Wednesday recipe: Gateau aux pommes avec crème fraiche

24 09 2008

It is soon October, and I am starting to get these strange autumn feelings – strange in the sense that there is obviously no autumn atmosphere at all in the Caribbean… Well, except that it has been raining more or less non-stop since Sunday morning!! And it does feel a little cooler, I almost didn’t sweat at all while waiting for the bus this morning – my Spanish teacher was even wearing a [light] jacket when he arrived to the lesson!

The autumn is probably my favourite season, I love having to take out those thick knitted jumpers (and shop for some new woolen cardigans – one of my obsessions!), walking to work in the morning breathing in the cool crisp air, make a cup of tea and read a good book under a blanket in the evening… I am definitely in the wrong part of the world at the moment!

But, I am forgetting those shitty, grey, wet, windy and cold mornings when you’d rather stay in bed – especially as the apartment is freezing cold and it is dark outside when you walk to work and it is as dark when you walk home in the afternoon! When the wind is so hard that your umbrella breakes half way to work, and your shoes are completely wet from the rainy streets… Maybe I should remember that when I become too nostalgic!!

Ingrid Marie apples from my parents' garden

Part of the apple harvest in my parents’ garden in 2002 – I borrowed the photo from my father as I don’t seem to have any apple photos of my own!

However, there is one thing I truly miss and that is the tastiest apples ever – from my parents’ garden! They have two Ingrid Marie apple trees and they give enough apples to last the family well into the winter. My parents keep the apples in boxes covered with newspapers on the balcony… but I prefer picking the apples straight from the trees when they are still crispy. The harvested apples are great for apple cake though and this is my old time favourite recipe:

Gateau aux pommes avec crème fraiche* (svensk översättning längst ner på sidan)
Cake dough: 100 grams butter
3/4 decilitre sugar
1 egg
3 decilitres flour
Filling: 4 decilitres sour cream / crème fraiche
2 eggs
1½ decilitres sugar
1½ teaspoon vanilla sugar
Decoration: thin slices of apple (preferably green and red apples with a firm flesh)
cinnamon / cardamom (I prefer cardamom)
Whisk the butter and sugar together, add the egg and flour. Put the dough in a round springform cake tin (removable sides / bottom), make sure that you cover the sides of the cake tin as high as possible. Mix the ingredients for the filling and pour it inside the cake tin. Decorate with the apple slices – I usually put as many slices as possible, it doesn’t matter that they sink in the egg and sour cream mixture.
Sprinkle cinnamon or cardamom on top.
Bake ~1 hour (175-200 degrees C / 325-400 F). Let the cake cool in the cake tin before removing the sides. Serve cold.

I actually have 3 apples in the fridge, and I think that I just might have to make an apple cake this weekend! Usually we don’t buy apples since they are imported**, but this time I just couldn’t resist – they reminded me of the apples in my parents’ garden.

Gateau aux pommes et poires

*) The recipe is originally from one of my mother’s friends and I asked my mother to send it to me when I was an au-pair in Switzerland in 1994-95, and for some reason I thought that it was funny to translate it into French (Apple cake with sour cream).
**) But then again, most food products are imported here but we still try to buy locally grown bananas, avocados and mangoes…

_________________________________________________________________________________________________

Receptet på svenska – jag har ingen aning om vad kakan egentligen heter på svenska, jag fick det av min mor 1995 och skrev in det i min receptbok med ett franskt namn, men låt oss kalla den Äpplekaka med crème fraiche😉

Pajskal: 100 g smör, 3/4 dl socker, 1 ägg, 3 dl vetemjöl
Fyllning: 2 st crème fraiche-burkar à 2 dl, 2 ägg, 1½dl socker, 1½ tsk vaniljsocker
Garnering: äpplen i tunna skivor, kanel eller kardemumma
Vispa smör och socker pösigt, bland i ägget och mjölet. Tryck ut i en rund kakform med löstagbar botten. Blanda fyllningsingredienserna och häll i formen. Lägg äppleskivorna i fyllningen och strö kanel / kardemumma över. Baka i ugn (175-200 grader) ca 1h. Svalna i form. Låt stå kallt ngn timme. Lycka till!!


