What to do with 2 kilos stolen Gorgonzola?

20 09 2008

Actually, it is just one kilo that was stolen – the other kilo we did actually pay for! So, how did we do this – especially in a country where there is a person standing by the supermarket exit to check your receipt and compares it quickly with what is in your trolley? I am not sure how we managed to get pass the “shop-lifting check” but this is what happened:

We went to the BIG supermarket on Thursday to buy cheese and wine for O’s… cheese & wine evening for the colleagues yesterday. When we arrived to the check-out, the piece of gorgonzola didn’t have a price tag so O went back to look for another package. In the meanwhile I paid and our purchases were packed in the trolley by a staff member. O came back, paid for the Italian cheese, packed with the rest of the stuff, and we went home where we unpacked quickly and headed to Fuddrucker’s as we were starving… I have been craving a good hamburger even since I came back to Puerto Rico in August so O made me really happy when he suggested our favourite burger place.

Yesterday morning I opened the fridge, and saw TWO packages of Gorgonzola… Hm, that is one too many – regardless of the fact that we actually stole* some cheese, I am also wondering what to do with all of it!? Any suggestions are welcome! I will of course make our favourite salmon recipe but at the moment we have more cheese than fish😉

Oh, and the party? It was fun – it was only the second time that we invited O’s colleagues, last time was in December last year and it was actually for another set of colleagues (O changed jobs within the office in March). Everybody was very friendly and I spoke Spanish all evening – it flowed really well and I felt that for the first time I could actually follow the conversation! The most popular thing of the evening was not the cheese, not my chocolate cake with strawberries… It was the Swiss cow toy that I gave O last year as a joke when I came back from Switzerland! I brought it out for O’s manager’s 2-year old twin daughters but boy, did everybody love it – it is a small round box that you turn upside down to make it go “mooo”😀

*) Obviously we could claim good faith – we didn’t know that the first piece of cheese had already been packed… and I guess it proves that the check by the exit is not completely efficient!


Actions

Information

18 responses

20 09 2008
Cecilia

Ooops🙂
Jag har inte mycket till förslag inte tyvärr….inget förslag alls tyvärrNi får äta riktigt mycket av lax receptet istället och det är ju inte fy skam.
Tänk att en liten leksaks ko kan varaså underhållande…Nä jag tror inte heller att kontrollen är så vidare bra i de flesta fall.Tänk de som verkligen har STORHANDLAT och inte ser man att de gräver och kollar igenom noga.

Ha en fortsatt skön helg!
Kram

21 09 2008
Fransyskan

Det är bara att ställa till med ännu en fest!!

21 09 2008
Lullun

*hahaha* 2 kilo gorgonzola. Ja, lite gick väl åt vid festen, men det låter ju ändå mycket. Typ min affärs hela årsomsättning.😉 Inga förslag härifrån dock. Fast en anekdot; två kompisar till mig (inte grönländare) kom över till oss en kväll för ett par år sedan. Med sig hade de 3 pizzor som vi alla skulle dela på, inklusive en med gorgonzola. Jag kunde märka att Holger verkade lite lustig, men kunde inte förstå vad som var fel. När de två kompisarna (som verkligen ville lyxa till det för oss) gick ut i köket med disken viskade H till mig “Den där osten måste varit alldeles för gammal, den var ju aldeles möglig” *hahaha*

Kul annars med en lyckad kväll. Och de checkar alltså era påsar. âr det alltid så?

21 09 2008
Anna (Sthlm)

Går den inte att frysa in i mindre bitar? Man kan frysa in brie i alla fall.

21 09 2008
Annika

Den där affären du skriver om brukar ju ha KOLL. En ggn tog dom “fast” mig för ngt som inte stod på kvittot. Det var ju knappast mitt fel att kassören inte slagit in det hela…Det var inget vidare faktiskt. Jag fick gå till en specialkassa och betala…Usch, det var pinsamt trots att det inte var mitt fel. Men 2 kilo gorgonzola som ni har nu?? Vad göra med all den osten? Ni får käka så att det sprutar ut ur öronen…
BTW, hur visste du att jag inte gillar Öppna Landskap? har jag skrivit om det ngn ggn??? Vilket hästminne du har, Petra. Jag askyr den låten. Den och “Ta mig till havet” ger mig rysningar och äckelkänslor, hahahahaha!!!
Trevlig söndag. Nu ska K och jag gå och se “The women”.

