Wednesday recipe: Oven-baked chicken with chorizo & artichokes + a challenge

17 09 2008

I just found this yummy recipe that I copied from my Irish friend MT’s cook book* (that I coincidentally gave her when she left Brussels!!) when we were visiting her in Ireland in May 2006. We haven’t seen each other since, but fortunately she and her boyfriend B are arriving to Puerto Rico in less than two weeks – I can’t wait! MT is the reason that O and I are together… Well, or at least that we met, and she is a very dear friend to both of us.

Anyway, so to the recipe, which I haven’t made in ages, and would love to make it again – but O is not too interested in eating chicken at home since he eats it almost every day at work. Puerto Ricans love their arroz con pollo (y habichuelas)** and since O eats in the canteen, chicken is what he gets!

Oven-baked chicken with chorizo & artichokes

a small jar of artichoke hearts in oil (can be excluded if you don’t like artichokes…)
4-6 chicken breasts
1 large onion – chopped
100 grams chorizo, sliced
350 grams long-grain rice
150 ml dry white wine
600 ml chicken stock
parsley – roughly chopped
olive oil (if you are not using artichokes)

Fry the chicken breasts in the oil from the artichokes for 2-3 minutes. Season with salt and pepper and remove from frying pan. Add more oil from the artichoke jar, lighthly fry the chopped onion in the oil and add the chorizo and rice and cook for another 2 minutes.
Place the rice, onion & chorizo in an oven-proof dish – add the artichokes and chicken breast, pushing the pieces into the rice. Pour the wine and stock on top and cover with aluminium foil. Bake in the oven 180 C / 350 F ~35-40 minutes or until the rice is done (you might have to add some water).
Decorate with the chopped parsley and serve!

It has been a while, so here’s a challenge and list:

A challenge received by Marianne in Cairo:
5 things in my fridge freezer (thanks Anna for pointing out my mistake!!):
– An almost empty bottle of ron cañita with parcha flavour***
– Various bottles of normal rhum, limoncello, frangelico and snaps – we don’t drink a lot of alcohol so it usually just stays in the freezer…
– Home-made meatballs but only 3 left so I need to make another batch soon
– Flour – we had bugs in the flour when I came back from Europe but thanks to Marianne I am now freezing it!
– Ice – our ice machine is in over-production mode for some reason and I think we need to empty the ice compartment…

5 things in my wardrobe:
– My new red shoes that I bought in Sweden together with my sister (she also bought a pair) but haven’t worn yet
– Winter clothes packed in vacuum-bags – I am longing to take them out but will have to wait until Christmas
– A pair of fluffy flip-flops that O had bought me as a joke (I hope!) for my arrival last year – too hot to wear in Puerto Rico and they are quite hideous!
– O’s shirts – except for those that I should be ironing right now instead of blogging…
– A bag full of bags – I don’t know when I became so girly but nowadays I have sooo many shoes and handbags, I think it might have happened when I started working? And now I don’t work, so I don’t use half of all the shoes, handbags or clothes in my wardrobe

5 things in my bathroom cabinet (drawer in this case):
– A new cream for the eczema in my face, given to me by our neighbour yesterday – a dermatologist! I suspect that the hot and humid climate is the culprit here, as I haven’t had such a big problem since I lived in hot & humid Italy
– Dental floss that I never use – even though we get it for free from O’s company – I lie to my dentist every year saying that I do..😉
– Baby lotion in a pink bottle that I bought at Penn Station in February when my luggage had been lost. I find the smell very strong and question if it is really good for babies? I have run out of my normal body lotion (Nivea) and haven’t been to Walgreens to buy a new bottle…
– Nuxe Huile Prodigieuse that my friend P No 1 gave me this summer – I am still not sure how to use it and need to ask her!
– Favourite perfumes: Green Tea Spray by Elizabeth Arden, Deep Red by Hugo Boss and Romance by Ralph Lauren

5 people that I challenge:
Anna in Stockholm, Anne in Oregon, Fröken Anki, Desiree in Alabama and Saltis in New York City.

