Friday theme / Show & tell: Walls

26 09 2008

The instructions for my last chosen Friday theme were: Walls – it could be anything from a beautiful wall, to what you have ON the wall(s), or what does the wall say about you… I am looking forward to seeing how everybody has interpreted the wall theme today! Anna in Stockholm, for the first time a Swede actually located in Sweden🙂 is responsible for chosing the October themes so check out her blog for further instructions.

My collection of walls is a random one – hope you enjoy them!

My first photo of Puerto Rico was just of a wall in the airport ;-)

The first photo I took in Puerto Rico was not of the beaches, but of a wall in the airport – during my lay-over from Trinidad to Newark in 2005

A wall list in Cabo Rojo, Puerto Rico

A list on a bakery wall in Puerto Rico

A Swedish painting in the American Colony Hotel in Jerusalem

One of my most bizarre travel experiences was arriving to a hotel (the American Colony) in Jerusalem in the middle of the night and discovering that the walls of my hotel room were covered in Swedish medieval paintings and photos of Swedes who used to live on the estate*!! In the confusion I realised too late that my boss had my wet underwear in his suitcase (long story!!) and I didn’t know in which room he was staying. That was also one of the most embarrassing experiences!

A wall in the Bazar, Old Akko

I love all kinds of script with foreign alphabets – and in Israel you get signs in both Hebrew and Arabic on walls and road signs.

Wall art in Calle Petritxol, Barcelona

In Barcelona the wall art is in Catalan – this tiled piece of art is in Calle Petritxol which has lots of similar pictures telling stories (that I don’t entirely understand).

A wall in my apartment in Brussels

In my apartment in Brussels all the walls, except the kitchen and bathroom which had tiled walls, were painted an awful apricot colour, and the doors were yellow… I almost got used to it after a while, but how I long for WHITE walls (our walls in Puerto Rico are all the same colour as well – but yellow this time).

A wall in Switzerland

My favourite home in the whole world is where my father’s now deceased uncle lived in Switzerland with his Swiss wife. The couple had created the most beautiful and cosy home, and this is one wall in their house. The little pictures on the wall are actually bread!

So, what do the photos of walls tell about me? Probably that I like travelling and that I like walls with writing on them😉

And here are the links to the other Friday theme participants:
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Inga-Britt, Jemayá, Kicki, Leopardia, Lia, Lullun, Marianne, Marie, Marina, Millan, MKB, Nilla, Nina, Petra, Saltis, Simone, Strandmamman, Ulrika, Victoria and 30+ kvinna in the city.

*) Despite the name American Colony, a group of Swedes also lived there in the 1800’s and Selma Lagerlöf based her book Jerusalem on their experiences. The hotel is one of the nicest hotels I have ever stayed in – the office was paying for it…


Actions

Information

27 responses

26 09 2008
Nilla

en tegelvägg finns hos mig idag.

26 09 2008
Annika

Jösses, Petra! Snacka om fint vägginlägg. jag känner att jag kan krypa in under mina sneda väggar idag och inse att mitt bidrag inte är mkt att hurra förr!
DU har verkligen väggar att visa upp! Fina och coola!
Hemmet i Schweiz ser verkligen ut som om det har ENORM mysfaktor och det är ju det som räknas.
Och så lustigt med de gamla dalamålningarna i Jerusalem.
TACK för ditt värdskap, Petra!! Det har varit jättekul!!
KRAM!!

26 09 2008
Kicki

Vilka makalösa bilder!!! Hur kan några väggbilder bli så vackra!?
Schweizbilden var så fin att jag blev lite tårögd… Men så har jag ju pms också😉
Vilken grej med Dalamålningarna!

Trevlig helg och kramar!

26 09 2008
Cecilia

Jaha,vad då mina väggar skulle säga om mig har jag ingen aning om…..Du har då verkligen återigen lyckats med Temat.Helt otroligt fina kort du har med.Den sista var ju otroligt fin.Ja alla var otroliga!!

Ha en trevlig helg!
Kram

26 09 2008
Miri

No fair! That’s some teaser. You can bet I’ll be asking for the full details on the wet underwear story!!!😉

Were those bread pictures “home made”? I would have loved to have seen the molds they were made in!

26 09 2008
Saltistjejen

Oj!!
Ja, du har verkligen en mängd väggar. Jättefina bilder och kul! Den där “kurbitsmålningen” som fanns i Jreusalem var verkligen lustig. Inte själva målningen men att du såg den juts där!🙂
Och oj vilka underbara brödbilder det var på den sista bilden. Hade de bakat dem själva??
Kram!

26 09 2008
Anna (Sthlm)

Jag är helt ointresserad av väggarna och vill istället veta hur dina våta underkläder hamnade i din chefs (manlig eller kvinnlig?) väska??!!😉 And you thought you’d get away!

26 09 2008
Mary T

The walls in Brussels were Champagne not Apricot!

