon i fredags och de är dessutom inte så duktiga på att fira födelsedagar men jag ska framföra hälsningen från Kairo (han har inte fått födelsedagspresenter från familjen sedan 9-10-års åldern, är det inte sorgligt??)!😀

Strandmamman, tack och roligt att du tycker att mina inlägg är intressanta. Jag var säker på att det bara var en tillfällig förrvirring och nej, kameler har vi ju inte i Puerto Rico😉

14 09 2008
petchie

The Ronbothunter, thanks for your comment – interesting input about the issue of Puerto Rican independence or not.

15 09 2008
Kicki

Fina bilder som vanligt!!!
Jag gillade speciellt den från the swiss mountain.
Intressant att läsa om Puerto Rico! Jag vet väldigt lite om PR så det är alltid roligt att få lära sig lite mer.
Kram!!!

15 09 2008
Anna (Sthlm)

Du måste berätta lite mer om den där Rosetta Stone-kursen som O är intresserad av!

15 09 2008
petchie

Kicki, tack så mycket🙂 Fotot från Schweiz gör mig väldigt nostalgisk, jag var uppe i Ticino med ett gäng kompisar över en helg 2004 och vandrade.
Puerto Rico är ju verkligen inte känt i Europa så det är kul att kunna dela med sig lite, även om jag oftast måste kolla upp informationen själv först.

Anna, Rosetta Stone är lär-dig-själv-språkkurser som ska vara de bästa enligt alla tester (enligt O som har läst på mer om detta än jag). De säljs på alla amerikanska flygplatser jag har varit på – du vet i sådana där stånd som står i korridorerna vid gaterna. Tyvärr är kurserna väldigt dyra, tror minst $300 så jag tycker att O kunde börja med en billigare kurs (köpt på Åhléns, heter Talk Now! jag återkommer när han har testat kursen…) för att se om han verkligen är motiverad att lära sig svenska!

Kram!

15 09 2008
Lotta

de e alltid sa kul att läsa om puerto rico här inne!!! stor kramoch ha en bra vecka!!

15 09 2008
petchie

Tack Lotta!! Jag tycker att det har blivit mycket Sverige och USA på sistone så fick ju klämma in lite om Puerto Rico också under flaggtemat😉
Kram!

15 09 2008
Anna (Sthlm)

Jaha, haha, jag trodde det handlade om själva Rosetta-stenen!🙂 http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_Stone Jag tänkte liksom “va, en hel kurs om den stenen”.

15 09 2008
petchie

Anna, ha ha, det är inte alltid så lätt att veta vad man pratar om… Och faktiskt diskuterade vi det igår, det visade sig att O inte visste vad den riktiga Rosettastenen var för något tills nyligen. Själv har jag ju sett den på British Museum😉

Leave a Reply