 
*) The cook book is by BBC Chef Ainsley
**) Rice with chicken (and beans)
***) Parcha is the Puerto Rican word for passion fruit (in Spanish it is called fruta de pasión or granadilla) and shhh… home-made rhum is illegal but O bought it from a “contact” just before Christmas. It is part of the Puerto Rican experience apparently to try it, so we always give a shot to our visitors😀


Actions

Information

22 responses

17 09 2008
Fritt ur hjärtat

Förlåt för att detta inte har ett dugg med receptet att göra!! Men vem tar över Show and tell i Oktober? Jag är inte spekulant så det är ionte därför jag frågar. Men jag blir ju liggande och tänkte kanske kunna gör lite färdigt om jag visste vad det var!!!! Igår plåtade jag väggar:-)))`Å jag längtar till nu på fredag!!

17 09 2008
Millan

Det lat som ett himla gott recept maste jag saga. Ska jag helt klart prova!! Jag har nagra av Ainsleys kokbocker och tycker att han har manga goda ratter!!

Appropa det dar med babylotion sa tycker jag att manga av Johnson’s baby grejer luktar himla starkt och inte kanns sa dar jatte ‘baby vanliga’ direkt. Man vill ju helst ha nagot oparfymerat och naturligt pa en bebis…

Kan man ha mjol i frysen alltsa??? Det hade jag ingen aning om…

Romance av Ralph Lauren anvander jag varje dag🙂.
kram!

17 09 2008
Fritt ur hjärtat

millan, måste bara säga att rapsolja är en aldeles utmärkt babyolja. Jag gjorde babymassage när barnen var små och använde rapsolja, den är utan tillsatser och väldigt lättinarbetad. Fungerar även som badolja, ett par droppar i karet bara.

17 09 2008
petchie

Simone, ingen fara – Anna i Stockholm, dvs http://annafairandtrue.blogspot.com/ har hand om fredagstemat i oktober (hon “anmälde” sig via mitt inlägg om fredagsinläggen) så du får kolla med henne😉 Roligt att du längtar efter fredag och att du redan har de sista två inläggen klara (eller iaf fotona).
Intressant att man kan använda rapsolja som babyolja, det låter så mycket naturligare och bättre än en ROSA kräm med stark doft!

Millan, jag har själv inte någon av Ainsleys kokböcker men det här receptet är verkligen jättegott och lite annorlunda. Du kanske tom har boken där detta receptet är med – det är den om Family and Friends cooking (kommer inte ihåg den exakta titeln).
Nej, jag förstår verkligen inte att den där krämen kan vara bra för små barn trots att det står att den är rekommenderad av barnläkare (eller något, står på min flaska). Jag köpte ju den för att jag behövde en liten flaska kräm till mig själv och använder den bara i nödfall! (förresten nu vet du vilken koncern O jobbar för, både hudkrämen och tandtråden är därifrån men just hans företag gör farmaceutiska produkter)
Roligt att vi har samma parfym – Romance var min jobbparfym, nu använder jag inte den så ofta…
Kram!

17 09 2008
Marianne

Vilket bra recept! Jag skippar då alltså kronärtskockshjärtana och chorizo finns inte här, så jag får hitta på min egen kryddning, men grundreceptet med att koka kyckling och ris ihop i ugnen tycker jag är så där enkelt och bra som jag gillar. Ska testa. Men i dag måste det bli rester, får göra en “pytt” på ris och kyckling och lite grönsaker. Vill inte gärna kasta mat i onödan.

Ska till Gourmet Egypt i morgon och hoppas de har köttfärs, för jag är riktigt sugen på köttbullar nu, ännu mer sugen när du skriver att du har köttbullar i frysen! Man kan ju göra egen köttfärs, får göra det ifall de inte har.

Anna nästa månad alltså, kul!

Kram!

17 09 2008
Annika

Det där låter verkligen riktigt GOTT. Kanske ngt att fixa till härhemma på lördag (DU vet Vägra Äta Ute) är det som gäller nu…

OK, då vet jag vem som har temat.

Kul med listan, I am a SUCKER for listor…anytime of the day🙂

Green Tea parfymen älskar jag.

Kram!!

17 09 2008
Desiree

Tack för ännu ett gott recept. Det där lät som sagt smarrigt och lätt att göra. Kul att läsa om vad du har i kylen, garderoben mm. Verkar som du och jag har ganska lika parfym smak. Jag gillar också Green Tea perfymen och Ralph Laurens Romance. Jag antar självklart utmaningen. Ska bli jättekul. Ha en bra onsdag.