26 09 2008
petchie

Nilla, jag kommer snart och kollar hos dig – gillar tegelväggar😉

Annika, det är charmen med show & tell, vi tolkar olika och inget inlägg är “finare” än det andra tycker jag! Jag gillar dina väggar med alla fotona!
Jaaa, huset i Schweiz är så vackert och mysigt – men så är / var paret konstnärer.
Tack, roligt att du gillar mina teman!

Kicki, åh, inte ska du bli tårögd av mina väggbilder🙂 Jag får dock erkänna att jag blir lite ledsen själv när jag tittar på bilderna från Schweiz, som tur var tog jag foton på nästan varenda hörn av huset när jag var där förra året med mina föräldrar (innan min fars morbror dog i våras).

Kram tjejer!

26 09 2008
petchie

Cecilia, jag rodnar😳 tack för allt berömmet. Min analys av mig själv var ju inte så djup, hi hi…

Miri, you are the first one to react on the underwear story, ha ha! I will come back to it, promise!
No, the small bread-pictures were not home-made. I don’t know where they bought them or if it is a Swiss tradition but they used to have a whole kitchen wall covered with bread shaped into people, animals etc. They did get too old eventually and had to be thrown out, but these small ones survived (or they are new).

Saltis, jag kan lova dig att jag blev extremt paff när jag steg in i hotellrummet! Det visade sig att jag hade hamnat på den “svenska” våningen där alla rummen var dekorerade med svenska målningar och foton på de svenska “pilgrimerna” (vilket påminner mig att jag måste läsa Jerusalem – har boken men har inte läst den än!). Det var ju bara av en slump att JAG hamnade just där, annars hade jag väl aldrig upptäckt det svenska arvet på hotellet.

Anna, jag lovar att återkomma till underkläderna – det är faktiskt en av de mest pinsamma upplevelserna jag någonsin haft!

Mary T – are you talking from memory or the photo? Maybe you are right, but I didn’t like the colour in any case! Apparently the landlord LOVED the colour and wanted to paint also the staircase that colour but he settled for baby-blue in the end…😯

26 09 2008
Anne

Har man sagt A får man säga B….😉 Du har väckt min nyfikenhet kring de våta underkläderna som var i fel väska.
Väldigt fina väggbilder, jag tilltalas också av de med text som du visar upp.
Råkar du veta vilken skylt som är på hebreiska och vilken som är på arabiska? Jag tror den gröna är på arabiska.
Jag tycker det är för vitt hemma hos oss, bara dessa gräddvita målade väggar överallt. Så jag hade gärna tagit lite av dina tidigare Brysselväggar. Men visst är det lite så att man tröttnar på allt, vill ha variation efter ett tag.

26 09 2008
Ulla

Vilka fina väggar du fotat!! Var själv i Jerusalem för ca fyra år sedan – brukar också fota vägskyltar, och t.ex. i Portugal de härliga mosaikerna. Men inte kom jag ju att tänka på dem nu🙂. Ser fram emot att läsa om våta underkläder, heheh! trevligt veckoslut!

26 09 2008
Anki

Skyltar är intressanta, och de kan bli väldigt vackra med andra sorters alfabet. Förmodligen för att de då bara blir bilder i mina ögon eftersom jag inte kan läsa dom!😉
Brödbilderna var helt fantastiska. Det blev en mysig stämning i bilden.

Trevlig helg och tack för dina teman! Det var kul!

26 09 2008
Marianne

Den gröna skylten är helt klart arabiska, och den vita har hebreiska överst, arabiska i mitten och latinska underst?

Här har de flesta skyltar arabiska och engelska. Det tycker jag är helt fantastiskt, inte har vi skyltar på arabiska, kyrilliska, hebreiska … i Sverige.

Gillar den där kakeldekorationen från Barcelona. Tänk vad det lyser upp!

Och jag instämmer med övriga: Underkläderna slipper du inte undan : D

KRAM!

26 09 2008
Desiree

Här var det många både fina och interessanta väggmotiv du bjuder på. Jag gillar verkligen första kortet med dess budskap men också nr 2. Härliga meddelanden och skrift kan ju också pryda och dekorera en vägg. Sådant som man först kanske inte tänker på. Vad läckert med de där brödtavlorna, coolt!

26 09 2008
Lia

Petra! Tack snälla för roliga, svåra och utmanade fredagsteman. Jag ber så mkt om ursäkt att jag inte hinner fullfölja veckans tema. Väldigt intressanta bilder du har fått ihop, och så olika..här hemma är det mest genomgående vitt…kanske inte så inspirerande direkt=). Ha en trevlig helg, och tack för fina ord på min blogg. Det värmer.

27 09 2008
Ulrika

Underbart. Gillar. tack for fina teman, bra jobbat!

27 09 2008
barbamorsan

Det var verkligen “spridda” väggar jätte intressan att se och läsa.