21 09 2008
Anne

Haha, osttjuvar där. Ja, den stooora affären brukar ju ha extrem koll (men hur mycket kollar de egentligen när de “låtsasläsa (?) ens kvitto på vägen ut…??)
Vad lyckat det verkar ha varit i fredags, jag blir riktigt glad höra dig säga att du tycker spanskan flöt så bra också. Den där kon skulle jag gärna sett och hört😉

21 09 2008
petchie

Cecilia, ja, det blir nog mycket gorgonzolalax framöver! Nu är det ju inte bara gorgonzola som vi har mängder av, även Brie blev över… Tur att vi får besök nästa vecka (tyvärr äter tjejen inte ost alls dock!)!
Det är inte en riktig ko, utan bara en “burk” som säger muuu, men jag lovar att den är jättepoppis bland både barn och vuxna! Os systerdotter älskade den när hon var på besök!

Fransyskan, välkommen till bloggen och du har rätt i att vi borde organisera en ny fest – men vi känner tyvärr inte så många fler än de som var här i fredags!

Lullun, hi hi, det var en rolig historia! O och jag har alltid värsta diskussionen om mögel och ost – han menar att allt mögel är ok, så han äter gärna (!!) möglig gammal ost medan jag försöker förklara att mögelost “möglas” under kontrollerade former… Tja, så länge jag slipper äta möglig ost så är det väl ok😉
Japp, de stora mataffärerna som Costco och Wal-Mart gör stickkontroller på ens inköp – det står alltid en kontrollant vid utgången (och de kollar alla).

21 09 2008
petchie

Anna, jo mina föräldrar sa också att det går att frysa… den blir lite smulig när man tinar den men det gör ju inget om man ska tillaga osten! Ska skiva upp den och frysa in i portionsbitar. Vad bra att man kan även frysa Brie, för det blev ju också över!

Annika, vad pinsamt för dig!! Vår kundvagn var ganska full med både ost och vin, och så noga kollar de väl ändå inte så vi hade “tur” även om det nu inte var meningen att sno osten😉
Du har nämnt flera (??) ggr att du hatar Öppna Landskap + att du nämnde det på Cecilias inlägg i fredags😀 Själv gillar jag sången jättemycket, men Ta mig till havet är absolut ingen favorit (även om min lillasyster ÄLSKADE den som liten, hi hi).

Anne, jag tror att de kollar typ 1-2 saker på kvittot och scannar av om de hittar dem i vagnen… så nej, någon större koll är det ju inte (även om nu stackars Annika blev fast en gång som du kanske läste på hennes kommentar!).
Jaaa, det var så skönt i fredags att kunna snacka och förstå – inte alltid grammatiskt korrekt men jag fick höra att min spanska var perfekt😯 Hi hi, puertoricanerna är för gulliga ibland…
Jag får väl ta och fotta vår ko-burk – det är en klassisk schweizisk souvenir, mina farföräldrar hade en sådan när jag var liten som vi barn älskade!

22 09 2008
Marianne

Hahaha, sådana små rackare där! Nå, stora affären överlever nog förlusten : D

Pepparkakor och gorgonzola. Fikon och gorgonzola. Pasta med g-sås. Oxfilé med g. Ja man kan nog ha g till det mesta tror jag. Perfekt att du kan frysa den så att ni slipper tröttna!

Vad härligt det låter att kunna följa en konversation som böljar fram och tillbaka! DET är framsteg i språket det!

Kram!

22 09 2008
Desiree

Ha ha kul titel. Interessant problematik. Tyvärr kan jag inte komma med några tips då jag själv inte är så förtjust i mögelostar så jag brukar inte äta dessa. Går det frysa kanske??? Du får laga köttfärsbiffar med osten, göra pastasås osv. Hoppas det löser sig med gorgonzola problematiken😉

22 09 2008
Annika

DÄR ser man…tjaaaaa…man börjar väl få alzheimer light eller ngt sådant. hahahaha!!