17 09 2008
petchie

Marianne, jag tänkte just på dig när jag skrev att man kan hoppa över kronärtskockshjärtanen (svårt att stava till!). Så klart har ni ju inte chorizo i Egypten, men kanske någon annan smakfull torkad korv som du kan ersätta med? Jag gillar att laga ris i ugnen, det blir lite så där extra knaprigt😉
Egen köttfärs har jag aldrig gjort men O planerar att göra det så småningom – hans tyska “svägerska” (hans bror och tjejen är inte gifta) jobbar nämligen för Bosch (finns en stor fabrik i ZGZ så det är möjligt att O söker sig utanför det nuvarande företaget…) och vi har fått köpa en hel köksassistent med alla tillbehör till väldigt lågt pris. Dock har vi aldrig använt den eftersom den står i Spanien och väntar på oss (och ett stort kök!). O vill stoppa korv, och sylta och safta när vi har installerat den!

Annika, vad roligt att du blir sugen på att laga mat, jag vet ju att du inte är så matlagningsintresserad🙂
Visst var det dags för en lista, det var ju länge sedan sist!
Förresten, var det inte jag som tipsade dig om Green Tea parfymen? Har för mig att du skrev att du inte gillade parfym i något inlägg och jag tipsade om den, eftersom den inte är så stark…?

Desiree, roligt att du, Millan och jag har Romance gemensamt, och du, Annika och jag gillar Green Tea😀 Ser framemot att läsa din 5-lista!

Kram tjejer!!

17 09 2008
Emma

Allt i ett-rätter i ugnen är ju drömmen och detta lätt jättegott, hoppas jag blir färdig att testa detta snarast!🙂 Återkommer med omdöme då! Hoppas du har en skön dag! KRAM.

17 09 2008
Anne

Hihi, bra att de där kronärtskockshjärtana kan uteslutas för jag gillar receptet. Sen triggade du även hos mig igång värsta köttbullssuget. Det måste jag bara göra snart och frysa en sats. Oj, vad sugen jag blev. Lustigt det där, hur bara en mening kan trigga igång ens aptit och habegär.
Jag visste inte man kan frysa mjöl, men det låter ju väldigt bra om det funkar.
Skönt höra en till som inte använder tandtråd…och ljuger om det. Usch, jag är för lat och orkar bara inte.

17 09 2008
petchie

Emma, visst är det praktiskt att ugnslaga mat! Vårt problem här är att det blir så fasligt varmt i köket när vi använder ugnen – köket är det enda rummet där vi inte har luftkonditionering! I Bryssel var det tvärtom, jag brukade ställa upp ugnsluckan efter att vi använt ugnen bara för att sprida värmen lite i vår kalla lägenhet😉
Kram tillbaka!

Anne, ja visst ja, det var ju inte bara Marianne som inte gillade kronärtskockshjärtan (ibland vill jag bara skriva det på engelska, går fortare!)😉
Japp, mjöl kan man faktiskt frysa – jag hade sett det på mjölpaketet och skrattade åt det, tills vi fick äckel-päckliga insekter i mjölet (och riset, och i vårt te!)😦 Marianne tipsade om att frysa det och det funkar jättebra. Vi hörde från en puertoricanska att hon har typ allt i kylen / frysen; kaffe, socker, te, mjöl etc men då får man ju inte plats med annat!
Ha ha, visst är det fånigt att man ljuger för sin tandläkare men ja, lat är ordet!! Har du iaf en elektrisk tandborste? Det har jag inte heller skaffat trots tandläkarens råd…
Kram!

17 09 2008
utvandrare2000talet

Jo, så långt har jag kommit🙂 Så en elektrisk tandborste har jag i alla fall, men bara det är ju ett stort steg…
Du, en fråga.
Hur får du enkla mellanslag i wordpress.
Jag skriver listan just nu (blev ju utmanad!) och gör precis som du. Alltså 5 saker och sen på följande rad talstreck (- heter väl så). Men varje gång jag vill ta ny rad i wordpress och ha enkelt radavstånd så hoppar det alltid till dubbelt.
Hur göra???!!!

17 09 2008
Annika

Nej…Jag gillar parfym—hmmmm…vad kan det ha varit för inlägg? Min favoritparfym är nog White Linen tror jag.
Men Green Tea är just sådär mild och fin att den blir en jättebra vardagsparfym.