Actions

Information

27 responses

24 09 2008
Kicki

Åh vad sugen jag blev på äppelkaka!
Jag är nog också en höstmänniska. Gillar klara sköna höstdagar med med lite krispig luft.
Vi börjar få varmt nu med vissa dagar uppåt 33 grader. Jag ser fram emot att tanka sol och värme innan vi återvänder till Svedala i slutet av januari.
Kram!!!

24 09 2008
Marianne

Men guuud så gott det här låter! Sparat och printat och jag har äpplen i fruktfatet så det blir nog en liten äppelkaka i dag. Hade tänkt göra en maffig chokladkaka som test till nästa onsdag, men den får vänta : )

Ska lägga ut Mangokycklingen när jag har surfat färdigt. Den är sååå smaskig.

Ingen höstkänsla här inte. Däremot har juldekorationsskriverier fått mig att se saker i affärerna som skulle bli fina till jul … Har dock inte köpt någonting!

24 09 2008
Annika

Petra, jag förstår så väl att du saknar hösten. Jag är också helt tokig i den årstiden, och faktiskt speciellt tokig i hösten i VA. Den bästa årstiden. Vi brukar åka och plocka äpplen på äppelgårdar här och det är så mysigt!
Men jag saknar också de svenska sorterna som Ingrid Marie, Transperant Blanche och ÅKERÖ!!!
KRAM!!

24 09 2008
Saltistjejen

Å vilket smarrigt recept!
Ska kanske baka i helgen om jag känner mig bättre. Här finns mycket äpplen nu eftersom det är säsong! Men jag kan sakna att inte ha en trädgård med äppelträd där man kan plocka och äta direkt som du skriver om.
Jag älskar hösten så länge det är vackra dagar med hög och klar luft. Vackra färger och äppeltider!!!🙂 Sedan gillar jag en del av de där riktigt ruskiga regndagarna också. Med vind som sliter i en och att få komma in i värmen o dricka varm choklad! Fast tyvärr blir man rätt ledd på sådana dagar efter ett tag och tyvärr har vi kasnke lite för många av just den sortens höstdagar här, för att inte tala om i Sverige. Just mörket är det jag tycker är jobbigast. Det är lätt att glömma hur mörkt det faktiskt är i Sverige på höst och vinterhalvåret.
Kram!!

24 09 2008
Desiree

Tack för receptet. Lät verkligen gott! Äpplen passar ju så bra nu på hösten. Även om det inte direkt är äppelsäsong här i mina och dina trakter. Hoppas det löst sig med Gorgozola problemet. Jag kom faktiskt på att man kanske kan smula den och sedan frysa det i lagom portioner så att du sedan kan ha i såser, mat, sallader, osv

24 09 2008
petchie

Kicki, världen är upp och ner😉 tänk att ni snart har sommar! Och ni kommer ju faktiskt att missa en stor del av den “tråkiga” delen av året i Sverige om ni flyttar hem i slutet av januari. Ni kanske tom kommer att tycka att det är lite mysigt med kyla och mörker innan det blir vår igen!?

Marianne, är det lätt att få tag på crème fraiche i Egypten? Jag kommer ihåg att det var nästan omöjligt i Geneve där en butiksanställd svarade mig att “all grädden var ju färsk”!! Snacka om språkförbistring – vi talade samma språk men ändå inte, i Frankrike heter det ju trots allt som i Sverige!! Överhuvudtaget var det fascinerande att se hur språket förändrades så fort man körde över gränsen till Franrike från Geneve…
Vi har fortfarande chokladkaka i kylen från i fredags så mangokycklingsreceptet var ett bättre val tycker jag😉
Jag kan tänka mig att det finns många egyptiska / arabiska prydnader som skulle passa som juldekorationer – mycket guld och mörkrött, eller hur? Och roligt med annorlunda pynt!

24 09 2008
petchie

Annika, ni har verkligen ett perfekt klimat i Virginia, ni har de fyra årstiderna men mildare än Sverige! Jag känner igen Transparent Blanche och Åkerö men jag har inte riktig bra koll på hur äpplena smakar! Min mors favoritäpplesort är Filippa! Det går ju inte att jämföra de typiska mataffärs-äpplena som Golden Delicious och Granny Smith med gamla hederliga svenska äpplesorter!!

Saltis, du har rätt att det KAN vara mysigt med höstruskiga dagar också – men då ska man snabbt kunna ta sig in och värma sig med te och en filt… inte gå omkring med blöta skor som jag gjorde ett antal ggr i Bryssel😦 Då HATADE jag Bryssel, inte för att det hade antagligen varit bättre att befinna sig i Skåne, ha ha!!