22 09 2008
petchie

Marianne, jo jag tror också att affären överlever vår snattning så jag tänker inte gå tillbaka med osten😉 Hade vi upptäckt det på parkeringen så visst men nu känns det lite fånigt att komma springande med osten nästan en vecka senare.
Tack för tipsen, pepparkakor och mögelost är ju gott – och vi har faktiskt ett paket Annas pepparkakor i skafferiet! Jag har redan frusit in en del ost men har fortfarande 1½ paket kvar i kylen.
Jaa, det kändes väldigt bra i fredags med spanskan men det är ju så med nya språk att ibland har man en bra dag och så kan nästa dag vara riktigt dålig😦 T.ex idag då grannfrun ringde – jag gillar INTE att snacka spanska på telefon, så är det bara.

Desiree, jag blev jättesugen på färsbiffar med gorgonzola – tack! Men, det är ju inte helt nyttigt att äta en massa fet mögelost så vi får nog lugna oss lite med att försöka äta upp den. Tur att man kan frysa in gorgonzola!

Annika, ha ha, ingen fara – man kan ju inte komma ihåg allt man har skrivit på alla bloggar😉

23 09 2008
Marianne

Se inte en telefonkonversation som en dålig dag i språket! Telefon är mycket svårare än IRL eftersom man inte ser den andra personens minspel och gester. Minns vad stolt jag var när jag första gången ens trodde mig ha fattat vad en turkisktalande person ville på telefonen. Nu har jag låtit arabiskan vila en hel vecka, inte bra. Måste ta tag i det igen. Har ju “fått kläm” på det svåraste ljudet också, eller i alla fall ungefär fattat hur man ska göra det. Sedan att få till det i hop med ett ord …

23 09 2008
Millan

Jag tycker du ska skicka hit gorgonzolan!! Jag har namligen varldens craving for just precis det… mycket pa grund av att jag inte fatt ata det, det senaste 8 manaderna eller sa. Men mums vad gott det ar!! Jag kikade pa ditt gorgonzola recpet och det kommer jag helt klart att gora nar jag far ata det igen!
Men annars ar mitt tips att gora gorgonzola fyllda kycklingfileer som man sedan lindar parmaskinka runt. Eller kanske en god sas med gorgonzola till kott?? Nej, nu blev jag annu mer sugen pa gorgonzola😦😉

23 09 2008
petchie

Marianne, du har så rätt men det är verkligen frustrerande när man tycker att det går ok att snacka face-to-face och så går det sååå dåligt per telefon!! Dessutom tycker jag att mottagningen är så dålig när jag talar med min granne, trots att hon ringer från en våning under oss – det är alltid svårt att höra vad hon säger!
Jag beundrar dig som försöker lära dig arabiska – ett häftigt språk men oj vad svårt det måste vara!

Millan, ha ha, sorry om jag gjorde dig avundsjuk på gorgonzolan😉 Gorgonzolafyllda kycklingfiléer med parmaskinka låter så mumsigt, det ska jag komma ihåg (vet inte när vi köpte kyckling senast och har ju varit sugen på kyckling sedan förra onsdagsreceptet!). Misströsta inte, snart får du äta hur mycket italiensk ost du orkar!
Kram!

24 09 2008
Kicki

Haha! 2 kg gorgonzola var inget dåligt kap. Vi har också “fått” några saker, bla ifrån Bauhaus i Sverige. En gång kom vi hem med en kap/geringsåg som kassören hade lyckats slå in och sedan radera. Vi tyckte det blev lite billigt!!
Jag brukar strimla oxfile och steka på. Sedan fräser jag upp champinjonkvartar och lite shalottenlök som blandas i pasta. Sedan smälter jag gorgonzola i creme fraiche (o 1-2 köttbuljongtärningar o mycket nymalen svartpeppar) och häller över och guggar runt. Så smarrigt men en riktig kaloribomb!
Kram på dig!

24 09 2008
petchie

Kicki, som jag skrev till Desiree i dagens inlägg – hade det varit i en vanlig mataffär hade det varit 125 gram gorgonzola, inte 2 kilo!! Det hade ju varit lite mer lagom om man säger så😉 Hi hi, vilket “kap” med en gratis kapsåg!
Mums, ditt recept låter såååå gott, ska lägga det på minnet – och tja, det finns nog inga lätta gorgonzola-recept😀
Kram!

4 12 2008
Souped out and a Wednesday recipe: Potato, chorizo & green pea soup « Petchie’s adventures

[…] two mini-quiches as well on Monday – one with salmon, gorgonzola (we have almost finished all the stolen cheese now) and feta, and the second one with just tomatoes and feta. The main reason for the soup […]

Leave a Reply