TACK så hjärinnerligt för ditt mail med länken till Pioneer Womans blogg. Nå, där har vi en sida som kan lära ut!! OCH som inspirerar!

Kramar

17 09 2008
petchie

Anne, vad duktig du är som har elektrisk tandborste!!
Ha ha, visst är det irriterande med dubbelrad! Jag har kommit fram till att det gäller att skriva i “html” och inte i “visual” – då funkar det med enkelavstånd. Annars blir det som du säger ett nytt stycke när man trycker enter!
Glad att jag för en gångs skull vet hur man gör något tekniskt😉

Annika, då kanske det var någon annan bloggerska?? Men jag har för mig att det var i ett nostalgiinlägg om bla Date-parfymerna, eller så har jag helt fel för mig!?
Kul att du gillade PW-blogg och kameratips – hennes recept är också extremt pedagogiska😀
Jag sitter just nu och planerar T-givingresan till amerikanska södern!!

Kram tjejer!

17 09 2008
utvandrare2000talet

Yes! Nu funkar det. Du är min hjälte!!!! Stort tack!

17 09 2008
Nick

I’m not sure you ironing O’s shirts for him fits with your image as a modern, cosmopolitan girl!🙂

I’m fairly sure that if I ever needed to wear something ironed, I’d be doing it myself. However, since we don’t own an iron or an ironing board its not really an issue…😉

17 09 2008
petchie

O is saying that I am paying for the internet band width that I am using for blogging by ironing😉 (and I guess food & board as well). I know, I am supposed to be an independent strong Swedish woman but what can I do, I am after all a desperate housewife…
Living without an iron sounds like a dream to me!

18 09 2008
Anna (Sthlm)

Som du redan vet ÄLSKAR jag kronärtskocka så jag provar nog detta någon dag! Peter gillar chorizo också.

Fryser du mjölet?! Men du svarade mer vad du hade i frysen än i kylen va?!🙂

Har du något foto på dina fluffiga flipflops?!!

Du måste använda tandtråden! Jag hade också svårt med det men nu har jag fått in en rutin and it pays off!

Tack för utmaningen! Ser fram emot att göra den! Det ska också bli kul att ha hand om oktobertemana! De är på gång!

18 09 2008
Anna (Sthlm)

Jag har också Green Tea förresten!🙂

Och på tal om tänderna så kan jag också rekommendera elektrisk tandborste! Då behöver man inte flossa varje dag!

18 09 2008
Marianne

Nu blir jag ju förfärligt nyfiken: Pioneer Woman? Mat och foto? Blogg? Kan man få be om å få länken… ?

18 09 2008
Kicki

Det här receptet måste jag prova! Jag ääälskar kronärtkockor!
Kul att läsa om dina “fem saker”!

Jag hoppar på fredagstemat den här veckan. Klappat och klart på bloggen. Det blev inte en låt utan inte mindre än nio!

Kram!!

18 09 2008
petchie

Anna, ha ha, på kommentar 18 påpekas det att jag har skrivit fel på kyl och frys – tack!!🙂 Det var som idag när jag sa på engelska “I don’t support Tom Cruise” när jag först och främst skulle ha pratat spanska och för det andra hade det varit korrekt att säga “No soporte Tom Cruise” men på engelska blev det ju helt fel… Jag kan inte snacka ett enda språk korrekt längre!😦
Japp, fryser mjölet – så slipper man en massa kryp i det… Och jag tror att utmaningen var vad man hade i frysen och inte kylen!?
Jag SKA försöka bli bättre med tandtråden, och skaffa en elektrisk tandborste – men väntar tills vi kommer tillbaka till Europa..
Ha ha, vi får se om det blir något foto på de fluffiga flip-flopsen, jag hade faktiskt glömt bort dem men hittade dem i garderoben för nga dagar sedan!
Ser framemot dina oktober-teman!

Marianne, Pioneer Woman är en amerikansk bloggerska som jag hittade via Millans blogg (tror även Desiree har hennes länk?). Hon skriver om mat och fotografering (ger många tips om hur man tar foton, ändrar i photoshop etc): http://thepioneerwoman.com/

Kicki, jag älskar också kronärtskockor (men gillar inte att stava till dem!)! Jättekul med alla dina låtar på bloggen, jag har redan varit inne och tittat!

Kram!

Leave a Reply

