Wednesday recipe: Eggs – brown or white?

1 10 2008

Are your eggs brown or white? How long do you boil an egg? Hard-boiled or soft? Should the yolk be broken on a fried egg? Do you fry the egg in lots of oil or not? The egg issues are endless… I have never understood people who say “I can’t even boil an egg” – I know how to cook, but when it comes to boiling an egg, I struggle!

Yesterday we had a very interesting egg discussion while making a simple dinner; first our Irish visitor B was shocked to see that our eggs were white! I know that somebody else has reacted to our white eggs, it might have been my mother – but it wasn’t because she hasn’t seen white eggs, it was more a reflection in the lines of Oh, we never have white eggs anymore or something similar… So, in Ireland eggs are apparently only brown.

But how do the eggs get their colour – is it depending on the type of hen, the food she eats or…? Our instinct told us that it must be due to the hen and I just confirmed that this is correct by doing a google search – hens with brown / red feathers lay brown eggs, and the white hens lay white eggs. Easy peasy… But then, what’s the difference between a chicken and a hen? Is a hen a chicken or a chicken a hen?? And what’s the difference between a rooster and a cock? Apparently rooster is American, Australian and Canadian English for a cock, females over one year are hens and the babies are called chicks – chicken is the meat! Phew, lots of poultry-related issues have been straigthened out thanks to Wikipedia😀

Regardless of the outside colour of the egg and who is laying it, did the guests want their eggs hard or soft? Well, then the Spaniard got involved – what’s the difference between a hard-boiled and a soft-boiled egg?? I thought that he was joking… apparently not and he felt a little insulted that we didn’t take his question seriously! I tried to explain and said that of course you must distinguish if the egg is soft or hard? Nope, a boiled egg is a boiled egg in Spain (or at least according to O!)…

In France (and other French-speaking countries such as Belgium and Switzerland) oeuf à la coque is a typical children’s dinner – I remember thinking as an au-pair that it seemed very bland and boring but the children loved it.

Oeuf à la coque*
1 egg per person
a few slices of white bread, preferably baguette
Put the egg in boiling water and boil it for 3 minutes (traditional timing) or 4,5 minutes (modern timing as the eggs tend to be bigger nowadays)**. The yolk is supposed to be runny and the white half coagulated.
Serve the egg in an egg cup and dip pieces of bread in the soft-boiled egg (add some salt if you’d like). Voilà, a traditional French meal!

Eggs for sale
Some white Swedish eggs…

When I was a child, the holiday preparations included not just packing but also egg frying! We would always travel by car to the continent – leaving early in the morning, catching the ferry from Limhamn to Dragör in Denmark and then head towards Hamburg where our Swedish-German friends lived. After Hamburg the destinations varied – Switzerland, France, Great Britain… But one thing was sure, the fried egg sandwiches were always eaten by the side of the road somewhere in Denmark:

Childhood egg sandwiches
1 egg per person
slices of dark bread
iceberg lettuce
butter
Fry the eggs (broken egg yolk or not, lots of oil or little, sunny side up or not – the way you like them!). Spread some butter on the slices of dark bread, place a piece of iceberg lettuce and the fried egg on top and pack for the pic-nic. My childhood pic-nic sandwiches!😀

*) Oeuf à la coque literally means egg in the shell but usually refers to the soft-boiled eggs eaten with bread as in the recipe.
**) Timings according to a Wikipedia post in French.


Actions

Information

20 responses

1 10 2008
lotta

hihih vilket intressant inlägg. jag gillar bäst vita ägg och har märkt att äggen e mkt större här i sverige än i schweiz??!! hoppas allt e bra med dig
kraaam

1 10 2008
Anna (sthlm)

Känns ju inte ens som en måltid, kokt ägg med bröd liksom! Men det räknas väl som frukost i alla fall!

Jag gillar mina ägg ungefär 4-5 minuter och med kaviar!

1 10 2008
petchie

Lotta, jag hade inte kunnat tänka mig att det skulle bli en sådan diskussion när jag tog ut äggen och frågade om de skulle vara hårda eller mjuka, hi hi😀 Och O blev riktigt sur när han inte förstod vad jag menade – det är nog första gången vi haft en “språkförbistring”!

Anna, precis så tänkte jag – det är väl ingen MIDDAG, men det är faktiskt ganska vanligt att barn får kokt ägg med bröd till kvällsmat har jag förstått. Jag har gått från hårdkokta och vändstekta ägg till att gilla när gulan (som gärna får vara sönder) är lite lös, men ingen kaviar!