Desiree, smart idé att smula gorgonzolan redan innan jag fryser den – speciellt som den smular sig ganska mycket när jag skivar den! Jag har redan frusit in flera portionspåsar och har fortfarande 2 kg kvar att hantera (oöppnad förpackning), det är inte klokt hur mycket 4 kg ost är egentligen… När Os familj var här skulle jag göra gorgonzolalaxen och hittade en lagom förpackning med 125 GRAM i en vanlig mataffär (det är ju trots allt bara på Costco som man kan köpa så stora förpackningar)! Tänk om vi hade “snott” en 125 grams-förpackning istället för en 2 kilos-förpackning, ha ha!!

Kram tjejer!!

24 09 2008
Anne

Mmmm, vad gott det låter. Jag gillar créme fraiche ingrediensen, det känns spännande och krämigt gott. Lite annorlunda mot alla äppelbakverk som annars finns. Det här ska jag nog testa i nåt skede. Din kalla sås (den med ägg, räkor och annat gott) har för övrigt blivit en riktig klassiker, jag gör den jätteofta!!!

24 09 2008
M

Yammi!!! Skall helt klart testas. Synd att jag inte ingår i dessert gruppen nu när gourmetklubben har träff till helgen m tema höst! ps; jag & ett vänner startade för snart två år sedan ett gourmetklubb. Vi har samling 1 gr / varann månad. Har olika teman & delar in oss i olika gruppen. Återkommer på min blogg om höst temats olika recept & betyg på dem.

Ha en bra dag!!

24 09 2008
Anna (Sthlm)

Vi har haft några fina höstdagar här i Stockholm senaste dagarna. Dimma på mornarna men sedan soligt och 17-18 grader igår och kanske 15-16 grader idag. Satt ute i solen på lunchen idag och igår var jag och fikade med en kompis på Kulturhusets tak.

24 09 2008
Matildas fikarum

Hej! Jag har kikat in här på din blogg några gånger, men tror inte jag någonsin kommenterat. Det var många intressanta inlägg du har! En liten sak blir jag nyfiken på; hur kommer det sig att du bloggar på engelska när alla (vad jag sett) kommentarer är på svenska?

24 09 2008
Anne-Marie

Vad ni andra bloggare är duktiga på att ta fram spännande recept (Desiree hade också recept i sitt inlägg idag).🙂 Låter väldigt gott ditt äppelrecept! Jag har inte hunnit uppdatera mig på alla bloggar så jag måste bara fråga dig om ni fick massor med regn? Såg på The Weather Channel att det regnat något otroligt i dina trakter. Kram!

25 09 2008
Marianne

Det finns någonting som heter Sour creme här, som påminner om crème fraiche, men är tjockare. Jag brukar spä ut den med grädde eller en viss sorts yoghurt beroende på vilken effekt jag är ute efter. Den yoghurten smakar så nära filmjölk man kan komma utan att det är filmjölk.

Jag har skrivit ett inlägg om din äppelkaka i dag med länk till ditt recept. Det var nämligen världshistoriens godaste äppelkaka och den som inte ser till att få äta den på ena eller andra sättet får skylla sig själv! Andra halvan kommer att gå åt i kväll …

Kram! Och TACK för det receptet!

25 09 2008
Annika

Efter Mariannes översvallande recension av din äppelkaka var jag tvungen att gå hit igen och kolla! UNDRAR så flundran om man (läs jag) kan göra denna som ALDRIG bakar! Den är inte svår alltså????
jag blev ju så förgrymmandes sugen efter det marianne skrivit. TACK Marianne😉
SO, maybe I’ll go for it!!! Det ska ju dessutom regna i dagarna tre så jag skulle nog känna mig väldigt “domestic” om jag stod och bakade…
KRAM!!

25 09 2008
Matildas fikarum

Jag tror min kommentar försvann?

25 09 2008
petchie

Anne, jag tror faktiskt att crème fraichen är den “hemliga” ingrediensen – som Marianne skrev idag i sitt inlägg så behöver man inte vaniljsås eller grädde till kakan!
Vad roligt att min kalla sås blev en sådan succé, själv har jag inte gjort den sedan jag var hemma i somras men kanske det är dags att O får smaka den också!