27 09 2008
leopardia

så kul att du verkar ha fotat väggar lite överallt🙂
och de där brödtavlorna, vilken grej!
vilket intressant inlägg!

28 09 2008
Nina

Jag vill också höra om våta underkläder i chefens väska!😀

Jättefina bilder! Bilden från Schweiz är otroligt mysig. Och sån där skylt i panaderían känner jag igen, såna har vi många av här också. Emparedados, vad är det? (Kanske är jättevanligt spanskt ord egentligen men jag har aldrig hört det förut).

Vet du, jag hade också aprikosa väggar förut och är så glad att jag fått vita nu när jag flyttat! (Och nu snackar vi aprikosa väggar och kornblåa takbjälkar i sovrummet – det var INTE vackert)😀

29 09 2008
petchie

Anne, berättelsen om de våta underkläderna kommer… jag lovar!
Som Marianne skrev nedan så är det bara arabiska på den gröna skylten och på den vita är det hebreiska och arabiska + latinskt. Det hebreiska alfabetet är mer “kantigt” än det arabiska – oftast är det lättast att se skillnaden när man kan jämföra direkt som på den skylten.

Ulla, visst är det roligt att ta foton på skyltar med andra alfabet. Jerusalem var verkligen ett tacksamt motiv, det fanns ju hur mycket som helst att fotografera!

Anki, kul att du gillade mina teman! Du har rätt i att exotiska alfabet blir som bilder för oss som inte kan läsa dem.

29 09 2008
petchie

Marianne, jag kan ibland bli lite förvirrad på vad som är hebreiska och arabiska men det är helt klart när man ser de två alfabeten bredvid varandra.
Kakeldekorationen på väggen i Barcelona var verkligen originell, och det fanns flera stycken längs med hela gatan!

Desiree, det är väldigt populärt med reklam och andra budskap direkt målade på ytterväggarna i Puerto Rico och jag gillar att ta foton på dem. Det är ju lite som förr i världen i Sverige (och tex Annes foto av en målad reklamvägg) då det var vanligt med reklam på hus och byggnader.

Lia, det är ju inget måste att hänga på fredagstemat varje vecka – och jag förstår om det är mycket med det nya jobbet och andra aktiviteter! Nya tag nästa månad😉
Det är inget fel på vita väggar, själv drömmer jag ju om sådana just nu…

29 09 2008
petchie

Ulrika, tack själv för ett mycket intressant fredagstemainlägg!

Barbamorsan, ha ha, det var inte mycket till en röd tråd på mina foton – förutom då att de var på väggar😉

Leopardia, jag visste faktiskt inte att jag hade så många väggbilder med helt olika motiv förrän jag började leta inför fredagsinlägget! Det är kul när man kan använda gamla foton för något nytt🙂

Nina, jag slog upp vad emparedado är – i Norstedts ordbok står det att det betyder “sandwich”, men det trodde jag var bocadilla? Jaja, det finns väl flera namn för macka på spanska😉 Med andra ord kände jag inte heller till ordet! Ska kolla med O om det är ett vanligt ord i Spanien eller typiskt för PR?
Oj, kornblåa takbjälkar är ju lite speciellt till aprikos, och jag som tyckte att aprikos och gult var en lite konstigt kombination!? Det är bara så mycket lättare med vita väggar att möblera och dekorera med vilka färger man vill..

29 09 2008
Nina

Vad intressat, så det betyder sandwich…🙂 Jag som trodde sandwich hetter sándwich på spanska eftersom det kallas så här.

Bocadillos för mig är snacks (alltså inte chips och sånt utan något litet man t.ex. äter till kaffet. Kan vara sött/salt bakverk av något slag men även lite vad som helst faktiskt. Här hittade jag en massa olika bocadillos: http://www.cateringserviceelrey.com/bocadillos.htm

Haha, det var inte bara en konstig kombination utan en rätt vedervärdig sådan jag hade.😉 Nu njuter jag för fullt av mina vita väggar (och vita golv, och vita tak) – man kan ju som du säger dekorera och möblera med färger istället.

29 09 2008
petchie

O säger att emparedado inte används i Spanien, sándwich är macka gjord på formfranska (“sandwich bread” som han kallade det) och bocadillo är macka gjord på baguette-aktigt bröd!!
Sidan du länkat till verkar sälja vad jag skulle kalla tapas!? Hi hi, spanska är inte lätt😉

20 10 2008
costarossa

That kind of plaque as the one in the Barcelona photo is quite typical of Cataluña. I believe I have a picture of some, too, though not sure if I ever posted them in the blog or just keep collecting them for the time being.

The plaque you have above in this post says:

Ya no se oye ni el ciegito (ciego)
Ni su violín, ni el platito.

(One does not hear anymore either the blind man
or his violin, or the plate)

20 10 2008
petchie

Thanks Costarossa for the translation of the plaque! It would be nice to have a whole collection of those plaques – in that street in Barcelona there were quite a few!

Leave a Reply