1 10 2008
Anne

Vad intressant, nu har jag lärt mig språkbruket för rooster och cock också samt att chicken alltså är köttet.
Det här med ägg verkar väldigt personligt, folk kan ju ha väldigt starka åsikter om hur ett ägg ska vara. Stekt ägg vill jag alltid ha vändstekt, M vill ha det stekt bara på ena sidan så att det är löst i mitten (gulan).
Äggen sätter jag alltid i kallt vatten i kastrullen, när vattnet kokar slår jag på timern på exakt 4 min. Där har du mina äggvanor!
Förresten, dina barndomsmackor. Åh, så gott. Sådana liknande smörgåsar har jag också minnen av.
Intressant det där med vita och bruna ägg du tar upp. Det finns alltså ingen annan skillnad mellan bruna och vita ägg (annat än utseendet på hönan), inte så att de i smak, styrka skulle skilja sig åt på nåt sätt?

Jag kan inte minnas jag i Sverige skulle sett ägg i olika storlekar, men det kanske finns och säljs numera. Jag antar att det är samma i PR, här finns i alla fall “vanlig” storlek på äggen, sen finns det large eggs och extra large eggs. Många recept kan ju skriva “large eggs” och förtydliga vilken storlek på äggen man ska använda.

1 10 2008
Jess

Det där med äggfärgen här i Dublin stämmer. Det är bara bruna ägg man ser, jag blev faktiskt lite paff när jag såg ägg hos mina päron och kom på att de oftast är vita i Sverige.
Däremot kommer de i olika storlekar och i en hel uppsjö av olika leverantörer.
Själv föröker jag alltid att välja Free Range när jag köpte. (Numera håller jag mig utan p g a allergin du vet..)

Åh, vad gott med VASA husmans, hårdkokta ägg och kaviar. Det vattnas i munnen!!

Men är det ägg till pyttipanna eller Irish brekkie så ska det vara lös gula….Mmmm..

Själv kan jag inte sluta plina när jag ser märket Le Coq Sportif. “Translated in English as The Sporty Rooster” på Wikipedia.
Tur att det inte är The Sporty Cock..det har liksom en annan klang.🙂

Kram!

1 10 2008
Anna

Jag gör också som Anne – lägger äggen i kallt vatten och sätter på 4 eller 5 minuter när vattnet kokar. Det finns små, medium och stora ägg nu för tiden fast det har nog funnits ett tag tror jag.

Jag köper ekologiska ägg och om de inte finns, frigående. Men sedan har jag tänkt att jag borde köpa ekologisk kyckling också (borde ju inte bara tänka på hönorna men på kycklingarna – under den korta tid de lever – också) men det är inte lika lätt att få tag på.

1 10 2008
Desiree

Det var interessanta ägg-funderningar du har haft. Jag har nog aldrig tänkt så mycket på skillnaderna mellan bruna och vita ägg. Jag gillar båda. Smaken är nog ganska lika vare sig det är bruna eller vita. Jag upplever att båda är lika vanliga. Men något jag lagt märke till här i USA är att ägg är något som faktiskt är mycket billigare än i Sverige. Det är ju toppen för det är ju bra mat och dessutom kan man verkligen göra en million olika saker med just ägg. När jag var liten älskade jag just ägg som var koka i exakt tre minuter. Tycker inte att det är svårt att koka ägg så länge man använder sig av timer.

1 10 2008
cecilia

Jag gillar både och, har inte tänkt så mycket på färgen faktiskt. Däremot äter jag väldigt mycket ägg, och blev väldigt sugen på ett löstkokt ett när jag läste ditt inlägg:).

2 10 2008
David

“Oeuf à la coque” = “Eggy Soldiers” i UK.🙂

2 10 2008
Annika

Funderar väl aldrig ngnsin på äggfärgen på äggen… Här ser man både bruna och vita ägg. Vita är vanligare, men bruna finns i stor utsträckning. Äter sällan och aldrig ägg, men ibland är det lite gott. Då ska ägget vara hårdkokt. Är det stekt måste det vara vändstekt. Vill absolut inte ha tillstymmelse till rinnande gula…
KRAMISAR till dig!!

2 10 2008
petchie

Anne, mina irländska vänner var lite skeptiska till att chicken bara skulle vara köttet och jag tycker också att det verkar lite märkligt… men kanske det stämmer!?
Jag ska komma ihåg 4 minuter när vattnet börjat koka – jag måste alltid kolla upp äggtiderna i min gamla hemkunskapsbok😀 Visst är det ytterst personligt hur man gillar sina ägg – det är viktiga grejor!
Nej, enligt vad jag kunde läsa från internet så ska det inte vara ngn skillnad på smak, och jag har aldrig märkt någon smakskillnad heller.

Jess, tack för inputen från Dublin – då har vi statistik från två ställen i Irland på att äggen är bara bruna😉
I Belgien finns det också olika storlekar och klasser på äggen – och jag tror att de är mest bruna, men är inte säker…
Jodå, Le Coq Sportif är en sportig tupp, symbolen är ju en tupp och inget annat😀

Anna, jag hade också för mig att det fanns olika storlekar på äggen i Sverige. Mina föräldrar köper ägg direkt från en av min mammas kollegor och jag tror att de är frigående. Visst borde man tänka på kycklingarna också!

Kram tjejer!