M, det låter kul med en gourmetklubb – O hade en liknande grej med sina vänner i Bryssel. Det skulle vara kul att starta något sådant här också men vi känner inte så många människor i Puerto Rico och nu ska vi ju snart flytta härifrån😦 Det får bli på nästa ställe vi bor!

Anna, det låter så härligt!! De där sista varma dagarna då man kan sitta ute och äta är så mysiga.

25 09 2008
aurorabuddha

Marianne har ju skickat *hela varlden* hit. Jag ar ju tvungen kolla jag oxa! :o)

Jag ska sla nagon med hapnad, jag med!

25 09 2008
petchie

Matilda, tack och välkommen! Orsaken till att jag skriver på engelska är att jag startade bloggen som ett sätt att hålla kontakten med våra vänner i Belgien och i andra länder när vi flyttade till PR. Jag har förstått att det ÄR många av de utländska vännerna som läser bloggen, tyvärr kommenterar de dock inte (så ofta)😦 Dessutom läste O bloggen förra hösten (och i somras) när jag var “fast” i Europa! Jag har även fått kontakt med några andra expats här i Puerto Rico via bloggen vilket jag ju inte hade fått om jag hade skrivit på svenska.
PS Orsaken till att din kommentar försvann var att den hamnade i spamfiltret av någon konstig anledning!?

Anne-Marie, hoppas att några av recepten kan inspirera dig att göra något gott! Ja, vi har haft mycket regn den senaste tiden, kanske inte så mycket i San Juan men på andra delar av ön. Igår bröts tv-programmen för en “Emergency flood warning” – lite otäckt men jag är inte så orolig för min egen skull – vi bor ju så högt uppe…

Marianne, du är verkligen så gullig – tack för gratisreklamen för min kaka😉 Jag håller med dig, det ÄR den GODASTE äpplekakan någonsin! Det jag inte förstår är varför min mor slutade baka den för några år sedan, hon kanske blev trött på den och ville testa andra recept.. och nu hade hon ju slarvat bort receptet så det var tur att jag publicerade det på bloggen!😀

Kram!!

25 09 2008
petchie

Annika, ha ha, jag hoppas att Marianne har övertygat dig att den är lättgjord! Om du tycker att det är kladdigt att göra pajdegen för hand, släng i ingredienserna i en matberedare så går det på ett nafs! Och som sagt jag trycker bara ner så många äppleskivor som möjligt i ägg- & crème fraiche-fyllningen och så in i ugnen!
Tråkigt med regn men då kanske ni får en mer höstkänsla😉
Kram!

Matilda, se mitt svar till din kommentar ovan – den hade fastnat i spamfiltret!

25 09 2008
petchie

Aurorabuddha, ja Marianne är verkligen bra på marknadsföring😉 Hoppas att kakan blir lika god i Texas…

25 09 2008
Emmapiraya

Marianne har gjort väldigt tydligt för sina läsare att man måååste göra denna kaka så så får det bli, låter väldigt gott!🙂

26 09 2008
petchie

Emma, hoppas att du inte blir besviken!😀 Själv ska jag baka den imorgon, ska bara köpa crème fraiche och ägg först…

28 09 2008
jessica

Ah jag som alskar appelpaj! Maste jag prova. naha ingen vaniljsas. Synd men smidigt. Det far bli sour creme, finns knappt nagon creme fraiche har men det brukar funka med SR till det mesta.

30 09 2009
Wednesday recipe: Apple & Pear Cake and an Etiquette Poll on Tipping… « Petchie’s adventures

[…] my best ever apple cake recipe (see link, the Swedish version of the recipe is at the end of the post) but use both apples and […]

26 07 2010
Jan

Hello,
Finding your website today has been educational and most interesting.
Would you please clear up my question?
Concerning the recipe for the apple cake….I read you put both apples and pears in it. However, I could not find pears listed in the recipe, only apples.
Please clarify and if using pears in addition to apples….how many?
Thank you🙂

27 07 2010
petchie

Hi Jan!
The reason why I used both apples and pears, as referred to in a newer post than the one with the original recipe, was because I didn’t have enough apples. I would suggest that you mix 50% of each fruit, so maybe 1 apple and 1 pear, or more depending on how thick you want the fruit layer to be. It also of course depends on how big the fruits are!
Good luck!

29 05 2010
Three years! « Petchie’s adventures

[…] popular post: an apple pie recipe, 24th September […]

Leave a Reply