2 10 2008
petchie

Desiree, jag har inte koll på hur dyra / billiga äggen är här i PR jämfört med Belgien men det är en av de få produkterna som man faktiskt kan köpa “inhemska”, dvs inte importerade från USA (vi har dock även amerikanska ägg). Som sagt så ska det inte vara någon smakskillnad mellan bruna och vita ägg!
Mitt problem med att koka ägg är att jag aldrig kommer ihåg tiderna men annars är det väl ganska lätt… Man behöver ju inte så många ingredienser😉 Jag brukar blanda i kokt ägg i sallad.

Cecilia, jag brukar inte heller tänka så mycket på ägg men det blev en massa äggiga diskussioner i söndags!

David, aha – tack! Var får du all kunskap ifrån?😉

Annika, ha ha, jag var precis som du förut – gulan skulle inte vara det minsta rinnig, och nej, jag åt ytterst sällan ägg… Men jag tror att det är Os inflytande som gjort att jag äter mer ägg – och som Desiree skrev så har jag upptäckt hur många olika sätt man kan tillaga ägg på! Jag gillade tex inte omelett innan jag träffade O, men han gör jättegoda omeletter, både tortilla (med potatis) och vanlig “fransk”.

Kram!!

7 10 2008
Marianne

Aha, det är därför man kan få en gammal höna när man köper kyckling! Det ska ju vara skillnad – höns i curry måste koka ganska länge för att bli mört, alltså en gammal höna, medan en kyckling ska vara under ett år och därmed mörare i köttet så att samma långa tillagning inte behövs. Så fick jag lära mig en gång i tiden, men det kanske bara var i Sverige och på den tiden : )

Här finns både bruna och vita ägg. Jag brukar köpa bruna frigående organiska. Hur väl det sedan stämmer med verkligheten vet jag inte, men chansen är ju större med dem än “vanliga”. Här hittar man alla möjliga storlekar också, från ganska små till väldigt stora.

De godaste äggen köpte jag hos min lilla kvartershandlare i Istanbul. Lösvikt och nästan alltid bruna. De hönsen tror jag mådde väldigt bra. Det var till och med så folk kommenterade på hur goda äggen var, och undrade var jag hade köpt dem.

Fast mest har jag ägg som ingredienser när det krävs, framför allt till bakning. Omelett är jag fullständigt hopplös på, det kan jag bara inte laga.

Kram!

7 10 2008
petchie

Marianne, jag vet inte alls om det verkligen stämmer… Höns har jag aldrig tillagat och inte tupp heller (typ som coq au vin). Jag har tjatat på O att jag ville ha kyckling (han äter ju det på jobbet varje vecka) så nu har vi typ 4 kg kycklingbröst i frysen så jag kan äta kyckling tills jag storknar😀
Vad roligt att äggen i Istanbul var så goda, det beror både på hur hönsen mår och vad de äter.
Jag har på sistone blivit mer av en äggätare, har ofta 1-2 kokta ägg i sallader – det är gott! Men omelett gör inte jag heller, bättre att låta O sköta omelettandet😉

7 10 2008
Emmapiraya

De där mackorna kallar vi för äggamada i min familj, med lite glimten i ögat!🙂 Hur gott som helst och alltid med på utflykter!

7 10 2008
petchie

Emma, roligt skånskt namn på mackorna! Kul att ni också har den picknicktraditionen i er familj!

8 10 2008
Cassie

Maybe one of the other comments has already answered it, but since I can’t read the comments, I’ll just write one anyway🙂
We have two chickens and right now only the leghorn -a white chicken- has laid any eggs. Leghorns are the best layers of all the chickens and they lay white eggs. Rhode Island Reds -a brown chicken-lays brown eggs, and they are the best all-around chicken for both meat and eggs. I thought our other chicken who is black was an Ameracauna, but later found out she is a Sumatra(I think that’s the name). Apparently ameracaunas can lay blue and green eggs. And the black one, lays white eggs…so it is all crazy.
A chicken I think is just the general term. A chick is a baby, a pullet is a young hen (female chicken), a cockerel is a young cock aka rooster (male chicken).
That’s what I know. We have learned a lot about chickens by having them! You can read about them in our blog, if you’d like…
Take care,
Cassie

9 10 2008
Marianne

Kom aldrig mer och säg att det inte är nyttigt att blogga! Tack vare det här inlägget och Davids kommentar visste jag vad “Egg soldiers” var, och kunde bara gå rakt hit för att verifiera i stället för att googla och söka och greja! Sedan ska jag klura ut hur det ska översättas, men det är en annan femma!

Detta till mitt nya översättningsjobb jag har fått som jag inte kan berätta om än.

KRAM OCH TACK!

15 03 2009
Martin

Tack för informationen, nu skall jag återgå till att tillaga Söndagsfrukost med både bruna och vita, ekologiska ägg. /Martin

15 03 2009
petchie

Martin, glad att jag kunde vara till hjälp!🙂

Leave a Reply

